۶-۱ ابزار‎های تبلیغات اینترنتی بر انتخاب گردشگران اروپایی برای دیدار از ایران موثر می‎باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۶-۲ اهمیت حداقل دو ابزار اینترنتی، از نظر متغیر دیدار از ایران، یکسان نیست.
نتایج حاصل از آزمون t استیودنت تک نمونه‎ای با فاصله اطمینان ۹۵% حاکی از آن است که هیچ کدام از ابزار‎های تبلیغات اینترنتی بر انتخاب گردشگران اروپایی برای دیدار از ایران، تاثیر ندارد؛ میانگین تمام این ابزار‎ها پایین تر از ۳ می‎باشد و از این رو، این فرض مورد تایید قرار نمی‎گیرد. این امر به احتمال زیاد به دلیل ضعف تبلیغات گردشگری ایران در ترغیب گردشگران بالقوه اروپایی به دیدار ایران از طریق رسانه‎ی نوین اینترنت می‎باشد.
همچنین، فرض دوم در مورد یکسان نبودن اهمیت حداقل دو ابزار اینترنتی، تایید می‎شود؛ به عبارتی، اهمیت ابزار‎های اینترنتی یکسان نیست و بنابر این می‎توان آن‎ها را به ترتیب اولویت بیان کرد که برای متغیر دیدار (خرید) به این ترتیب می‎باشد: ۱٫ تبلیغات متنی؛ ۲٫ بنر‎های تبلیغاتی؛ ۳٫ تبلیغات ویدئویی؛ ۴٫ تبلیغات رایانامه؛ ۵٫ تبلیغات پاپ‎اوت.
فرضیه‎های اصلی پژوهش
تبلیغات اینترنتی در جذب گردشگران اروپایی مؤثر می‎باشد.
اهمیت حداقل دو ابزار اینترنتی یکسان نیست.
نتایج حاصل از آزمون t استیودنت تک نمونه‎ای با فاصله اطمینان ۹۵% حاکی از آن است که تبلیغات اینترنتی بر هیچ کدام از متغیر‎های پژوهش (آگاهی، دانش، علاقه، ترجیح، متقاعد کردن، خرید یا دیدار) تاثیر ندارد؛ به عبارتی، تبلیغات اینترنتی بر هیچ کدام از متغیر‎های پژوهش، تاثیر ندارد.از این رو می‎توان نتیجه گرفت که تبلیغات اینترنتی گردشگری ایران بر جذب گردشگران اروپایی به کشور تاثیر ندارد. میانگین تمام این متغیر‎های اصلی مدل پژوهش، پایین تر از ۳ می‎باشد و از این رو، فرض اصلی پژوهش مورد تایید قرار نمی‎گیرد.
همچنین، فرض دوم در مورد یکسان نبودن اهمیت حداقل دو متغیر مدل پژوهش، تایید می‎شود؛ به عبارتی، اهمیت متغیر‎های اصلی مدل از لحاظ تاثیر تبلیغات اینترنتی، یکسان نیست و بنابر این می‎توان آن‎ها را به ترتیب اولویت بیان کرد که به این ترتیب می‎باشد: ۱٫ دانش؛ ۲٫ علاقه؛ ۳٫ ترجیح؛ ۴٫ آگاهی؛ ۵٫ متقاعد شدن؛ ۶٫ خرید (دیدار).
عدم تاثیرگذاری تبلیغات اینترنتی ایران بر گردشگران اروپایی می‎تواند دلایل متعدد و گوناگونی داشته باشد که مهمترین آن، ضعف برنامه‎ها یا سیاست‎های تبلیغاتی کشور در حوزه‎ی گردشگری در خارج از مرز‎های ایران می‎باشد. از آن جایی که مدیریت تبلیغات شامل سه مرحله‎ی کلی برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی است، به بررسی این مراحل به طور اجمالی می‎پردازیم.
در حوزه‎ی برنامه‎ ریزی تبلیغات، کشورمان بسیار ضعیف عمل کرده است، به طوری که هنوز هم حتی در زمینه بازاریابی گردشگری، به طور کلی، هیچ برنامه‎ی مدون و مشخصی دیده نمی‎شود. تبلیغات نیز که شاخه‎ای از علم بازاریابی است، مورد توجه لازم و کافی قرار نگرفته است. از طرفی نیز، در حوزه‎ی تبلیغات نیز برنامه‎ی خاصی دیده نمی‎شود که دلیل اصلی آن می‎تواند نبود برنامه‎ی بازاریابی مناسب باشد. چرا که بدون تعیین گروه مخاطب یا هدف تبلیغات، نمی‎توان تبلیغات مناسبی ساخت یا اجرا کرد و این امر مشمول تعیین گروه بازار‎های هدف در برنامه‎ی بازاریابی می‎باشد. مثلا یکی از گروه‎های هدف ما به طور کلی می‎تواند گردشگران بالقوه اروپایی باشد؛ از این رو تبلیغاتی که ساخته می‎شود و همچنین نحوه‎ی اجرای آن باید متناسب با این گروه نیز باشد. این تناسب باید در تمام ابعاد ساخت و اجرای تبلیغات رعایت شود (زبان تبلیغ، نوع رسانه، محتوای پیام، ابعاد زیبایی شناختی و.. ).
بعد از برنامه ریزی صحیح که یکی از مهمترین گام‎های مدیریت تبلیغات است، باید به نحوه‎ی اجرای تبلیغات پرداخت که همان‎طوری که در فصل سه بیان شد شامل هدف تبلیغ، محتوای پیام، انتخاب رسانه و غیرو می‎شود. بنابر این به طور دقیق باید مشخص شود که هدف از تبلیغات چیست تا به تناسب آن، نوع پیام و رسانه نیز انتخاب شود.
ارزیابی تبلیغات نیز یکی از مهمترین گام‎ها در برنامه تبلیغاتی است که متاسفانه در ایران کمتر به آن توجه می‎شود. اندازه‎گیری آثار گوناگون تبلیغات، اگر چه دشوار است اما نتایج آن برای برنامه ریزی، اصلاح و تعدیل فعالیت‎های تبلیغاتی سازمان‎ها بسیار مفید خواهد بود. با بررسی تبلیغات و ارتباط آن با اهداف سازمان‎ها می‎توان بودجه‎ی تبلیغاتی، محتوای پیام‎ها و نوع رسانه‎ها و کانال‎های ارتباطی و حتی زمان و شرایط اجرای تبلیغ را تغییر و بهبود داد تا تبلیغات مؤثرتر از گذشته صورت گیرد.
۵-۳- پیشنهادات
همان‎طور که مشاهده شد، هیچ کدام از فرضیات فرعی پژوهش مورد تایید قرار نگرفت و از این رو فرض اصلی پژوهش نیز مورد تایید قرار نمی‎گیرد. برایند نتایج پژوهش حاکی از آن است که هیچ کدام از ابزار‎های تبلیغات اینترنتی بر جذب گردشگران اروپایی به کشور موثر نبوده است یا به عبارتی دیگر تبلیغات اینترنتی گردشگری ایران بر جذب گردشگران تاثیرگذار نبوده است. در ادامه به آسیب شناسی تبلیغات اینترنتی گردشگری ایران می‎پردازیم.
۵-۳-۱- پیشنهادات حاصل از نتایج پژوهش
به طور کلی، دلیل اصلی عدم تاثیرگذاری تبلیغات اینترنتی ایران بر گردشگران اروپایی، به احتمال زیاد، ضعف تبلیغات اینترنتی گردشگری ایران می‎باشد. از این رو، پیشنهاداتی برای ارتقای آن ارائه شده‎است.
تدوین برنامه‎های بازاریابی و پیرو آن، برنامه‎های تبلیغاتی منظم و دقیق مربوط به گردشگری کشور به دست افراد متخصص و با تجربه؛ باید در نظر گرفت که این برنامه‎ها باید قابلیت اجرایی داشته باشند و همچنین سیستم ارزیابی مناسبی برای اجرای این برنامه‎ها شکل گیرد تا در گذر زمان و در صورت نیاز بتوان آن‎ها را تغییر و تعدیل داد.
تقویت زیر ساخت‎های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، با تاکید خاص بر شبکه‎ی جهانی اینترنت به عنوان کانال ارتباط جهانی؛ امروزه، فقط وجود ارتباط مهم نبوده، بلکه نحوه‎ی دسترسی و زمان دسترسی به شبکه‎ی گسترده‎ی ارتباط جهانی مورد توجه خاص قرار گرفته است. چرا که اگر در زمان مناسب به این اطلاعات دسترسی وجود نداشته باشد، از اهمیت آن کاسته می‎شود. از این رو، تقویت پهنای باند اینترنت داخل کشور، هم در بخش دولتی و هم خصوصی پیشنهاد می‎شود تا از این طریق، هم سازمان‎های دولتی و هم سازمان‎ها یا شرکت‎های خصوصی بهتر بتوانند بر روی شبکه‎ی ارتباط جهانی، برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنند. همان‎طور که می‎دانیم، یکی از مزایای رقابتی کشور‎ها و سازمان‎ها (به طور خاص)، استفاده از فناوری‎های نوین و به‎روز می‎باشد؛ کشور‎ها یا سازمان‎هایی که از این لحاظ ضعیف باشند، راه مشکل تری را پیش رو خواهند داشت.
گزینش افراد متخصص و با تجربه در بخش‎های مربوط به بازاریابی، تبلیغات، و فناوری‎های جدید در هر دو بخش عمومی و خصوصی گردشگری ایران؛ آن چه مسلم است، وجود سرمایه‎ی انسانی در موفقیت کشور‎ها و سازمان‎ها (به طور خاص) نقش تعیین‎کننده را دارد و بدون استفاده از منابع انسانی مناسب نمی‎توان انتظار موفقیت و پیشرفت را داشت. این در حالی است که کشور ما به نظر می‎رسد در استفاده‎ی مناسب از آن‎ها بهره‎ی چندانی نمی‎برد. در صورتی که مسؤلان مایل به گزینش افراد جدید در بخش‎های مربوط به بازاریابی گردشگری نباشند، می‎توانند به افراد موجود آموزش داد تا دانش و مهارت لازم را پیدا کنند و یا این که در صورت امکان به برون سپاری بخش‎هایی از فعالیت سازمان مورد نظر، روی آورند.
ایجاد پایگاه یا سیستم مدیریت مقصد برای جمع آوری و مدیریت داده‎های گردشگری ایران به صورت علمی و تخصصی و یا در صورت وجود، احیا و بهبود آن؛ برای شناخت و توسعه‎ی هر بخشی، نیاز اساسی به داده‎ها یا آمار و ارقام صحیح و علمی می‎باشد تا بتوان از آن‎ها برای تحلیل مسایل و ارائه راه کار‎ها استفاده کرد. متاسفانه بخش گردشگری ایران در این زمینه بسیار ضعیف می‎باشد؛ به طوری که پس از سال‎های متمادی از توجه خاص به گردشگری، هنوز آمار و ارقام درست یا مورد توافق حتی در مورد تعداد دیدارکنندگان خارجی نیز نداریم و این در حالی است که کشور‎های پیشرفته در حوزه‎ی گردشگری، از داشتن آمار علمی و به‎روز، نهایت بهره را می‎برند. وقتی ما هنوز آمار گردشگران ورودی به کشور را به طور صحیح نداریم، چگونه می‎خواهیم بر اساس ویژگی‎های آن‎ها، برنامه ریزی صحیحی در بخش بازاریابی و تبلیغات (به طور خاص) داشته باشیم؟
۵-۳-۲- پیشنهادات برای پژوهش‎های آتی
بررسی دلایل مؤثر نبودن تبلیغات اینترنتی گردشگری ایران در جذب گردشگران اروپایی به کشور.
بررسی میزان اهمیت اینترنت به عنوان رسانه‎ی ارتباطی نوین در تبلیغات گردشگری ایران در مقابل سایر رسانه‎های ارتباطی سنتی در تبلیغات مانند تلویزیون، روزنامه، رادیو، مجله، و.. .
مطالعات تطبیقی ایران و سایر کشور‎های موفق در زمینه استفاده از اینترنت برای تبلیغات و جذب گردشگران خارجی؛ از مقایسه‎ی عملکرد و تجارب سایر کشور‎ها می‎توان بهره برد و راه پیشرفت را هموارتر ساخت.
مطالعه‎ی شناسایی و معرفی بهترین روش‎ها یا تکنیک‎های تبلیغات اینترنتی در جذب گردشگران خارجی به کشور.
۵-۴- محدودیت‎های پژوهش و سخن آخر
مهمترین محدودیت این پژوهش را می‎توان محدودیت زمانی این پژوهش دانست چرا که برای مطالعه‎ی چنین موضوعی می‎بایست تعداد گردشگران بیشتری را به عنوان نمونه مورد بررسی قرار داد و همچنین در دوره‎های مختلفی از سال و برای گروه‎های مختلفی از گردشگران، موضوع را بررسی کرد.
یکی از موضوعات دیگری که باید به عنوان محدودیت این تحقیق عنوان کرد و همواره برای اکثر پژوهش‎های دانشگاهی کشور وجود دارد، عدم همکاری بخش‎های عمومی و خصوصی گردشگری می‎باشد. این امر در صورتی اتفاق می‎افتد که تقریبا هر گونه پژوهشی که در بخش گردشگری و در سازمان خاصی صورت پذیرد می‎تواند موجب توسعه و بهبود گردشگری ایران به طور عام و بهبود سازمان مربوطه به طور خاص شود. به منظور انجام این پژوهش به چندین هتل جهت تکمیل پرسشنامه مراجعه شد که تنها تعداد اندکی از آن‎ها با پژوهشگر همکاری کردند.
عدم دسترسی به مقالات و کتاب‎های روز دنیا در ارتباط با موضوع پژوهش، یکی دیگر از محدودیت‎های این پژوهش می‎باشد. این در حالی است که هنگام انجام این پژوهش، دانشگاه محل تحصیل پژوهشگر به مدت حداقل ۲۰ روز کامل تعطیل بود و از بیرون نیز دسترسی پژوهشگر به منابع کتابخانه‎ای، اینترنت و غیرو بسیار محدود بود.
منابع و مآخذ
منابع فارسی
آتش‎پور، حمید، و امین جنتیان، سمیرا. (۱۳۸۲). روانشناسی رفتار مصرف‎کننده، تهران: انتشارات روزآمد.
آذر، عادلی، و ‌مومنی، منصور. (۱۳۸۰). ‌آمار و کاربرد آن در مدیریت. جلد دوم، تهران: سمت.
آفاق لرستانی، عبدالله. (۱۳۷۷). کانون‎های آگهی در چهل سال پیش. مجله رسانه، سال نهم، ۴.
اربابی، علی محمد. (۱۳۵۰). تبلیغات تجاری. (چاپ دوم). تهران: انتشارات دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی.
اکبرپور، تقی. (۱۳۹۰). پیش‎بینی تقاضای گردشگری ورودی به ایران (رویکرد شبکه‎های عصبی- فازی). پایان‎نامه کارشناسی‎ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
اکبری، رضا. (۱۳۸۱). تاثیر تبلیغات بر جذب گردشگران بین‎المللی به شهر اصفهان از دیدگاه گردشگران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
بازرگان هرندی، عباس، سرمدی، زهره، و حجازی، الهه. (۱۳۸۲). روش‎های تحقیق در علوم رفتاری. (چاپ اول)، تهران: انتشارات آگاه.
بختایی، امیر، و گلچین‎فر، شادی. (۱۳۸۵). مراحل تدوین یک طرح و برنامه تبلیغاتی، ماهنامه تدبیر، ۱۷۱.
پراتکانیس، آنتونی، و آرونسون، الیوت. (۱۳۸۵). عصر تبلیغات (ترجمه کاووس سید امامی و محمدصادق عباسی). تهران: انتشارات سروش.
پورکریمی، جواد. (۱۳۸۱). تبلیغات رسانه‎ای و تغییر نگرش مخاطبان؛ رویکردی روانشناختی بر تبلیغات، فصلنامه پژوهش و سنجش صدا و سیما، تهران: انتشارات سروش.
تبلیغات تجاری در اینترنت. (۱۳۸۴). http://www.tabliq.com.
تبلیغات در نقطه خرید. (۱۳۸۴). http://www.advertisingjournal.com.
سلیمانی، سمیرا. (۱۳۹۰). تاثیر تبلیغات اینترنتی بر تصویر ذهنی گردشگران از مقصد. پایان‎نامه کارشناسی‎ارشد. علامه طباطبایی.
شکیبایی، علی‎رضا. (۱۳۸۴). سهم ایران از درآمد جهانی صنعت گردشگری بسیار ناچیز است. روزنامه ایران. http://www.aftabir.com.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...