قلمرو زمانی : این پژوهش به لحاظ زمانی در سال ۱۳۹۲ صورت پذیرفته و مولفه های مربوط به عوامل مهم در جذب مشارکتهای مردمی بصورت الکترونیکی را تا دی ماه سال ۱۳۹۲ را مورد مطالعه و بررسی قرار داده است.
مفاهیم وتعاریف نظری
تعریف واژگان کلیدی
موسسات عام المنفعه :
موسسات عام المنفعه، موسسات و سازمانهایی هستند که به وسیله افراد حقیقی یا حقوقی تاسیس شده و درزمینه ارائه خدمات اجتماعی به افراد ، خانواده های نیازمند ، زنان سرپرست خانوار، کودکان بیسرپرست و بدسرپرست، آسیب دیدگان اجتماعی و … فعالیت مینمایند.
مشارکتهای مردمی:
عبارت است از همکاری و همراهی مادی و یا خدمتی خیرین و نیکوکاران با موسّسات عام المنفعه با نیّتهای نوعدوستانه و اعتقادی.
زیرساخت های شبکه مخابراتی:
زیرساخت شبکه یا Backbone ، مسیر اصلی شبکه است که حجم زیادی از داده ها را به مسیرهای فرعی و خطوط کوچک‌تر منتقل می‌کند.
زیرساخت روش های الکترونیکی :
عبارتست از کلیه امکانات و تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری که به منظور پرداخت وجه کالا، خدمات و یا تسویه حسابهای فیمابین افراد حقیقی و حقوقی در اختیار قرار می گیرد ، تا حتی‌المقدور بدون مراجعه حضوری به بانکها و تبادل فیزیکی پول آن را به انجام برسانند.
پرداخت الکترونیکی :
عبارت است از پرداخت پول در مقابل کالا و خدمات در تجارت الکترونیک از طریق وسایل و تجهیزات الکترونیکی مانند اینترنت ، موبایل و…. زمان شروع پرداخت الکترونیکی به سال ۱۹۱۸ باز می‌گردد.
مشکلات و تنگناهای تحقیق
هر تحقیق و پژوهشی اگر چه از نظر ماهوی به دنبال ارتباط بین عوامل و میزان تأثیر آنها می‌باشد ، لیکن در درون خود با محدودیتهایی مواجه خواهد بود. این محدودیتها ممکن است در مسیر تحقیق قرار گرفته و امر پژوهش را دچار مشکلاتی بنمایند و تعمیم نتایج را با دشواری مواجه کنند. پژوهش حاضر نیز از چنین امری مستثنی نبوده و دارای محدودیتهایی به شرح زیر بوده است :
ضعف روحیه پژوهشگری در جامعه و سازمانهای کشور است، که به دلیل عدم اهمیت لازم به موضوع تحقیق و پژوهش از سوی مدیران ، موجب ضعف در انگیزه های محققین و مشکلاتی در برقراری ارتباط با کارشناسان ، خبرگان و نهایتاً جمع آوری اطلاعات می شود.
فقدان پایگاه داده جامع از سوابق دادهای مورد نیاز جهت بررسی مشارکت مردم و همچنین عدم همکاری مسوولین به لحاظ محرمانه بودن داده های مورد نیاز این تحقیق میباشد.
از یک دیدگاه میتوان گفت محدود بودن ابزار سنجش به پرسشنامه موجب شده اطلاعات بدست آمده در مورد موضوع مورد بررسی جامع نباشد. زیرا پرسشنامه تنها یک روش برای جمعآوری اطلاعات است که علی رغم محاسن و مزیّتهای بسیار ، محدودیتهایی نیز دارد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

محدودیت در سؤالات پرسشنامه که به دلیل وقت و حجم و حوصله پاسخگویان بروز می کند موجب شده تمام اطّلاعات لازم را نتوان به یکباره مورد سنجش قرار داد ؛ چرا که بالا رفتن حجم سؤالات نیز خود عاملی برای به مخاطره انداختن روایی درونی پژوهش است، بنابر این به تعداد سؤالات معدودی اکتفا شده است.
عدم امکان کنترل متغیرهای مزاحم میتواند در نتایج تاثیر گذار بوده باشد.
جمع بندی
در این فصل به بیان کلیات تحقیق پرداخته شد. موضوع این پژوهش «بررسی و اولویتبندی زیرساختهای روش های الکترونیکی جمعآوری کمکهای مردمی (اعانات) در موسسات عام المنفعه» می‌باشد. در جهت تحقق این هدف، ۳ فرضیه برای تحقیق تنظیم گردید و شاخصهای مربوط به آنها تعیین شد. روش تحقیق، روش توصیفی از نوع پیمایشی است ؛ روش گردآوری اطلاعات روش کتابخانهای و پرسشنامه بوده است.
مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه
امروزه موسسات عام المنفعه برای جذب مشارکتهای مردمی به منظور حمایت هرچه مناسبتر از مددجویان و نیازمندان تحت پوشش خود علاوه بر اقدامات عمومی نظیر اعتمادسازی ، تبلیغات و اطلاع‌رسانی و توسعه شبکه های مردمی که بعنوان رکن اصلی توفیق عملکرد و بقای این موسسات می‌باشد، با فراهم نمودن بسترهای نوآورانه مختلف به خصوص از طریق روش های الکترونیکی تلاش می‌کنند. آنها اغلب براساس پیشرفتهای تکنولوژی روش های جدیدی را به روش های موجودشان اضافه می‌کنند تا امکان بهرهگیری هرچه بیشتر از ظرفیتهای بالقوه را فراهم سازند.
ادبیات نظری تحقیق
ایرانیان هر سال چقدر صدقه می​دهند؟
کسی که پولی در صندوق صدقات میاندازد لزوماً به موسسهای که چنین صندوقی را گذاشته اعتماد دارد، از اینرو به آمار نهایی پولهایی که در صندوق جمع شده یا موارد مصرفی آن به صورت اقتصادی توجهی ندارد. با این حال شاید برای هر کسی جالب باشد که میزان وجوهات جمع آوری شده از این جعبه های زرد و آبی و سرنوشت آن وجوهات را بداند. در عین حال از آنجا که کمیته امداد یک نهاد حاکمیتی است، دانستن چنین آمار و ارقامی حق مردم تلقی میشود.
آمار رسمی کمیته امداد میگوید تا پایان سال ۹۰، شش میلیون و ۶۷۸ هزار صندوق صدقات در نقاط مختلف ایران نصب شده یا در میان مردم و ادارات دولتی، نهادهای انقلابی و دیگر بخشهای جامعه توزیع شده است. صندوقهای صدقات کمیته امداد به سه نوع کوچک، متوسط و بزرگ تقسیمبندی میشود. ۹۴ درصد از صندوقهای کمیته امداد کوچک است، اما آمار صندوقهای نصب شده در سالهای ۸۶ تا ۹۰ نشان میدهد رویکرد این کمیته به نصب صندوقهای بزرگ بیشتر بوده است. آمار کمیته امداد میگوید از سال ۸۴ تا سال ۹۰ هر سال به طور متوسط ۴٫۳ درصد بر تعداد صندوقهای صدقات کل کشور افزوده شده است. سرانه صندوق صدقات در میان مردم ایران در حال حاضر نزدیک به یک صندوق برای ۱۱ نفر است. با این حال در برخی شهرها این رقم کمتر است، مثلاً در سمنان به ازای هر هفت نفر یک صندوق صدقات وجود دارد.
سال ۹۰ از این میزان صندوق صدقه نزدیک به ۱۴۶ میلیارد تومان جمعآوری شده که نسبت به سال قبل از آن نزدیک به ۴/۸ درصد افزایش داشته است. سهم هر صندوق نزدیک به ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است. به این ترتیب در هر روز سال نزدیک به ۶۰ تومان در صندوقها ریخته شده است. تقسیم رقم کلی بر میزان جمعیت کشور هم نشانگر این است که به ازای هر نفر نزدیک به ۲۰۰۰ تومان و به ازای هر خانوار نزدیک به ۷۰۰۰ تومان در هر صندوق ریخته شده است. (جمعیت کشور ۷۵ میلیون نفر و تعداد خانوارها ۲۱ میلیون نفر فرض شده است) کمیته امداد در آمار خود میگوید استانهای مرکزی کشور بیشترین میزان صدقه به نسبت هر نفر را داشتهاند و استانهای محرومی چون سیستان و بلوچستان کمترین میزان پرداختی را داشتهاند. البته میزان صدقه پرداختی هر نفر در استانهای آذربایجان شرقی و غربی هم به نسبت کمتر از سایر نقاط کشور بوده است. از نظر آمار جزئی باید گفت سال ۹۰، تهرانیها ۲۴ میلیارد تومان در صندوقهای صدقه ریختهاند. از آن سو رقم کمک در هرمزگان کمتر از سایر استانها و نزدیک به ۹۹۴ میلیون تومان است. جالب است بدانید به گفته کمیته امداد مجموع کمکهای جمع شده از سال ۶۳ تا سال ۹۰ از صندوق های صدقات ۸۶۰ میلیارد تومان بوده است. به این ترتیب مشخص میشود تا چه میزان حجم کمکها در سالهای اخیر افزایش یافته است (البته نباید کاهش ارزش پول در بستر زمان را هم از یاد برد).
البته صدقه جمعآوری شده توسط کمیته امداد فقط از طریق صندوقهای صدقات نیست. مجموع درآمد کمیته امداد در سال ۹۰، نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. مثلاً از این مبلغ نزدیک به ۸۵ میلیارد تومان از مواردی چون هدایا و نذورات ماه رمضان، فطریه و کفاره در عید فطر، هدایا و نذورات در عید قربان، طرح زکات، جشن نیکوکاری و جشن عاطفهها و در عین حال کمک مستقیم افراد خیر به دست آمده است.
صدقه دادن مدرن
دنیای امروز، دنیای فناوری است و این مسالهای نیست که دیگر بتوان انکار کرد. بسیاری از کارهایی که دیروز به صورت دستی و غیرخودکار انجام میدادیم، امروز به صورت خودکار و گاهی بدون آگاهی ما انجام می شود، از ظرف شستن گرفته تا کنترل چراغ راهنمایی و رانندگی؛ در حوزه مالی و اقتصادی هم کم نیست اثرات الکترونیکی و یارانهای شدن این امور. یک نمونه از این مسائل صدقه دادن است، کمیته امداد و سایر نهادهای خیریه در سالهای اخیر تلاش کردهاند سیستم جمعآوری اعانات خود را به صورت الکترونیکی درآورند.
الکترونیکی شدن چه مزیتی دارد؟ نخستین مزیت الکترونیکی شدن جمعآوری صدقه یا اعانه خیریه این است که دیگر به نیروی انسانی و هزینه لازم برای جمعآوری کمکها نیازی نیست. در حال حاضر، کمیته امداد برای تخلیه یک صندوق چند مرحله کاری را انجام می دهد، نیرویی به صورت میدانی صندوقها را تخلیه میکند، نیروی دیگری پولها را شمارش میکند، نیروی دیگری پولهای شمارش شده را رسید میکند و امور حسابداری آن را انجام میدهد و یک نیرو هم وظیفه بردن پول به بانک و واریز آن به حساب را بر عهده دارد. این تعداد نیرو را ضرب کنید در تعداد صندوقهایی که باید تخلیه شود و آن وقت میبینید چه حجمی از نیروی انسانی و با چه هزینهای این کار را انجام میدهند.
دومین مزیت الکترونیکی شدن صدقه این است که خطراتی چون سرقت و سایر موارد که از زمان جمع‎آوری پول تا زمان واریز به بانک سازمان خیریه را تهدید میکند، وجود نخواهد داشت، از سوی دیگر با الکترونیکی شدن پرداخت صدقه میتوان عنصر زمان را حذف کرد و بلافاصله پولی که کمک شده را در حساب داشت و آن را صرف نیازهای افراد کرد؛ با این حساب کمیته امداد و سایر خیریهها چه تدابیری برای دریافت کمک های مردمی به صورت الکترونیکی اندیشیدهاند؟
طرح اول، استفاده از پلتفرم تلفن همراه
یکی از نخستین طرحها برای جمعآوری کمک، طرحی بود که بهزیستی آماده کرد اما بسیار بد اجرا و حتی به بازگشت پول مردم هم منتهی شد. ماجرا این بود که بهزیستی سامانهای طراحی کرده بود که کاربران شبکه تلفن همراه بتوانند با ارسال یک کد مشخص مبالغی را به بهزیستی کمک کنند و آن گاه آن را از روی قبض تلفن همراه خود بپردازند. با تبلیغ نکردن مناسب این طرح از سوی بهزیستی و نیز اشکالاتی در اجرای آن و نیز سوء استفاده برخی از این ابتکار یا شوخی بعضی با این طرح، افراد بسیاری بدون اطلاع از چیستی ماجرا به سمت کمکهای مادی ناخودآگاه رفتند و آن گاه صدای اعتراض آنقدر بالارفت که بهزیستی مجبور شد پولها را پس بدهد. با این حال به دلیل نفوذ پیامک میان مردم، همچنان میتوان به این طرح امید داشت به شرط این که در مقام اجراء هم روسفید بیرون بیاییم.
طرح دوم، صندوق صدقات الکترونیکی
طرح دوم، استفاده از صندوقهای الکترونیکی صدقه است. استفاده از این صندوقها باعث کاهش میزان جرایم مرتبط با صندوق ازجمله سرقت هم میشود، اما دریغ که زیرساخت لازم برای این طرح در کشور مهیا نیست. کارتهای بانکی موجود در کشور از سیستم POS استفاده میکنند اما سیستم این صندوقها اعتباری یعنی مانند اتوبوس و متروست. از آن سو، ساخت کارتهایی مخصوص کمک هم مورد استقبال قرار نمیگیرد، زیرا کمک نقدی مطمئنا سادهتر از شارژ کارت خواهد بود.
طرح سوم، شبکه بانکداری الکترونیکی
بر این اساس سازمانهای خیریه بیش از هر چیز به سمت سیستم بانکی رفتند و با بهره گرفتن از درگاههای خدماتی بانک ها، سایتهای خودشان، دستگاه های خودپرداز و بعضاً پایانه های POS تلاش میکنند کمکهای مردم را به شکل الکترونیکی دریافت کنند. در میان سه روش ذکرشده این روش مورد توجه مردم قرار گرفته است و البته ضریب خطا و حواشی کمتری هم دارد.
نقش پرداخت‏‌های الکترونیک در گسترش تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیکی را می‌توان انجام هرگونه امور تجاری به صورت آنلاین از طریق اینترنت بیان کرد. این تکنیک در سال‌های اخیر رشد بسیاری داشته است و پیش‌بینی می‌شود بیش از این نیز رشد کند. گاهی تجارت الکترونیکی به هرگونه معامله‌ای که در آن خرید و فروش کالا و یا خدمات از طریق اینترنت صورت می پذیرد اطلاق می شود؛ امّا تجارت الکترونیکی عملاً کاربرد وسیع‌تری دارد، یعنی نه تنها شامل خرید و فروش از طریق اینترنت نیست بلکه سایر جنبه‌های فعالیت تجاری، مانند خریداری، صورتبرداری از کالاها، مدیریت تولید و تهیه و توزیع و جابه‌جایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش را از طریق روش های مختلف الکترونیکی در بر می‌گیرد. البته مفهوم گسترده‌تر تجارت الکترونیک کسب و کار الکترونیک می‌باشد.
سیستم‌های پرداخت، بخش حیاتی زیرساخت اقتصادی و مالی یک کشور هستند ؛عملکرد خوب آن‌ها در انتقال امن و به موقع وجوه مهم‌ترین اثر آن‌ها در عملکرد کلی نظام اقتصاد می‌باشد. یک نظام پرداخت در واقع شامل مراحلی است که اجازه می‌دهد که استفاده کنندگان پول را انتقال دهند.
در سالیان اخیر و همزمان با پیشرفت‌های فزاینده تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی، بسیاری از تعاملات در دنیای واقعی به جهانی مجازی انتقال یافته است. اصلی‌ترین ویژگی این تکنولوژی‌ها یعنی به اصطلاح (فشردگی زمان و مکان) بسیاری از محدودیت‌های جغرافیایی و زمانی در دنیای فیزیکی را از میان برداشته و فرصت‌های بدیعی را در اختیار حکومت‌ها، صاحبان شرکت‌های فراملّیتی و افراد قرار داده است تا تعاملات خود را با شتاب بیشتر و در زمان کمتر، فراتر از مرزهای جغرافیایی و محدودیت‌های زمانی انجام دهند. عباراتی مانند شهر الکترونیک، دولت الکترونیک، شهروند الکترونیک و مفاهیمی مشابه آن ناشی از پررنگ شدن روزافزون نقش تکنولوژی‌های ارتباطی در زندگی روزمره است. یکی از کنش‌هایی که تکنولوژی‌های نوین ارتباطی باعث رواج آن شده است، تجارت الکترونیک است که در ادامه مفهوم و الزامات آن از دریچه پرداخت الکترونیک بررسی می‌شود.
برای اینکه تجارت الکترونیک در عمل موفقیت آمیز باشد، الزامات و عواملی در این کار دخیل هستند و می‌توان آن‌ها را به دو نوع فنّی و سازمانی تقسیمبندی کرد که ذیلاً به برخی از آن‌ها را اشاره می شود:
انجام میزان مناسبی از تحلیل و پژوهش در بازار مانند مدل‌های سنتی و تجارت الکترونیک که مستلزم برنامه ریزی مناسب تجاری و قوانین بنیادین برای عرضه و تقاضاست.
ایجاد راهی آسان و ایمن برای مشتریان جهت تأثیر گذاری بر روی تراکنش‌ها. کارت‌های اعتباری (Credit)و پرداخت (Debit) شناخته ‌شده‌ترین ابزار پرداخت هزینه از طریق اینترنت هستند که برای حدود ۹۰ درصد خریدهای آنلاین به کار می‌رود.
ایجاد قابلیت اعتماد و امنیت. سرورهای موازی، مسائل سخت افزاری، تکنولوژی‌هایی که خطا نکنند و پنهان بودن اطلاعات می‌توانند این نیاز را برآورده کنند.
ایجاد سازمانی که دارای کارایی کافی برای واکنش مناسب به هر نوع تغییر در محیط‌های اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...