منابع علمی پایان نامه : طرح های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها با موضوع بررسی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۲-۱-۲- دانش
دانش به عنوان یکی از مهمترین مولفههای مرتبط با اعضای هیأت علمی دارای اهمیت فراوانی میباشد، بنابراین به خاطر اهمیت این موضوع، در ادامه پیشینه متغیر دانش به صورت کلی مورد بررسی قرار گرفته است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲-۱-۲-۱- تعاریف دانش
امروزه دانش مهمترین برتری رقابتی شرکتها در عرصه اقتصاد جهانی است. در قرون گذشته کشورها و تولیدکنندگان، سعی بر مخفی نگه داشتن رویه ها و منابع برتری خود نسبت به رقبا داشتند، اصناف از دانشهای خاص خود به شدت محافظت میکردند و دولتها از صدور مهارت های فنی جلوگیری میکردند، ولی اکنون شرایط تغییر کرده است، از آنجا که فناوری و محصول برتری رقابتی دائمی ایجاد نمیکنند، دانش می تواند موجب مزیت رقابتی پایدار شود. بر خلاف سرمایه های مادی که در صورت بهره برداری از آنها، از ارزش و حجم آنها کاسته می شود، دانش سرمایهای است که با استفاده بیشتر رشد می کند. تفکرات جدید منجر به پیداش اندیشه های نو شده و مالک خود را غنیتر می کنند. همچنین عرضه کنندگان دانش با فروش دانش خود، از تولد تکنولوژیهای نامتعارف که ممکن است به رقبای مهلک تبدیل شوند، جلوگیری می کنند. دانش دارایی نامحسوس یک کسب و کار است که به آن در انجام بهتر امور، نسبت به زمانی که آن رادر اختیار ندارد، کمک می کند( ابطحی، ۱۳۸۶ به نقل از الوندی، میرزائی و تارخ، ۱۳۸۹).
حفظ و توسعه مزیت رقابتی یکی از بزرگترین دغدغه های سازمانها میباشد. با توجه به اینکه امروزه تاکید زیادی بر دانش به عنوان یکی از عاملهای موفقیت سازمانی و رقابتپذیری می شود، وقتی که افراد سازمان استعفا می دهند یا به به هر علتی سازمان را ترک می کنند، موفقیت سازمانی کاهش مییابد.در نتیجه سازمانها کوشش می کنند دانش را به طور موثرتر و کاراتر مدیریت کنند تا عملکردشان را ارتقا دهند (صلواتی و حقنظر، ۱۳۸۸)
صاحبنظران تعاریف متعددی از دانش ارائه دادهاند .در واقع دانش توانایی واکنش نشان دادن به موقعیتهای واقعی و انجام دادن کارها به جای صحبت کردن درباره آنها است (نوناکا و تیس، ۲۰۰۱).
دانش به عنوان یک سرمایه و دارایی غیر ملموس جایگاه مهمی در سازمانها پیدا کرده است (اخوان؛ اولیایی، دسترنج ممقانی، ثقفی، ۱۳۸۹). دانش شامل دانش رسمی،الگوها، قوانین، برنامه ها و رویه ها، مهارت ها و تجربه افراد میباشد. همچنین شامل دانش رسمی، ارتباط برقرار کردن، تحلیل موقعیتها، توسعه راه حلهای جدید برای حل مشکلات و انجام فعالیتهای سازمان، موضوعات فرهنگی، آداب و رسوم و ارزشهایی از این قبیل روابط با مخاطبان سازمان میباشد. دانش، نه داده است و نه اطلاعات. هرچند که به هر دو مربوط بوده ولی تفاوت آنها لزوما ماهوی نیست و صرفا از نظر مراتب با هم متفاوتند (نوده فراهانی و عظیمی، ۱۳۹۲). آدلسون میگوید: مردم همواره دانش داشته اند و از آن استفاده کرده اند، اما دقیقا دانش چیست؟ دانش، دانستنی است که در تجربیات، مهارت ها، قابلیتها، تواناییها، استعدادها، افکار، عقاید، طرزکارها، الهامات و تصورات افراد موجود است و به شکل موضوعات ملموس، فرایندهای کاری و امور روزمره یک سازمان خود را آشکار میسازد (پوررشیدی و جلالیجواران، ۱۳۸۹).
داونپورت و پروساک (۱۹۹۸، ص ۵) دانش را به منزله ترکیب سیالی از تجربیات، ارزشها، اطلاعات زمینهای، بینش هوشمندانه و شهود بینایی تعریف می کنند که محیطی برای ارزیابی و مواجهه با تجربیات و اطلاعات جدید فراهم می آورد. دانش در ذهن داننده خلق و به کار گرفته می شود. در سازمانها دانش نه تنها در قالب مدارک و اسناد مجسم می شود، بلکه در رویه ها، فرایندها، عملکردها و هنجارهای سازمانی نیز نهفته است. در واقع خلق، به اشتراکگذاری و به کارگیری دانش از جمله مهمترین کارهای همه افراد در سازمانهاست. در واقع دانش به عنوان سرمایه اعضای یک سازمان، نقش اصلی را در توسعه یک سازمان از جمله دانشگاه، ایفا می کند. دانش به افراد سازمان کمک می کند تا بهترین تصمیم گیریها را داشته باشند و به نحو مطلوبی به سمت نوآوری حرکت کنند.
جدول ۲-۴: سیر تحول تعریف دانش از دیدگاه صاحبنظران
(اقتباس از کاظمیان و کاظمی کانی، ۱۳۸۹)
نویسندگان
سال
دانش
پولانی ، کانتر
۱۹۶۲-۱۹۹۹
قدرت اقدام و اخذ تصمیمات ارزش آفرین
داونپورت و پروساک
۱۹۹۸
دانش آمیخته از تجربه، ارزشها، اطلاعات زمینه و بصیرت تخصصی است که چارچوبی را برای ارزیابی تجربهها و اطلاعات جدید فراهم میسازد.
چرچمن-نوناکا-تاکه اوچی
۲۰۰۰
تصور دانش به عنوان مجموعه اطلاعات ربودن مفهوم از هر زندگانی است
پلکر
۲۰۰۰
دانش را نه به عنوان مطالبی که مردم میدانند بلکه به عنوان کارهایی که مردم انجام می دهند تعریف کرده است
رامپسر
۲۰۰۲
دانش تابعی از اطلاعات فرهنگ ماست
بس
۲۰۰۵
اطلاعات خوب مدیریت شده که به طور مناسب فهرست بندی و ساختاردهی شده و در زمان مناسب به راحتی در اختیار افراد مناسب قرار میگیرد
پروست و همکاران
۲۰۰۵
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 02:23:00 ق.ظ ]
|