طرح های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها در مورد : تخصیص ساده و چندگانهی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
شکل (۴-۹): نتایج مدل قطعی تخصیص چندگانهی ظرفیت محدود به ازای ۶/۰
در شکل (۴-۹) مشاهده میشود که مدل گرههای ۲۳،۱۵،۱۰ و ۳۱ را به عنوان محور انتخاب میکند. که اگر با دقت به شکل نگاه کنیم خواهیم فهمید که بر اساس دادههای جدول (۴-۱) گرهی ۱۰ از لحاظ بزرگی جریان در ردهی سوم، گرهی ۱۵ در ردهی یازدهم، گرهی ۲۳ در ردهی چهاردهم و در نهایت گرهی ۳۱ در ردهی اول قرار دارد. یعنی مدل ۴ مکان بهینه را برای راهاندازی محور در نظر گرفته که دوتای آن جزو بزرگترین گرهها و دو مورد دیگر نیز بین ردههای یازدهم تا چهاردهم این جدول سی و هفت گرهای قرار دارند. در این قسمت از مدل چون کمکم مقدار بزرگتر میشود تعداد محورهای انتخابی به ۴ محور تقلیل مییابد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
شکل (۴-۱۰): نتایج مدل قطعی تخصیص چندگانهی ظرفیت محدود به ازای ۸/۰
در شکل (۴-۱۰) مشاهده میشود که مدل با حذف گرهی ۲۳ گرههای ۱۵،۱۰ و ۳۱ را به عنوان محور انتخاب میکند. که اگر با دقت به شکل نگاه کنیم خواهیم فهمید که بر اساس دادههای جدول (۴-۱) گرهی ۱۰ از لحاظ بزرگی جریان در ردهی سوم، گرهی ۱۵ در ردهی یازدهم و در نهایت گرهی ۳۱ که در جدول در ردهی اول قرار دارد. یعنی مدل ۳ مکان بهینه را برای راهاندازی محور در نظر گرفته که دوتای آن جزو بزرگترین گرهها و مورد دیگر جزو یازده گرهی بزرگ این جدول سی و هفت گرهای است. در جدول (۴-۳) مقادیر هزینههای انتقال و هزینههای راهاندازی به ازای مقادیر مختلف گزارش داده شده است.
ضریب کاهشی هزینهی انتقال ()
هزینهی راهاندازی محور
هزینهی انتقال
محورهای بهینه
۲/۰
۲/۱۱۷
۶/۴۸
۳۳،۳۱،۲۴،۱۹،۱۵
۴/۰
۱/۱۱۷
۴/۶۸
۳۱،۲۴،۲۳،۱۵،۱۰
۶/۰
۱/۹۵
۳/۶۹
۳۱،۲۳،۱۵،۱۰
۸/۰
۸/۷۲
۱/۴۹
۳۱،۱۵،۱۰
جدول (۴-۳): نتایج مدل قطعی تخصیص چندگانهی ظرفیت محدود
با توجه به جدول (۴-۳) نمیتوان به صراحت اظهار کرد که روند خاصی در ارتباط با نتایج به دست آمده وجود دارد، اما میتوان به این نکته اشاره کرد که با افزایش مقادیر آلفا، هزینههای انتقال افزایش مییابند اما بر خلاف حالت تخصیص ساده به علت انتخاب ۳ مکان بهینهی دارای جریان بزرگ در میان محورها در آلفا برابر ۸/۰ مقدار هزینهی انتقال برخلاف روند عادی در مدل تخصیص ساده کاهش مییابد. در ارتباط با هزینههای راهاندازی محور نیز میتوان گفت که با افزایش آلفا از ۲/۰ به ۸/۰ مقادیر هزینهی راهاندازی محور کاهش مییابد به طوری که در آلفا برابر ۸/۰ کمترین مقدار خود یعنی ۸/۷۲ را دارد. در ارتباط با انتخاب محورهای بهینه هم بایستی به این نکته اشاره کرد که چون مقدار تابع یعنی z افزایش مییابد تعداد محورها در ابتدا به ازای آلفاهای کوچک ۵ عدد و با افزایش آن تعداد محورها به ۴ و ۳ عدد کاهش مییابد که هر چه به سمت مقادیر بزرگتر آلفا پیش میرویم گرههای بزرگتر به تدریج از محورها حذف میشوند البته گرههای بزرگی چون ۳۱ و ۱۰ و ۱۵ که تقریباً در تمامی انتخابها حضور دارند مسئلهای طبیعی است چون میزان جریان آن ها نسبت به سایر گرهها بسیار بیشتر است.
۴-۵٫ نتایج محاسباتی (برای حالت غیرقطعی)
در این بخش نتایج غیرقطعی مدلهای تخصیص ساده و چندگانهی مسئلهی مکانیابی محور بررسی میشود. در این قسمت که برای مواجهه با پارامترهای غیرقطعی چون هزینههای راهاندازی و ظرفیت هر محور از معیار حداقل حداکثر تأسف که رویکردی شناختهشده از بهینهسازی استوار در مرور ادبیات است، استفاده میکنیم. در همین راستا ۵ سناریو برای هزینههای راهاندازی و ظرفیت هر محور تعریف میشود که باز هم مقادیر گسستهی این سناریوها را به مجموع جریانهای نشأتگرفته از گرهها () ارتباط میدهیم. البته بایستی توجه داشت که بازههای تعریفشده برای این ۵ سناریو نبایستی خیلی متغیر باشند زیرا موجب ایجاد خطا در نتایج به دست آمده میشوند.
ضریب کاهشی هزینههای جمع آوری و توزیع را نیز بر اساس فرض رایجی که در مرور ادبیات موجود است برابر یک میگیریم (). اما ضریب کاهشی هزینههای انتقال را از هر دوی ضرایب هزینههای جمع آوری و توزیع کمتر فرض کرده و مدل را با مقادیر ۸/۰ و ۶/۰ ، ۴/۰، ۲/۰ پیادهسازی میکنیم.
مدلهای این قسمت نیز با بهره گرفتن از نرمافزار GAMS ver.24 که در مواجهه با مسائل عدد صحیح مختلط یکی از بهترین ابزارهای تحلیل نتایج است و با بهره گرفتن از رایانهی شخصی به مشخصات ریزپردازندهی مرکزی ۶۷/۲ گیگابایت هرتزی اینتل و حافظهی داخلی ۴ گیگابایت تجزیه و تحلیل شده است. مدلهای مختلف در این قسمت مدت زمان بیشتری برای حل بهینهی مسئله نیاز دارند اما به دلیل اینکه در این پایاننامه تمرکز اصلی بر نحوهی تخصیص گرهها به محورهای مواصلاتی است نیازی به ارائه مدت زمان حل بهینهی مدل ندیدیم. لیست جریانها و فاصلهی شهرها همان طور که در قسمتهای قبلی گفته شد، در پیوستهای انتهایی پایاننامه موجود است.
۴-۵-۱٫ نتایج محاسباتی حالت غیرقطعی تخصیص سادهی ظرفیت محدود مسئلهی مکانیابی محور (CSAHLP)
در این قسمت مدل غیرقطعی تخصیص ساده را با توضیحاتی که در قسمت قبل دادیم حل نموده و جوابهای بهینه را به ازای مقادیر مختلف ۸/۰ و ۶/۰ ، ۴/۰، ۲/۰ بررسی میکنیم.
شکل (۴-۱۱): نتایج مدل غیرقطعی تخصیص سادهی ظرفیت محدود به ازای ۲/۰
در شکل (۴-۱۱) مشاهده میشود که مدل گرههای ۳۱،۲۸،۲۳،۱۶ و ۳۵ را به عنوان محور انتخاب میکند. که اگر با دقت به شکل نگاه کنیم خواهیم فهمید که بر اساس دادههای جدول (۴-۱) گرهی ۱۶ از لحاظ بزرگی جریان در ردهی هفتم، گرهی ۲۳ در ردهی چهاردهم، گرهی ۲۸ در ردهی چهارم، گرهی ۳۱ در ردهی اول و در نهایت گرهی ۳۵ در ردهی هفدهم قرار دارد. یعنی مدل ۵ مکان بهینه را برای راهاندازی محور در نظر گرفته که سه تای آن جزو بزرگترین گرهها، یکی از آن ها در ۱۴ گرهی اول و مورد دیگر نیز تقریباً در قسمتهای بالای جدول قرار دارند. به علت اینکه ضریب کاهشی هزینههای انتقال () در این قسمت از مدل در پایینترین مقدار خود یعنی ۲/۰ قرار دارد، تعداد محورهای انتخابی کمی بیشتر از حالتهای دیگر است، چون مقدار تابع هدف کوچکتری دارد و چون سطح هزینههای آن پایینتر است مدل در انتخاب گرههای بزرگتر آزادانه عمل میکند.
شکل (۴-۱۲): نتایج مدل غیرقطعی تخصیص سادهی ظرفیت محدود به ازای ۴/۰
در شکل (۴-۱۲) مشاهده میشود که مدل گرههای ۳۱،۲۳،۱۶،۱ و ۳۴ را به عنوان محور انتخاب میکند. که اگر با دقت به شکل نگاه کنیم خواهیم فهمید که بر اساس دادههای جدول (۴-۱) گرهی ۱ از لحاظ بزرگی جریان در ردهی سیام، گرهی ۱۶ در ردهی هفتم، گرهی ۲۳ در ردهی چهاردهم، گرهی ۳۱ در ردهی اول و در نهایت گرهی ۳۴ در ردهی بیست و ششم قرار دارد. یعنی مدل ۵ مکان بهینه را برای راهاندازی محور در نظر گرفته که دوتای آن جزو بزرگترین گرهها و سه مورد دیگر نیز بین ردههای چهاردهم تا سیام این جدول سی و هفت گرهای قرار دارند. در این قسمت از مدل نیز چون مقدار هنوز به اندازهی کافی زیاد نشده است تفاوت آن چنانی با حالت قبلی خود که مقدارش ۲/۰ بود ندارد و همان تعداد محور را انتخاب میکند با این تفاوت که در این جا نسبت به حالتی که آلفا برابر ۲/۰ بود گرههای ۳۵ و ۲۸ که دارای جریان و ظرفیت بسیار بزرگتری بودند از لیست مکانهای بهینهی محور حذف شده و مدل گرههای ۳۴ و ۱ را که به مراتب دارای جریان و ظرفیت کوچکتری هستند، جایگزین میکند.
شکل (۴-۱۳): نتایج مدل غیرقطعی تخصیص سادهی ظرفیت محدود به ازای ۶/۰
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 06:14:00 ق.ظ ]
|