– انتخاب نوع تابع پایه مورد استفاده از میان سه نوع تابع پایه تعریف شده: مستطیلی[۴۸]، مثلثی[۴۹] و سینوسی[۵۰].
– انتخاب دقت محاسبات انتگرال­گیری که دارای سه گزینه است: دقت کم[۵۱]، متوسط[۵۲] و زیاد[۵۳]
– انتخاب نوع تقسیم ­بندی سیم­ها که دارای دو گزینه است: و. در حالتی که از گزینه­ی برای تقسیم ­بندی سیم استفاده شود، طول هر یک از سیم­های آنتن­ها به قسمت­ های مساوی تقسیم می­ شود که کاربر در این حالت باید به دو نکته دقت داشته باشد: اولاً به خاطر تقسیم طول سیم­ها بر ممکن است که حاصل این تقسیم یک عدد صحیح نباشد، در این صورت نرم افزار مقدار صحیح این عدد را به عنوان در نظر گرفته و با بهره گرفتن از فرمول زیر، طول سیم را مقدار جدیدی در نظر می­گیرد:

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

(۵-۱۳)

طول مساوی یا کمتر از است، در صورت کمتر بودن مقداری خطا به مساله تحمیل می­ شود که باید کاربر آن را در نظر بگیرد. ثانیاً این متد تقسیم طول، برای حالتی که سیم­های آنتن مورد بررسی مضارب متفاوتی از هستند، مناسب می­باشد و بهترین پاسخ را می­دهد. در حالتی که از برای تقسیم ­بندی استفاده شود، هر سیم آنتن به قسمت مساوی تقسیم می­ شود و در نتیجه اگر طول سیم­ها متفاوت باشد و سیم­ها با هم متفاوت خواهد بود. در صورتی که طول سیم­ها تفاوت چندانی با هم نداشته باشند این روش بهترین پاسخ را می­دهد. بعد از انتخاب نوع تقسیم بندی در کادر جلوی آن اندازه یا مقدار وارد می­ شود.
– تیک­های تعیین نوع محاسبات
با انتخاب گزینه­ی Calculation Without Mutual Coupling Between Arrays of Yagi-Uda Antenna Arrays همانطور که از عنوانش پیداست، نرم­افزار علاوه بر اینکه جریان القا شده روی سیم­ها در حالتی که اثر کل المان­های موجود در آرایه را در نظر می­گیرد محاسبه می­ کند،جریان­های القا شده روی سیم هر یک از آنتن­های یاگی- اودا را با فرض عدم وجود سایر آنتن­های یاگی- اودا هم محاسبه می­ کند و گزینه­ی Use calculation with folded dipole شرط فولدد بودن دایپل را در محاسبات اعمال می­ کند.
در آخر، اسمی برای آنتن طراحی شده توسط کاربر تعریف می­ شود وبا تیک زدن گزینه­ی Save Data کلیه­ اطلاعات وارد شده در این پنجره ذخیره می­ شود و همچنین اطلاعاتی که در پنجره­های بعدی قرار است وارد شود و همچنین نتایج محاسبات نیز ذخیره خواهد شد وپنجره بسته می­ شود.
پنجره­­ی سوم The x and y positions, and the length of each of the Yagi-Uda antenna wires ، مربوط به اطلاعات مورد نیاز برای یکی از آنتن­های یاگی- اودا است. در این پنجره موقعیت x و y ( zوy برای حالت عمودی) مرکز سیم­های آنتن و همچنین طول سیم­ها بر حسب مضاربی از وارد می­ شود. بعد از ok کردن این پنجره بسته می­ شود و پنجره­ی چهارم z position of each of the Yagi-Uda antennas باز می­ شود. در این پنجره موقعیت محور آنتن­های یاگی- اودا و همچنین مقدار باری که به ترمینال دایپل وصل است وارد می­ شود. نهایتا در پنجره­­ی آخر Amplitude, Elevation and azimuth direction of the wave fronts arrived at the antenna اندازه و زاویه­ی سمتی و شعاعی را میتوان حداکثر برای سه میدان الکتریکی وارد کرد. با Ok کردن این پنجره ، برنامه شروع به محاسبه می­ کند و بعد از اتمام محاسبات یک پیغام به شکل زیر در صفحه نمایان می شود:
شکل ۵- ۵: نمای پیغام پایان محاسبات
۵-۲-۱- مشاهده­ نتایج محاسبات
پس از اجرای برنامه در پنجره­ی Basic Information ،از قسمت بالا سمت چپ روی File کلیک می­ شود، سه گزینه وجود دارد، با انتخاب گزینه­ی Loading Project Info For New Calculation لیستی از کلیه­ برنامه­هایی که قبلا اجرا شده است دیده می­ شود، که می­توان با انتخاب و ok کردن اطلاعات ورودی این آنتن طراحی شده در کلیه پنجره­ها Load می­ شود و کاربر می ­تواند با تغییر دادن برخی آیتم­ها برنامه را برای پروژه­ی دیگری اجرا کند.
گزینه­ی Timers ، زمان محاسبات هر پروژه را نشان می­دهد. این گزینه در صورت انتخاب گزینه­ی اول فعال می­ شود. با انتخاب گزینه­ی Loading Project Result پنجره­ای باز می­ شود که حاوی دو کادر است:
شکل ۵-۶: نمای load Results نرم­افزار
کادر سمت چپ شامل لیست برنامه ­های اجرا شده است و کادر سمت راست حاوی نتایجی است که از برنامه ­های اجرا شده Save شده است . با انتخاب هر یک از پروژه­ های کادر سمت چپ و انتخاب هر یک از گزینه­ های کادر سمت راست و کلیک روی گزینه­­ی Load، نتایج به صورت نمودار نشان داده می­ شود:
شکل ۵- ۷: نمایی از طریقه­ی نمایش یک جواب نمونه
نمودار فوق قسمت­ های حقیقی، موهومی، اندازه و فاز جریان القا شده را در چهار قسمت جداگانه نمایش می­دهد.
۵-۲-۲- سایر امکانات این پنجره
با انتخاب گزینه­ی dipole ، فقط جریان روی دایپل­های آنتن­ها نمایش داده می­ شود. باانتخاب گزینه­یDraw symbols نقاطی که در آن جریان محاسبه شده است نیز به صورت مربع یا مثلث یا دایره (با توجه به تابع پایه مورد استفاده) نمایش می­دهد.
با انتخاب گزینه­ی Draw All Together، کل آیتم­های انتخاب شده از کادر سمت راست در یک نمودار نمایش داده می­ شود.
با کلیک روی گزینه­ی Calculate Errorتفاوت بین دو جریان محاسبه شده برای دو آنتن محاسبه کرده و نمایش می­دهد، که این عدد از فرمول زیر محاسبه می­ شود:

(۵-۱۴)

فصل ششم
نتایج
۶- ۱- مقدمه
در این فصل نرم­افزار برای یک آنتن یاگی- اودا اجرا شده و نتایج آن با نرم­افزار طراحی شده مقایسه می­گردد. تاثیر انتخاب توابع پایه و تعداد تقسیم ­بندی سیم­ها بر جواب نهایی و سرعت همگرایی مورد بررسی قرار می­گیرد. سپس با بهره گرفتن از توابع مستطیلی، مثلثی و سینوسی جریان روی سیم­های یک آنتن یاگی- اودا را که به مقاومت ۵۰ اهم لود شده است محاسبه کرده و نتایج آنها را با هم مقایسه می­ شود. در ادامه دو آرایه از ۴دایپل و چند چیدمان از یک آنتن یاگی- اودای را در نظر گرفته و در اثر تحریک بوسیله­ی جبهه­موج ورودی از زوایای مختلف، اندازه و فاز ولتاژ ترمینال آنها به صورت نمودار نشان داده شده است. سپس برای آرایه­ی یاگی- اودای افقی ماتریس کالیبراسیون محاسبه شده و نتایج بدست آمده از این ماتریس در جداولی نشان داده شده است. با بهره گرفتن از ماتریس ، از ولتاژ ی اندازه ­گیری شده از ترمینال آنتن­ها، ولتاژ محاسبه شده و با بهره گرفتن از الگوریتم موزیک زاویه تخمین زده­ شده است.
۶- ۲– مقایسه­ جواب نرم­افزار با نرم­افزار طراحی شده
یک آرایه از چهار آنتن یاگی- اودا در نظر گرفته است که هر یک از آنتن­ها دارای یک دوقطبی با دو رفلکتور و سه دایرکتور است و توسط یک جبهه­موج تحریک می­شوند. جریان شارش یافته روی سیم­ها هم با نرم­افزار و هم با نرم­افزار طراحی شده محاسبه و با هم مقایسه شده است.

شکل ۶- ۱: نحوه­ چیدمان آرایه­ی چهار آنتن یاگی- اودا
شکل ۶- ۲: اندازه­ جریان محاسبه شده روی سیم­های آنتن یاگی- اودا بوسیله­ی

شکل ۶- ۳: اندازه­ جریان محاسبه شده روی سیم­های آنتن یاگی- اودا بوسیله­ی
نرم­افزار طراحی شده
شکل ۶-۴: فاز جریان محاسبه شده روی سیم­های آنتن یاگی- اودا بوسیله­ی

شکل ۶-۵: فاز جریان محاسبه شده روی سیم­های آنتن یاگی- اودا بوسیله­ی نرم­افزار طراحی شده
شکل ۶-۶: قسمت حقیقی جریان محاسبه شده روی سیم­های آنتن یاگی- اودا بوسیله­ی

شکل ۶-۷: قسمت حقیقی محاسبه شده روی سیم­های آنتن یاگی- اودا بوسیله­ی نرم­افزار
طراحی شده
شکل ۶-۸: قسمت موهومی جریان محاسبه شده روی سیم­های آنتن یاگی- اودا بوسیله­ی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...