دانشکده حقوق و علوم سیاسی
پایان نامهی کارشناسی ارشد در رشته حقوق بین الملل
ممنوعیت کار کودک در حقوق بین الملل
به کوشش
سمیرااحمدی باب اناری
استاد راهنما
دکتر فرهاد طلایی
بهمن ۱۳۹۱

به نام خدا
اظهارنامه
اینجانب سمیرا احمدی باب اناری دانشجوی رشته حقوق (۸۹۰۶۶۰) گرایش بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی اظهار می کنم که این پایان نامه حاصل پژوهش خودم بوده و در جاهایی که از منابع دیگران استفاده کرده ام، نشانی دقیق و مشخصات کامل آن را نوشته ام. همچنین اظهار می کنم که تحقیق و موضوع پایان نامه ام تکراری نیست و تعهد می نمایم که بدون مجوز دانشگاه دستاوردهای آن را منتشر ننموده و یا در اختیار غیر قرار ندهم. کلیه حقوق این اثر مطابق با آئین نامه مالکیت فکری و معنوی متعلق به دانشگاه شیراز است.

نام و نام خانوادگی: سمیرا احمدی باب اناری
تاریخ و امضا: ۱۸/۲/۱۳۹۲

تقدیم به:
روح پاک پدر عزیزم
که حضورش را همیشه در کنارم احساس می کنم و
عالمانه به من آموخت تا چگونه
در عرصه زندگی، ایستادگی را تجربه نمایم
و
تقدیم به مادر و برادرانم،
دریای بی کران فداکاری و عشق که وجودم
برایشان همه رنج بود و

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

وجودشان برایم همه مهر…
سپاسگزاری
سال هاست در اندیشه سپاسم، سپاس از ستاد که هرگاه نامش از ذهنم می گذرد وجودم لبریز از شوق زیستم می شود. شوقی بی پایان که باور ندارم روزی سرد شود. سپاس شاید یک انتهاست برای آنچه در حقمان روا داشته اند. سپاس او را که از آنی که دیدمش مرا آموخت، با چشمانش اشتیاقم بخشید، نوشتن نمی دانستم باور داشت می دانم و من نیز باورم شد، خام دستانه نوشتم و صبورانه خواند…
بدان ای استاد که بزرگت می دانم، حکمت آموختی ام حکیمت می نامم، بارها و بارها ماهرانه مرا از گرداب رهانیدی استادت می خوانم، بی دریغ رسم زندگی آموختی ام عاشقت می پندارم، امروز به رسم سپاس قدردانی این نوشته از جان و دل نثار تو باد…
چکیده
ممنوعیت کار کودک در حقوق بین الملل
به کوشش
سمیرا احمدی باب اناری
کار کودک پدیده ای است که در جهان امروز قابل پذیرش نمی باشد آنهم بدان دلیل که کار کودک کودکان را از دوران کودکی شان، پتانسیل و جایگاه انسانی شان محروم می سازد و برای رشد فیزیکی و روانی آن زیان آور است. کار کودک اغلب در بخش هایی نظیر کشاورزی، محیط های شهری، کارهای ساختمانی، ماهیگیری، کارهای صنعتی و تولید و مستخدمین خانگی رخ می دهد. عوامل گوناگونی همچون فقر و خلاء های قانونی منجر به کار کودک می گردند. کار کودکان پیامدهای مختلفی همچون پیامدهای های منفی فیزیکی، روانی و اجتماعی با خود به همراه دارد. کودک به عنوان یک انسان دارای حقوق اساسی و مشترک با سایر انسان ها می باشد. حقوقی که از آنها به عنوان حقوق بشر یاد می شود. با این وجود ضرورت حمایت از حقوق کودکان بنا به دلایلی همچون ناتوانی آنها در محافظت بهینه از خود، حساسیت و لطافت روحی آنها و آسیب پذیری شان دو چندان می گردد. یکی از این حمایت ها، محدود نمودن کار کودک و در نهایت دستیابی به منع کار کودک می باشد. در واقع گستردگی کار کودک در کشورهای گوناگون جهان موجب شده است تا برخورد با کار کودک و پیشگیری از استثمار کودکان به یکی از مهمترین ابعاد حمایت از حقوق کودک در حقوق بین الملل تبدیل گردد. در همین راستا این پایان نامه به تجزیه و تحلیل اسناد حقوق بشری و اسناد بین المللی همچون کنوانسیون های سازمان بین المللی کار، که صریحا یا تلویحا کار کودک را منع نموده اند، پرداخته و نقش سازمان های بین المللی را در این زمینه مورد نقد و بررسی قرار می دهد. این پایان نامه نتیجه می گیرد که با وجود تدوین قواعد اساسی در زمینه ممنوعیت کار کودک و با وجود تلاش های بسیار سازمان های بین المللی مربوطه، جهان هنوز از وجود ۲۱۵ میلیون کودک کارگر رنج می برد. به نظر می رسد که دولت ها نیز اقدامات جدی را برای محو کار کودک انجام نداده اند. بر این اساس آنچه در زمینه ممنوعیت کار کودک لازم است، استحکام قواعد و مقررات بین المللی مربوطه از یکسو و عزم دولت ها و جامعه بین المللی برای به اجرا در آوردن این قواعد و مقررات در جهت دستیابی به جهانی “عاری از کار کودک” می باشد.
کلید واژه : کودک، کار کودک، بهره کشی از کودکان، حق آموزش کودکان، ممنوعیت کار کودک.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه ۲
فصل دوم : کلیات
مقدمه ۱۰
مبحث اول: تعریف کودک، کار کودک و تاریخچه ﻱ ممنوعیت کار کودک در
حقوق بین الملل ۱۱
گفتار اول: تعریف کودک ۱۱
گفتار دوم: تعریف کار کودک ۱۲
گفتار سوم: تاریخچه ممنوعیت کار کودک ۱۵
مبحث دوم: انواع و علل کار کودک و پیامد های ناشی از آن ۱۶
گفتار اول: انواع کار کودک ۱۶
بند اول) کار کودکان در بخش کشاورزی ۱۷
بند دوم) کار کودکان در خیابان ها ۲۰
بند سوم) کار کودکان در بخش های صنعتی ۲۱
بند چهارم) کار کودکان در معادن ۲۲
بند پنجم) کار کودکان به عنوان مستخدمین خانگی ۲۳
بند ششم) کار کودکان در مخاصمات مسلحانه ۲۵
بند هفتم) بهره کشی جنسی تجاری از کودکان ۲۶
بند هشتم) بهره کشی از کودکان در قاچاق مواد مخدر ۲۷

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...