یک ملاقات حضوری با یک کاربر دیگر کامپیوتر بدون اجازه ی والدین یک عمل کاملاً ناپسند است. اگر یک ملاقات ترتیب داده می شود، اولین نکته آن است که در یک مکان عمومی و مطمئناً با حضور شما باشد.
هرگز به پیامها پاسخ ندهید.
پیامهای روی اینترنت که وسوسه انگیز، ناپسند، تهاجمی و تهدیدآمیز هستند و یا احساس ناخوشایندی در شما ایجاد می کنند نباید با پاسخ شما مواجه شوند. کودکانتان را تشویق نمایید که اگر با چنین پیام هایی روبه رو شوند به شما بگویند. اگر شما یا کودکانتان پیامی دریافت کردید که باعث آزارتان شد نظیر مسائل جنسی یا تهدیدآمیز یک کپی از آن برای پلیس ارسال نمایید و از آنان کمک بخواهید؛ بدرفتاریها را گزارش نمایید.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در صورت مشاهده ی آنلاین هرگونه نقاشی، نوشته و یا عکس محرک احساسات جنسی کودک، سریعاً موارد را به پلیس گزارش دهید.
افراد غریبه ی آنلاین
افراد آنلاین ممکن است آن کسی نباشند که به نظر میرسند. به دلیل آن که شما نمیتوانید شخص را ببینید و یا حتی صدایش را بشنوید، برای او آسان است که خودش را اشتباه معرفی کند. بنابراین، کسی که ادعا میکند یک دختر ۱۲ ساله است، در واقع میتواند یک مرد ۴۰ ساله باشد.
محتوای آنلاین
هر چیزی که به صورت آنلاین میخوانید ممکن است صحیح نباشد. هر پیشنهادی که به نظر می رسد «خیلی صحیح است» احتمالاً صحیح است. در مورد هر پیشنهادی مبنی بر دعوتتان به یک ملاقات یا دیدار فردی از منزلتان، کاملاً مراقب باشید.
قوانین و دستورالعملهای منطقی وضع کنید
شما باید قوانین و دستورالعملهایی برای استفادهی فرزندانتان از کامپیوتر وضع کنید. ابتدا در مورد این مقررات با کودکتان بحث نمایید و سپس آنها را به عنوان یک یادآوری نزدیک کامپیوتر نصب کنید.
نظارت بر پایبندی
بر میزان پایبندی کودکتان به این قوانین نظارت کنید، به خصوص زمانی که فرزندتان مقدار زیادی از وقتش را صرف کامپیوتر میکند. استفاده ی افراطی کودک یا نوجوان از خدمات آنلاین یا صفحات خبری، به خصوص تا پاسی از شب، ممکن است منجر به یک مشکل اساسی شود.
فعالیت خانوادگی
محل کامپیوتر را به جای اتاق خواب کودک، در یکی از اتاقهای دیگر اعضای خانواده در نظر بگیرید. سعی کنید همان گونه که تمام دوستان فرزندانتان را می شناسید؛ «دوستان آنلاین» آنها را نیز شناسایی کنید.
نکاتی برای کودکان
هرگز اطلاعات شخصی را اعلام نکنید.
اطلاعات شخصی شامل نام دوستان یا خانواده، آدرس، شماره تلفن، و نام مدرسه است. این اطلاعات عکسهای خصوصی و آدرس ایمیل فرد را نیز شامل می شود.
هر چه را میخوانید باور نکنید.
وقتی یک مرد وانمود می کند که زن است یا یک فرد ۵۰ ساله وانمود میکند که یک نوجوان ۱۲ ساله است، شما نمیتوانید تشخیص دهید. افراد آنلاین ممکن است عکسشان را نفرستند، به وسیله ی عکسهایی که دوستان به اصطلاح آنلاین برایتان می فرستند فریب نخورید.
کلمات رمز باید مخفی نگه داشته شوند
هرگز کلمه ی رمز را به کسی غیر از والدین یا سرپرست تان نگویید. کلمه ی رمز برای حفاظت شخصی شماست و افشای آن به افراد غریبه میتواند واقعاً خطرناک باشد. اگر شخصی تماس گرفته و بگوید در خدمات آنلاین یا ISP (تأمین کننده های سرویسهای سرویس های اینترنتی) کار می کند و به کلمه ی رمزتان نیاز دارد، اسم و شماره تلفن و آدرس ایمیل او را بگیرید سپس با خدمات تماس گرفته و بپرسید که آیا چنین شخصی آن جا کار می کند و آیا اجازه دارد که کلمه ی رمز را بخواهد یا خیر.
رفتار اینترنتی داشته باشید
همان گونه که در حالت آفلاین با نزاکت رفتار می کنید، با افراد آنلاین نیز مؤدب رفتار نمایید. اگر شخصی با شما بی ادبانه و گستاخانه رفتار میکند پاسخ ندهید؛ افراد قلدر آنلاین درست مثل افراد قلدر آفلاین هستند. آنها میخواهند که شما واکنش نشان دهید (هرگز کارشان را تلافی نکنید).
هرگز ایمیلهای نا آشنا را باز نکنید
ایمیلهای ناآشنا را حذف نمایید. ایمیلهای رسیده از افراد غریبه را باز نکنید. این ایمیلها ممکن است حاوی دستور العملهای مغرضانه (ویروسها، WORM ،Trojans و غیره) باشند که برای کامپیوترتان مضر است. اگر تردید دارید، از والدینتان، سرپرستتان یا یک بزرگسال دیگر بپرسید.
بهتر است درباره آن چه می بینید صحبت کنید
در هنگام جست وجوی وب سایت، اگر چیزی پیدا کردید که دوستش ندارید، احساس ناخوشایندی به شما دست می دهد یا شما را می ترساند، کامپیوتر را خاموش کرده و درباره ی آن با یک فرد بزرگسال صحبت نمایید.
به خودتان استراحت دهید
به مدت طولانی آنلاین نباشید. وقتتان را با خانواده و دوستان خود به صورت آفلاین سپری کنید.
قراردادهای وب سایت را بخوانید
قراردادها و خط مشیهای کاربر در مورد وب سایتها، در جهت وضع دستورالعملهایی برای استفاده ی شما از وب سایت مفید هستند. این قراردادها را با والدینتان بخوانید و از آنان بخواهید که مفاهیم شان را برایتان توضیح دهند. این امر به شما و والدینتان کمک میکند تا مسائل امنیتی مربوط به اینترنت را درک کنید.
کپی کردن کار درستی نیست
محتوای موجودی یک وب سایت را به منظور استفاده ی دیگر کپی نکنید مگر این که مجوز مناسب را داشته باشید.
از خودتان محافظت کنید
هرگز با افرادی که به صورت آنلاین آشنا شده اید، ملاقات ترتیب ندهید مگر آن که والدینتان همراهتان باشند. اگر قرار است چنین دیداری انجام شود، حتماً در یک مکان عمومی و با حضور والدین یا سرپرست باشد.
به والدینتان آموزش دهید
زمانی را صرف آموزش فعالیتهای آنلاین به پدر و مادرتان کنید. سایت های مورد علاقه تان را به آنان نشان دهید و بگذارید هنگام استفاده از اینترنت شما را تماشا کنند.
والدین را در فعالیتهای آنلاین دخیل نمایید؛ آنها از این که بدانند شما هنگام استفاده از اینترنت در امنیت به سر می برید احساس خشنودی می کنند.
مراقب باشید
بعضی سایتهای رایگان «برنامه های گسترش ویروس» دارند که در حقیقت با وارد کردن یک ویروس به کامپیوترتان به آن آسیب می رسانند. هرگز از این سایتها بازدید نکنید و همچنین دوستانتان را نیز از انجام این کار منع کنید. اکثر مرورگرها می توانند این نوع سایتها را شناسایی و به شما اعلام کنند.
حفاظت از کودکان در برابر خطرات اینترنتی
به منظور حفظ کردن کودکان در اینترنت سه شیوه دفاعی وجود دارد: آموزش، نظارت و نرم افزارهای فیلترینگ کامپیوتری. مهمترین شیوه آموزش است. در این شیوه، شما با کودکان خود در مورد بایدها و نبایدها و دلایل آنها صحبت می‌کنید. در این صورت فرزندان شما در صورت دسترسی به اینترنت در مکان هایی غیر از خانه و یا حتی بدون استفاده از نرم افزار فیلترینگ نصب شده از خطرات اینترنت در امان می‌باشند.
نظارت به شما امکان مراقبت از فرزندان در هنگام استفاده از اینترنت را می‌دهد. با کنترل کردن آنها در هنگام استفاده از اینترنت، می‌توانید آنها را از خطرات احتمالی حفظ نمایید.
برنامه‌های نرم افزاری که به آنها نرم افزارهای کاربردی یا ابزاری نیز می‌گویند، خطرات احتمالی را که کودکان را تهدید می‌کند، کاهش می دهد. پنج نوع نرم افزار وجود داردکه می‌توانید از آنها استفاده کنید: نرم افزارفایروال[۳۹] و نرم افزار شناسایی، نرم افزار فیلترینگ وب سایت، فیلترینگ پست الکترونیکی و نرم افزار آنتی ویروس.
در هر مرحله از مراحل تحول کودک دو نوع تحول همگام با یکدیگر صورت می گیرد. تحول شناختی و اجتماعی و در این ارتباط همواره این سوال مطرح است که آیا بین این دو ارتباطی وجوددارد.؟ به طور کلی کودکان از چه زمانی قادر به تمایز بین درست از نادرست ،خوب از بد و هنجارها و ارزش های جامعه از ضد ارزش ها هستند؟وآیا رفتارهای اجتماعی کودکان را با توجه به مراحل شناختی و عقلی آنان می توان پیش بینی نمود.؟با پاسخ بدین سوالات و با در نظر گرفتن مراحل دگرگونی ساخت فکری کودک می توان رهنمودهای مناسب و صحیح را در اختیار والدین قرارداد.از طرف دیگر نهادهای اجتماعی و برنامه ریزان سایت های کودکان درجامعه می توانندبا آگاهی و برنامه ریزی مناسب و مدون با توجه به سن تحول کودک،به امر مهم اجتماعی کردن کودک اهتمام ورزند.در چند سال اخیر کامپیوتر و اینترنت به تدریج و تاحدی جای تلویزیون را گرفته اندو احتمال می رود که در آینده ای نزدیک نقش بیشتری از تلویزیون در زندگی کودکان داشته باشد. در صورتی که از این فناوری درست استفاده شود،اثرات مثبتی خواهد داشت.درحالی که تحقیقات بیانگر خطراتی ناشی از کاربرد بی رویه و غلط از آن است که تمام کاربران به ویژه کودکان را تهدید می کند.فناوری کامپیوتر به طور وسیع در جامعه گسترش پیدا کرده است و با تمامی جنبه های زندگی از مدرسه تا محل کار،خدمات بانکی،خرید و فروش و غیره تلفیق شده است. امروزه این فناوری نقش مهمی در زندگی کودکان ایفا می کند و این نقش به سرعت در حال افزایش است. به طوریکه تعداد کودکان ۲تا۱۱سال که کامپیوتر را در منزل استفاده می کننداز ۴۸درصددر سال۱۹۹۶به ۷۰درصددر سال۲۰۰۰صعود کرده است.
استفاده از اینترنت نیز از ۱۵درصدبه ۵۲درصددر این دوره افزایش پیدا کرده است. سرعت انتشار اینترنت ۹برابر سریعتر از رادیو۴برابر سریعتر از کامپیوترهای شخصی و ۳برابر سریعتر از تلویزیون بوده است. کشور ما از نظر بهره مندی از اینترنت در بین ۱۷۸کشور جهان رتبه ۸۷را دارد که بر اساس طبقه بندی اتحادیه جهانی مخابرات جزء کشور های متوسط به شمار می آید.اگر وب سایت های کودکان به امکانات اینترنتی که آنان را به استفاده از وب سایت علاقه مندمی کند،توجه نداشته باشند،ممکن است استفاده از این وب سایت ها کمتر شود،زیرا اگر پایگاهی ضعیف طراحی شده باشدکه کاربر از استفاده ی آن منصرف گردد،دیگر اهمیتی نداردکه تا چه میزان اطلاعات با کیفیت تهیه شده است.از آنجاکه امروزه هرکسی می توانددر یک وب سایت شخصی مطالبی منتشر و عرضه کندومتأسفانه هیچ استاندارد رسمی برای رعایت حداقل استانداردهاو معیارها وجود ندارد،بنابراین شناسایی مسائل مربوط به محتوا،جنبه های فنی و سایر معیارهای زیرگروه این مجموعه باید برای کودکان فرصت های سرگرمی و آرامش و خروجی هایی برای خلاقیت فراهم آورد و از رشد سالم پشتیبانی کند.اغلب مطالب ارائه شده در پایگاه ها صریح و خشک نیست و نکات آموزشی در قالب عکس،فیلم با تصاویری زیبا مطرح شده تا کودکان بتوانند راحت تربا آن ارتباط برقرارکرده و غیر مستقیم و ناخودآگاه از آن تأثیربگیرند.از این رو دراین پژوهش تلاش شده است تا وضعیت پایگاه های مفیدایرانی کودکان در محیط وب بررسی شودو فرایند کارکرد آنها بر اجتماعی شدن کودکان به عنوان یکی از بهترین ابزارهای آموزشی و پرورشی،باید به نحو شایسته ای در اختیار این جامعه قرارگیرد.
فضای اینترنتی» یا به عبارت دیگر «فضای مجازی» و رایانه ای تکه های تقریباً نامحدود فرهنگ و یادگیری را ارائه می دهد و پرورشگاهی برای رشد و گسترش ذهن جوانان و کودکان است. این فضا منبع دانش و محل تکامل ایده های تازه است و مانند منبعی وافر از سرگرمی های شگفت انگیز در یک جهان مجازی است؛ جهانی که شخص می تواند با سهولتی جادویی تقریباً هر چیزی را با فشار یک انگشت به دست آورد. با وجود همه ی این ها، فضای مجازی، چالش های جدی را نیز خصوصاً برای کودکان و جوانان ایجاد کرده است. همان طور که کودکان در جهان گسترده ی «آنلاین» مشارکت می کنند، آن چه را که به این جهان مجازی ارسال شده مشاهده می کنند، وارد اتاق های گپ و گفت اینترنتی می شوند و یا به عضویت شبکه های اجتماعی در می آیند، در معرض عناصر اجتماعی ای که در جهان واقعی از آنها اجتناب می شود نیز قرار میگیرند. این عناصر اجتماعی در دنیای مجازی نیز مانند دنیای واقعی از دو وجه مثبت و منفی یا بد و خوب برخوردارند.
ارائه مدل
ب- متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:
پایگاه کودکان
آموزش
والدین
سایت عموپورنگ

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...