پیشگیری وضعی باعث شفافیت جرم می شود وعواقب آن بیان می شود،بنابراین با ایجاد محدودیت ومانع در سر راه بزه کار وقوع جرم برای او پر هزینه می کنیم.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

اما تردیدی وجود ندارد که آن دسته از بزه کارانی که سود وضرر برای آنها مهم نیست،مانند بزه کاران مجنون ویا طفل پیشگیری وضعی اثر گذار نیست.
انواع مختلف پیشگیری وضعی[۳۸]
۱- شیوه نظارت سنتی وکنترل
با این روش با نظارت بر محیط پیرامونی می توانیم محیط را برای وقوع جرم پر خطر نموده وبا استفاده از عوامل انسانی مانند پلیس،نگهبان بانک، سرایداروفروشنده های مغازه ها به عنوان یک عامل کنش گر اجتماعی برعدم وقوع جرم نظارت کرده وبا وسایلی مانند دوربین ،ضبط تصاویر به شناسایی مجرمین کمک کنیم.دراین شیوه نظارت انسانی والکترونیکی وجود داردونظارت بیان کننده قانون است واین شیوه غیر قهر آمیز است.
۲- افزایش موانع و مشکلات در ارتکاب جرم
الف- استفاده از موانع فیزیکی مانند:ایجاد نرده وسیم خاردار
ب- کنترل ورودی ها وخروجی ها با نصب گیت الکترونیکی
ج- کنترل ابزار جرم
وسایلی که در وقوع جرم مورد نیاز است را کنترل کنیم مثل ممنوعیت حمل سلاح و چاقو و یا محدودیت دیدن فیلم خشونت بار برای کودکان ویا عدم بکار گیری زنان در هتل ها
د- ایجاد مانع
بر سر راه برقرای ارتباط بین بزه کار بالقوه وبالفعل مانع ایجاد کرده ،مانند اینکه مقامات دولتی را از مکان های خاصی عبور دهیم،یا کم کردن ساعت کار انصاف
۳- جاذبه زدایی اگر جاذبه مالی وروانی سیبل جرم را کاهش دهیم ،بطوری که منابع ارتکاب جرم کاهش پیدا کندالاصول به عدم ارتکاب جرم کمک می شود.ماننداستفاده از کارت های اعتباری به جای پول نقد
۴- محدود سازی انتخاب
بزه کار بین سیبل های مختلف دست به انتخاب می زندحال اگر سیبل ها را محدود کنیم دامنه انتخاب نیز کم شده و وقوع جرم کاهش پیدا می کند.
رابطه پیشگیری وضعی ومجازات[۳۹]
پیشگیری نافی مجازات نیست،جرم شناسی وحقوق جزا رابطه متقابل ومکمل با یکدیگر دارند،اگر پیشگیری وضعی فاقد ضمانت اجرا باشد،پیشگیری وضعی ناکارآمد می شود.بنابراین ضمانت اجرای این پیشگیری ها اثر بازدارندیگ را افزایش می دهد.
پیشکیری وضعی یک نوع اقدانات غیر کیفری است که ما بکار می بریم که گاهی این اقدامات خودش مقدمه آ.د.کیفری است .
هدف از نظارت وکنترل در یک فروشگاه این است که سرقت صورت نگیرد ،حال اگر این اقدامات باعث جلوگیری نشد هدف ثانویه جهت تعقیب مجرمان را دنبال می کنیم.
مجازات به پیشگیری وضعی قدرت می دهد وتعقیب وتحقیق را تسهیل می کند.درپیشگیری وضعی باید دفاع شخصی وارکان آن مد نظر قرارگیرد.درغیر اینصورت فرد بزه دیده مرتکب جرم شده است.مانند وصل کردن برق به سیم خاردار(اصل ۴۰ قانون اساسی.ا)
فنی شدن پیشگیری وضعی
درپیشگیری وضعی با چند کنش گر مرتبط هستیم
۱- انسان
۲- فن آوری
درکشور های صنعتی پیشگیری وضعی در قالب یک تجارت در آمده است ،در مقابل امنیت عمومی که در صلاحیت دولت است ،دولت ها به لحاظ مسائل اقتصادی ،اجتماعی وبه لحاظ دیدگاه جرم شناسی بخش خصوصی را وارد مسائل کیفری کرده اند وپیشگیری از جرم را به بخش خصوصی واگذار کرده است.بدین ترتیب شاهد شکل گیری امنیت خصوصی در مقابل امنیت عمومی هستیم.مانند استخدام محافظ پیشگیری خصوصی فقط در جنبه خصوصی ارتباط پیدا می کند وحق مجازات را ندارد.البته پیشگیری خصوصی امکان دارد که به جرم تبدیل شود ،یعنیبین دفاع شخصی ودفاع مشروع تفکیک قائل نشویم.یعنی افراد فقط حق دارند در مقابل تجاوزات فقط در حدود قانون از خود دفاع کنند وحق ندارند برخلاف قانون به دفاع بپبردازند.کشیدن سیم خاردار ایراد ندارد اما برق وصل کردن به آن مجاز نیست.قانون گذار سعی می کندموارد مجاز وغیر مجاز را احصاء کرده مانند اینکه برای حمل اسلحه قانونین خاصی را اعلام کرده است.اگر دفاع از حالت منفعل خارج شود وحالت فعال به خود بگیرد وبرای دیگران موقعیت خطرناک ایجاد کندوباعث ایجاد خطر شود تردیدی وجود ندارد که ما در پیشگیری وضعی برای دیگران مشکلی را ایجاد کرده ایم.
ارکان پیشگیری وضعی[۴۰]
۱- ارتکاب جرم براساس انتخاب گزینه معقول جرم وبرپایه محاسبه منطقی صورت می گیرد.
۲- درخصوص بزه کاران اتفاقی (در اثر یک حادثه در وضعیت ارتکاب جرم قرار می گیرند)وبزه کاران مزمن(بزه کاران تکرار کننده جرم یا بزه کاران به عادت)دست به انتخاب می زنند یعنی قدرت انتخاب دارند پس می توانند شامل پیشگیری وضعی باشند.اما در باره بزه کاران صغیر ودیوانه بکارگیری تدابیر پیشگیرانه وضعی غیر منطقی وغیر قابل دفاع است.
۳- گزینه ارتکاب یا عدم ارتکاب جرم در وضعیت پیش جنایی ،یعنی وضعیت ما قبل از ارتکاب جرم اتخاذ می شود.
شرایط روشنایی یا تاریکی بر انتخاب مجرم برای ارتکاب جرم تاثیر گذارند.بنابراین انتخاب بزه کار تابعی از مناسبت های ارتکاب جرم است که این مناسبت ها ریشه در هویت وضعیت ما قبل از بزه کاری دارد.این موضوع در باره سایر افراد هم صدق می کند.خصوصیات سیبل جرم ویا بزه دیدگان در این میان مؤثر است،سهل انگاری بزه دیده می تواند در انتخاب بزه کار تاثیر گذار باشد.
۴- توجه به شرایط فیزیکی
تغییر شرایط فیزیکی محل در تاثیر پیشکیری وضعی وکارآمدی آن مؤثر است.
۵- توجه به عوامل کلان
مانند کنترل تقارن زمانی ومکانی بزه کار وبزه دیده در پیشگیری از جرم مؤثر است ودریک محل معین فرصت ارتکاب جرم تابع متغیر خاصی است.
۶- ارتکاب جرائم سبک در آینده مقدمه وزمینه ساز ارتکاب جرائم شدیدتر است
عده ای از اطفال در دوران طفولیت با جرائم سبک شروع می کنند ووقتی وضعیت آنها منترل نشددر آینده مرتکب جرائم سنگین تری می شوند،به همین خاطر در پیشگیری وضعی عقیده براین است که به کوچک ترین جرم باید پاسخ داده شودواین دیدگاه ناشی از نظریه – پنجره های شکسته است.
معایب پیشگیری وضعی
۱- جنبه موقت دارد.
۲- خاص یک جرم در مقطع خاص است .
۳- بزهکاران مصمم و جدی ممکن است از وقوع جرم منصرف نشده و خود را تطبیق دهد.
۴- درپیشگیری وضعی ما با پدیده انتقال جرم یا جابه جایی جرم مواجه می شویم .
در پیشگیری وضعی سه حالت اتفاق می افتد: الف-بزهکار به دنبال سیبل دیگری می رود(جابه جایی بزه دیده(
ب- جرم خفیف تری انجام م یدهد(تخفیف یا تغییر جرم( .
ج- مؤثر واقع می شود و بزهکار با رویت سیبل حفاظت شده به دنبال راه حل دیگری به جز ارتکاب جرم می گردد.
ایرادات
۱- ایرادات حقوقی عمدا در جهت حمایت از کالا استفاده می شود و مستلزم به کارگیری وسایلی است که حریم شخصی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد
۲- ایرادات اقتصادی تحمیل یک بار مالی بردیگران مثل هزینه دوربین و نگهبان محله
۳- ایرادات جرم شناختی پیشگیری وضعی نمی تواند جلوی بزهکاران را گرفته بلکه یک مسکن موقتی است.
پیشگیری وضعی و انتظامی:[۴۱]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...