۳-۵-۱- روش نمونه‌گیری
نمونه‌گیری فرایند انتخاب مشاهده ها و تعمیم نتایج مشاهده به کل جامعه است. به دلیل اینکه جامعه آماری این پژوهش، جامعه چندان کوچکی نیست، بنابراین، به منظور اینکه نمونه آماری این پژوهش معرف جامعه باشد، از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده گردید.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

روش نمونه‌گیری تصادفی ساده اساسی ترین روش نمونه‌گیری احتمالی است. در این نوع نمونه‌گیری به هر یک از افراد جامعه احتمال مساوی داده می‌شود تا در نمونه انتخاب شوند. نمونه ها به روش تصادفی از بین چارچوب نمونه‌گیری (فهرست اعضا یا همان جامعه پژوهش) انتخاب می شوند و محقق در انتخاب نمونه ها هیچ گونه دخالتی ندارد. این روش دارای مزایایی است چراکه امکان تورش را کاهشمی دهد و موجب حذف متغیرهای مداخله گر می گردد و تجزیه و تحلیل داده‌ها‌ را راحت تر می کند(حجتی و همکاران، ۱۳۸۹: ۷۵).
از آنجا که جامعه آماری زیاد می باشد و مطالعه روی همه آنها غیر ممکن؛ بنابراین، مجبور به بررسی تعداد محدودتری از افراد است و می بایست به تعیین حجم نمونه آماری پرداخت.
۳-۵-۲- نمونه اماری
در پژوهش حاضر چون از نوع غیر آزمایشی پیمایشی می باشد، با بهره گرفتن از فرمولهای زیر می توان حجم نمونه را تعیین نمود(سرمد و همکاران، ۱۳۸۵: ۱۸۶-۱۸۸):

n ۰: حجم نمونه که در این جا ۵۰۰ نفر می باشد.
n : تعداد نمونه
d ۲: میزان خطا می باشد که از انجا که احتمال ۹۵ درصد در نظر گرفته شده، احتمال وقوع اشتباه در سطح ۰۵/۰ قرار می‌گیرد.
Z: مقدار متغیر نرمال واحد متناظر با سطح اطمینان ۱-α که ۹۶/۱ می باشد.
P: نسبت موفقیت انتخاب، برآورد نسبت صفت متغیر با بهره گرفتن از مطالعات قبلی (پیروزی که در این تحقیق ۵/۰ در نظر گرفته شده است)
q = 1-p نسبت شکست در انتخاب است که با توجه به مقدار P، ۵/۰ می باشد. در این حالت مقدار واریانس به حداکثر خود یعنی ۲۵/۰ می رسد.
چون واریانس جامعه نامعلوم است از فرمول فوق استفاده می‌شود. طبق محاسبات از ۵۰۰ نفر جامعه آماری حدود ۲۲۰ نفر به عنوان نمونه به دست می آید. در نتیجه حجم نمونه عبارت است از ۲۲۰نفر.
۳-۶- ابزار گرداوری داده‌ها‌
در این پژوهش، ابزار گرد آوری اطلاعات شامل: پرسشنامه، مصاحبه حضوری و غیر حضوری، کارت مشاهده، فیش، جداول و اطلاعات آماری و غیره) و نرم افزار spss18بود.
پرسشنامه در سه قسمت:
مشخصات فردی: سن، جنس، تحصیلات، شغل و… .
سنجش میزان مشارکت مردمی با گویه های : میزان تطابق اهداف فردی با اهداف فعالیت‌های مشارکتی، میزان مشارکت در تصمیم سازی، میزان مشارکت در حل مشکلات و میزان مشارکت در ایجاد تغییر و تحولات
گویه های مربوط به عوامل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی موثر در مشارکت مردمی
در این پژوهش، با توجه به نظریات اندیشمندان، صاحب نظران، تئوری ها و دیدگاه های مرتبط با فعالیت های داوطلبانه و نیز تحقیقات به عمل آمده، مهم ترین عوامل موثر بررسی شدند. نظر به اینکه هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر این متغیرها بر انجام فعالیت های داوطلبانه بود، دیدگاه های موجود در خصوص فعالیتهای داوطلبانه و مشارکت، در ابعاد چهار گانه بررسی و به تناسب این دیدگاه و نظریات و تحقیقات به عمل آمده، پرسشنامه ای تدوین و سپس رابطه متغیرهای مستقل و متغیر وابسته از دیدگاه پاسخگویان که اعضای داوطلب سازمان داوطلبانه جمعیت هلال احمر شهرستان مهر و لامرد بودند، بررسی گردید.
۳-۷- روایی و پایایی ابزار جمع آوری داده‌ها‌
۳-۷-۱-روایی پرسشنامه
در بررسی روایی پرسشنامه از روش روایی محتوایی استفاده شد. بدین ترتیب که برای تنظیم سؤالات پرسشنامه از تعدادی افراد متخصص در زمینه آمار، تعدادی از اساتید برجسته دانشگاه در رشته مدیریت و همچنین جامعه شناسی و نیز شماری از کارکنان جمعیت هلال احمر که تجربه کافی در این سازمان داشتند، نظر‌خواهی شد و پس از در نظر گرفتن مجموع نظرات آنها و اجرای پیش آزمون، پرسشنامه نهایی تنظیم و بین افراد نمونه توزیع گردید.
۳-۷-۲- پایایی پرسشنامه
پایایی ابزار که از ان به اعتبار، دقت و اعتماد پذیری نیز تعبیر می شود، عبارت است از اینکه اگر یک وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از ان حاصل شود؛ به عبارت دیگر، ابزار پایا یا معتبر ابزاری است که از خاصیت تکرار پذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد (حافظ نیا، ۱۵۵:۱۳۸۲).
برای سنجش پایایی روش های مختلفی وجود دارد که پرکاربردترین آنها استفاده از ضریب الفای کرونباخ به وسیله نرم افزار Spss می باشد.
این روش بر اساس سازگاری درونی پرسشنامه شکل گرفته است و از رابطه زیر به دست می آید.

kتعداد سوالات
واریانس نمره کل
واریانس تک تک سوالات
در این تحقیق نیز، پرسشنامه محقق ساخت پس از تایید روایی به وسیله ۵۰ درصد از جامعه اماری تکمیل و آلفای کرونباخ ان محاسبه گردید. این مقدار ۸۷/۰ به دست امد که با توجه به اینکه از مقدار ۷/۰ بیشتر می باشد، نشان می دهد که از پایایی بالایی برخوردار است.
۳-۸- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها‌
تجزیه و تحلیل اطلا عات و داده‌ها‌ از طریق آزمونهای توصیفی و استنباطی نرم افزار spss18 استفاده شد. در آزمونهای توصیفی توزیع فراوانی و درصد متغیرهای مورد نظر در قالب جداول یک بعدی و با شاخصهای آماری نظیر مد(نما)، میانگین، انحراف معیار و مانند آن نمایش داده شد.
ابتدا به وسیله ازمون کولموگروف اسمیرنوف نرمال بودن داده‌ها‌ بررسی شد. سپس در فرضیات ضریب رگرسیون و ضریب تعیین و آزمون همبستگی و رگرسیون گام به گام مورد استفاده قرار گرفت.
۳-۸-۱- ازمون کولموگروف اسمیرنوف
این آزمون از نوع ناپارامتری است و برای ارزیابی همقوارگی متغیرهای رتبه ای در دو نمونه (مستقل و یا غیر مستقل) و یا همقوارگی توزیع یک نمونه با توزیعی که برای جامعه فرض شده است، به کار می‌رود.
اسمیرنوف یک نمونه ای در مواردی به کار می‌رود که متغیرها رتبه ای باشند و توزیع متغیر رتبه ای را در جامعه بتوان مشخص نمود. این آزمون از طریق مقایسه توزیع فراوانی های نسبی مشاهده شده در نمونه با توزیع فراوانی های نسبی جامعه انجام می‌گیرد.
جهت بررسی ادعای نرمال بودن متغیرهای پژوهش فرض صفر و مقابل آن یعنی فرض یک به صورت زیر می باشد:
:H0داده‌ها‌ دارای توزیع نرمال نمی باشند.
:H1 داده‌ها‌ دارای توزیع نرمال می باشند.

ارزیابی به این صورت است که :
اگر سطح معنی داری بزرگتر از۰۵/۰ می باشد، بنابراین در سطح اطمینان۰۵/۰ و با احتمال ۹۵% فرض H0 رد و فرض H1 یعنی نرمال بودن داده‌ها‌ پذیرفته می‌شود.
این آزمون ناپارامتری و بدون توزیع است اما باید توزیع متغیر در جامعه برای هر یک از رتبه های مقیاس رتبه ای در جامعه بطور نسبی در نظر گرفته شود که آنرا نسبت مورد انتظار می نامند.
۳-۸-۲- آزمون رگرسیون
۳-۸-۲-۱-نحوه محاسبه رگرسیون گام به گام
تجزیه و تحلیل چند متغیره به یک سری روش های تجزیه و تحلیل اطلاق می‌شود که ویژگی اصلی آنها، تجزیه و تحلیل همزمان چند متغیر مستقل با چند متغیر وابسته است. به عبارت دیگر وقتی می خواهید متغیر وابسته را با متغیرهای مستقل پیش بینی کنید بایستی به طراحی یک مدل علی و ارزیابی آن بپردازید که با بهره گرفتن از مدل یابی معادلات ساختاری قادر به آن خواهید بود. بنابراین در این پژوهش برخی از موارد را به طور مستقیم اندازه گیری می کنید(بخش اندازه گیری مدل) که عموماً همان گویه های پرسشنامه است و برخی از موارد را با ترکیب این گویه ها بدست آورده و روابط آنها را می سنجید (بخش تحلیل مسیر مدل) تا بتوانید مدل نهایی خود را رسم کنید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...