این شرایط وقتی به وجود می آید که حداقل دو رقیب به عنوان تصمیم گیرنده وجود داشته باشد که هیچکدام از تصمیمات دیگری آگاهی ندارند. به علاوه تصمیم گیرندگان همگی منطقی اند و کنترلی بر تصمیمات یکدیگر ندارند و هر یک در صدد رسیدن به حداکثر سود یا حداقل زیان است. برای حل این گونه مسائل از تئوری بازی ها استفاده می شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۸-۴-۳) تصمیم گیری در شرایط اطمینان :

وقتی که تصمیم گیرنده کاملاً ‌از پیامد هر راه حل تصمیم آگاه است، در این شرایط قرار دارد. فنون تصمیم گیری در این حالت براساس تعداد معیار مورد استفاده برای ارزیابی راه حل ها و دستیابی به گزینه بهینه به دو دسته تقسیم می شوند:
الف- فنون تصمیم گیری چند معیاره (multi criteria decision making): در مواقعی استفاده می شود که برای انتخاب راه حل از چند معیار به طور همزمان استفاده می گردد و به دنبال گزینه ای است که بیش ترین مزیت را برای تمام معیارها ارائه می دهد.
این تکنیک ها خود به دو دسته تقسیم می شوند[۵۸].
۱- فنون تصمیم گیری چند هدفه(Multi Objective Decision Making): در این شرایط به طور همزمان چندین هدف دنبال می شود، به طوری که معیار ارزیابی برای سنجش موفقیت هر یک با دیگران متفاوت است. این فنون به منظور طراحی به کار گرفته می شوند.
روش های حل این مسائل عبارتند از[۵۹]:
– تبدیل تابع هدف به محدودیت
– روش وزن دادن به اهداف
– روش اولویت مطلق (absolute priorities approach)
– روش معیار جامع
– برنامه ریزی آرمانی: مهم ترین روشی است که برای حل این گونه مسائل پیشنهاد می شود.
مدل تصمیم گیری چند هدفه را می توان به صورت زیر فرموله کرد:
: بهینه کنید
این مدل مشهور به VMP بوده و طراحی نقطه بهینه برای آن از یک مجموعه غیر تهی S صورت پذیر خواهد بود.
۲- فنون تصمیم گیری چند شاخصه (Multi Attribute Decision Making): در این شرایط معمولاً تصمیم گیرنده خواهان اولویت بندی راه حل هایی است که هر یک را می توان در یک زمان با چند معیار ارزیابی کرد؛ به عبارت دیگر این مدل ها به منظور انتخاب گزینه برتر استفاده می شوند.
مدل تصمیم گیری چند شاخصه را به صورت جدول ۱-۳ فرموله می گردد:
جدول ۱-۳: ماتریس تصمیم گیری چند معیاره[۶۰]

Xn

X2

X1

شاخص
گزینه

r1n

r12

r11

A1

r2n

r22

r21

A2

rmn

rm2

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...