شکل ۳-۱ نقشه راه انجام تحقیق ۱۰
شکل ۱-۲ مدل مبتنی بر فرآیندهای دانش ۲۲
شکل ۲-۲ مدل مدیریت دانش با توجه به ساختار کار ۲۳
شکل ۳-۲ مدل پیشنهادی ابطحی- صلواتی برای کاربست مدیریت دانش در سازمان های دولتی ایران ۲۴

شکل ۴-۲ مدل چارچوب مفهومی توسعه شاخص های KMC در اثربخی مدیریت دانش ۲۵
شکل ۵-۲ مدل سنگ بنای مدیریت دانش ۲۶
شکل ۶-۲ پیوستار رهبری مطالعات میشیگان ۴۲
شکل ۷-۲ وضعیت های رهبری اوهایو ۴۲
شکل ۸-۲ شبکه مدیریت بلیک و موتون ۴۳
شکل ۹-۲ نظریه پیوستاری تانن بام و اشمیت ۴۵
شکل ۱۰-۲ الگوی رهبری مبتنی بر موقعیت ۴۶
شکل ۱۱-۲ رابطه بین شرایط و سبک های رهبری ۴۸
شکل ۱۲-۲ رابطه بین سبک های رهبری مؤثر و عوامل سه گانه موقعیت ۴۸
شکل ۱۳-۲ اجزاء اصلی تئوری مسیر-هدف ۴۹
شکل ۱۴-۲ تئوری تعامل رهبر-عضو ۵۰
شکل ۱۵-۲ تأثیرگذاری سبک های رهبری تحول آفرین و تبادلی بر تسهیم دانش ۷۱
شکل ۱۶-۲ ابعاد رهبری دانش ۷۲
شکل ۱۷-۲ رابطه بین مدیریت دانش و یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی ۸۱
شکل ۱۸-۲ تأثیر رهبری تحول آفرین بر خلاقیت و نوآوری سازمانی ۸۳
شکل ۱۹-۲ نقش رهبری بر انتقال دانش در سازمان های خلاق ۸۶
شکل ۲۰-۲ مدل اولیه پیشنهادی تحقیق ۸۸
شکل ۱-۴ فراوانی پاسخ دهندگان از لحاظ جنسیت ۱۰۵
شکل ۲-۴ فراوانی پاسخ دهندگان از لحاظ تحصیلات ۱۰۵
شکل ۳-۴ فراوانی پاسخ دهندگان از لحاظ سمت شغلی ۱۰۶
شکل ۴-۴ فراوانی پاسخ دهندگان از لحاظ سابقه کار ۱۰۶
شکل ۵-۴ بارهای عاملی و ضرایب مسیر متغییرها و شاخص های تشکیل دهنده مدل ۱۱۸
شکل ۶-۴ بار عاملی مربوط به شاخص های متغییر مدیریت دانش ۱۱۸
شکل ۷-۴ بار عاملی مربوط به شاخص های متغییر رهبری تحول آفرین ۱۱۹
شکل ۸-۴ بار عاملی مربوط به شاخص های متغییر رهبری تبادلی ۱۱۹
شکل ۹-۴ مدل مفهومی بر اساس مدل سازی معادلات ساختاری ۱۲۰
شکل ۱۰-۴ مقدار آماره t مربوط به متغییرهای مکنون مدل ۱۲۱
شکل ۱۱-۴ بار عاملی و ضرایب مسیر مدل نهایی مبتنی بر معادلات ساختاری ۱۲۳
شکل ۱-۵ مدل مفهومی اولیه تحقیق ۱۳۰
شکل ۲-۵ مدل مفهومی نهایی تحقیق ۱۳۱
فصل اول
کلیات تحقیق
اهداف فصل:
تعریف مسئله و بیان ضرورت و اهمیت تحقیق
شناسایی متغییرهای تحقیق
بررسی مدل ها و نظریات مربوط به متغییرهای تحقیق
بیان گزاره های تحقیق
ارائه روش شناسی کلی تحقیق
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
چهار چیز بر صاحبان خرد از امت من لازم است :
شنیدن دانش, حفظ آن, انتشار آن و به کار بستن آن.
کنز العمّال : ۲۹۲۳۲

معرفی مراحل انجام تحقیق و نقشه راه
معرفی روش گردآوری و تحلیل داده ها
۱-۱ مقدمه
در دنیای پویای امروز، سازمان ها به طور مداوم در جستجوی راهی برای سازگار ساختن خود با شرایط جدیدند که آن ها را در جهت بقا در یک محیط رقابتی آماده سازد. رشد اقتصاد دانش محور تأکید بر ارزش اطلاعاتی دارد که مزیت رقابتی ایجاد می کند، این اطلاعات به شرکت ها کمک می کند تا از سرمایه های دانش خود در گذشته استفاده نموده و در آینده به طور اثربخش تری عمل نمایند. در چنین شرایطی از دنیای امروز عجیب نیست که مفاهیمی چون مدیریت دانش به عنوان یکی از محبوب ترین دیدگاه های مدیریت تغییر استراتژیک در اوایل قرن بیست و یکم پدیدار شوند. برای سازمان های مدرن دانش یک منبع استراتژیک است که باید در جهت بقا و حفظ مزیت رقابتی ایجاد گردد (Hung et al ,2010). دراکر (۱۹۹۳) دانش را در کنار سرمایه و نیروی کار به عنوان تنها منبع معنادار اقتصادی در جوامع دانشی مطرح کرد. بنابراین تمرکز بر دانش و مدیریت دانش نیاز اساسی سازمان ها می باشد. سازمان هایی که در زمینه ی مدیریت دانش موفق اند تمایل دارند، دانش را به عنوان یک دارایی مورد توجه قرار دهند و ارزش ها و هنجارهای سازمانی، که خلق و تسهیم دانش را حمایت می کند توسعه دهند (Keran et al,2013). دانش به عنوان یک منبع کلیدی برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار است. در پاسخ به محیط های رقابتی شدید بسیاری از سازمان ها جهت موفقیت کسب و کارشان به استفاده و مدیریت بهتر دانش در سازمان روی آورده اند (Wu,2012). مدیریت دانش، نگهداری و توزیع دانش در یک سازمان را به منظور دستیابی به مزیت رقابتی تسهیل می کند. به عبارتی مدیریت دانش مفهوم گسترده ایست که بیانگر کلیه ی فرآیندهایی که سازمان از طریق آن دانش را گسترش می دهد می باشد که این فرآیندها شامل :کسب، نگهداری و ذخیره، توزیع، تسهیم و کاربرد دانش در یک سازمان است (Keran et al,2013). مدیریت دانش به خودی خود در سازمان پا نمی گیرد .اجرای برنامه های مدیریت دانش نیازمند رهبری و اداره مؤثر دانش در کلیه ی سطوح سازمانی است. در سازمانی که مفهوم رهبری دانش در آن تحقق یافته است، دانش به عنوان یک منبع راهبردی سازمان مطرح می باشد که برای مدیریت این منبع ارزشمند، طرح راهبردی مدونی بر اساس چشم انداز و مدیریت دانش سازمان تدوین شده است (ابطحی و صلواتی ،۱۳۸۵).
۲-۱ بیان مسئله
در اقتصاد مبتنی بر دانش، دانش به عنوان یک فاکتور کلیدی نقش محرک درونی برای رشد و توسعه ی اقتصادی را داراست. امروزه هنر مدیریت در سازمان ها در حال تبدیل شدن به هنر «مدیریت دانش» است به این معنی که یک مدیر صرفاً افراد را مدیریت نمی کند بلکه دانش آن ها را مدیریت می نماید و رهبری یعنی فراهم کردن شرایط مناسب برای تولید دانسته های ارزشمند از طریق تفکر نیروی انسانی و به انجام رسانیدن این کار به طریقی که افراد را به مسئولیت پذیری شخصی ترغیب کند (حسنوی ، اخوان، سنجقی،۱۳۸۹). رهبری یکی از ضرورت های اساسی برای انجام فعالیت های بسیاری از سازمان های امروزی است و در عین حال یک نقش کلیدی در موفقیت سیستم مدیریت دانش بازی می کند، زیرا رهبران در نقش الگویی هستند که رفتارهایشان برای مدیریت دانش تقلید می شود(wong,2005). علاوه بر این از دیگر قابلیت های رهبری که مهم می باشند شامل فرمان تغییر کارها، رساندن اهمیت مدیریت دانش به کارکنان،کمک به حفظ روحیه ی آن ها و ایجاد فرهنگی که خلق و تسهیم دانش را تسهیل می کند می باشد (Lingbo & kaichao,2012). مسئله ی اساسی در بسیاری از سازمان ها نادیده گرفتن این بعد مهم در انجام اقدامات مربوط به مدیریت دانش است که منجر به کاهش کارایی این اقدامات می گردد، با وجود آنکه انتخاب سبک رهبری مناسب می تواند به عنوان یک عامل توانمندساز مدیریت دانش عمل کند، بی توجهی به این موضوع و عدم تناسب سبک رهبری در سازمان با اصول حیاتی مدیریت دانش می تواند نقش مانعی، بر سر راه پیاده سازی موفق مدیریت دانش را داشته باشد. بنابراین یکی از مسائل اساسی در سازمانهای امروزی و از جمله ی آن ها صندوق ضمانت صادرات ایران، تبیین و تعیین سبک رهبری هماهنگ با چارچوب های اساسی مدیریت دانش است .که در صورت تحقق این امر کارایی اقدامات مدیریت دانش در سازمان افزایش معتنابهی خواهد داشت. لذا سؤال اصلی در این تحقیق این است که کدام سبک رهبری در بهبود فرایند مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران مؤثرتر است ؟
۳-۱ اهمیت و ضرورت موضوع
عامل موفقیت سازمان ها در عصر اطلاعات و همچنین در صحنه های رقابتی پیش روی آن ها، حرکت به سوی دانش محوری و به تبع بکارگیری سیستم مدیریت دانش در سازمان می باشد. البته با توجه به اینکه دانش و اطلاعات در سراسر سازمان پراکنده شده و برای همه قابل تشخیص نمی باشد و با توجه به نیاز مبرم کارکنان به این دانش و اطلاعات و بکارگیری آن ها برای پیشرفت و رقابت و همچنین از آنجایی که مدیریت کردن دانش در سازمان از خود دانش مهم تر و حیاتی تر می باشد، طراحی و اجرای سیستم مدیریت دانش که هدف آن تولید، تسهیم و گسترش دانش در سازمان و حفظ مزیت رقابتی سازمان می باشد، ضروری به نظر می رسد(Loyer,2008) . یکی از ابعاد مهم پیاده سازی موفق مدیریت دانش سبک رهبری حاکم بر سازمان می باشد. از آنجایی که سبک رهبری در هر سازمان با توجه به نوع سازمان و مسائل حاکم بر آن از سازمان های دیگر متمایز است. تعیین سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش در هر سازمان به صورت مجزا ضرورت می یابد.
از طرفی با توجه به نقش مهمی که صندوق ضمانت صادرات ایران از طریق پوشش ریسک های تجاری و سیاسی صادرات و تأمین منابع مالی مورد نیاز صادرکنندگان در رشد سیاسی و اقتصادی کشورمان ایفا می کند و همچنین ماهیت دانش محوری فعالیت های آن اهمیت اقدامات مدیریت دانش را در این سازمان آشکار می سازد، که این امر مستلزم آن است که سبک رهبری متناسب با توانایی کارکنان که در عین حال تسهیل کننده و تسریع کننده ی اقدامات مدیریت دانش باشد، تعیین و اتخاذ گردد .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...