سرمایه اجتماعی

۵۸۰ .

۴۴۷٫

۳٫۴۶۰-

۳۷۹

۰۰۱٫

۱۸٫۲ ۱۶

رضایت

۲٫۸۷۱

۰۹۱٫

۵٫۰۳۸-

۳۷۹

۰۰۰٫

۴۳٫۳ ۳۹٫

طبق نتایج جدول (۴-۲۷) چون آزمون لون[۱۰۱] در متغیر هویّت شهری در سطح معناداری (۰۳۱/۰Sig=) کم­تر از آلفای تحقیق (۰۵/۰) بوده است، برای تفسیر آزمون t از ردیف دوم جدول استفاده شده است اما در سایر متغیرها (احساس امنیت، تعلّق مکان، سرزندگی شهری، سرمایه اجتماعی و رضایت از کیفیّت زندگی) به علت بزرگتر بودن آزمون لون ردیف اول جدول برای تفسیر مورد استفاده بوده است. نتایج آزمون t گویای آن است که میانگین نمرات متغیرهای تعلّق مکان، سرزندگی شهری، هویّت شهری، سرمایه اجتماعی و رضایت از کیفیّت زندگی شهری در دو شهر صدرا و عالیشهر متفاوت است[۱۰۲].

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

هویّت شهر که مجموعه ­ای از نمادهای متمایز، سمبل­ها و ویژگی­ها، عرصه ­های عمومی بازتولیدکننده خاطرات جمعی، الگوهای رفتاری و اعتقادی مشابه شهروندان می­باشد، در صدرا با میانگین نمرات ۱۳٫۶ از عالیشهر با میانگین متناظر ۱۲٫۶ بیشتر است و به عبارتی می‎توان گفت فاکتورهای هویّتی شهر در صدرا پررنگ­تر از عالیشهر است.
اما نتایج نشان داد، میانگین­ نمرات احساس امنیت اجتماعی در صدرا و عالیشهر با یکدیگر تفاوتی ندارند.
با توجه به نسبت بالاتری از اعتماد، مشارکت اجتماعی و گستره شبکه روابط اجتماعی به ویژه روابط همسایگی شهروندان صدرا، سرمایه اجتماعی آنها با میانگین نمرات ۱۸٫۲ در مقایسه با شهروندان عالیشهر با میانگین نمرات ۱۶ بیشتر است. تنوع مهاجرپذیری از سایر استان­ها[۱۰۳] در عالیشهر، در میزان شرکت در مراسم­های عمومی، روابط همسایگی، تأثیرگذار بوده است و در نتیجه سرمایه اجتماعی را در این شهر پایین آورده است در حالی­که در صدرا سکونت دو قومیت ترک و به­ ویژه لر و روابط درون گروهی بین آنها باعث افزایش میزان سرمایه اجتماعی شهروندان شده است.
یکی دیگر از متغیرهایی که در هر دو شهر مورد بررسی قرار گرفت حس تعلّق مکانی است که میانگین نمرات آن در صدرا ۲۴٫۲ و در عالیشهر ۲۲٫۲ می­باشد.
میزان سرزندگی در صدرا با میانگین نمره ۲۲٫۳ بیش­تر از میزان متناظر در عالیشهر با نمره میانگین ۲۰٫۰۲ است. بر اساس داده ­های به دست آمده و مشاهدات محقق در زمان گردآوری داده ­ها، میزان حضورپذیری فضاهای شهری، تنوع خدمات و امکانات ارائه شده و تناسب خدمات شهری با سلائق و سنین مختلف در شهر عالیشهر کم­تر از صدرا بود؛ به طوری­که شهروندان شهر را در پنجشنبه­ها و جمعه­ها تقریبا خالی از سکنه می­دانستند.
در نتیجه سطح بالا‎تر میانگین نمرات سرمایه اجتماعی، تعلّق مکانی، هویّت شهری و سرزندگی در صدرا، به عنوان مجموعه متغیرهای اثرگذار مستقیم یا غیر مستقیم، رضایت از زندگی شهری را در صدرا بالاتر قرار داده است. به عبارتی میانگین نمرات رضایت از زندگی شهری در صدرا با ۴۳٫۳ بیشتر از میانگین متناظر با آن در عالیشهر با نمره ۳۹ می­باشد.
۴-۳- ۲- تجزیه و تحلیل­های دو متغیره
با توجه به اینکه سطح سنجش متغیر تعلّق مکانی، احساس امنیت و سرزندگی شهری، فاصله­ای و رضایت از کیفیّت زندگی شهری، نیز فاصله­ای در نظر گرفته­ شده ­اند و مقادیر متغیرهای وابسته از روی مقادیر متغیر مستقل به کمک یک معادله خطی (خط مستقیم) برآورد خواهد شد؛ از آزمون رگرسیون خطی دو متغیره استفاده شده است.
۴-۳- ۲-۱- فرضیه اول: حس تعلّق مکانی و میزان رضایت از کیفیّت زندگی شهری
فرضیه صفر (H0): به نظر می­رسد با افزایش حس تعلّق مکانی شهروندان، میزان رضایت آنها از کیفیّت زندگی شهری افزایش نمی­یابد.
فرضیه تحقیق ((H1: به نظر می­رسد با افزایش حس تعلّق مکان شهروندان، میزان رضایت آنها از کیفیّت زندگی شهری افزایش می­یابد.
جدول شماره (۴-۲۳) نشان می­دهد در سطح معناداری (۰۰۰/۰Sig= ) افزایش تعلّق مکانی شهروندان، موجب افزایش میزان رضایت آنها می­ شود. با توجه به ضریب بتای متغیر در هر دو شهر می­توان گفت متغیر تعلّق مکان در عالیشهر نسبت به صدرا تأثیر بیشتری بر میزان رضایت شهروندان دارد.
متغیر مستقل تعلّق مکانی در شهر صدرا توانسته است ۱۱٫۶ درصد و در عالیشهر ۲۷٫۴ درصد از تغییرات متغیر رضایت از زندگی شهری را تبیین کند. به عبارتی فراهم شدن شرایطی که به احساسات مثبت و تعلّق شهروندان به شهر کمک کند بر میزان رضایت از زندگی در هر دو شهر تأثیر خواهد داشت اما میزان تأثیرگذاری تعلّق مکانی بر رضایت از کیفیّت زندگی در عالیشهر بیش از دو برابر تأثیرگذاری آن در صدرا است.
جدول (شماره۴-۲۸): مدل رگرسیونی تعلّق مکانی و میزان رضایت از کیفیّت زندگی شهری در صدرا و عالیشهر

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...