الف:قتل عمد به معنای خاص
ب:قتل عمدی با انجام فعل نوعاً کشنده
ج:قتل عمد با فعل موثر نسبت به مجنی علیه معین
د:قتل عمدی ساده
ه:قتل عمد با سبق تصمیم
قتل عمد به معنای خاص:
مواردی که قاتل با انجام کاری قصد کشتن شخص معین و فرد یا افرادی غیر معین از یک جمع را دارد خواه آن کار نوعاً کشنده باشد خواه نباشد ولی در عمل سبب قتل شود.(بند الف ماده ۲۰۶ ق.م.الف.)
ب:قتل عمدی با انجام فعل نوعاً کشنده:
مواردی که قتل عمداً کاری را انجام دهد که نوعاً کشنده باشد هر چند قصد کشتن شخصی را نداشته باشد.(بند ب ماده ۲۰۶ ق.م.الف)
ج:قتل عمد با فعل موثر نسبت به مجنی علیه معین:
مواردی که قاتل قصد کشتن را ندارد و کاری که انجام می دهد نوعاً کشنده نیست ولی نسبت به طرف بر اثر بیماری و یا پیری و یا ناتوانی یا کودکی و امثال آنها کشنده باشد قاتل نیز به آن آگاه باشد.(بند ج ماده ۲۰۶ ق.م.الف.)
د:قتل عمدی ساده:
قتل عمدی ساده در پاره ای از اوقات قاتل بدون سبق تصمیم مرتکب واقع می شود یعنی مقدمات و فکر مجرمانه قبلی وسایل ارتکاب جرم، قبلاً تهیه نمی شود بلکه ارتکاب قتل بدون مقدمه تحقق
می پذیرد. مثل اینکه بین دو نفر بدون هیچ مقدمه ای مشاجره و درگیری روی می دهد و یکی از طرفین، دیگری را با به کار بردن الفاظ رکیک تحریک و در اثر آن دومی با ایراد صدمه ای به اولی او را از پای در می آورد.
قتل عمد با سبق تصمیم:
در این نوع قتل عمد، مرتکب قبل از اقدام به فعل مجرمانه اش، فکر جنایت را در مخیله خود می پروراند برای موفقیت خود از روی میل و اختیار راه های گوناگون ارتکاب جرم و وسایل لازم برای انجام موفقیت آمیز، تصمیم خود را می سنجد و فراهم می کند تا در موقعیت مناسبی قصد مجرمانه خود را برای کشتن مجنی علیه از قوه به فعل در آورد.(ولیدی-۱۳۸۰).

در این نوع قتلها حتماً انگیزه قبلی نظیر انتقام جویی، تصرف املاک و اموال منقول و گاهی ازدواج با همسر مقتول مطرح است. این قبیل قتل هامعمولاً با زیرکی و قصاوت قلب انجام می شوند معمولاً قاتل حتی راجع به وضعیت جسد پس از قتل فکر می کند و طرح و نقشه می کشد و گاهی این نقشه و اجرای آن منتهی به از بین رفتن جسد نیز می شود این قتل را می توان به قتل عمد با سبق تصمیم مطلق مقید تقسیم بندی کرد:
و:قتل با سبق تصمیم مطلق:
هرگاه قاتل عمداً بدون قصد کشتن شخصی معین مرتکب قتل شود مثلاً برای رعب و هراس بسته مواد منفجره را به میان عمده ای پرتاب کند و منجر به کشته شدن یکی از آنها گردد. چون شخص معینی را قاتل مورد نظر نگرفته است قتل را با قصد مجرمانه مطلق می نامند.(سپهوند،۱۳۷۷ ،ص۸۴)
ز:قتل با سبق تصمیم مفید:
هرگاه مرتکب قتل، فعل مجرمانه را از روی علم و آگاهی و به قصد کشتن شخص معین به انجام برساند. قتل را اصطلاحاً قتل باقصد مجرمانه مفید می نامند. به سخن دیگر در این قبیل قتلهای عمد هویت شخص معین که کشته می شود مورد نظر و مقصود قاتلمی باشد.(سپهوند،۱۳۷۷ ،ص :۸۴)
۲-۱-۳-عوامل روانی موجد قتل :
هر چند زمینه کلی روانی و اجتماعی قتل تقریباً همانست که به طور کلی در مورد جرم مصداق پیدا می کند. لیکن زمینه بسیاری از قتل ها را می توان در موارد زیر جستجو نمود
۱-ریشه های روانی آدم کشی در تمایلات پرخاشجویانه و جنسی جرم قرار دارد و به حمله دفاع، ارتباط پیدا می کند.
۲-رشد صنعت و کشاورزی در شهرهای بزرگ که موجب مهاجرت بی رویه و نقل مکان به آنجا می شود و در زمانی که به سرزمینهای جدید نقل مکان می کنند بعضاً قادر نیستند شکل جدید زندگی خود را تطبیق دهند. این افراد تحت فشار دائمی قرار دارند و بدین ترتیب تضادهایی به وجود می آید که موجب فعالیت های ضد اجتماعیو مجرمانه من جمله آدم کشی می گردد.
۳-افزایش فشار های عاطفی:در شهرهای بزرگ انسانها معمولاً به صورت توده عظیم در کارخانه ها ، فروشگاه های بزرگ، و در بزرگ راه ها و… زندگی و کار و تفریح می کننددر نتیجه بسیاری از این افراد احساس می کنند که در قفس قرار گرفته قدرت اختیار خود را از دست داده اند و این احساس به نوبه خود باعث می شود که تمایل به خصومت و پرخاشگری و فشار عاطفی افزایش یابد.
۴-نفرت یا ترس:دو احساس نفرت و ترس نسبت به دیگران، اشتیاق به انتقام جویی را شکل می دهد از آنجاییکه عواطف به آسانی برانگیخته می شود یک موقعیت تصادفی هم ممکن است برای برانگیختن احساسات سرکوبیده، کفایت کند و اختیار نفس خود را از دست بدهد و به طور انگیزشی عمل کند، یعنی فکر انتقام با خشونت نفس حیوانی انسانها با هم آمیخته می شود.
۵-هیجان:آدم کشی بدون قصد مجرمانه اعم از عمدی و پس از یک نزاع ناگهانی یا در گرماگرم هیجان و یا غیر عمدی در حین ارتکاب یک عمل غیر قانونی که از درجه پایین تر است.
۶-در مقام دفاع:این نوع قتل که از طرف یک مامور دولت یا شخص دیگری به عنوان معاون یا دستیار با رضایت او عمل می کند یا در مقام دفاع از منزل و حریم خانواده یا مال یا در حین سرکوب کردنشورش به صورت قانونی، یا حفظ نظم به صورت قانونی، یا در اثر تصادف یا بدشانسی در شرایطی که تهدید یا خطر به حدی باشد که شخص به طور منطقی تصور کند که جان او در خطر است ارتکاب می یابد.
۷-جنون:مجانین از مجازات معاف می باشند وشخص دیوانه را نمی توان محاکمه و بازداشت و مجازات نمود (آبراهمسن:۱۳۷۹ ، ۱۳۶)
۲-۲-بزهکاران قتل از دیدگاه جرم شناسی:
۲-۲-۱-علل عمومی ارتکاب قتل:
جرم شناسی ادوار مختلفی را پشت سرنهاده است که درباره کمیت آن بحث و مجادله فراوانی میان صاحبنظران وجود دارد . اما صرف نظر از اختلاف نظرهای جرم شناسی در ابتدا مجرم مدار بوده و اقدام به بررسی مجرم و شیوه تصمیم گیری او در ارتکاب جرم نمود. گذار از اندیشه به عمل مجرمانه که با اقدامات و تحقیقات «لومبرزو» آغاز گردیده، تحولات عظیمی را در پی داشت و موجب پیدایش رویکردهای متفاوتی از جانب مکاتب مختلف جرم شناسی در توجیه اقدام مجرمانه بزهکار گردید«مکتب کلاسیک» مجرم را انسانی عاقل و خرمند با اراده ی آزاد تصور نمود که مسئول کلیه اعمال و رفتار خود می باشد. بنابراین به ریشه یابی جرم در باطن جرم همت گماشت.اما«نئوکلاسیک» بر این باور بود که آزادی انسانها مطلق نیست و تحت تاثیر عواملی چون بیماری، بی لیاقتی، اختلالهای روانی و موارد دیگر قرر دارد. محققین پس از سالهای متمادی بررسی و تحقیق توانسته اند برخی از عوامل موثر در ارتکاب جرم توسط برخی افراد را کشف نمایند.
عوامل مذکور به شرح زیر است:
الف:عوامل زیستی (زیست شناختی):
جنس،سن،اندام،عدم تقارن در جمجمه ،قیافه ، زشتی و زیبایی ، نقص خلقت، نوع خون، قدرت ، کروموزم اضافی، عامل ژنتیک ، سوابق بیماری
ب:عوامل روانی:
ترس،بدبینی،خوبینی،خودپرستی،خودخواهی،مهرطلبی.غیرعادی،زودرنجی،نفرت،دیرجوشی،کینه،پرروییپرخاشگری،کوته خردی،سبک عقلی،کم هوشی،خیال پروری،تلقین پذیری،سوء ظن،تکبر،حرص و آز،جنون ثروت، حسادت، ضعف اراده،جنون اخلاقی،اضطراب، انزاوا گرایی،برون گرایی،عقده ادیپ،عقده حقارت،محرومیتها،صرع،هستری،افسردگی،بیماری روانی،ناهنجاریهای جنسی، اسکزوفرنی،وسواس پارانویا و تزلزل شخصیت و…
ج:عوامل محیطی:
وضع آب و هوا،فصول ، شب و روز ، جغرافیایی، شهر ، روستا، سرما،گرما،رطوبت،خشکسالی.
د:عوامل اجتماعی:
خانواده نابسامان،ناسازگاری والدین،طلاق،یتیمی،کم محبتی، محبت فوق العاده، سابق تبهکاری والدین یا اجداد، خصوصیات مسکن،کوچه،محله، فسادمیلی،معاشران فاسد،بیکاری،نوع شغل،عدم رضایت شغلی،تجرد،وضع بد اقتصادی،تورم،ثروت بسیار، عوامل سیاسی، نفوذ بیگانگان،مطبوعات و رسانه های گروهی،تعارض ملیتی،مهاجرت ، بی عدالتی، ضعف دادگستری،محیط نامناسب زندان ، جنگ،الکل،مواد مخدر(کی نیا:۱۳۷۶ ،۱۳۴).
۲-۳-شیوه‌های ارتکاب قتل عمد:
سحرگاه طلوع زندگی انسان در این کره خاکی با فرود آمدن سنگی توسط قابیل بر فرق هابیل برنگ خون آغشته گردید. از آن زمان تاکنون همگام با ادامه روند قتل انسانها به دست همنوعانشان و توام با پیدایش تغییرات عمده در شیوه زندگی انسانها روش های ارتکاب قتل نیز تحویل گردیده است امروزه با پیشرفت تکنولوژی انواع و اقسام آلات قتاله در دسترس انسان قرار گرفته است انواع سموم، سلاحهای سرد و گرم، برق، تشعشعات و روش های خدعه آمیز دیگر در زمره شیوه های مرگ آفرین محسوب
می شوند که روز به روز نیز به پیچیدگی آنها افزوده شده و شناسایی و کشف روش های مذکور نیز سخت تر می شود با این حال شایع ترینروش های موجود در ارتکاب قتل به شرح ذیل است:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...