پارامترهای انتخاب بلبرینگها عبارتند از:فضای موجودبارناهمراستاییدقتسرعتکارکرد بدون سروصداسختیجابجایی محوریمونتاژ و دمونتاژ
آب بندی
۱-۳- یاتاقان ها
یک یا تاقان المانی از ماشین است که یک قطعه همانند یک شفت را که چر خش، لغزش یا نوسان دارد، پشتیبانی می کند. یا تا قان به دو گروه اصلی تقسیم میشوند: ساده و غلتشی. یاتاقان­های ساده بر اساس حرکت لغزشی که با بهره گرفتن از روغن­کاری انجام می­ شود کار می­ کنند. یاتاقانهای غلتشی یا ضد اصطکاک بر اساس حرکت غلتشی کار می کنند که با بهره گرفتن از ساچمه ها یا دیگر انواع غلتک ها امکان پذیر است. درروتورهای  مدرن که در سرعت ها و با رهای نسبتا بالا کار می­ کنند، انتخاب وطراحی صحیح یا تاقانها و تکیه گا های انها از فا کتور های مهمی هستند که بر عمر سیستم تا ثیر می گذارنند.
۱-۴- انواع حرکت
نوع یاتاقان به کار رونده در یک کاربرد خاص، با توجه به نوع حر کت نسبی ودیگر قیدهای موجود تعین
می شود.  انواع حرکت را می توان در گروه های زیر تقسیم  بندی نمود: چرخش حول یک نقطه، چرخش حول یک خط، حرکت انتقالی در امتداد یک خط، چرخش در یک صفحه و حرکت انتقالی در یک صفحه. این حرکتها می تواند پیوسته یا نوسانی باشند. اگر چه اکثر یاتاقانها بیش از یک کاربرد را دارند ولی عموماً آنها را می توان بر اساس نوع حرکت تقسیم بندی نمود. سه طبقه بندی اصلی برای یاتاقانهای ساده و غلطشی عبارتند از : شعاعی، محوری، و راهنما. یاتاقانهای شعاعی بارهایی را تحمل می کنند که به صورت شعاعی و عمود بر خط مرکزی شفت وارد می شوند. یاتاقانهای محوری بارهای محوری را تحمل می کنند. این بارها به صورت موازی با خط مرکزی شفت و به سمت انتهای شفت اعمال می شوند. این نوع یاتاقان از حرکت محوری شفت چرخان جلوگیری می کند.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

یاتاقانهای راهنما اجزایی را پشتیبانی و تنظیم می کنند که دارای حرکت لغزشی یا رفت و برگشتی هستند. در این گونه یاتاقانها المان ماشین در جهت حرکت خود راهنمایی می شوند و معمولا این المان چرخش هم ندارد.
۱-۵- انواع بلبرینگبلبرینگ شیار عمیق: متداولترین بلبرینگ در بازار است و موارد استفاده ی زیادی دارد. نیروهای شعاعیو محوری را در دوجهت تحمل می کند و برای سرعت های بالا مناسب است.بلبرینگ تماس زاویه ای: نیروهای محوری را فقط در یک جهت تحمل می کند.بلبرینگ خود میزان: در یک طرف دو شیار دارد و در یک طرف سطح کروی دارد، در مواردی کهمحور با پوسته انطباق نداشته باشد.بلبرینگ کف گرد: مناسب برای تحمل نیروهای محوری قابل جداشدن از هم و عمل کرد آن برای
محورهای عمودی بهتر است.
۱-۶- انواع رولربیرینگ ها :رولربیرینگ سیلندری: نیروهای شعاعی زیادی را تحمل می کند(چون سطح تماس خط است). درمحورهایی که در معرض انبساط حرارتی هستند از سیلندر استفاده می شود.رولربیرینگ مخروطی: قادر به تحمل نیروهای شعاعی است ولی نیروی محوری را در یک جهت تحملمی کند. بنابراین به طور معکوس با جفت خودش به کار می رود.رولربیرینگ سوزنی: در جاییکه فضای شعاعی کمی وجود دارد از رولربیرینگ سوزی استفاده می شود.رولربیرینگ شبکه ای: به دلیل سطح کروی حلقه خارجی این بیرینگ دارای خاصیت خود میزانی استرولر برینگ ها از سه جهت تقسیم بندی می شوند:
جهت تحمل نیرو:
بیرینگ های رادیال[۳] شعاعی
بیرینگ های اکسیال[۴] محوریشکل غلتک ها:کرویرولرنوع حرکت:دورانیخطی
جنس بیرینگ ها فولاد آلیاژ کروم دار است، که تا عمق زیاد سخت می شود. جنس قفسه از فولاد پرس کاری شده یا از لوله ی ماشین کاری شده یا به طریق ریخته گری ساخته می شود.
۱-۶-۱- پارامتر های موثر در انتخاب رولربیرینگ ها
فضای موجود

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...