نقش ارزیابی عملکرد در دستیابی به کلاس جهانی سازمان ها- … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۲-۲-۲-۱- جهانی شدن
تغییرات مهمی در محیط تجاری قرن بیست و یک رخ داده است که یکی از آن تغییرات ، جهانی شدن فعالیتهای اقتصادی ، صنعتی و خدماتی می باشد. اصطلاح جهانی شدن به فرایندی اطلاق می شود که به شکل گرفتن فضای یکپارچه و واحد کمک میکند .این فرایند دارای ابعاد گسترده و گوناگونی است . نمودار (۲- ۸ ) برخی از ابعاد جهانی شدن را نشان می دهد (مارتین[۵۱] ، ۱۹۹۳) .
نمودار ۲-۸- برخی از ابعاد جهانی شدن
برای بهتر درک کردن پدیده جهانی شدن تعاریف متعددی ارائه گردیده است . برای مثال ” آنتونی مک گرو” منظور از جهانی شدن را اینگونه بیان می کند که جهانی شدن ، فرایند تحول ساختاری است که در فعالیت های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایجاد می شود که منجر به شکل های فراملی و منطقه ای قدرت و روابط بین الملل خواهد شد.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در تعریفی دیگر که صندوق بین المللی پول ارائه کرده، جهانی شدن را فرایند تاریخی می داند که از ابتکار انسانی و ترقی تکنولوژیکی بدست می آید . صاحب نظران دیگر نیز در زمینه جهانی شدن تعاریفی مانند بهره برداری از فرصتها ومزیت های رقابتی جهت تداوم رشد ، تامین اهداف زیست محیطی و توسعه پایدار و دگرگونیهایی که منجر به همگرایی تولیدی، صنعتی، اقتصادی و فرهنگی کشورهامی شود و مواردی از این قبیل ارائه کرده اند.
همانطور که در نمودار ۲-۸ نشان داده شده است ، “الوین تافلر، نیزجهانی شدن را تک بعدی نمی داند بلکه دارای ابعاد متعددی می باشد که یکی از آن ابعاد تولید است. جهانی شدن موجب گسترش تجارت میان ملتهای مختلف شده و رقابت از بازارهای محلی و ملی به بازار های بین المللی کشیده شده است . حقیقت آن است که در دنیای امروزی، سازمانها باید از ابتدا به قصد فروش محصول در بازارهای بین المللی تولید کند و کیفیتی را عرضه کند که در بازارهای بین المللی قادر به رقابت باشد.
بنابراین برای دستیابی به این هدف، تولیدکنندگان جهانی به سیستم تولید در کلاس جهانی روی آورده اند. متأسفانه در کشورهای توسعه نیافته و ناآشنا به شرایط اقتصاد جهانی، توجه اغلب مدیران ارشد به بازار به صورت “ملی” و نه “بین المللی ” و به محصولات “در حد خوب” و نه در “کلاس جهانی” است. بی تردید چنین نگرش هایی موجب ناکامی و خروج آنان از صحنه تولید در این منظر جهانی خواهد شد (فارسیجانی، ۱۳۸۹ ، رومهارت[۵۲]،۱۹۹۸ ) .در ادامه به بررسی سازمانهای کلاس جهانی و ویژگیها و مولفه های کلیدی آن پرداخته می شود .
۲-۲-۲-۲- سازمانهای کلاس جهانی
سازمان های کلاس جهانی، نسل جدیدی ازسازمانها هستند که نتیجه تغییر در دنیای کسب و کار امروزی هستند . این تغییرات فناورانه واجتماعی – اقتصادی موجب شده تا پارادایم سازمانی نیز تغییر یابد و پارادایم نوینی بر سازمانهای قرن بیست و یکم حکم فرما شود. پارادایم جدید، سازمان های خاص خود را طلب می کند که امروزه به سازمان های کلاس جهانی شهرت یافته اند. تولید در کلاس جهانی سطحی از عملکرد سازمانی است که توان رقابت در عرصه جهانی را ممکن می سازد و می تواند پاسخ مناسبی به نیاز امروزی دنیای کسب و کار دهد (هال[۵۳] ،۲۰۰۳) .
در این راستا ،”کلارک[۵۴] ” در مورد سازمانهایی کلاس جهانی این طور بیان نموده که توانایی یک سازمان، در آماده کردن و بهره گیری از دارائیهای غیر ملموس، مهمتر از سرمایه گذاری و مدیریت در دارائیهای ملموس است.دارائیهای غیرملموس می توانند یک سازمان را جهت روابط با مشتریان ، وفاداری آنان، تولید محصولات و خدمات جدید، تولید محصولات با کیفیت بالا و براساس سفارش مشتری و خدمات با هزینه پایین و درکوتاه ترین زمان انتظار، افزایش مهارت های کارکنان و ایجاد انگیزش برای ادامه فرایند بهبود و به کارگیری فناوری اطلاعات به طور اثربخش ایجاد کنند(کلارک،۲۰۰۰) .
لذا زمانی سازمان به وضعیت تولید در کلاس جهانی رسیده که توانسته باشد به طور موفقیت آمیزی قابلیتهای تولیدی برای پشتیبانی از کل شرکت در دستیابی به یک مزیت رقابتی مستمر در زمینه هایی از قبیل هزینه، کیفیت، تحویل کالا، انعطاف پذیری و نوآوری ایجاد کند. این نوع سازمانها بیشتر مایل هستند که نیروی کار، تجهیزات و سیستمهای خود را بهینه نمایند. بنابراین بطور پیوسته سازمانهای مختلف جهان را آنالیز می کنند تا بتوانند از آنها در جنبه های مختلف، الگوبرداری نمایند (فارسیجانی، ۲۰۰۲) .
شایان ذکر است که ماهیت سازمانهای کلاس جهانی بهبود مستمر و به موقع منابع مختلف سازمان جهت رسیدن به بهترینها در کار خود است.سازمانهایی که خود را با فلسفه تولیدی سازگار میکنند به طور جدی در جست و جوی فرصتهایی برای بهبود در زمینههای کلیدی مانند کیفیت، هزینه، ارسالی کالا، نوآوری و انعطافپذیری هستند.
در همین راستا یکی از ویژگیهای اصلی تولیدکنندگان کلاس جهانی، توان سازگاری سریع آنها با تغییر نیازهای مشتریان و نیازمندیهای بازار می باشد . لذا یکی از قابلیتهای اصلی مورد تأکید آنان، طراحی، تولید و ارسال کالاهای جدید به مشتریان، آن هم سریعتر و بهتر از رقبای خود می باشد . شرکتی که از چنین قابلیتی برخوردار باشد، سریعتر رشد پیدا کرده و سودبخش تر ازرقبای خود خواهد بود . طبق تعریف، تولید در کلاس جهانی به عنوان یک فلسفه یا یک ایدئولوژی تولیدی است که برای رسیدن به وضعیت تولید محصولات در کلاس جهانی به کار گرفته می شود (فارسیجانی، ۱۳۹۲)
۲-۲-۲-۳- دیدگاه های صاحبنظران در مورد سازمان های کلاس جهانی:
برخی از متخصصان ، ویژگیهای کلیدی سازمانهای کلاس جهانی را به صورت مقایسه ای بیان کرده اند . هّیز[۵۵] ویژگیهای سازمانهای کلاس جهانی را به صورت زیر مطرح کرده است:
سازمان باید حداقل در یک زمینه رقابتی از تمامی سازمانهای موجود در زمینه کاری خود برتر باشد.
سازمان باید نرخ رشد و سودآوری بیشتری نسبت به رقبای خود داشته باشد.
سازمان باید در استخدام و حفظ بهترین افراد بکوشد.
سازمان باید روی کارکنان بخش مهندسی خود سرمایه گذاری کرده و سعی در تخصصی کردن کارهای خود داشته باشد.
سازمان باید قابلیت پاسخگویی سریع و ساختاریافته به تغییرات مداوم بازار را داشته باشد.
سازمان باید قابلیت بهبود همگام محصول و فرایند را داشته باشد.
سازمان باید دارای دیدگاه بهبود مستمر باشد.
یک دیگر از صاحب نظران در این زمینه ” آلدا روت و رونالد چاپمن[۵۶] ” می باشد که با بررسی مقایسه ای ۱۶۹شرکت الکترونیکی را در شمال آمریکا ، ویژگی های سازمانهای کلاس جهانی را پس از بررسی چنین بیان کرده اند:
ساز مان های کلاس جهانی چابک تراز رقبای خود هستند .
مدیران سازمان های کلاس جهانی به دلیل برتری های فناورانه و زیرساختهای مناسب ، قادر به ربودن فرصتهای استراتژیک هستند.
توانایی رقابتی اینگونه شرکتها به دلیل سرمایه گذاریهای داخلی در فناوری و زنجیره های ارتباطی با تأمین کنندگان شتاب قابل ملاحظه ای یافته است.
این سازمانها از طریق سازمانهای ارائه دهنده خدمات به مشتریان دارای ارتباطاتی بسیار قوی با مشتریان خود هستند. به طور کلی، این شرکتها وضع رقابتی خود را از طریق بهبود شناخت مشتریان خود وسعت می بخشند (روت،چاپمن،۱۹۹۳).
همچنین ” بلانچارد و استونر[۵۷] “بعد از ۳۵ سال مطالعه سازمان ها، اعلام کردند که همه سازمان های کلاس جهانی به وسیله سه عامل اساسی به سوی پیشرفت و قرار گرفتن در رتبه های بالا حرکت می کنند:
چشم انداز و جهت مشخصی که به وسیله مدیریت ارشد حمایت میشود.
افراد آموزش دیده و مجهزی که بر پیاده سازی چشم انداز پذیرفته شده می کوشند.
سیستمهای شناسایی و پاداش دهی مستمری که رفتارها و عملکرد مورد نیاز چشم انداز را تقویت می کنند(بلانچارد،استونر،۲۰۰۴).
صاحبنظرانی چون کلارک ،ویلرایت[۵۸] ، وایزنر[۵۹] ، فاوست[۶۰] درباره ویژگیهای سازمانها و تولید کنندگان کلاس جهانی نظرات گوناگونی مطرح نموده اند که از بررسی نظرات متخصصان WCM استنباط می شود که برای سازمانها و تولید کنندگان کلاس جهانی ویژگیهای مختلفی بر شمرده شده است که در ادامه به بررسی مهم ترین ویژگیهای سازمان های کلاس جهانی می پردازیم .
۲-۲-۲-۴- ویژگیهای کلیدی سازمانهای کلاس جهانی
با مرور مقالات علمی و منابع مربوطه چهارده ویژگی اصلی سازمانهای کلاس جهانی ( [۶۱](WCOاستخراج گردیده است. این چهارده عامل کلیدی که می توانند جهت تعریف و آنالیز شایستگی های ضروری اصلی[۶۲] سازمانها در آینده و ایجاد مزیت رقابتی کلاس جهانی [۶۳] برای آنها مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:
حضور الکترونیکی در عرصه جهانی
جهان در حال کوچک شدن است و سازمانها نیاز دارند تا از طریق سیستم های جهانی توزیع ، حضور جهانی داشته باشند وگرنه به شرکتهای که نیازهای جهانی را بهتر بر طرف کنند ، خواهند باخت . امروزه این حضور جهانی بوسیله تکنولوژی الکترونیک مهیا گشته و موانع تجارت از میان برداشته شده است .
مسئولیت اجتماعی جدید
سازمانهای کلاس جهانی به عنوان موجودیت های اجتماعی همچون افراد، دارای نقش شهروندی در جامعه خود خواهند داشت. شهروندی شرکت [۶۴] به مسئولیت آن در قبال جامعه اشاره دارد و به نقش و تأثیر سازمانها بر جوامع محلی ، منطقه ای و ملی آنان می پردازد . در بسیاری از موارد ، این سازمانها بزرگترین استخدام کننده در ناحیه اشان بوده و موجودیت آنان وابسته به حمایت از رفاه اجتماعی مردم آن ناحیه است(کینی[۶۵]،۱۹۹۶).
سازمانهای تجاری عمده، در راستای ایفای نقش شهروندی خود، مسئولیت بیشتری در زمینه آموزش ، توسعه زیر بناها ، بهداشت و امنیت جامعه به عهده می گیرند. در کشورهای پیشرفته وظایفی همچون کاریابی ، آموزش حرفه ای ، و حتی اداره زندانها – زمینه هایی که به نظر می رسد بطور وسیعی تحت کنترل دولت باید باشند – بطور فزآینده ای به مؤسسات خصوصی واگذار می شوند.
این مسئولیت در مورد ساختار اجتماعی ، مبنایی برای کسب اطمینان از دسترسی به بازارها بوسیله جذب نیروی انسانی مولد ، با انگیزه ، مطمئن و باثبات خواهد شد . سازمان های کلاس جهانی آینده ، مزیت رقابتی خود را از مهیا نمودن یک نظم اجتماعی با ثبات [۶۶] بدست می آورند. آنان هرگز از مسئولیت شهروندی خود کوتاهی نمی کنند.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 06:33:00 ق.ظ ]
|