دانلود فایل های پایان نامه در مورد شناسایی و … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۹
۸
۷
۶
۵
۴
۳
۲
۱
n
۱/۴۵
۱/۴۵
۱/۴۱
۱/۳۲
۱/۲۴
۱/۱۲
۰/۹
۰/۵۸
۰
۰
I.I.R.
شکل(۴-۳): شاخص ناسازگاری ماتریس تصادفی (قدسی پور، ۱۳۸۵، ۷۳)
۳-۵-۴- انجام مقایسات زوجی در تصمیم گیری گروهی
با توجه به اینکه عموماً در تصمیم گیری گروهی بین نظرات تصمیم گیرندگان در مورد آرایه های ماتریس اختلاف وجود دارد، فرایند تحلیل سلسله مراتبی اجازه میدهد که هریک از تصمیم سازان مقدار دلخواه خود را برای هر آرایه وارد ماتریس نموده و سپس قضاوتهای فردی را با بهره گرفتن از میانگین هندسی آنها به قضاوت گروهی (برای هر مقایسه زوجی) تبدیل میکند. اکزل و ساعتی[۱۷۱] نشان دادند که میانگین هندسی بهترین روش برای تلفیق قضاوتها در فرایند تحلیل سلسله مراتب گروهی است.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
فرمول (۳-۱۱): محاسبه میانگین هندسی برای تلفیق قضاوتها
حال سوالی که مطرح میشود آن است که تا چه اندازه قضاوت افراد با قضاوت گروهی (که از میانگین هندسی به دست آمده) مطابقت میکند؟ به این سوال میتوان با محاسبه سازگاری پاسخ داد. فرض کنیم (aij) ماتریس n × n مقایسه زوجی است که با میانگین هندسی تهیه شده است و فرض میکنیم (W1, W2, ……….., Wn) وزن نهایی باشد که از این ماتریس به دست آمده است. ابتدا نرخ سازگاری ماتریس را محاسبه میکنیم اگر این نرخ کمتر از ۱/۰ باشد می توان نتیجه گرفت که تصمیم گروه دارای سازگاری قابل قبول است. به همین روش میتوانیم انحراف نسبی یک تصمیم فردی را از قضاوتهای گروهی تعیین کرد. اگر (aij) ماتریس قضاوتهای فرد kام و (W1, W2, ………, Wn) وزنهای محاسبه شده از ماتریس مقایسه زوجی گروهی aij باشد، نرخ ناسازگاری این مقایسه، انحراف نسبی قضاوتهای فرد kام را نسبت به قضاوت گروه نشان میدهد. چنانچه نرخ سازگاری کمتر از ۱/۰ باشد، می گوییم قضاوتهای فرد به گروه نزدیک است. به طور کلی این نتایج انسان را قادر میسازد تا افرادی که نظراتشان از جمع دورافتاده است را مشخص نماید (قدسی پور، ۱۳۸۵، ۱۱۱).
۱۱۲
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۱۱۳
۴-۱- مقدمه
تجزیه و تحلیل داده ها [۱۷۲] فرایندی چند مرحلهای است که طی آن دادههایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمع آوری در نمونه (جامعه) آماری فراهم آمدهاند، خلاصه، کدبندی ، دسته بندی و… و در نهایت پردازش میشوند تا زمینه برقراری انواع تحلیلها و ارتباطها بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه ها فراهم آید. در این فرایند داده ها هم از لحاظ مفهومی و هم از جنبه تجربی پالایش میشوند. فرایند تجزیه و تحلیل با توجه به نوع تحقیق، مسئله تحقیق، ماهیت فرضیه ها، نوع نظریه سازی، ابزار به کار رفته در جمع آوری اطلاعات، … متفاوت هستند (خاکی، ۱۳۸۴، ۳۰۶).
تحلیلهای آماری بر دو گونهاند، تحلیل توصیفی و تحلیل استنباطی. آمار توصیفی صرفاً به توصیف جامعه میپردازد و هدف آن محاسبه پارامترهای جامعه است. در آمار استنباطی محقق با بهره گرفتن از مقادیر نمونه آمارهها را محاسبه میکند و در صورت امکان آمارهها به پارامترهای جامعه تعمیم داده می شود (آذر و مومنی، ۱۳۸۴، ۹).
۴-۲- تحلیل توصیفی داده های پرسشنامه
همانطور که در فصل قبل اشاره شد، جامعه آماری این تحقیق شامل متخصصان ماشین آلات راهسازی است که سطح تحصیلات تمامی آنها مهندسی در رشته مکانیک میباشد. از لحاظ جنسیتی نیز نمونه آماری در برگیرنده متخصصان مرد و زن می باشد که میزان فراوانی و درصد فراوانی آنها به ترتیب در شکلهای (۴-۱) و (۴-۲) آمده است.
شکل (۴-۱): فراوانی پاسخ دهندگان از نظر جنسیت
شکل (۴-۲): درصد فراوانی پاسخ دهندگان از نظر جنسیت
۴-۲-۱- بررسی ترجیحات پاسخ دهندگان در مقایسه های زوجی
در این قسمت آماری از میزان ترجیح پرسش شوندگان در پاسخ به سوالاتی که به صورت مقایسه زوجی متغیرهای تحقیق مطرح شده بود، ارائه می شود. در هریک از این نمودارها سه ستون وجود دارد که دو ستون اول مربوط به تعداد افرادی است که یکی از دو عامل را بر دیگری ترجیح دادهاند و ستون سوم نیز بیانگر تعداد افرادی است که در هنگام تصمیم گیری خرید ماشین آلات راهسازی این دو عامل برایشان از اهمیت یکسانی برخوردار بودهاند. این مقادیر به شکل درصدی و به صورت نمودار دایرهای نیز آمده است.
در شکلهای (۴-۳) و (۴-۴) به ترتیب میزان فراوانی و درصد فراوانی در مقایسه دو عامل «کیفیت» و «قیمت» نشان داده شده است.
شکل (۴-۳): فراوانی پاسخ دهندگان در مقایسه دو عامل کیفیت و قیمت
۱۱۵
شکل (۴-۴): درصد فراوانی پاسخ دهندگان در مقایسه دو عامل کیفیت و قیمت
در شکلهای (۴-۵) و (۴-۶) به ترتیب میزان فراوانی و درصد فراوانی در مقایسه دو عامل «کیفیت» و «خدمات پس از فروش» نشان داده شده است.
شکل (۴-۵): فراوانی پاسخ دهندگان در مقایسه دو عامل کیفیت و خدمات پس از فروش
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 01:40:00 ق.ظ ]
|