دانلود پایان نامه در رابطه با : کلیاتی در مورد … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
زیان در این محدوده دیده نمی شود
Y حد بالا هدف حد پایین
شکل ۱-۱۱ تابع زیان کیفیت تاگوچی
روش تاگوچی سیستمی اصلاح شده برای شناسایی و کاهش هزینه های تولید در مرحله طراحی به منظور بهبود کیفیت محصول و کاهش هزینه های تولید و ارائه خدمات است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
تاگوچی از ایده ” طرح تقویت ” در فرایند تولید به منظور عملکرد آنها در شرایط سخت ثابت می شود استفاده می کند، این ایده میگوید که از نظر یک مشتری کیفیت یک محصول با عملکرد آن در شرایط دشوار و سخت ثابت می شود. برای مثال یک تلفن را طوری طراحی می کنند که بسیار پر دوامتر از حد لازم باشد تا اگر زمانی از روی میز کشیده شد و روی زمین افتاد آسیب نبیند.
مفهوم کیفیت را میتوان به درجهای از مشخصات ذاتی محصول یا خدمت که انتظارات مشتری را تأمین می کند، تعریف نمود. انتظارات براساس کاربرد برای مشتری و قیمت فروش آن در نظر گرفته شده است. کیفیت را میتوان با صفاتی عالی، خوب، متوسط، ضعیف درجهبندی کرد، هنگامی که محصول انتظار مشتری را تأمین می کند، به کیفیت آن توجه شده است، این موضوع تا حدی بطور نامحسوس براساس درک مشتری است، کیفیت را میتوان براساس رابطه زیر محاسبه کرد :
(۱-۲) Q = P/E
Q – کیفیت (Quality)
P – عملکرد (Performance)
E – انتظارات (Expectance)
سطح انتظار مشتری و شاخص عملکرد مقایسه می شود. اگر Q از یک بزرگتر باشد یعنی شاخص عملکرد بالاتر از سطح انتظار مشتری باشد، مشتری احساس رضایت خوبی نسبت به محصول یا خدمت (فراتر از انتظار) دارد. اگر Q کوچکتر از یک باشد، عدم رضایت مشتری را بیان می کند و چنانچه Q مساوی یک باشدّ، سطح انتظار مشتری توسط شاخص عملکرد تأمین شده، بنابراین مشتری احساس رضایت می کند.
در ایزو ۹۰۰۰ – ۲۰۰۰ کیفیت به عنوان درجهای از مشخصات ذاتی که تقاضای مشتری را برآورده می کند، تعریف می شود. درجه به معنای صفاتی نظیر عالی، خوب، متوسط و ضعیف مترادف است، ذاتی به عنوان موجود بودن در چیزی به ویژه به عنوان مشخصه (کمی یا کیفی) ثابت تعریف می شود. تقاضا یک نیاز براساس انتظار بیان شده است که عموماً توسط سازمان، مشتریان و سایر بخشهای ذینفع مطرح میگردد. بنابه نظر ” جوران ” کیفیت یک محصول باتوجه به عامل ” متناسب بودن برای هدف ” دو مسئله در کیفیت نهایی آن دخالت دارد، اول کیفیتی که هنگام طرح محصول مورد نظر بوده و دوم درجه کیفیت محصول تولید شده نسبت به کیفیت مورد نظر که اولی را ” کیفیت طراحی ” و دومی را ” کیفیت انطباق ” مینامند.
۱ – کیفیت طراحی
به چگونگی توجه طراح به جنبه های مشخص کالا یا خدمات اشاره می کند، به بیان دیگر عوامل زیادی در کیفیت طراحی محصول دخالت دارد، مرحله طراحی نقطه آغاز برای سطح کیفی است که حاصل می شود، طراحی شامل تصمیم گیری در مورد مشخصات ویژه محصول (نظیر اندازه، عمر مفید محصول، شکل ظاهری محصول، ایمنی آن و …) روشها، فرایندها و ابزار مورد استفاده است. تصمیمات گرفته شده در طراحی بایستی با خواسته ها و نیازهای مشتری منطبق باشد.
اگر طراح، عواملی نظیر آنچه که ذکر شد را از ابتدای طرح محصول در نظر بگیرد، مشخصات مورد نظرش پس از تولید در محصول نهایی جلوهگر خواهد شد. اگر آنچه را که در طراحی پیش بینی شده، مطابق با خواسته و نیاز مشتری نباشد و عواملی که در ساخت محصول بکار میرود نامناسب باشد در نتیجه تولید محصول نهایی از درجه اطمینان پایینتری برخوردار میگردد و بازار خود را از دست خواهد داد.
۲ – کیفیت انطباق
هر طرحی که برای محصول مطابق با نیاز و خواسته مشتریان ترسیم گردید، بخش تولید موظف است آنرا مطابق مشخصات طراحی شده تولید کند، میزان درجه همسویی انطباق کیفیت تولید محصول، با مشخصات، استانداردها و معیارهای تعیین شده با طراحی را کیفیت انطباق (تطابق) گویند.
کیفیت محصول همواره تحت تأثیر دو عامل توانایی بالقوه بخش تولید و تسهیلات مورد نیاز جهت تولید محصول مطابق با طراح ارائه شده قرار دارد.
چنانچه مشخصات و ویژگی محصول،نیازها و توقعات مصرف کننده را تأمین نماید از کیفیت خوبی برخوردار بوده و رضایت مشتری را جلب کرده است. علت عدم تطابق تولید محصول با طراحی اصلی محصول، می تواند به علت عیب در مونتاژ فرعی اجزای تهیه شده، مونتاژ اصلی، بیدقتی تولید کنندگان و عدم مهارت نیروی انسانی، نقص در طراحی، نقص در برنامه ریزی و کنترل فرایند تولید باشد. معیارهای تطابق خصوصیات کیفیت باتوجه به عامل : متناسب بودن برای هدف : در بین افراد و واحدهای تجاری متفاوت خواهد بود، معیار کیفیت انطباق باتوجه به متناسب بودن هدف شامل دو نوع بشرح زیر است :
تطابق در یک محدوده ۲ – تطابق مطلق
۱-۹-۳- معیار تطابق در یک محدوده
تطبیق خصوصیات کیفی محصول در یک دامنه مشخص به عنوان هدف کیفیت است، هدف تطابق در یک محدوده مستلزم این است که تولید کننده انتظار دارد که محصولاتی که تولید می کند، در این دامنه از انحراف قرار گرفته و از ضایعات کیفیت صفر برخوردار میباشد. تطابق در یک محدوده، شرکت هیچگونه زیان ضایعات برای محصولاتی که در این دامنه قرار دارد متحمل نمی شود، تنها زمانی هزینه کیفیت و زیان شناسایی می شود که محصول خارج از محدوده تعیین قرار گیرد :
Loss
زیان
NOLOSS
ضایعات صفر
Loss
زیان
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 03:13:00 ق.ظ ]
|