با توجه به جدول شماره (۸ ـ۴) و سطح معناداری (۰۴۱/۰ =sig ) مربوط به آماره فیشر که
از سطح خطای ۵% کمتر است، در نتیجه معنی­داری مدل رگرسیون برازش شده در سطح اطمینان ۹۵% تأیید گردیده و در مورد مقدار ثابت و ضریب b مربوط به هر متغیر، در مدل کلی نیز با توجه به سطح معنی­داری (sig) تصمیم ­گیری شده است. از آن جا که در این خروجی، سطح معنی­داری آزمون تساوی ضریب رگرسیون با صفر مربوط به متغیرهای اندازه شرکت، اهرم مالی، بازده دارایی (ROA )، بازده دارایی ثابت، وجوه نقد عملیاتی، نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام و نسبت هزینه بهره و توزیع سود نقدی، بزرگتر از ۵% است؛ بنابراین فرض تساوی ضریب رگرسیون با صفر (فرض H0 ) تأیید می­ شود و باید آن­ها را از معادله رگرسیون خارج کرد و نشان می­دهد که هیچ رابطه معنی­داری بین متغیرهای ذکر شده و بازده غیرعادی وجود ندارد. امّا در مورد متغیر خطای پیش ­بینی سود هر سهم فرض تساوی ضریب رگرسیون با صفر (فرض H0 ) رد می­ شود و نباید آن را از معادله رگرسیون خارج کرد. هم خطی وضعیتی است که نشان می­دهد یک متغیر مستقل تابعی از سایر متغیرهای مستقل است. اگر هم خطی در یک مدل بالا باشد بدین معنی است که بین متغیرهای مستقل همبستگی بالایی وجود دارد و ممکن است با وجود بالا بودن R2 مدل دارای اعتبار بالایی نباشد. شاخص­ های وضعیت با مقدار بیشتر از ۱۵ نشان دهنده آن است که احتمال هم خطی بین متغیرهای مستقل می­باشد و مقدار بیشتر از ۳۰ بیانگر مشکل جدی در استفاده از رگرسیون می­باشد و با توجه به این که مقدار شاخص وضعیت (به جز یک مورد که آن هم کمتر از ۳۰ می­باشد) مربوط به متغیرهای مدل کمتر از ۱۵ است، احتمال هم خطی بین متغیرهای مستقل و کنترل وجود ندارد. هر چه قدر تلورانس کم باشد اطلاعات مربوط به متغیرها کم بوده و مشکلاتی در استفاده از رگرسیون ایجاد می­ شود؛ امّا همان گونه که مشاهده می­ شود، مقدار تلورانس متغیرهای مدل در حد قابل قبول می­باشد و مشکلی در استفاده از رگرسیون پدید نمی­آید. مدل رگرسیون مربوطه به صورت زیر خواهد بود:

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

y = – 19/034 + 0/941 FE + ei

جدول (۹-۴) ماتریس ضرایب همبستگی بین کلیه متغیرهای تحقیق در سال ورود به بورس (مقطع زمانیA)

۲ ـ ۶ ـ ۴تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی دوم:

فرضیه دوم: «بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیرعادی سهام پس از یک سال از ورود به بازار سرمایه رابطه وجود دارد.»
این فرضیه به صورت فرضیه ­های آماری زیر ارائه می­گردد:
همبستگی معنی داری بین خطای پیش ­بینی سود هر سهم و بازده غیرعادی سهام پس از یک سال از ورود به بازار سرمایه وجود ندارد.
همبستگی معناداری بین خطای پیش بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام پس از یک سال از ورود به بازار سرمایه وجود دارد.
H0 : ρ = ۰
H1 : ρ ≠ ۰

جدول (۱۰ـ۴): ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون
دوربین ـ واتسون بین دو متغیر خطای پیش ­بینی سود هر سهم و بازده غیرعادی سهام پس از یک سال از ورود به بازار سرمایه

مدل

ضریب همبستگی

ضریب تعیین

ضریب تعیین تعدیل شده

خطای معیار تخمین

دوربین ـ واتسون

سطح معنی داری

۱

۴۶۴/۰

۲۱۶/۰

۲۰۵/۰

۱۳۴۴۷/۴۱

۶۷۵/۱

۰۰۰/۰

طبق جدول شماره (۱۰ـ ۴) ضریب همبستگی پیرسون بین دو متغیر خطای پیش ­بینی سود هر سهم و بازده غیرعادی سهام پس از یک سال از ورود به بازار سرمایه ۴۶۴/۰ است. این عدد در سطح خطای ۵% رابطه معنی­داری را بین دو متغیر خطای پیش ­بینی سود هر سهم و بازده غیرعادی در این مقطع زمانی نشان می­دهد. با توجه به خروجی­های نرم افزار spss ؛ جداول نشان می­دهد، از آن جا که sig کمتر از ۵% است، فرض H0 در سطح خطای ده درصد رد می­ شود و وجود همبستگی بین این دو متغیر تأیید می­ شود. هم چنین ضریب تعیین تعدیل شده محاسبه شده نیز عدد ۲۰۵/۰ را نشان می­دهد که برازش مناسبی از تغییرات متغیر بازده غیرعادی توسط متغیر خطای پیش بینی سود هر سهم در این مقطع زمانی ارائه می­ کند. درواقع ضریب تعیین تعدیل شده حاکی از این مطلب است که متغیرخطای پیش بینی سود، ۵/۲۰% از تغییرات بازده غیرعادی را تبیین می کند. یکی از مفروضات رگرسیون استقلال خطاهاست؛ در صورتی که فرضیه استقلال خطاها رد شود و خطاها با یکدیگر همبستگی داشته باشند، امکان استفاده از رگرسیون وجود ندارد. آماره دوربین ـ واتسون به منظور بررسی استقلال خطاها از یکدیگر استفاده می­ شود که اگر مقدار آماره دوربین ـ واتسون در فاصله ۵/۱ تا ۵/۲ باشد فرض همبستگی بین خطاها رد می­ شود و می­توان از رگرسیون استفاده کرد. مقدار آماره دوربین ـ واتسون طبق جدول (۱۰ـ ۴ ) ۶۷۵/۱ می­باشد و این عدد نشان می­دهد که خطاها از یکدیگر مستقل هستند و بین خطاها خود همبستگی وجود ندارد و فرض همبستگی بین خطاها رد می­ شود و می­توان از رگرسیون استفاده کرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...