به روز کردن مجدد
کالاهای در دسترس
انبار
تولید دوباره
اقلام- کالاهای بازگشتی
مشتری
کانال های توزیع
مصرف مجدد مستقیم
بازیافت
شکل ۲-۲ ؛ مراحل بهبود مستمر لجستیک معکوس

۲٫۲٫ لزوم انتخاب تامین کننده لجستیک معکوس

امروزه مدیریت کارهای لجستیکی در سازمان ها و تشکیلات مدرن را می توان به نحو تصمیم گیری پیرامون توزیع کامل کالاها و خدمات شرکت متبوع تعریف کرد. آنچه که در این مدیریت، مورد توجه می باشند به حداکثر رساندن ارزش افزوده کالا و کاهش هزینه های شرکت می باشد. تجربیات بدست آمده حاکم از آن است که شرکت ها می توانند از فرایند تحمیل کالا همانند خود کالا، به مزیت رقابتی فوق العاده ای دست پیدا کنند.
دلایل ذیل را می توان برای تشکیل این روند ارائه کرد:

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

وجود نیاز فزاینده برای پاسخ گو بودن بیشتر، در زمینه ی مقوله خدمات مشتری و تقاضای بازار؛
نیاز فعالیت های لجستیکی به تعهد سرمایه زیاد؛
توانایی کارکرد لجستیکی تسهیل کننده کلیدی و اصلی در ارزیابی عملکرد تمرکز زنجیره تامین.
یک شرکت تجاری به منظور انجام فعالیت های لجستیکی به صورت کارآمد و موثر باید یکی از گزینه های زیر را انتخاب کند.
شرکت می تواند خود راساً خدمات لجستیکی را انجام دهد؛
شرکت خود صاحب یک بخش لجستیکی مستقل بوده، یا اینکه اقدام به خرید یک شرکت لجستیکی بنماید؛
شرکت می تواند خدمات مورد نظر خود را خریداری کرده و از خدمات شرکت های مختلف که در زمینه امور لجستیکی فعال هستند، استفاده کند.
در حال حاضر شرکت های مختلفی علاقه مندی خودشان را به گزینه سوم، یعنی روش استفاده از خدمات ارائه شده توسط شرکت های مختلف، ابراز می کنند.
۲٫۲٫۱٫ عوامل تشویق کننده شرکت ها به برون سپاری لجستیک معکوس
از عوامل متعددی که باعث تشویق شرکت ها به استفاده از روش برون سپاری می شود، عامل جهانی شدن فعالیت های تجاری می باشد که البته مهم ترین عامل نیز شمرده می شود. وجود رشد دائمی در بازارهای جهانی و منابع خارجی باعث افزایش تقاضا در کارکردهای لجستیکی شده است. نتیجتاً، کارکرد لجستیکی به طرف زنجیره های پیچیده تامین هدایت می شوند و مدیران حمل و نقل و توزیع بیشتری را در امور لجستیک در بر می گیرد. فقدان دانش ویژه سنت ها و زیرساختار کشورهای مقصد باعث می شود که شرکت ها به فروشندگان خدمات لجستیکی شخص ثالث رو بیاورند.
شهرت زیاد اصول و قواعد JIT یک عامل مهم دیگر تشویق کننده استفاده از روش برون سپاری است. پیچیدگی و هزینه های انجام کار در محیط JIT، باعث تشویق بسیاری از استفاده کنندگان این روش شده است که با بهره گرفتن از منابع خارج از ساختار شرکت خودشان، فعالیت های لجستیک معکوس خود را انجام می دهد.
از آنجایی که بهره برداری و استفاده از فناوری های جدید در داخل شرکت گرانقیمت و هزینه برمی باشند؛ شرکت ها می توانند به سادگی از مزایای فناوری های جدید در شرکت های طرف سوم استفاده کنند. از سوی دیگر، چند کاره بودن شرکت های طرف سوم، آنها را قادر می سازد تا بتوانند اصلاحاتی را در مورد کنترل، فناوری، محل قرارگیری و تبدیل هزینه های متغیر صورت دهند. این شرکت ها این قابلیت را دارند تا سیستم توزیع را مجدداً سازماندهی کرده، تا خودی را با تغییرات رخ داده در بازار تطبیق داده و با پیشرفت های فناوری هماهنگ سازد. شرکت های کوچک بیشتر تمایل دارند تا از خدمت شرکت های طرف سوم استفاده کنند. علت این مسئله آن است که شرکت های کوچک نیازمند دریافت کمک های فنی در زمینه های مختلف فناوری هستند. دو عامل کنترل هزینه و مدیریت موجودی عواملی هستند که بسیار مهم بوده و منجر به تشویق استفاده از روش برون سپاری می شود. دلایل مختلف و گوناگون دیگری پیشنهاد و مطرح می شود، لیست نمونه ای از این دلایل در جدول ۲-۲ ارائه شده است. (عبدالرزاق، ۸۶)

عوامل تشویق کننده در شرکت به برون سپاری

اقدامات بهره وری اصلاح شده و بهبود یافته
افزایش در رقابت خارجی مؤثر از نظر هزینه
تقاضای مدیریت برای یک کمک مالی از همه بخش های شرکت
نیاز به انتقال سریع تر موجودی
نیاز به تولید انعطاف پذیر
نیاز شرکت به ارزیابی توان های بالقوه بازار آینده و فعلی برای محصول
سازمان دهی مجدد شرکت
توسعه مشارکت های زنجیره تأمین
تقاضای زیاد مشتری و آگاهی محیطی افزایش یافته
مشخص کردن و تعیین مزیت رقابتی کالا در بازار مصرف
تغییر در مدیریت
تسهیلات موجود و یا سیستم
تمرکز به روی ویژگی های موقتی مدیریت لجستیکی
تمایل به طرف سیستم های توزیع متمرکز

۲٫۲٫۲٫ اهمیت استفاده از برون سپاری لجستیک معکوس

یکی از مهم ترین دلایل استفاده از شرکت های لجستیک معکوس طرف سوم، قابلیت و توانایی آن ها و داشتن مهارت کافی می باشد که دستیابی به این دو عامل بسیار مشکل است. (کانان، ۲۰۰۹).
واضح است که در یک شرکت لجستیکی قراردادی با مهارت ملی و منطقه ای می تواند حتی تأمین کننده یک نقش محلی از مشتری باشد. اگر چه شرکت ممکن است حتی هیچ گونه حضور فیزیکی در اموال و کارکنان نداشته باشد. در سطح مدیریت یا سطح استراتژیک، شرکت هایی که فاقد سیستم های اطلاعات پیچیده هستند، به نظر می رسد که احتمالاً به دنبال منابع خارجی برای فنون مدیریت و پایگاه های اطلاعاتی خود می گردند. که از پایگاه های اطلاعاتی در پیش بینی و پردازش چرخه جریان اطلاعات، استفاده نمایند. استفاده و بهره برداری از برون سپاری فعالیت های لجستیک معکوس به تأمین کنندگان طرف سوم، شرکت ها را قادر می سازد تا زمان بیشتری را برای پیگیری موضوعات مدیریتی و برنامه ریزی استراتژیک صرف کنند و به روی کفایت تجاری صرف، تمرکز کنند. (عبدالرزاق، ۸۶)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...