تصمیم‌گیری زیست‌محیطی
تصویب خط مشی‌های زیست‌محیطی
شرایط باران‌زا
منابع مالی زیست‌محیطی
فناوری و امکانات زیست‌محیطی
توافقنامه‌ها و تعهدات بین‌المللی
به کارگیری دانش اقتصاد محیط زیست
شکل ۴-۵: پارادایم کدگذاری محوری تحقیق
علل وضعیت زرد (شرایط علّی) در واقع همان عوامل موجده شرایط نامطلوب وضعیت زرد (وضعیت موجود) است که خود شامل ۴۰ مقوله فرعی و مجموعاً ۴۹ مفهوم انتزاعی است. اگرچه عناوین مقولات مشخص شده در شکل، صرفاً بیانگر عنوان بازیگران زیست‌محیطی است امّا «مفاهیم انتزاعی» زیرمجموعه هر یک از آنها مبیّن رفتار، ویژگی و یا نقطه ضعف مربوط به آن بازیگر در ایفای نقش زیست‌محیطی است. به عنوان مثال با توجه به اظهارات خبرگان زیرمجموعه مقوله «سازمان حفاظت محیط زیست» (به عنوان یکی از علل وضعیت زرد) در مجموع ۸ مفهوم «مطلوبیت جایگاه معاونتی سازمان»، «ناهمخوانی قدرت رسمی با اختیارات واقعی»، «اهمیت اقتدار شخصیتی رئیس سازمان»، «ضعف بدنه مدیریتی در بوروکراسی محیط زیست»، «اختیارات محدود سازمان حفاظت محیط زیست»، «ضرورت برنامه ریزی راهبردی متناسب با بلوغ سازمان»، «ضرورت تدبیر سازمان برای هماهنگی و نظارت فراقوه‌ای» و «اولویت حلّ مسائل سازمانی بر مسائل زیست محیطی» قرار دارد که هر یک از این مفاهیم یک بعد از کاستی‌های این بازیگر تأثیرگذار در فرایند تدوین خط مشی‌های زیست‌محیطی را نشان می‌دهد. در مورد سایر مقولات ذکر شده در این بخش نیز توجه به مفاهیم انتزاعی ضروری است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

و امّا توصیف «وضعیت زرد» که معلول کنش بازیگران زیست‌محیطی است، توسط ۴ مقوله و مجموعاً ۱۳ مفهوم انتزاعی صورت گرفته است. مهمترین عامل در نابسمانی وضعیت موجود، ضعف در کنش‌های بازیگران زیست‌محیطی است. «کنش زیست‌محیطی» مجموعه‌ای از مفاهیم انتزاعیِ متعدّد است که از بطن داده‌های گردآوری شده ظهور یافته و برآیند «دانش زیست‌محیطی» و «گرایش زیست‌محیطی» در کنار برخی ویژگی‌های متمایز کننده می‌باشد.
بخش بعدی شکل همان «مقوله محوری» است که از آن به عنوان «راهبرد بهاری» یاد شده است. دلیل چنین نام‌گذاری آن است که تغییر در شرایط و ویژگی‌های فعلی فرایند تدوین خط مشی‌های زیست‌محیطی (مجموعاً ۲۷ مفهوم در قالب ۴ مقوله) مشابه کارکرد فصل بهار در تغییر ظاهری طبیعت، راهبرد اصلی نیل از وضعیت زرد (موجود) به موقعیت سبز (مطلوب) است. مجدّداً ذکر این توضیح ضروری است که اگرچه عنوان مراحل فرایند تدوین خط مشی‌های زیست‌محیطی برگرفته از ادبیات موضوع و مشابه مراحل تدوین سایر خط مشی‌های عمومی است،‌ امّا شرایط و ویژگی‌های هر مرحله از آن متفاوت است. ۲۷ مفهوم انتزاعی ذیل مقولات این بخش، بیانگر تمایزات مربوط به تدوین خط مشی‌های زیست‌محیطی کشور با سایر حوزه‌های خط مشی عمومی است.
«شرایط باران‌زا» یا همان «عوامل مداخله‌گر» موجب تسهیل و تسریع تأثیرگذاری راهبرد بهاری بر «موقعیت سبز» (وضعیت مطلوب خواهد شد. این بخش شامل ۳ مقوله و ۱۰ مفهوم انتزاعی است. «موقعیت سبز» نیز مبیّن شرایطی است که در صورت تحقّق آن، خط مشی‌های زیست‌محیطی در حالت مطلوب تدوین خواهند شد. این بخش شامل ۳ مقوله و مجموعاً ۱۹ مفهوم انتزاعی است. «آسمان پارادایم» نیز مقولات مبیّن «اسناد بالادستی» و حاکم بر تدوین خط مشی‌های زیست‌محیطی را شامل می‌شود. (۱۰ مفهوم در قالب ۵ مقوله)
۴-۴- دستاورد روش نظریه‌پردازی داده‌بنیاد
در این بخش دستاورد اصلی به کارگیری روش نظریه‌ داده‌بنیاد یعنی همان پاسخ به سؤالات (فرعی) پژوهش ارائه شده است. پاسخ به سؤال اصلی تحقیق نیز در فصل آتی تبیین می‌گردد.
۴-۴-۱- پاسخ به سؤالات فرعی تحقیق
با توجه به نتایج بدست آمده از روش تحقیق داده‌بنیاد در این بخش پاسخ چهار سؤال فرعی تحقیق ارائه شده است. پاسخگویی به سؤالات فرعی تحقیق لازمه و مقدّمه پاسخ به سؤال اصلی تحقیق محسوب می شود.
۴-۴-۱-۱- پاسخ به سؤال فرعی اول
سؤال فرعی نخست عبارت بود از: «عوامل مؤثر بر تدوین خط مشی‌های زیست‌محیطی در کشور کدامند؟» در راستای پاسخ به این سؤال ۳۹ مفهوم و ۱۰ مقوله فرعی به شرح جدول زیر شکل گرفت.
جدول شماره ۴-۵۹: پاسخ به سؤال فرعی نخست

عنوان مقولات اصلی
عنوان مقولات فرعی
تعداد مفاهیم زیرمجموعه
عوامل زمینه‌ای نرم مؤثر بر تدوین

نظام ارزشی محیط زیست در اسلام

۹

نظام ارزشی عمومی محیط زیست

۴

کنش زیست‌محیطی شهروندان

۳

کنش زیست‌محیطی دولتمردان

۵

کنش زیست‌محیطی بوروکرات‌ها

۳

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...