همچنین نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد که این تحقیق نیز مانند تحقیق توماس و ولتهوس(1990)، افزایش احساس معناداری و حق انتخاب(خودتصمیم­گیری) در کارکنان میتواند منجر به افزایش رضایت شغلی و به تبع آن بهره­وری منابع انسانی شود و مشابه تحقیق کانتر، جابرگ و اولسون(1993) و توماس و لتهوس(1990) افزایش احساس معنی­داری منجر به مشارکت و تعهد افرد در شغل و سازمان می­ شود و تحقیق وتن و کمرون احساس داشتن حق انتخاب با سطوح بالای مشارکت سازمانی ارتباط دارد. با توجه به نتایج حاصل پژوهش و دیگر مطالعات می­توان تاثیرگذاری توانمندسازی روان­شناختی کارکنان بر افزایش بهره­وری آنان را مورد تایید قرار داد. این نتیجه با نتایج حاصل از پژوهش داتا و همکاران نیز همخوانی دارد. این پژوهشگران بیان می­دارند که برای جلب توجه بیشتر منابع انسانی و توانمندساختن آنها از طریق ایجاد برنامه ­های توسعه منابع انسانی، بایستی مدیریت را قانع نمود که بهره­وری منابع انسانی سهم بسزایی در ایجاد ارزش برای سازمان­ها ایفا می­ کند. زیرا مسلم است که برنامه ­های توانمندسازی منابع انسانی تاثیر مستقیم بر بهره­وری آنها دارد .

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

محدودیت­های پژوهش
مقصود از محدودیت­ها آن دسته از مواردی است که خواسته[114] یا ناخواسته[115] در فرایند پژوهش اتفاق افتاده به طوری که قطعیت و یا تعمیم­دهی یافته­ ها را با چالش مواجه می­ کند و پژوهشگر ملزم به گزارش آن موارد است. متاسفانه رفع بعضی از این محدودیت­ها خارج از عهده­ محقق بود، این پژوهش نیز مانند هر تحقیق علمی دیگر، متاثر از برخی محدودیت­هاست. در تحقیق حاضر نیز محقق با یک سری محدودیت­ها مواجه شده است؛ از آن جمله آنها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:
* انجام پژوهش به صورت مقطعی و نه طولی
* عدم استفاده از سایر ابزار های جمع­آوری اطلاعات از جمله: مشاهده، مصاحبه و …
* همکاری نکردن بعضی از کارکنان در تکمیل و ارجاع پرسشنامه ­ها
* وضعیت­سنجی انجام شده در این تحقیق به وسیله پرسشنامه به عنوان ابزار تحقیق انجام شده­است. اگرچه از پرسشنامه ­های استاندارد برای دو متغیر استفاده شده و نظرات اساتید راهنما، مشاور و اداره آموزش بانک ملی بهره گرفته شده­است، اما مانند همه پرسشنامه ­ها، دارای محدودیت ذاتی است که پاسخ ­دهندگان ممکن است دقت لازم را در تکمیل آن ننمایند.
پیشنهادات مبتنی بر پژوهش
با اهتمام به نتایج تحقیق حاضر، بهره­وری منابع انسانی پدیده­ای پیچیده و چندبعدی است، لذا، لازم است در تحقیقات آتی،

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...