همچنین، خواستار، غفاری و پور عزت (۱۳۹۰) در پژوهشی با عنوان «پژوهشی درباره‌ پایان نامه‌های کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از حیث موضوع و روش: مورد مطالعه دانشگاه تهران» به بررسی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تهران از حیث موضوع و روش پرداختند. سؤال اصلی این پژوهش عبارت بود از اینکه پایان‌نامه‌هایی که توسط دانشجویان رشته‌ مدیریت دولتی ارائه شده‌اند از حیث روش، شیوه تحلیل و ابزار گردآوری اطلاعات چه روندهایی را دنبال کرده‌اند. روش‌ها و موضوع‌های ۱۸۴ پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ مدیریت دولتی دانشگاه تهران در سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۶ مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در مرحله اول پایان‌نامه‌ها پس از شناسایی و انتخاب بر اساس شماره رده‌بندی کتابخانه، کدگذاری و بر مبنای موضوع‌ها و روش‌های مورد استفاده دسته‌بندی نموده‌اند. در مرحله دوم، پژوهشگران با تهیه کار برگی، برای گردآوری اطلاعات، اقدام به تحلیل محتوای پایان‌نامه‌های مذکور نمودند. بر اساس نتایج این پژوهش دسته های موضوعی منابع انسانی، رفتار سازمانی و نظریه و طراحی سازمان در دوره های گوناگون از بیشترین اقبال برخوردار بوده‌اند. استفاده از فنون کمی پیشرفته‌تر یا فنون تجزیه و تحلیل کیفی بسیار اندک مورد استقبال بوده است. استفاده از ابزار پرسشنامه همچنان متداول است. آن‌ ها اذعان کردند روال زدگی و پیروی از موضوع‌ها و روش‌های پیشین، به نوعی روحیه محافظه کاری در پژوهش دلالت دارد. چنین روحیه‌ای، مشوق تکرار پژوهش‌های قبلی با داده های جدید و باز پردازی طرح‌های پژوهشی اجرا شده است. بدین ترتیب در پایان‌نامه‌های دانشجویان، موضوع‌های مرتبط با مدیریت دولتی و حل مسائل عمومی مغفول بوده است. ایشان مهم‌ترین معیار برای تناسب موضوع پایان‌نامه با رشته‌ مدیریت دولتی، اهتمام آن به شناسایی و حل یک مسئله عمومی می‌دانند.

حسینقلی زاده (۱۳۸۹) نیز در بخشی از طرح پژوهشی خود با عنوان «شناسایی زمینه‌های کار بست یافته های پژوهشی در آموزش و پرورش خراسان رضوی» به موانع مسئله یابی پرداخته است. این پژوهش با روش پژوهش کیفی با رویکرد اکتشافی به شناسایی زمینه‌های کار بست یافته های پژوهشی در آموزش و پرورش خراسان رضوی انجام شده است. با ۳۳ نفر از مدیران و کارشناسان حوزه های اجرایی آموزش و پرورش، کارشناسان پژوهشی واحد کارشناسی تحقیقات استان و پژوهشگران به شیوه نمونه‌گیری هدفمند مصاحبه نمود. مصاحبه ها در دو مرحله اکتشافی و تأییدی صورت انجام صورت گرفته بود. جهت گردآوری داده های مورد نیاز از مصاحبه و تحلیل محتوا استفاده نموده است. نتایج این پژوهش نشان داد که اغلب تحقیقات انجام‌شده را نامرتبط با نیازها و مسایل اصلی حوزه کاری می‌باشند. همچنین مسئله محور نبودن پژوهش‌های انجام‌شده و مرتبط نبودن آن‌ ها با نیازها و مسایل اصلی؛ ناباوری نسبت به ضرورت انجام پژوهش و استفاده از آن در تصمیم‌گیری‌ها را از مهم‌ترین موانع کار بست یافته های پژوهشی نام‌برده‌اند.

همچنین، فرانکس[۲۰] (۲۰۰۹) در رساله دکترا خود با عنوان «مسئله یابی مهندسی در دانش آموزان دبیرستانی» به تأثیر دوره های تکنولوژی آموزشی و مهندسی بر توانایی مسئله یابی دانش‌آموزان این رشته‌ها توجه نموده است. دانش‌آموزان در این پژوهش پیشینه متفاوتی در زمینه دوره های پیش مهندسی، تکنولوژی آموزشی سنتی و دوره آموزشی علوم پیشرفته داشتند. چهار سؤال اساسی این پژوهش عبارت‌اند از چگونه مسائل شناسایی‌شده توسط دانش‌آموزان سه مدرسه در مینه‌سوتا با معیارهای معروف خلاقیت مقایسه می‌شوند؟ آیا جنسیت، دوره های آموزشی و برنامه درسی تفاوتی در انواع یا خلاقیت مسائل مطرح‌شده توسط آن‌ ها ایجاد می‌کند؟ مسائل مطرح‌شده توسط این دانش‌آموزان چه چیزی را در خصوص فهم ایشان از ماهیت مهندسی آشکار می‌کند؟ برای گردآوری اطلاعات دانش‌آموزان در دو وضعیت متفاوت قرار گرفتند. در وضعیت اول دانش‌آموزان به وسیله تحلیل‌های آماری از مقیاس‌های خلاقیت توسط هیئت داوران رتبه‌بندی شدند، در وضعیت دوم با یک رویکرد کیفی مقوله‌های مختلف مسئله و ایده های ارائه شده توسط دانش‌آموزان در پنج گروه مختلف کشف گردید. روش تحلیل اطلاعات با بهره گرفتن از نرم‌افزار SPSS تحلیل واریانس چندگانه (MANOVA) است. نتایج این پژوهش نشان داد انواع مسائل شناسایی‌شده توسط دانش‌آموزان مدرسه ۱ (با دوره های آموزشی مهندسی) و دانش‌آموزان مدرسه ۳ (با دوره های آموزشی علوم پیشرفته) بسیار بیشتر از انواع از مسائل مشخص‌شده توسط دانش‌آموزان از مدرسه ۲ (با دوره های تکنولوژی آموزشی سنتی) مشابه بودند. مدارس ۱ و ۳ رویکردهای وسیعی‌تری در مسئله یابی نسبت به مدرسه ۲ اتخاذ نمودند. نتایج نشان می‌دهد تفاوتی بین پاسخ‌های دانش‌آموزان با توجه به مدرسه، جنسیت و دوره های آموزشی وجود دارد. تفاوت از لحاظ مدرسه: اگر چه از لحاظ آماری آزمون واریانس چند متغیری تفاوت معناداری را نشان نمی‌دهد اما از لحاظ تحلیل کیفی اطلاعات جمع‌ آوری شده تفاوت‌هایی را در پاسخ برخی از دانش‌آموزان آشکار می‌سازد. اکثر دانش‌آموزان مدرسه ۲ پاسخ‌های کوتاه‌تر و متفاوتی ارائه نمودند که هوشمندانه نبودند. از لحاظ جنسیت، تفاوت‌های جنسیتی آن‌قدر که انتظار می‌رفت بارز نبودند. در مجموع تفاوت‌های اندکی وجود دارد که بیشتر در نوع مسئله یابی دیده شده است. از لحاظ دوره آموزشی در هر دو گروه دانش‌آموزانی که در دوره های علوم پیشرفته شرکت داشتند رتبه‌های بالاتری در مقیاس‌های خلاقیت در مسئله یابی کسب کردند.

گرجی، رحمان پور، محقق و حسینی (۱۳۸۷) نیز در پژوهشی با عنوان «گرایش موضوعی پایان نامه‌های دانشکده مدیریت و اطلاعات رسانی پزشکی» به تحلیل پایان‌نامه‌های سال‌های تحصیلی ۱۳۸۶-۱۳۸۰ از لحاظ موضوعی پرداختند. واحد ثبت موضوع پایان‌نامه و مبنای تعیین موضوع، مقوله‌های استخراج‌شده از سر عنوان‌های موضوعی پزشکی است کتابخانه ملی پزشکی آمریکا است. جامعه پژوهش به طور کلی شامل ۲۱۰ عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته‌های مدیریت خدمات بهداشتی، اقتصاد بهداشت، مدارک پزشکی و کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی است. یافته های این پژوهش نشان می‌دهد که در گروه علم اطلاعات گرایش به سمت کتابداری اطلاع‌رسانی است. به مدیریت اطلاعات و تکنولوژی اطلاعات توجه چندانی نشده است در حالی که این دو مقوله مهم به شمار می‌آیند. در گروه مدیریت بهداشت و درمان به مدیریت کارکنان و مدیریت بیمارستان توجه بیشتری شده است. در اقتصاد بهداشت و درمان به هزینه و هزینه سنجی توجه شده است. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش برای هدفمند کردن موضوع‌های پایان‌نامه‌ها و جهت دادن به آن‌ ها پیشنهادات ذیل ارائه گردید: اولویت‌سنجی پژوهشی، ترغیب دانشجویان به انتخاب موضوعات بدیع برای پایان‌نامه، سرفصل‌های برنامه درسی بر مبنای موضوعات جدید و به‌روز تنظیم گردد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...