وفاداری جعلی

پایین

وفاداری واقعی: زمانی وجود دارد که مشتریان به طور منظم از سازمان خاصی به خاطر ترجیحات قوی خود خریداری می کنند.در نتیجه این طبقه سودآورترین طبقه وفاداری است. در این طبقه نگرش نسبی و نیز رفتار تکرارخرید مشتری در سطح بالائی می باشد.
وفاداری پنهان: این نوع مشتریان براساس نگرش بالای خود نسبت به سازمان و علامت تجاری آن مشخص می­شوند؛ امارفتار خرید آنها مشخص نیست.انتخابهای صورت گرفته توسط این دسته از مشتریان معمولا ًتحت تأثیر محل عرضه کننده،وضعیت موجودی کالا یا تأثیرات پذیرفته شده از دیگران قرار می گیرد.
وفاداری جعلی: به دلیل اینکه مشتری معتقد نیست که گزینه های موجود متنوع است شباهت بسیاری به مفهوم عدم فعالیت و بی علاقگی دارد.در نتیجه مشتریان به راحتی و گاه گاه وفادار به سازمان هستند و به راحتی سازمان را با رقیبان عوض می کند.
عدم وفاداری: در موقعیتهایی که نگرش نسبی مشتری و نیز رفتار تکرار خرید وی در سطح پایین است؛با عدم وفاداری مواجه می شویم. مشتریان این طبقه براساس راحتی خود و نه وفاداری، به خرید مبادرت می کنند.
برای ایجاد سرمایه اجتماعی و وفاداری و رضایت مشتری می توان به مواردی چون سرعت در ارائه خدمات، خویش خدمتی،ارائه خدمات یکپارچه،سهولت استفاده از خدمات و رضایت مشتری اشاره کرد که در اینجا به شرح مختصر هر یک می پردازیم:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

الف)سرعت در ارائه خدمات: مشتری به تاخیر و عدم به موقع خدمات واکنش منفی نشان می دهد و از منتظر ماندن بیزار است. هر چقدر زمان بیشتری را از دست بدهد، به دنبال سازمان هایی خواهد بود که خدمات خود را با سرعت بیشتری ارائه می کنند.با افزایش سرعت ارائه خدمات، انتظار مشتری ها در جهت دریافت خدمات بیشتر، افزایش پیدا می کند، پس ابزارهای کاربردی خدماتی باید به سهولت قابل استفاده باشند و فضایی راحت و دوستانه را در اختیار مصرف کننده قرار دهند.
ب) خویش خدمتی: خویش خدمتی باعث ایجاد تغییراتی در روند کسب و کاری می شود .هنگامی که ارائه کنندگان و مصرف کنندگان محصولات و خدمات به صورت (online) و مستقیم با هم ارتباط بر قرار می­ کنند، نقش واسطه ها بسیار کمرنگ می شود.
ج) ارائه خدمات یکپارچه: سازمان ها نیازمند آن هستندکه به جای تمرکز بر راهکارهای موضعی و سطحی که فقط به بخشی از ارتباطات با مشتری می پردازند ،از ابزارهای کاربردی یکپارچه و جامعی استفاده کنند که کل ارتباطی را که با مشتری بر قرار می شود، تحت پوشش داشته باشند.
د)سهولت استفاده از خدمات ارائه شده: تاُخیر در هیچ کدام از فرایند CRM قابل قبول نخواهد بود و در عین حال سهولت استفاده مشتری نیز باید کاملا ًمد نظر قرار گیرد چرا که سازمان با مشتریانی در سطوح مختلف ارتباط دارد.
ه)رضایت مشتری: رضایت مشتری مقدار احساسی است که در اثر رفع انتظاراتش یا افزودن به انتظارات به او دست می دهد.پس شناسایی،تفکیک، اولویت بندی،کشف انتظارات اصلی و در نهایت حصول رضایت مشتری از اهم فعالیتهای سازمان به شمار می رود.
عواملی مثل بالا بردن کیفیت خدمات فراتر از انتظارات مشتریان،نحوه ادراک مشتری از سازمان،محل و دسترسی راحت به عرضه کننده،ایجاد تعهد و تعلق در مشتری ومشارکت مشتریان در سود و درآمد سازمان و …. بر وفاداری مشتری تأثیر بسزائی دارند که هر سازمان باید در جهت تقویت این عوامل گام بردارد.
۲-۵۷- پایداری رضایت مشتری
برای پایداری رضایت مشتریان (داخلی و خارجی)به ترتیب زیر می توان عمل نمود :
۱-تعیین انتظارات،توقعات ونیازهای مشتریان بعنوان معیارهای رضایتمندی آنان: طیف های مختلف مشتریان،نیازها،توقعات و انتظارات متفاوتی دارند و لازم است به طور جداگانه نسبت به شناسایی آنان اقدام شود، چرا که این توقعات و نیاز ها، معیار های رضایتمندی مشتریان می باشد.
۲-اهمیت سنجی معیار های فوق:همه معیار های جلب رضایت مشتریان از درجه اهمیت یکسانی بر خوردار نیستند.لازم است اهمیت نسبی هر یک از معیار های رضایتمندی از دیدگاه مشتریان مشخص شده و در تصمیم گیری های سازمان لحاظ شود.
۳-گردآوری نظرات مشتریان در مورد معیارها: در این مرحله نظر مشتریان در خصوص وضعیت سازمان درباره هر یک از معیارهای رضایت مندی تعیین می شود و در همین مرحله می توان نظر سایر مصرف کنندگان را در خصوص سازمانهای رقیب جویا شد تا وضعیت کلی تمام ارائه کنندگان محصول یا خدمت مشخص شود.
۴-پردازش اطلاعات گردآوری شده: ضمن جمع آوری داده ها،آنها را آماده سازی نمائیم و نواقص آنرا مرتفع سازیم و با بهره گرفتن از فنون آماری، روش مناسبی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات انتخاب و اطلاعات جمع آوری شده، تحلیل شود . نتیجه این مرحله آن است که دید گاه مشتریان سازمان در خصوص هر یک از معیارهای رضایتمندی مشخص و رضایت و یا نارضایتی کلی یا موردی آنان تعیین می شود.
۵-تحقیق در مورد علل نارضایتی مشتریان و پیشنهاد اقدامات اصلاحی : سازمان پس از مشخص شدن نقاط ضعف در خصوص معیارهای رضایتمندی مشتریانش، باید به دنبال علل بروز آنها شده و اقدامات لازم جهت رفع آنها را انجام دهد. برای پیشتازی در بازار نیز می بایست با دقت و توجه بیشتری روی نقاط ضعف رقبا و ارائه محصول یا خدمت ارزشمندتر ،مشتریان رقیب را نیز به سوی خود جذب نمود.
۶-انجام اقدامات اصلاحی:پس از مشخص شدن راهکارها،نوبت به اجرای آنها است. پس باید با فراهم نمودن شرایط و امکانات لازم، اجرای راهکارهای پیشنهادی را میسر نمود و در طول زمان نیز بر حسن اجرای آنها نظارت مناسبی اعمال نمود. اما این کار به همین جا ختم نمی شود و باید مجدداًٌ برای میزان تأثیر اقدامات اصلاحی بر رضایتمندی مشتری به مصرف کنندگان و مشتریان مراجعه نمائیم و ادامه این فرایند مجدداً از گام سوم از سر گرفته شده و این چرخه تا حصول به نتیجه مطلوب و پایداری رضایتمندی مشتری ادامه خواهد یافت.
۲-۵۸- شکست پروژه هایCRM
زمانیکه CRM نتواند اهداف مورد نظر سازمان را محقق سازد،گفته می­ شود CRM شکست خورده است. بعضی از اشتباهات متداولی که منجر به این امر می­شوند ناشی از اشتباهات استراتژیک یا اشتباهات تاکتیکی می­باشد.
اشتباهات متداول استراتژیک: فقدان ضمانت اجرائی CRM ، کمیته راهبری غیر موثر، ارتباطات ضعیف،تعریف ضعیف فرآیندهای کاری سازمان،مدیریت ضعیف تغییر،فقدان حیطه اجرای صریح و برنامه ضعیف آموزش، از جمله اشتباهات متداولی می باشد که باعث ناکامی پروژه های CRM می شود.
اشتباهات متداول تاکتیکی:به دلایل سازمانی این نوع اشتباهات به سه گروه متداول زیر تقسیم می شود:
اشتباهات افراد :فقدان مهارت مدیریتی و رهبری،کارکنان ضعیف،کارکنان سرسخت و مخالف تغییر،ناسازگاری اعضای تیم و مشتریان،انجام خیلی دیر اقدامات،از این نمونه اشتباهات می توان نام برد.
اشتباهات فرایند:زمانبندی غیر واقعی،عدم درک نیازمندیها،فشار زمان برای سود دهی بیشتر سازمان،کوتاه کردن یا حذف فعالیتهای کلیدی،کنترلهای ضعیف مدیریت،انجام بیش از حد کارها،عدم محاسبه پیچیدگی پروژه نیز می توان بعنوان اشتباهات فرآیندی در نظر گرفت.
اشتباهات محصول CRM :سفارشی سازی بیش از حد معمول محصول،کوتاهی در انجام تغییرات، از اشتباهات محصول CRM هستند.
اشتباهات متداول فوق هر یک به نحوی در اثر بخشی و موفقیت اجرای CRM تأثیر می­گذارند و منجر به شکست و عدم موفقیت پروژه های CRM می شوند.
۲-۵۹- چالشهای اجرائی CRM
پیش ازآنکه یک سازمان به اجرای CRM بپردازد، باید نسبت به مشکلات بالقوه و احتمالی آگاهی داشته باشد تا بتواند در موقع لزوم با آنها مقابله نماید.در سطح سازمانی،کسب و کار باید بین بخشهای مختلفی که با مشتری در ارتباط هستند و تمام بخشهای مربوط به CRM ، فعالیت مشترکی را ایجاد نماید تا بتواند تأثیرگذارتر باشد.این رابطه میان گروهی برقرار شده با مشتری ،برنقش کارمند در داخل سازمان نیز تأثیر می گذارد؛همچنین این مسأله می تواند تأکید برهمکاری و مشارکت یک بخش خاص از شرکت را کاهش دهد . این نوع تغییرات خط مشی، معمولاً در مراحل اولیه اجرا با مخالفتهائی روبرو می شوند. اگر بخواهیم انتقال به CRM به نحو موثری شکل بگیرد، داشتن نیروی کار ماهر و متخصص ضروری است؛همچنین شرکت ها باید تعهدات مدیران اجرائی را نیز جلب کرده و مقاومتهای حاصل در قبال تغییرات را نیز مدیریت و کنترل نمایند. یکی از نکات مهم این است که سازمانها باید بهترین استعدادهای مربوط به بخشهای فروش وخدمات خود را حفظ نمایند؛ آنها باید مهارتهای فردی این کارکنان با استعداد را، پرورش داده و به آنها پاداش دهند. به عنوان مثال در مراکز تلفن،شش ماه زمان لازم است تا یک مبتدی به یک فرد ورزیده تبدیل شود و شش ماه دیگر نیز طول می کشد تا فرد ورزیده، به یک متخصص و یا فردی حرفه ای تبدیل شود. کارمندانی که در بخشهای داخلی کار می­ کنند،باید در بحثهای مربوط به نیازهای مشتریها شرکت داده شوند. بازخورد مشتریها باید در فرایند توسعه محصولات و خدمات در نظر گرفته شود. از آنجا که تمام بخشهای سازمان در جهت کسب رضایت مشتری با هم همکاری و مشارکت می کنند، باید یک سیستم پاداش دهی برای تزریق انگیزه لازم به این حوضه ها در نظر گرفته شده و ایجاد شود. CRM نباید از طریق پاداش های فردی پشتیبانی شود؛ به عنوان مثال، اگر یک مسوول فروش، فقط بر اساس اعداد و ارقام مربوط به فروش پاداش دریافت کند، برای او هیچ اهمیتی نخواهد داشت که آیا بخش های دیگر به خوبی در جهت رفع نیازهای مشتری ها گام بر می دارند یا خیر. می­توان چالشهای اصلی را که ممکن است یک سازمان در پیاده سازی CRM با آنها مواجه شود، در چند مورد اصلی زیر بیان نمود:
الف)هزینه راه اندازی اولیه: هزینه راه اندازی اولیه،یکی از چالش های CRM محسوب می شود. ممکن است سازمان ها بر روی ابزارهای کاربردی مدیریت مشتری،مقادیر زیادی سرمایه گذاری کرده باشند.از آنجا که ممکن است بعضی از این ابزارها، کاربردی اختصاصی داشته باشند، به سختی می توان آنها را در بخش­های مختلف به اشتراک گذارد.
ب)ابزارهای کاربردی یکپارچه: سازمان ها به ابزار های کاربردی یکپارچه ای نیاز دارند که بر اساس چرخه های حیات مشتری و تعاملات صورت گرفته با مشتری ایجاد شده باشد.سازمان هایی که به مدیریت تعاملات صورت گرفته با مشتری به زبان ها و واحد های پولی مختلف نیاز دارند، نمی توانند CRM رااز طریق فناوریهای سنتی به اجرا در آورند و این کار برایشان بسیار مشکل خواهد بود.
ج)همکاری بخش­های مختلف:CRM یک رویکرد یکپارچه است و نیازمند همکاری بخش­هایی از کسب و کار می­باشد که قبلاً به صورت خود مختار عمل می­کردند. داده هایی که در یک بخش جمع­آوری شده ­اند ،باید در تمام بخش­های دیگر به اشتراک گذارده شوند. ممکن است بعضی از بخش­ها نسبت به اشتراک داده ­های خود با دیگران ،اظهار بی­میلی و نارضایتی نمایند.
د)در مدیریت ارتباط با مشتری برای داشتن دیدگاه تحلیلی نسبت به مشتری، داده ها از منابع نامتجانس و مختلف استخراج می شوند ، باید در یک قالب قابل استفاده و سازگار با سایر داده ها انتقال یابند و در نهایت در یک ساختار مشخص یکپارچه شوند.ولی چالش مهمی که در حال حاضر مدیریت ارتباط با مشتری با آن مواجه است، حجم مناسب اطلاعات مورد نیاز جهت تحلیل و ایجاد ابزار تحلیلی است. رشد فرایند یکپارچه سازی سیستم های سازمان و رشد کانال های خودکار مانند وب میزان داده های در دسترس مشتریان را افزایش داده است. نکته مهم در این است که سرعت مهیا شدن داده های در دسترس از سرعت تحلیل و به کارگیری آن فراتر رفته است (شکل ۲)
متاسفانه مدیران با این مسئله به عنوان یک مشکل تکنولوژیک برخـورد می­ کنند که راه­حلی که ارائه می­ دهند، تسهیم داده ­ها در سراسر سازمان است. آنچه سازمان به دنبال کسب، ایجاد و تسهیم آن است درک و بصیرت لازم از مشتری است نه فهرست محصولات خریداری شده یا خدمات درخواست شده توسط آنها. در این زمینه ابزارهایی که بتوانند اطلاعات و داده ها را به خوبی تحلیل کرده و کاربرد داشته باشند نسبتاً کمیاب هستند. سازمانها نیز فرآیندهای کسب و کارشان را طوری طراحی نکرده اند که از این اطلاعات بهره کافی را ببرند. همین امر به ایجاد شکاف جدی مابین میزان اطلاعات مربوط به مشتری در درون یک شرکت و استفاده بهره­ور از این اطلاعات منجر شده است. اهمیت این مشکل به دلیل آن است که مزیت رقابتی یک سازمان غالباً با تکیه بر درک یک مجموعه خاص از ویژگیهای مشتریان ایجاد می شود. در این زمینه باید اطمینان حاصل کرد که اطلاعات درخواست شده به طور مستقیم از اهداف کسب و کار، در به دست آوردن بینش از مشتریان تعریف شده باشد و نه از میزان مهیابودن داده ها؛ به همین دلیل باید ابتدا از تعریف انتظارات مشتری آغاز کرد و با حرکت رو به عقب، داده های مورد نیاز را جهت تشخیص انتظارات و میزان آن شناسایی نمود.
همانطور که در قسمت های مختلف این تحقیق گذشت، مشتری و ارتباط موثر با وی یکی از مهمترین راه های سود دهی و پیروز شدن در بین رقبا می­باشد. بدون شک رضایت مشتری و پایداری وی زمانی اتفاق می­افتد که یک سازمان با توجه به فناوری­های نوین، مبادرت به استفاده یکی از برنامه ها و پروژه های جدید ارتباط با مشتری کند. مدیریت ارتباط با مشتری (CRM ) یکی از برنامه ­های مختلفی است که یک سازمان می تواند از آن در این راه استفاده نماید. چون مشتریان یک سازمان دارای نیازها ،نظرات و عقاید مختلفی هستند و هر کدام از دیدگاه خود، به کیفیت و ارائه خدمات سازمان، توجه دارند ،پس یک سازمان ضمن توجه به متفاوت بودن این عقاید، باید تمام مشتریان خود را با توجه به مدیریت ارتباط با مشتری طبقه بندی نموده و به هر کدام از طبقات ایجاد شده از مشتریان ،توجه خاصی نموده و با توجه به نیازهای هر کدام از طبقات کالاها و خدمات خود را ارائه نماید. در مدیریت ارتباط با مشتری، وفاداری و پایداری مشتری از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چراکه مشتریان راضی، باعث جذب مشتریان جدید می شوند و این در سوددهی یک سازمان بسیار موثر است. تنها مشتریان راضی و شیفته به سازمان توجه دارند و می­خواهند نیازهای خود را فقط از طریق آن سازمان تأمین نمایند. پس پایداری رضایت مشتری مستلزم مداوم بودن و نازل بودن خدمات و کالاهای سازمان می باشد. با رواج یافتن مدیریت ارتباط با مشتری در بین سازمانها، لازم است در پیاده سازی و اجرا نمودن آن نهایت دقت اعمال شود،زیرا در غیر این صورت ممکن است نتایج حاصله از اجرای مدیریت ارتباط با مشتری به صورت بر عکس عمل نمایند و در نارضایتی مشتری گام نهد. باید توجه کرد که پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری مستلزم ایجاد بستری مناسب می باشد که در آن باید فرهنگ ارتباط با مشتری را به کارکنان آموزش داد، ساختار سازمان را با مدیریت ارتباط با مشتری تغییر داد و مشکلات و چالشهایی که ممکن است در این راه مدیران با آن مواجه شوند را بیان نمود. امید است که سازمانها با رعایت موارد فوق و ایجاد ارتباط موثر با مشتری بتوانند در راه اثر بخشی ،موفقیت و غلبه بر رقبای خود، گام نهند.
۲-۶۰- مروری بر تحقیقات گذشته
کتاب جامعه شناسی جامعه اطلاعاتی، اثر دکتر منوچهر محسنی، از آثار مهمی است که در خصوص ابعاد مختلف جامعه اطلاعاتی منتشر شده است. بررسی وضعیت تاثیر و تاثر فضای رایانه ای و جامعه اطلاعاتی بر جامعه و حوزه های مختلف محور اصلی این کتاب را تشکیل می دهد. از آنجا که موضوع مدیریت و تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر آن، موضوع فرهنگ و رابطه دیالکتیکی آن با فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین وضعیت آموزش در این حوزه ها نیز در این کتاب مورد بحث واقع شده اند، این کتاب نیز از کتب مهمی است که در این حوزه باید بدان توجه داشت.
چالش های حقوقی، اخلاقی و اجتماعی فضای رایانه ای، کتابی است که چندین مقاله از محققان بنام از اقصی نقاط جهان را که در کنفرانسی در سازمان علمی فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ارائه کرده اند، در بر گرفته است. این کتاب طیف وسیعی از نتایج تحقیقات محققان را در موضوعاتی نظیر اینترنت و توسعه فرهنگی، مواجهه با گوناگونی و فرهنگ دیجیتالی، ترویج چند زبانی در اینترنت و مسائل فرهنگی – قومی زبان شناختی و اخلاقی فضای رایانه ای در بر دارد. همچنین مقالات متعددی که در باب اخلاق و هنجارهای اجتماعی و اطلاع رسانی نوین نوشته شده اند در این کتاب عرضه شده است. مدیریت دسترسی به اطلاعات در فضای اینترنتی، جهانی شدن، آموزش و پرورش در دنیای در حال تغییر، آماده سازی جامعه برای عصر اطلاعات، محیط چند زبانی در اینترنت، ایجاد اعتماد به فضای رایانه ای و همچنین بحث رسانه پذیری: دانش و مهارت لازم برای هدایت به بزرگراه اطلاعاتی از دیگر موضوعاتی هستند که در این کتاب به صورت مقالات برآمده از تحقیقات پژوهشگران در سطح بین المللی، ارائه شده اند.
عنوان: طراحی یک الگوی توسعه منابع انسانی جهت به کارگیری اثر بخش فناوری اطلاعات در سازمان
عنوان لاتین : of Human Resource Development for Developing an algorithm Iranian Organization effective use of Information Technology in
پژوهشگر : ژاله نجفی توانی
استاد راهنما : دکتر افرازه
استاد مشاور : دکتر داوود پور
پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) دانشگاه صنعتی امیر کبیر . دانشکده مهندسی صنایع ، ۱۳۸۶ .
چکیده : منابع انسانی را باید به عنوان مهمترین سرمایه یک سازمان دانست که نقش کلیدی و مهمی در دستیابی سازمان به اهدافش دارد . اهمیت این منبع در اجرا و بکار گیری صحیح تکنولوژی می باشد.نکته مهم در این میان میزان اثربخشی و کارایی و به عبارتی بهره وری نیروهای انسانی در به کارگیری صحیح تکنولوژی در سازمان می باشد. شکی نیست که با ظهور تکنولوژی اطلاعات در دهه های گذشته، سازمانها وارد دوره جدیدی از حیات خویش گردیده اند و مهندسی مجدد نیز در این میان ، ابزاری برای باز نگری در فرایندهای سازمانی و بهینه نمودن آن همگام با تکنولوژی نوین و در جهت ارتقای بهره وری در سازمان و همچنین ایجاد مزیت رقابتی برای آن می باشد .در این پروژه بر آن هستیم تا عوامل مؤثر در به کارگیری فناوری اطلاعات توسط انسان درسازمان ازمنظرسیستم های فنی اجتماعی ( انسان_کامپیوتر ) را مورد بررسی قرار دهیم . در این راستا ابتدا به مرور ادبیات موضوع ومطالعات صورت گرفته در این زمینه می پردازیم و سازمان را از نقطه نظر یک سیستم پیچیده متشکل از انسان _کامپیوتر مورد توجه قرارمی دهیم. سپس در چارچوب نگرش مذکور، به طراحی مدلی برای سنجش میزان توانایی سازمان در استفاده از تکنولوژی اطلاعات و همچنین ارائه راهکارهایی برای بهبود آن خواهیم پرداخت. در نهایت جهت ارزیابی وزن شاخص های مربوط به مدل جهت اندازه گیری دقیق وضعیت موجود منابع انسانی سازمان و همچنین اولویت دهی به راهکارها، از روش فرایند تحلیل شبکه ای استفاده گردیده است. روش پیشنهادی درچارچوب یک الگوریتم حل مسئله سه مرحله ای شامل تعیین وضع موجود،تعیین علت و ارائه راهکار مناسب جهت ارتقاء بهره وری منابع انسانی در استفاده ازفناوری اطلاعات خواهد بود . در ادامه با انتخاب شرکت مهندسین مشاور مترا به عنوان یک شرکت نمونه دولتی بکارگیری مدل طراحی شده و همچنین وزن های بدست آمده از تکنیک فرایند تحلیل شبکه سعی در استفاده از این مدل برای ارزیابی سازمان نام برده، بررسی تحلیل و ارئه نتایج حاصل از آن می گردد. در نهایت، امید است با انجام این پروژه، چارچوبی کلی برای اندازه گیری، تحلیل و ارائه راهکارهای اجرایی جهت ارتقاء بهره وری منابع انسانی در سازمان ها فراروی محققین قرار داده شود .
عنوان: بررسی نقش سیستم های اطلاعاتی مدیریت بر بهره وری سازمان بسیج دانشجویی
پژوهشگر: سلام الله نعمت نژاد
استاد راهنما : عادل آذر
پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) -دانشگاه تهران ، مجتمع آموزشی عالی قم ، ۱۳۸۰ .
کلید واژه : نظام اطلاعات مدیریت / بهره وری / سازمان / بسیج دانشجویی
کلید واژه معادل لاتین : Information system management/ / productivity / Organization / Mobilization student
چکیده :در گذشته،سازمانها به مسائلی چون تولید بیشتر، سرمایه، سرپرستی نیروی کار و مواد اولیه تولید به منظور افزایش کارایی توجه داشتند ولی در دهه های اخیر ، دانشمندان علوم مدیریت به موازات پیشرفت تکنولوژی اطلاعات، به عوامل مهمتری پرداخته و معتقدند که عوامل مهمی نیز وجود دارد که در سازمانها بایستی به آن توجه شود، و یکی از عناصر از عوامل بهره وری سازمان می باشد ، امروزه دانشمندان فقط به کارایی و سود آوری توجه ندارند بلکه به بهره وری که عبارت از سطح دستیابی کلیت سازمان به انجام رسالت خویش و اهداف ترسیم شده می باشد یا به عبارت دیگر حاصل جمعی از کارایی و اثر بخشی است، اهمیت می دهند علمای مدیریت عوامل مختلفی را به عنوان عوامل تأثیر گذار بر بهره وری شمرده اند، که عمده ترین آنها در فصل دوم به تفصیل بیان شده اند که این عوامل عبارتند از: عوامل مربوط به نیروی انسانی ، عوامل مربوط به مدیریت، عوامل وابسته به دولت، امکانات و تسهیلات، تکنولوژی، عوامل محیطی، مواد و انرژی استفاده از سیستم های اطلاعاتی مدیریت. بنابراین در هر سازمان عوامل عمده تأثیرگذار بر بهره وری سازمان شناسایی و برنامه ریزی های لازم درآن زمینه صورت گیرد تا موجب ارتقا بهره وری گردد. لذا با توجه به اهمیت مفهوم بهره وری سازمان ها و نقش عوامل مختلف برآن از جمله، استفاده از سیستم های اطلاعاتی مدیریت، هدف اساسی این پژوهش بررسی نقش سیستم های اطلاعاتی مدیریت بر بهره وری سازمان است. سیستم اطلاعاتی مدیریت مکانیزمی است که اطلاعات مناسب،دقیق و صحیح را از طریق ایجاد، ذخیره سازی، بازیابی و توزیع سریع آن در جهت حمایت از مدیران یک سازمان به منظور اتخاذ تصمیم،برنامه ریزی استراژتیک، تاکتیک و عملیاتی در اختیار مدیران کلیه سطوح قرار می دهد. هدف اساسی این پژوش بررسی نقش سیستم های اطلاعاتی مدیریت بر دو جز اساسی بهره وری،یعنی اثربخشی و کارایی است. این مطالعه ضمن بیان طرق تاثیرگذاری استفاده از سیستم های اطلاعاتی مدیریت بر بهره وری، سازمان بسیج دانشجویی را با بسیج دانشجویی ناحیه تهران مقایسه می نماید. دلیل این مقایسه، دارا بودن یک شبکه اطلاعاتی بسیج دانشجویی ناحیه تهران که می توان آن را جزئی از سیستم های اطلاعاتی محسوب کرد و فاقد این مهم بودن سازمان بسیج دانشجویی می باشد که نتیجه آن می تواند بیانگر تأثیر سیستم های اطلاعاتی مدیریت بر بهره وری سازمان باشد.
عنوان: بررسی لزوم ایجاد و بهره برداری از سیستم های اطلاعاتی مدیریت در بهره وری سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی قشم از دیدگاه کارکنان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...