۳۲

X2 = ۸٫۹۳ df= 2 sig. = 0.03

در تحلیل داده های کمی این فرضیه نشان داده شده است که میانگین تمایل به مهاجرت در بین افراد شاغل پایین تر از افراد بیکار است. به منظور بررسی معناداری این تفاوت به جدول آزمون T دو گروه مستقل مراجعه میکنیم. همانطور که مشاهده میشود در آزمون لون دیده میشود که سطح معناداری برابر است با ۰٫۹۰۸ که نشان دهنده برابر واریانس بین دوگروه است لذا در ردیف برابری واریانسها به سطح معناداری دو دامنه مراجعه میکنیم. در این بخش مشاهده میکنیم که سطح دو دامنه برابر است با ۰٫۰۰۴ که به این معنی است که تفاوت تمایل به مهاجرت بین شاغلین و بیکاران معنادار است. همچنین در بررسی رابطه بین دو متغیر از آزمون خی ۲ نیز بهره گرفته شده است که مشاهده میشود مقدار خی ۲ برابر است با ۸٫۹۳ و مقدار معناداری برابر است با ۰٫۰۳ که نشان دهنده رابطه معنادار بین دو متغیر است. بنابراین فرضیه مذکور تأیید میشود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

با بررسی محتوای سوالات باز پرسشنامه نیز این مسئله موضوع تأیید میشود. پاسخگویان در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد یکی از مشکلات شهرستان بیجار شما را وادار به مهاجرت کند،آن مشکل کدام است؟ بیشتر پاسخگویان به فقدان فرصت شغلی مناسب در بیجار اشاره کرده اند. نکته قابل توجه این است که بیشتر افرادی که علت تمایل مهاجرت خود را به این موضوع نسبت داده اند یا خود بیکار بوده اند یا در میانه مصاحبه خود به وجود افراد بیکار در اعضای خانواده یا دوستان و آشنایان خود اشاره کرده اند. افراد دیگری نیز به مسائل دیگری مانند عدم امکانات بهداشتی و پزشکی، ضعف امکانات آموزشی و فقدان مراکز فرهنگی اشاره کرده اند؛ اما بیشتر پاسخها حول مسئله بیکاری بوده است.
لذا هم مطالب استخراج شده در مصاحبهها و هم بررسی کمی فرضیه این موضوع را تأیید میکند که بیکاری و فقدان فرصت مناسب شغلی در بیجار عامل تأثیرگذاری است در گرایش ساکنین بیجار به مهاجرت به شهرهای دیگر.
بر اساس یافته های تحقیقی پیشین نیز الگوی مهاجرت شهر به شهر به ویژه از شهرهای کوچک و دارای فرصت شغلی نامناسب به شهرهای بزرگتر و دارای فرصتهای مناسبی شغلی تبدیل به الگوی رایج شده است. یافته های این فرضیه همسو با یافته های ایراندوست و همکاران (۱۳۹۳) مبین این موضوع است که شهرستان بیجار به عنوان یک شهر کوچک و فاقد فرصتهای شغلی کم کم جمعیت فعال خود را به شهرهای بزرگتر و با فرصتهای شغلی بهتر از جمله شهرهای همدان، تهران و زنجان منتقل میکند. به اعتقاد ایراندوست و همکاران (۱۳۹۳) در چند دهه گذشته به تدریج مهاجرت روستا به شهر کاهش یافته و دیگر الگوی اصلی مهاجرت به شمار نمیرود. این الگو از ۲۶ درصد در دهه ۵۵ – ۶۵ ، به ۱۱٫۸۴ درصد در پنج ساله ۸۵ – ۹۰ رسید. با توجه به افزایش جمعیت و تعداد شهرها، مهاجرت شهر به شهر در حال افزایش و تبدیل به الگوی مسلط مهاجرت است و امروزه الگوی اصلی مهاجرت کشور به شمار میرود. مهاجرت شهر به شهر ا کنون با بیش از ۵۸ درصد بالاترین نوع مهاجرت و الگوی مسلط به شمار میرود.
این پژوهش با تحلیل آمارهای جمعیتی و مهاجرتی کشور در چند دهه اخیر، نشان داد که الگوی مهاجرتی روستا_شهر به عنوان الگوی مسلط مهاجرت، در حال حاضر جای خود را به الگوی مهاجرت شهر_شهر داده است ( ایراندوست و همکاران، ۱۳۹۳: ۱۳۸).
۴-۳-۲فرضیه دوم
به نظر میرسد بین قومیت و تصمیم به مهاجرت در شهرستان بیجار رابطه معناداری وجود دارد.
با توجه به اینکه متغیر مستقل که در سطح اسمی دو شقی قراردارد و متغیر وابسته در سطح فاصلهای قرار دارد برای بررسی این فرضیه از آزمون تی دو گروه مستقل استفاده میشود.
جدول ۴- ۲۸ میانگین تمایل به مهاجرت بر حسب قومیت

قومیت

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

خطای انحراف از میانگین

تمایل به مهاجرت

ترک

۱۰۵

۲۶٫۳۸

۲۴٫۱۶

۷٫۳۱

کرد

۲۸۴

۲۷٫۰۹

۳۱٫۹۱

۶٫۹۷

جدول ۴ – ۲۹ آزمون مقایسه میانگین تمایل به مهاجرت بر حسب قومیت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...