بی شک دریافت هدیه و گرفتن جایزه روش تبلیغاتی مرثر و کارسازی است. اثر نامحسوس این روش ایجاد یک نوع حق شناسی در مخاطبین و مشتریان است. اهداء جوایز با ترتیب دادن مسابقات و قرعه کشی ها انجام می گیرد، اما جریان کار باید به نحوی باشد که این عمل بدون غل و غش و خطاکاری صورت گیرد تا موجبات سلب اعتماد مردم را فراهم نکند. این هدایا باید ظریف و مرغول تهیه شود و به ویژه در زمان و مکان مناسب اهداء گردد . موقعیت هایی که می توان مبادرت به اهداء هدیا نمود بسیار است و باید طراحان و مجریان تبلیغاتی مناسبت ها را کشف و هماهنگی های لازم را معمول دارند و به ویژه تناسب نوع هدیه با سن و جنس و شکل و موقعیت گیرندگان را دریابند تا مشکلی پیش نیاید و نقض غرض حاصل نشود. به غیر از مواردی که در بالا بیان شد، رسانه های دیگری نیز برای تبلیغات به کار روند که عبارتند از احجام هوایی یا پیامها – عکس برگردان، نقاش خرید و نقاط فروش و مسابقه.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

    • اینترنت

پیامها ، نامه ها ، اگهی ها ، بروشورها و مجلات الکترونیکی را می توان در زمره جدیدترین ابزار تبلیغات در عصر کنونی به حساب آورد که بر بستر اینترنت قابل دسترس هستند . استفاده از رنگهای مختلف و تصاویر زیبا و جذاب سعی در جلب مخاطب بیشتر دارد و بازاریابی از طریق اینترنت را برای فروش محصول و خدمت به روشی نو و جدید در کشور ها تبدیل کرده است و سازمان های تبلیغاتی نیز سعی در تغییر رویکرد و نگرش خود به سوی اینگونه از تبلیغات دارند (متولی ، ۱۳۸۲).
۲-۲-۳-۴) عوامل موثر بر تبلیغات
بازاریابان جهانی، با طیف وسیعی از رسانه های گوناگون، سروکار دارند. انواع رسانه ها در همه کشورها در دسترس نیستد و حتی اگر در دسترس باشند، از لحاظ مسائلی همچون کیفیت و قابلیت های فنی برای پخش و انتقال پیام به مخاطبان، ممکن است محدود باشند. مثلاً در برخی از کشورها، محدودیت های زمانی برای پخش پیام های تبلیغاتی در رادیو و تلویزیون در نظر گرفته شده است؛ در حالی که برخی دیگر از کشورها، محدودیت زمانی وجود ندارد. بنابراین، در بازاریابی جهانی، علاوه بر در نظر داشتن تأثیر عوامل محیطی و فرهنگی، به محدودیت ها، عوامل فنی و وجود امکانات و ابزار، برای انتقال پیام نیز باید توجه داشت. نادیده گرفتن عوامل مذکور، شرکت های جهانی را در تصمیم گیری بهینه دچار مشکل می کند. در طراحی و اجرای تبلیغات جهانی، به جز عواملی که بیان شد، به عوامل زیر نیز باید دقت کرد:

    • توجه به عادات مردم در استفاده از رسانه ها

در جوامع و بازارهای هدف مختلف، مردم، تحت تأثیر رسانه های خاصی هستند. اعتبار پیام رسانی و تأثیر رسانه ها در جوامع مختلف، متفاوت است. در برخی از جوامع، تلویزیون، و در جاهای دیگر، رادیو، و در برخی دیگر از جوامع، روزنامه های محلی، تأثیر بیشتری دارند. بنابراین، در تبلیغات جهانی، رسانه ها باید با توجه به اعتبار پیام رسانی آنها و عادات مردم در استفاده از رسانه های خاص، انتخاب شوند. به عنوان مثال، در آمریکای شمالی، تبلیغات از طریق تلویزیون و رادیو، همان تأثیر را دارد تبلیغات از طریق سینما، تابلوهای کنار جاده ای و همچنین تبلیغات از طریق پست. در حالی که در کشورهای کمتر توسعه یافته، تأثیر تبلیغات از طریق پست، اندک است و رسانه های صوتی و تصویری، بیشترین تاثیر را در انتقال پیام تبلیغاتی دارند. ـ سطح سواد در انتقال پیام، بسیار مهم است. در کشورهایی که درصد باسواد کمتر است، تاثیر تبلیغات از طریق رسانه های تصویری و صوتی بیشتر خواهد بود.

    • تأثیر شبکه های ماهواره ای

تاثیر شبکه های ماهمواره ای که در حقیقت، تحت کنترل دولت ها نیستند، انقلابی در تبلیغات تلویزیونی ایجاد کرده است. برترین این شبکه ها، از نظر آگهی شبکه «اسکای» است که در اغلب کشورها، حضور دارد. صاحب این شبکه، «روپرت مرداک» در سال ۱۹۹۳، ماهواره «استار» را نیز خریداری کرد که جمعاً، ۴۵ میلیون نفر را از مصر تا مغولستان، پوشش می دهد. شبکه ماهواره ای «ام.تی.وی» ۲۵۰ میلیون مشترک را در بیش از ۶۰ کشور جهان و کانال «دیسکاوری»، ۸۷ میلیون مشترک را در بیش از ۹۰ کشور دنیا پوشش تصویری می دهند. با توجه به پوشش وسیع ماهواره ها، در تبلیغات جهانی از این طریق، باید از محصول جهانی با یک نشان، استفاده شود. زبان انگلیسی، زبان اصلی اغلب ماهواره هاست، ولی در عین حال، حرکت به سوی محلی کردن ماهواره ها نیز آغاز شده است (علیئی، ۱۳۹۰).
۲-۲-۳-۵) ده فرمان تبلیغات
تبلیغات موفق و مؤثر نیازمند رعایت یکسری اصول و قواعدی است که عبارتند از :

    1. توجه را جلب کند

جلب توجه در تبلیغات یک شرط لازم است اما کافی نیست تبلیغ خوب تبلیغی است که بتواند توجه مخاطبین بازار هدف را به سوی خود جلب کند.

    1. شفافیت ظاهری

در تبلیغ باید تصاویر ، کلمات و مفاهیم روشن و گویا باشند زیرا در غیر این صورت باعث تشدید موانع ادراکی می شوند.

    1. تمرکز بر نکات اصلی و مهم

یک تبلیغ نباید به بیش از یک یا دو ارزش یا « منفعت اصلی » توجه و تمرکز نماید. تبلیغات با اطلاعات زیاد و اضافی در خاطر مخاطب جا نمی افتد .

    1. قابل درک و معتبر باشد

تبلیغات باید به زبان مشتری و در ذهنیت و تصورات او بگنجد . مردم بسیاری از نکات پیچیده و فنی را نمی گیرد تبلیغات و ادعاهای آن باید از دید مشتری منطقی به نظر برسند. یعنی قابل اعتبار باشند.

    1. احساسات مثبت

تبلیغات باید در مشتری احساسی مثبت باشد نسبت به محصول آن شرکت ایجاد کند . در غیر این صورت مشتری به آن توجه نخواهد کرد .

    1. متناسب بودن با نوع محصول

سبک تبلیغات باید با نوع محصول و نام و نشان آن انطباق داشته باشد.

    1. تداوم سبک

سبک تبلیغات باید در یک دوره طولانی حفظ و از تغییرات شدید در سبک تبلیغ و آژانسهای تبلیغاتی خودداری شود.

    1. همخوانی با دنیای مشتری

در تبلیغات باید به این نکته مهم توجه کنیم که ارتباطات و تبلیغات با گیرنده شروع می شود. نه فرستنده و به همین دلیل تبلیغ مؤثر تبلیغی است که با دنیای مشتری و مخاطب نزدیک باشد. مشتریان در بازارها و محیط های بین المللی نیازمند پیام های دلخواه خودشان هستند .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...