۱- تعارض با ارزش‌ها
۲- امکانات محدود محیطی
۳- موانع عقیدتی و سیاسی
۴- الگوهای قالبی فکری
در ایران لازم است از روش‌هایی استفاده شود که:
۱- به فلسفه و نظام ارزشی مردم ایران توجه داشته باشد و زمینه مذهبی و سنتی مردم ایران را که بر ارزش نهادن به انسان تأکید دارد و روابط محبت‌آمیز و دوستانه را اهمیت می‌دهد مورد توجه قرار گیرد.
۲- بر جنبه عقلانی و جنبه شناختی رفتار انسان بیشتر تأکید نماید.
۳- به آگاهی و اختیار انسان توجه کند و به او کمک کند تا طریق خیر و صلاح خود را بپیماید.
۴- بر این موضوع تأکید کند که نادانسته‌ها و مجهولات انسان زیاد است و یادگیری نقش عمده‌ای در رفتار وی دارد و این‌که می‌توان با آموزش، تغییراتی در رفتار او ایجاد کرد.
۵- هدف کلی تربیت را انسانی خداگونه و خود ساخته و شکوفا شده بداند.
با توجه به وضعیت فرهنگی و ارزش‌های اجتماعی و زیربنای مذهبی جامعه ایران بهتر است از یک روش ترکیبی مشاوره استفاده شود.
استفاده از این روش ترکیبی می‌تواند کاربرد موثری در جامعه ایران داشته باشد چنین روشی سه مرحله دارد:
مرحله اول- مرحله آگاهی دادن و استفاده از روش‌های مراجع- محوری و گشتالت درمانی.
مرحله دوم- مرحله شناختی و استفاده از روش‌های منطقی- عاطفی و روش تحلیل رفتار متقابل و روش حل مسئله.
مرحله سوم- مرحله تغییر رفتار و استفاده از روش تغییر رفتار.
جدید تحصیل توسط صدا و سیما و وسایل ارتباط جمعی- گذاشتن دوره‌های تخصصی تابستانه جهت دبیران و مسئولین مدارس، استفاده از نیروهای متخصص موجود که فعلاً در بخش‌های دیگر آموزش و پرورش مشغول به‌کارند. جلب همکاری‌های مردمی به‌ویژه در شاخه کار دانش، هماهنگی وزارت‌خانه‌های دیگر به‌ خصوص کار و امور اجتماعی و صنایع و کشاورزی با آموزش و پرورش- محول کردن امور دفتری به کادر دفتری و…
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه:
مسئله هدایت تحصیلی یکی از وظایف نظام جدید آموزش متوسطه می‌باشد و عهده‌دار آن مشاوران هستند. اگر هدایت تحصیلی فرآیندی دانسته شود که طی آن سرنوشت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان و آینده آنان تا حدود زیادی به آن وابسته است، ارزش و اهمیت آن معین می‌گردد. لذا برای تحقق این امر مهم لازم است ابزار و دانش کافی وجود داشته باشد. شناخت دانش‌آموز و خودشناسی او از خود، تعیین نگرش‌ها و علایق و رغبت‌ها، شناساندن ارزش‌های اجتماعی شغل و رشته، شناساندن رشته‌ها، استعدادها و توانایی‌های دانش‌آموز به وی و خانواده‌اش و تلفیق این مجموعه‌ جهت ایجاد زمینه برای دانش‌آموز تا بتواند به مرحله تصمیم‌گیری برسد همه مرهون تلاش، دقت ، تأمل و سعه‌صدر و دانش مشاوران است.

از طرفی لازم است در طی این فرایند به مشکلات احتمالی رفتاری، سازشی، یادگیری، مطالعه و… توجه نمود. لذا لازم است تا توان مشاوران را در تمامی ابعاد مورد تعمق قرار دهیم، وضعیت موجود مشاوره را در نظام جدید بررس نماییم و نقاط قوت و کاستی‌های آن را نمایان سازیم. در تحقیق این امر به‌جاست که سراغ متولیان این روند در نظام آموزشی جدید یعنی دبیران، مدیران به‌ویژه مشاوران و دیگر عوامل به عنوان نیروهای ستادی و تسهیل‌کننده و اولیای دانش‌آموزان و دانش‌آموزان به عنوان کسانی‌که از این خدمات بهره می‌گیرند رفته و این ارزیابی را از دید آنان مطرح نماییم.
در این فصل به جامعه آماری نمونه و روش تحقیق و آزمون و مسائل جانبی آن به شرح ذیل می‌پردازیم.
جامعه آماری:
۱- دانش‌آموزانی که در نظام جدید متوسطه آموزش و پرورش ناحیه ۴ اصفهان مشغول به تحصیل می‌باشند (دوم دبیرستان)
۲- اولیای باسواد (حداقل دیپلم) دانش‌آموزان نظام جدید متوسطه آموزش و پرورش ناحیه ۴ اصفهان
۳- دبیران شاغل در نظام جدید متوسطه آموزش و پرورش ناحیه۴ اصفهان
۴- مدیران، معاونان، مشاوران و سایر عوامل اجرایی در رابطه با نظام جدید متوسطه آموزش و پرورش ناحیه ۴ اصفهان.
اطلاعات دسته‌بندی شده و تعداد نفرات مورد استفاده در موارد فوق در جداول صفحات بعدی آمده است.
ابزار مورد استفاده (جهت جمع‌ آوری اطلاعات):
پرسش‌نامه: جهت بررسی وضع موجود مشاوره در نظام جدید، پرسش‌نامه‌ای در ۱۲ محور و ۴۳ سوال به شرح ذیل تنظیم گردید:
۱- موجودیت مشاور (وجود یا عدم وجود مشاور در مدارس)
۲- ضرورت مشاوره
۳- آشنایی با وظایف
۴- کارایی مشاوران
۵- تشخیص استعداد از نظر ابزار و هدایت تحصیلی از نظر عوامل موثر در این امر
۶- برقراری رابطه
۷- شیوه پذیرش
۸- مراجعه و ارجاع
۹- آگاهی علمی مشاوران
۱۰- ایجاد تغییر در نظام مشاوره
۱۱- کارایی دستورالعمل‌ها
۱۲- کمیت کار
تعاریف عملیاتی تحقیق:
موضوع تحقیق: همان‌گونه که ذکر گردید عبارت‌است از بررسی وضع موجود مشاوره در نظام جدید آموزش متوسطه ناحیه۴ شهر اصفهان در سال تحصیلی ۷۹-۱۳۷۸
وضع موجود مشاوره: عبارت‌است از کلیه عملکردهای جاری مشاوران که شرح وظایف ابلاغی از سوی وزارت‌خانه مربوطه آن را تبیین می کند (متغیر مستقل).
نظام جدید آموزشی متوسطه: نظامی است بر شیوه ارائه درس به صورت واحد و ترمی، که دانش‌آموزان را در شاخه‌های نظری شامل ریاضی، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و همچنین شاخه‌ فنی‌حرفه‌ای و شاخه کار و دانش پوشش می‌دهد (متغیر وابسته)
این تحقیق مبتنی بر۵ فرضیه است که در فصل اول تحقیق بدان اشاره گردید.
جامعه آماری نمونه: انتخاب جامعه نمونه به شیوه تصادفی.

ردیف
عوامل
تعداد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...