۳

موانع قانونی

۴

رقابت زیاد

۵

کمک فنی

۶

بازاریابی

۷

قیمت مواد اولیه

۸

۲-۱۱-۱۳- سنگاپور
جامعه سنگاپور شکست در شغل یا کسب و کار را به منزله نابودی و و پایان همه چیز می‌دانند و تحمل کمی برای شکست دارند. در بررسی Wong et al (1994) در کشور سنگاپور ۴۴ کارآفرین در پاسخ های خود، ترس از شکست را به عنوان عامل بازدارنده کارآفرینی مورد اشاره قرار دادند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۱۲- مطالعات انجام شده در ایران
در کشور ما تا شروع اجرای برنامه سوم توسعه ، به کارآفرینی توجه چندانی نشده و حتی در محافل علمی و دانشگاهی نیز به جز موارد بسیار نادر، فعالیتی در این زمینه صورت نگرفته است. مشکل بیکاری و پیش بینی حادتر شدن آن در دهه ۱۳۸۰ موجب شد که در زمان تدوین برنامه سوم توسعه کشور، موضوع توسعه کارآفرینی مورد توجه قرار گیرد. در این برنامه، توسعه کارآفرینی در سطح وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، صنایع و معادن و فلزات و همچنین مؤسسه جهاد دانشگاهی به دلیل ارتباط با فعالیت های آنها، مطرح شده است. لازم به ذکر است محقق علی رغم تحقیقات گسترده به تحقیق جامعی در زمینه عوامل موفقیت کارآفرینی در داخل کشور دسترسی پیدا نکرد. در اینجا به ذکر چند نمونه از تحقیقات انجام شده در داخل کشور می پردازیم:
نیا الاشلو(۱۳۷۳) به بررسی نظام مند و سیستماتیک مشکلات و تنگناهای ایجاد و گسترش صنایع روستایی پرداخته است. از میان عواملی که در این تحقیق باعث عدم گسترش صنایع روستایی شناخته شده است، عوامل زیر مربوط به نظام اداری و بانکی کشور می شود:

  • اعمال نظرهای شخصی مسئولین ذیربط و مجریان
  • تغییر زودهنگام مدیریت ها و ضعف آنها
  • سلیقه ای برخورد کردن مسئولین نسبت به امور اجرایی
  • تعدد سازمان های مورد مراجعه
  • عدم هماهنگی لازم میان سازمان های ذیربط و بانک ها
  • طولانی بودن فرایند امور و گردش کارها
  • تناقض میان استعلام و اجرای امور محوله
  • انجام امور تکراری و استعلام های متعدد
  • عدم همکاری و هماهنگی میان امور مختلف اداری کشور

مدنی(۱۳۷۵) دلایل اصلی عقب ماندگی صنعتی و اقتصادی ایران را به موانع و مشکلات اداری و فرهنگی مربوط می داند و نظریه آن گروه که استعمار را تنها عامل نابسامانی های اقتصادی کشور می دانند تأیید نمی کند. مدنی به بسیاری از مشکلات و موانع اداری گفته شده در دیگر تحقیقات، از جمله عدم احساس مسئولیت و بروز کم کاری در میان مدیران دولتی و کارمندان، نامناسب بودن معیارهای گزینش مدیران، تعویض زودهنگام مدیریت ها، تعدد تشکیلات و تداخل مسئولیت ها، دوباره کاری و اسراف، فساد اداری و سوء استفاده از قدرت اجرایی اشاره دارد.
در یک طرح تحقیقاتی تحت عنوان «مطالعات جامع کارآفرینی» که با هدف بررسی تنگناهای توسعه کارآفرینی در ایران، توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران انجام شده است، موانع توسعه کارآفرینی در ایران به دو دسته موانع بیرونی و موانع درونی تقسیم شده اند (جدی و زنجانی،‌۱۳۸۰)
موانع بیرونی شامل موارد زیر می باشد:

  • قانون کار

وجود قوانین که باعث می شوند مدیریت بنگاه های اقتصادی نتوانند بر اساس ضرورت ها و مقتضیات بنگاه اقتصادی خود عمل کنند. قوانینی که باعث افزایش هزینه نیروی انسانی می شوند و مواردی از این قبیل موانع توسعه کارآفرینی محسوب می شوند.

  • قانون تأمین اجتماعی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...