این سرخرطومی به طور عمده روی گیاه میزبان E. aucheri از تیره Asteraceae فعالیت دارد (شکل۳-۸). این سرخرطومی از دو منطقه دلفارد و دهسرد ( به ترتیب با ارتفاع ۱۶۵۷ و ۱۸۲۴ متری از سطح دریا) جمع­آوری شد. این گونه اولین­بار توسط فرموس (۱۹۸۷) به صورت تک نمونه از چشمه سرجاز ایران گزارش گردید و در جهان هم فقط از ایران گزارش شده است. تاکنون گیاه میزبان آن شناخته نشده بود که با بررسی‌هایی که طی این تحقیق انجام شد، برای اولین‌بار در جهان مشخص شد که گیاه میزبان این سرخرطومی از جنس Echinops، با نام علمی E. aucheri می­باشد. نام فارسی این گونه شکرتیغال بوته­ای است که در استان یزد نیز پراکنش دارد (زارع زاده و همکاران، ۱۳۸۶).

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

شکل۳-۸- گیاه میزبان سرخرطومی L. affinis (اصل)

Larinus grisescens Gyllenhal, 1835
طول بدن این سرخرطومی ۸ میلی­متر و عرض آن ۱/۴ میلی­متر می­باشد. بدن در حشرات کامل جوان پوشیده از یکسری مواد مومی به رنگ زرد روشن است (شکل۳-۹) ولی، در حشرات مسن بدن خاکستری تیره و پوشیده از موهای ریز زرد رنگ است؛ سر خاکستری رنگ و خرطوم سیاه­رنگ، کشیده و باریک و دراز به طول ۵/۲ میلی­متر است (شکل­های۳-۹ و ۳-۱۰). شاخک­ها چماقی و هم­رنگ بدن و پوشیده از موهای سفیدرنگ می­باشند؛ بندهایی انتهایی شاخک که تشکیل چماق را می­ دهند پوشیده از موهای طلایی رنگ هستند؛ پیش­گرده و بالپوش­ها پوشیده از موهای زرد رنگ هستند؛ در قسمت انتهای ساق پا حدود ۱۱ خار نوک تیز زرد رنگ وجود دارد (شکل۳-۱۱).

شکل۳-۹- حشره کامل جوان روی گیاه میزبان (اصل)

شکل۳-۱۰- نمای پشتی از خرطوم (اصل)

شکل۳-۱۱- خارهای انتهای ساق پا (اصل)

این سرخرطومی به طور عمده روی گیاه میزبان .Carthamus oxyachantha M. Bies از تیره Asteraceae فعالیت دارد (شکل۳-۱۲). این سرخرطومی در دو منطقه بافت و دهسرد (به ترتیب با ارتفاع ۲۳۱۶ و ۱۸۲۴ متری از سطح دریا) جمع­آوری شد. این سرخرطومی برای اولین بار در ایران از بافت و دهسرد گزارش شد. این گونه در جهان در اروپای جنوبی و آسیای صغیر پراکنش دارد (ترمیناسین، ۱۹۶۷؛ لگالو و همکاران، ۲۰۱۰).

شکل۳-۱۲- گیاه میزبان سرخرطومی L. grisescens (اصل)

Larinus liliputanus Faust, 1890
سرخرطومی نسبتا کوچکی است که طول بدن آن ۵/۴ و عرض آن ۷/۱ میلی­متر است؛ بدن به رنگ خاکستری و پوشیده از موهای سفید است (شکل۳-۱۸)؛ سر دارای یک جفت چشم مرکب بزرگ و شاخک­ها به رنگ قهوه­ای روشن است؛ خرطوم کوچک و به طول ۸/۰ میلی­متر است (شکل۳-۱۳)؛ محل اتصال سر به قفس سینه قرمز رنگ است؛ پیش­گرده دارای نقاط فرورفته می­باشد؛ روی هر بالپوش ۵ خط طولی مشاهده می­ شود که در امتداد این خطوط نقاط فرورفته وجود دارد؛ شکم پوشیده از موهای سفید متمایل به زرد است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...