۳-۴حجم نمونه و روش نمونه گیری
نمونه آماری پژوهش حاضر شامل ۲۰۰ نفر از دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه(۱۰۰ نفر دانشجویان دختر و ۱۰۰ نفر دانشجویان پسر) می باشد. که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند
۳-۵-ابزار های پژوهش
در پژوهش حاضر جهت جمع آوری داده‌ها از ابزارهای زیر استفاده شده است:
۱-پرسشنامه کیفیت زندگی:
پرسشنامه کیفیت زندگی(فرم کوتاه ۳۶ سوالی( ۳۶-SF) یک پرسشنامه معتبر است که به طور گسترده برای ارزیابی کیفیت زندگی، به کار برده می شود. در ایران این فرم توسط منتظری و همکاران(۱۳۸۵) با روش ترجمه و ترجمه مجدد به فارسی برگردانده و روی ۴۱۶۳ نفر در رده سنی ۱۵ سال به بالا(میانگین سنی ۱/۳۵ سال) که ۵۲ درصد آنها زن بودند هنجاریابی شده است. ضریب پایایی گزارش شده برای خرده مقیاس ها از ۷۷/۰ تا ۹۰/۰ است، به غیر از خرده مقیاس سرزندگی که ۶۵/۰ بود. در مجموع یافته ها نشان دادند که نسخه ایرانی این پرسشنامه ابزاری مناسب برای اندازه گیری کیفیت زندگی است.

پرسشنامه ( ۳۶-SF) شامل ۳۶ سوال است، که ۳۵ سوال آن در ۸ خرده مقیاس چند ماده ای خلاصه شده است:
۱- خرده مقیاس کارکرد جسمانی[۱۰۶]: محتوای این خرده مقیاس شامل ۱۰ سوال است، که توانایی انجام فعالیت های زندگی مانند توجه کردن به نیازهای فردی، پیاده روی و نرمش را در بر می گیرد.
۲- خرده مقیاس نقش جسمانی: (نقش محدودیت هایی که به سبب مشکلات جسمانی ایجاد می شود): محتوای این خرده مقیاس ۱۴ سوال است که به فعالیت های محدود کننده توانایی­های جسمانی مربوط می شود.
۳- خرده مقیاس درد جسمانی[۱۰۷]: این خرده مقیاس دارای ۴ سوال است، که میزان احساس درد طی ۴ هفته گذشته و تداخل آن با فعالیت های روزمره فرد را ارزیابی می کند.
۴-خرده مقیاس سلامت عمومی[۱۰۸]: چهار سوال این خرده مقیاس سلامت عمومی را بر اساس ادراک فرد ارزیابی می کند.
۵- خرده مقیاس سرزندگی[۱۰۹]: این خرده مقیاس ۴ سوال دارد که محتوای آن در خصوص احساس چالاکی، انرژی و خستگی است.
۶- خرده مقیاس کارکرد اجتماعی[۱۱۰]: این خرده مقیاس دارای ۲ سوال است که میزان تاثیر مشکلات جسمی و روانی را در انجام فعالیتهای اجتماعی و ارتباط با خانواده، دوستان، و سایر افراد جامعه مورد ارزیابی قرار می دهد.
۷- خرده مقیاس نقش هیجان[۱۱۱](نقش محدودیت هایی که به سبب مشکلات هیجانی ایجاد می شود): این خرده مقیاس دارای ۳ سوال است که عوامل هیجانی تداخل کننده با کار یا سایر فعالیت ها را ارزیابی می کند.
۸- خرده مقیاس سلامت روانی[۱۱۲]: این خرده مقیاس دارای ۵ سوال است که احساس افسردگی و اضطراب را می سنجد.
هشت مقیاس ( ۳۶-SF) در دو بعد سلامت جسمانی[۱۱۳] و سلامت روانی خلاصه می گردند. چهار خرده مقیاس اول شامل کارکرد جسمانی، نقش جسمانی، درد جسمانی و سلامت عمومی در بعد ” سلامت جسمانی” و ۴ خرده مقیاس آخر شامل سرزندگی، کارکرد اجتماعی، نقش هیجان و سلامت روانی در بعد” سلامت روانی” ترکیب می شوند.
همچنین پرسشنامه( ۳۶-SF)دارای ۱ سوال است که مربوط به ارزیابی فرد از وضعیت سلامتی اش و تغییرات آن طی یک سال گذشته است( کلانترزاده و همکاران، ۱۳۸۴؛ به نقل از قمری گیوی، ۱۳۸۶). برای بررسی نتایج از برنامه اکسل که بر اساس رهنمودهای ۳۶( ۳۶-SF) توسط کلانترزاده و همکاران طراحی شده است، استفاده شد. دامنه نمرات افراد در این آزمون بین نمره صفر (پایین ترین نمره و بیانگرکیفیت زندگی نامطلوب است) و نمره ۱۰۰( بالاترین نمره و بیانگر کیفیت زندگی مطلوب است) قرار می گیرد.
۲- مقیاس خودکارآمدی:
مقیاس خودکارآمدی نوجوانان (موریس، ۲۰۰۱) ۲۴ ماده دارد که آزمودنی­ها به آن با یک مقیاس پنج درجه (خیلی بد تا خیلی خوب) پاسخ می­ دهند. این پرسشنامه خودکارآمدی را با سه زیر مقیاس تحصیلی، اجتماعی و هیجانی می­سنجد. ضریب آلفای پرسشنامه خودکارآمدی ۸۸/۰ به دست آمده است. ضریب همبستگی بین این پرسشنامه و پرسشنامه کودکان (۴۰/۰) به دست آمده است (۰۱/۰< P). بیگی (۱۳۹۰) پایایی این مقیاس را با روش آلفای کرونباخ ۸۰/۰ گزارش کردند.
۳-۶-شیوه اجرای پژوهش
در گرد آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استفاده شد. بعد از تهیه فهرست اسامی دانشجویان و انتخاب آنها، ابتدا هدف تحقیق برای آنها بیان شد وسپس آزمونهای پژوهش در اختیارآنها قرارداده شد و از آنها خواسته شد نظر خود را با دقت بیان کنند. اطلاعات به صورت گروهی و در دانشگاه آنها جمع­آوری شد سپس داده های بدست آمده با بهره گرفتن از ابزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
۳-۷-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
با توجه به اینکه در این پژوهش هدف اصلی تعیین رابطه بین متغیرهای مختلف و مقایسه آنها است. بنابر این برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها از آمار آزمون تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA) استفاده شد.

فصل چهارم

یافته ­های پژوهش

۴-۱-یافته های جمعیت شناختی
توزیع فراوانی رشته تحصیلی در دانشجویان پسر و دختر نشان می­دهد که از میان دانشجویان پسر ۱۲ درصد(۱۵نفر) رشته حقوق، ۳۶ درصد(۴۵ نفر) رشته روانشناسی، ۲/۱۹ درصد(۲۴ نفر) رشته علوم تربیتی و ۸/۲۸ درصد(۳۶ نفر) در رشته جامعه شناسی مشغول به تحصیل بودند. همچنین از بین دانشجویان دختر ۲/۱۹ درصد (۲۴ نفر) رشته حقوق، ۸/۲۸ درصد (۳۶ نفر) در رشته روانشناسی، ۳۶ درصد ( ۴۵ نفر در رشته علوم تربیتی و ۱۲ درصد ( ۱۵ نفر در رشته جامعه شناسی مشغول به تحصیل بودند.
توزیع فراوانی سن در دانشجویان پسر و دختر نشان می­دهد که از میان دانشجویان پسر ۶/۵۰ درصد( ۶۷ نفر) در گستره­ سنی ۱۹ تا ۲۳ سال۲۴ درصد(۳۰ نفر) در گستره سنی ۲۳ تا ۲۷ سال و ۶/۲۱ درصد(۲۷ نفر) آنها نیز در گستره­ی سنی ۲۸ تا ۳۲ سال قرار داشتند. همچنین از میان دانشجویان دختر۷/۷۶ درصد( ۵۷ نفر) در گستره­ سنی ۱۹ تا ۲۳ سال۱۸ درصد(۳۴ نفر) در گستره سنی ۲۳ تا ۲۷ سال و ۲۱ درصد(۳۳ نفر) آنها نیز در گستره­ی سنی ۲۸ تا ۳۲ سال قرار داشتند.
توزیع فراوانی وضعیت اقتصادی دانشجویان پسر و دخترنشان می­دهد که از میان دانشجویان پسر ۲۰ درصد (۲۵۲۳ نفر) دارای وضعیت اقتصادی پایین، ۶۰ درصد ( ۷۵ نفر) دارای وضعیت اقتصادی متوسط و ۲۰ درصد(۲۵ نفر) دانشجویان دارای وضعیت اقتصادی بالا گزارش بودند. همچنین از میان دانشجویان دختر ۲۴ درصد(۳۰ نفر) دارای وضعیت اقتصادی پایین، ۶۴ درصد ( ۸۰ نفر) دارای وضعیت اقتصادی متوسط و ۱۲ درصد(۲۰ نفر) از دانشجویان دختر دارای وضعیت اقتصادی پایین بودند.
توزیع فراوانی وضعیت اشتغال دانشجویان پسر و دختر نشان می­دهد از میان دانشجویان پسر۲۰ درصد(۲۵ نفر) شاغل و ۸۰ درصد(۱۰۰ نفر) بیکار بودند. و از میان دانشجویان دختر ۱۲ درصد(۱۵ نفر) شاغل در مشاغل دولتی بود و ۸۸ درصد (۱۱۰نفر) نیز بیکار بودند.
توزیع فراوانی وضعیت تأهل در دانشجویان پسر و دختر نشان می­دهد از میان دانشجویان پسر ۸۸ درصد (۱۱۰ نفر) مجرد و ۱۲ درصد (۱۵ نفر) متأهل بودند. همچنین از میان دانشجویان دختر۷۲ درصد (۹۰نفر) مجرد و ۱۲۸ درصد (۳۵ نفر) در بین دانشجویان متأهل بودند.
۴-۲-یافته های توصیفی
جدول۴-۶: میانگین و انحراف معیار سن در دانشجویان پسر و دختر

متغیر

دانشجویان پسر

دانشجویان دختر

میانگین

انحراف معیار

میانگین

انحراف معیار

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...