فصل سوم:

روش پژوهش

در این فصل روش تحقیق، جامعه‌ مورد پژوهش، نمونه و روش نمونه‌گیری، ابزار اندازه‌گیری و روش نمونه‌گیری داده ها، روش اجرای پژوهش، روش تجزیه و تحلیل داده ها، روایی و پایایی ابزارها بیان شده است.

روش تحقیق

پژوهش حاضر با توجه به هدف، از نوع تحقیقات کاربردی به منظور توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. و از نظر روش تحقیق همبستگی است.

جامعه‌ مورد پژوهش

جامعه‌ مورد پژوهش کلیه کارکنان اداری دانشکده‌های دانشگاه علامه طباطبائی که جمعاً ۳۰۳ نفر هستند.

دامنه پژوهش

دامنه پژوهش این تحقیق، شامل دانشکده‌های ادبیات و زبانهای خارجی، اقتصاد، مدیریت ‌و حسابداری، روان‌شناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم سیاسی و علوم اجتماعی است.

نمونه و روش نمونه گیری

در این پژوهش ‌بر اساس جدول مورگان حجم نمونه ۱۷۰ نفر برآورد شد. و نیز برای تعیین نمونه آماری از روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای نسبتی استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش از شش طبقه زیر تشکیل شده است.

۱-دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی ۲- دانشکده حقوق و علوم سیاسی ۳- دانشکده علوم اجتماعی ۴- دانشکده اقتصاد ۵- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ۶- دانشکده مدیریت و حسابداری

در نمونه گیری طبقه‌ای نسبتی حجم نمونه را به شیوه های مختلف می‌توان میان طبقه‌ها تقسیم کرد. ساده ترین شیوه تقسیم مساوی تعداد نمونه بین طبقه هاست. و سایر شیوه ها شامل انتساب بهینه و انتساب متناسب است از آنجایی که از واریانس طبقه‌ها اطلاعاتی در دسترس نیست, از اختصاص متناسب استفاده می‌شود. بر همین اساس به منظور تقسیم حجم نمونه بین شش طبقه مذکور از روش اختصاص متناسب استفاده شده است ‌به این صورت که نمونه انتخاب شده از هر طبقه در جدول ۱-۳ بیان شده است.

جدول۳-۱ شرکت کنندگان پژوهش به تفکیک دانشکده