عوامل ایجادکنندهی نابرابری

نبود استاندارد دقیق و مشخص در جذب نیروی انسانی
مدارس خاص
مشخص نبودن جایگاه مناسب هر فرد
نقض قانون و عمل
متناسب نبودن رشته و گرایش نیروی انسانی با رشته و گرایش مورد نیاز آموزش و پرورش

پیامدها

نارسایی آموزشی
بیتحرکی و فقدان انگیزه و علاقه
هدررفت بودجه و هزینه

۴-۱-۷-۱- عوامل ایجادکنندهی نابرابری آموزشی
ن۱م۷
نبود استاندارد دقیق و مشخص در جذب نیروی انسانی: مشکلی که اخیراً در آموزش و پرورش پیدا کردهایم این است که روند جذب نیرو به صورت منطقی انجام نمیشود. نیروهایی که جذب میشوند به صورت کاریابی است؛ یعنی عدهای میآیند وبال گردن آموزش و پرورش میشوند و بعد آموزش و پرورش مجبور به جذب این نیروها میشود. سابقاً به این صورت بود که یک سری نیروها را میگرفتند، آموزش میدادند و هرکه علاقهمند بود جذب میشد. ازاینرو علاقه به تدریس امر بسیار مهمی است و صرفاً سواد بالا کافی نیست. پس زمانی که این افراد وارد آموزش و پرورش میشوند با اینکه سند تحول بنیادین تدوین و تنطیم شد اما به صورت درونی آن عدالت برقرار نمیشود چراکه جذب نیرو از میان نیروهای باانگیزه و علاقهمند صورت نمیگیرد.
ن۲م۷
مدارس خاص: برای تلفیق مدارس خاص با مدارس عادی باید ابتدا زیرساختهای آن فراهم باشد مثلاً اگر ادغام صورت گرفت شلوغی کلاسها را به دنبال خواهد داشت و این امر منجر به نارسایی آموزشی میشود. پس باید حمایتهای ویژه و انفرادی در کنار ادغام این مدارس باشد. از سوی دیگر مزیتی که ادغام دارد این است که افراد در جامعه راحتتر در کنار هم قرار میگیرند و بهتر تعامل برقرار میکنند. اما باید در کنار کلاسهای ادغامی، کلاس مرجعی برای کمبود جبران افراد خاص باشد که استعداد و توان آنها هدر نرود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

ن۳م۷
مشخص نبودن جایگاه مناسب برای هر فرد: نیروها خوب توزیع و چینش نشدهاند
ن۴م۷
سیاستگذاری: از یک طرف امکانات بسیار محدود است و نمیتواند جوابگوی نطام آموزشی مدرن باشد از طرف دیگر جمعیت کنترل نمیشود و افراد بیکار در آموزش و پرورش زیاد است. این امر نشات گرفته از سیاستهای غلطی است که برنامهریزان به آن توجهی نمیکنند.
ن۵م۷
نقض قانون و عمل: در سالهای اخیر در ساختار نظام آموزش و پرورش سلیقهای عمل میشود؛ یعنی در چارچوب قوانینی که مصوب شده خیلی ضابطهمند عمل نمیشود.
ن۶م۷: متناسب نبودن رشته و گرایش نیروی انسانی با رشته و گرایش مورد نیاز در آموزش و پرورش
۴-۱-۷-۲- پیامدهای نابرابری آموزشی از مصاحبه شماره هفت
پ۱م۷: نارسایی آموزشی
پ۲م۷: بیتحرکی و فقدان انگیزه و علاقه
پ۳م۷: هدررفت بودجه و هزینه
۴-۱-۸- نکات کلیدی مطرحشده در متن مصاحبه شماره هشت

عناصر نابرابری آموزشی

نکات کلیدی

تعریف نابرابری آموزشی

نابرابری آموزشی به این معناست که هیچچیز در جای خود قرار نگیرد

عوامل ایجادکنندهی نابرابری

جهانبینی
فلسفه آموزش وپرورش
ساختار آموزشی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...