جهت نمایش بهترداده های جدول فوق آنرا در نمودار شماره(۳-۱۱) نشان می دهیم

نمودار ۳-۱۰ وضعیت روزهای یخبندان در ایستگاه هواشناسی پلیمبرا

۳-۲-۲-۷ فشار هوا

به جهت اینکه شهرستان مورد بررسی فاقد ایستگاه سینوپتیک بوده از این رو اطلاعات ایستگاههای هواشناسی رشت ٬بندر انزلی به منظور بررسی وضعیت فشار هوا مورد استفاده قرار می گیرد.
در استان گیلان متجاوز از ۳۰ سال است که فشار هوا به طور مرتب و مطمئن در دو ایستگاه رشت و انزلی اندازه گیری می شود. حاصل این اندازه گیری مربوط به ۱۱ سال از ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ میلادی در بندر انزلی و ۱۱ سال از ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ در رشت است که در جدول مشاهده می شود. از مطالعه این ارقام به خوبی استنباط می شود که به طور کلی فشار جو گیلان در طول زمستان زیادتر از ماه های تابستان است. بر اساس جدول زیراختلاف فشار هوا در زمستان و تابستان در بندر انزلی ۶/۱۰ میلیارد و در رشت ۷/۱۰ میلی بار است. در هر دو ایستگاه بالاترین میزان فشار سالانه در دیماه (ژانویه) است و در خرداد و تیر (ژانویه) به کمترین حد سالانه می رسد. به طور متوسط در طول سال میزان فشار هوا در رشت ۷/۱ میلی بار کمتر از بندر انزلی است که در نیمه گرمسال این تفاوت بیشتر ۸۱/۱ تا ۴/۲ میلی بار و در نیمه سرد سال است. جدول(۳-۱۳)میزان فشار ماهانه هوا در بندر انزلی را نشان می دهد.
جدول ۳-۲۲ میزان فشار ماهانه هوا در بندر انزلی (واحد میلی بار)

ماه

مهر

آبان

آذر

دی

بهمن

اسفند

فروردین

اردیبهشت

خرداد

تیر

مرداد

شهریور

سالانه

فشار انزلی

۲/۱۰۲۲

۸/۱۰۲۳

۷/۱۰۲۳

۷/۱۰۲۳

۳/۱۰۲۲

۷/۱۰۲۱

۸/۱۰۱۸

۶/۱۰۱۶

۱/۱۰۱۴

۹/۱۰۱۱

۱/۱۰۱۳

۸/۱۰۱۷

۸/۱۰۱۹

سازمان هواشناسی استان گیلان، ۱۳۸۸

۳-۲-۲-۸ باد

گیلان به دلیل مجاورت با دریا و خشکی و همجواری با جلگه های ساحلی و کوهستانی و وجود مزارع سرسبز و جنگلهای انبوه همیشه زمینه های لازم برای حرکت هوا و باد فراهم است. از این گذشته استان مزبور مانند دیگر مناطق کشور ما همواره در معرض توده ها و جریان های هوای قاره ای قرار دارد که به نوبه خود خصائص اقلیمی آن را به وجود می آورد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در کوهستان استان گیلان زمینه برای جریان باد های محلی بسیار مساعد است. در روز که ارتفاعات استان از شدت آفتاب زود گرم می شود٬ هوا به بالا منتقل می گردد٬ هوای دره ها از دامنه ها بالا رفته جای هوای گرم شده را می گیرد و شب هنگام که هوای ارتفاعات زودتر سرد می شود و هوا در جهت معکوس یعنی از قله ها به دره ها جریان می یابد. در بعضی از دامنه های رو به شمال استان گیلان این گونه بادهای کوهستانی که به طرف جلگه ها وزیدن گرفته و با گرم شدن ناگهانی هوا همراه می باشد که از نظر کشاورزی زیان آور است و اغلب آتش سوزیهایی را به دنبال دارد. در چنین حالتی به علت اختلافات فشار هوا در دامنه های جنوبی و شمالی البرز هوای سنگین فلاتی از لابلای دره های البرز با سرعتی زیاد خود را به سواحل جنوبی خزر می رساند و بنابراصول فیزیکی در ازای هر ۱۰۰۰ متر کاهش ارتفاع ۸/۹ درجه سانتیگراد گرمتر می شود و در نتیجه همین که به جلگه های خنک گیلان رسید ممکن است درجه گرما را ناگهان ۱۰ تا ۱۱ درجه بالا برد و از ۴۰ تا ۵۰ درصد از نم نسبی بکاهد. به طور عمده جریانات هوای مدیترانه ای باعث وزش باد گرم و خشک شدیدتری از طرف غرب و یا جنوب غربی به طرف سواحل دریای خزر می شدند. این باد گرم(گرمش٬گرمیش٬ گرمیچ) زمینهای کل آلوده دشت را به سرعت خشک می کند و باعث ترکیدن چوب بست سقف خانه ها می شود. در ضمن این باد در اوایل بهار باعث ذوب شدن سریع برفهای کوهستان وجاری شدن سیل می شود. علاوه بر بادهای ثبت شده در ایستگاههای هواشناسی٬ بادهای محلی نیز از اهمیت چشم گیری برخوردارند. این بادها عموما جریانهایی را شامل می‎شوند که تحت تاثیر ویژگیهای طبیعی محلی قرار دارند که مهمترین آنها را می توان به صورتی که در جدول شماره (۳-۱۴) مشاهده می کنید طبقه بندی نمود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...