تعریف مفهومی برونی سازی دانش (از ضمنی به صریح) : ایده ها به یک واقعیت علمی تبدیل می شود. استفاده از استعاره ها، تمثیل ها و ضرب المثل ها از نمونه های بارز تعامل این نوع دانش صریح با ضمنی می‌باشد برونی سازی دانش ، فرایند تبدیل دانش نهفته به دانش های صریح است. در این مرحله دانش های ذهنی و غیر مکتوب افراد به دانش های مکتوب و مدون تبدیل می شود.

تعریف مفهومی ترکیب:در این مرحله، دانش صریح در قالب مجموعه های گوناگونی از دانش که پیش از آن مبادله، منتشرومستند شده‌اند و یا در طی نشست ها و جلسات گروهی مورد بحث قرار گرفته اند، پردازش و سپس به منظور خلق دانش جدید، دسته بندی می‌شوند. در این فرایند متون علمی پایگاه های اطلاعاتی و بانک های آماری که در زمره دانش صریح قرار می گیرند، توسعه می‌یابند.

تعریف مفهومی درونی سازی دانش (از صریح به ضمنی ):فرایند تبدیل دانش صریح به دانش نهفته است. این شیوه به اعضای گروه کمک می‌کند تا تصورات ذهنی خود را از مسائلی که نیازمند حل و فصل است بیان کنند ، بر این اساس ، اعضا سعی می‌کنند تا ایده های خوب را مبنای عمل خویش قرار دهند.

تعریف مفهومی عملکرد: عملکرد عبارت است از مجموع رفتارهای در ارتباط با شغل که افراد از خودشاننشان می‌دهند (مورهد و گریفین، ۱۳۸۸).

عملکرد معمولاً با دو معیار کارایی و اثر بخشی سنجیده می شود کارایی به معنی درست انجام دادن کارها از راه صرفه جویی در منابع و تجهیزات، به دست آوردن بیشترین ستاده از کمترین داده هاست؛ و اثربخشی یعنی انجام دادن کارهای درست و رسیدن به هدف. عملکرد، نحوه انجام وظایف و مسئولیت های محوله است به عبارتی همان رفتارها در ارتباط با شغل که افراد از خودشان نشان می‌دهند.

تعاریف عملیاتی متغیرها

تعریف عملیاتی اجتماعی سازی دانش: در این تحقیق، اجتماعی سازی دانش به معنی انتقال دانش نهفته ذهن فرد به دانش نهفته در ذهن فرد دیگر می‌باشد. عبارتند از مؤلفه‌ هایی که از آزمون شونده گان (کارکنان اداره) از پاسخ سوال ۱ تا ۵ در پرسشنامه مدیریت دانش به دست می‌آید.

تعریف عملیاتی برونی سازی دانش:در این تحقیق برونی سازی دانش همان تبدیل دانش نهفته به دانش های صریح است که از آزمون شونده گان(کارکنان اداره) از پاسخ سوال های ۶تا۱۰ پرسشنامه مدیریت دانش به دست می‌آید.

تعریف عملیاتی ترکیب دانش:در این تحقیق منظور از ترکیب دانش همان تبادل صورت گرفته بین دو نوع دانش صریح است که از پاسخ سوالات ۱۱ تا ۱۵ پرسشنامه مدیریت دانش توسط کارکنان اداره آموزش و پرورش به دست می‌آید.

تعریف عملیاتی درون سازی دانش:در این تحقیق درون سازی دانش به معنی تبدیل دانش صریح به دانش نهفته است که از پاسخ سوالات ۱۶ تا ۲۰ پرسشنامه مدیریت دانش توسط کارکنان به دست خواهد آمد.

تعریف عملیاتی عملکرد:منظور پژوهش گر از عملکرد مؤلفه‌ هایی است که فرد از طریق سوالات مربوط به شاخص های سنجش عملکرد از سوالات ۱ الی ۳۰ پرسشنامه عملکرد در خصوص عملکرد کارکنان اداریازمدیران، معلمان و معاونین ( کارکنان مدارس ) به دست می آورد.

فصل دوم

ادبیات و پیشینه تحقیق

۲-۱- مقدمه

رشد بی وقفه دانش و تکنولوژی در جهان فرا مدرن و گستردگی دامنه آن ، کشورهای در حال توسعه را ملزم به سرمایه گذاری بلند مدت در تربیت و پرورش افرادی شایسته و توانمند نموده است که بنیادهای علمی را قوام بخشد و به ارتقای علمی و تکنولوژیک کشور همت بگذارند.

امروزه یکی از مهمترین و با ارزش ترین سرمایه های هر سازمانی دانش است. تغییرات سریع و رشد روزافزون دانش و اطلاعات، هر سازمانی را برآن می‌دارد تا برای بقا تمام تلاش خود را در مدیریت دانش به کار گیرد؛ لذا سازمان ها در پی شناسایی عوامل زمینه ساز و نیز بستر سازی به منظور ایجاد مدیریت دانش برآمده اند تا به موقع از منابع دانشی خود و محیط پیرامون بهره برداری کنند.

زندگی انسان در هزاره جدید با مفاهیم تازه ای چون دانایی ، مدیریت دانش و جامعه معرفتی شکل تازه ای رابر تن ‌کرده‌است. برخورداری از دانش جدید و اطلاعات بروز شرط حیات و بقا در این دوره است.

سازمان های آموزش به دلیل آگاهی و علاقه فزاینده به دانش ، نیاز به تجارت محوری و دسترسی گسترده به تکنولوژی به عنوان ابزارهای همکاری الکترونیکی با هدف ‌پاسخ‌گویی‌ ‌به این نیازها، به مدیریت دانش توجه می نمایند. مؤسسات آموزشی در نقش سازمان های دانشی ، فعالیت های اصلی خود را معطوف به یادگیری، خلق و نشر دانش می‌کنند.

در این فصل پس از مرور مختصری از تاریخچه ابتدا به مبانی نظری تحقیق و دیدگاه های صاحب نظران، دانشمندان و محققین ‌در مورد مدیریت دانش می پردازیم و در قسمت دوم به بررسی مطالعات مربوط به عملکرد کارکنان پرداخته می شود موضوعاتی چون عملکرد سازمان، ‌عملکرد کارکنان و مفاهیم مرتبط با عملکرد، دیدگاه های تاریخی ‌در مورد عملکرد و ارتباط مدیریت دانش با عملکرد موضوعات بحث این قسمت را تشکیل می دهندودرآخر تحقیقات انجام شده (داخل کشور و خارج از کشور ) مرتبط با موضوع تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است.

۲-۲- مختصری از تاریخچه موضوع تحقیق

خاستگاه مدیریت دانش به گذشته بر می‌گردد؛ یعنی زمان گذر از دانش بر تکنولوژی که در انقلاب صنعتی رخ داد همان طور که پیتردراکر عنوان نموده کاربرد دانش به عنوان ابزارها، فرآیندها و محصولات در نتیجه انقلاب صنعتی به وقوع پیوسته است.

بعد ازخاتمهجنگ جهانی دوم انقلاب مدیریت صورت پذیرفت و دانش به صورتکاربردی جایگاهاجتماعی خود را پیدا کرد..

در حوالی سال‌های ۱۹۸۰ دانش به صورت فزاینده ای به عنوان یک منبع ضروری موجود مورد توجه واقع شد و در این زمان بود که مفهوم مدیریت دانایی شناخته شد، که به طور گستردهدر تشریح ابزارها ، فرایندها، سیستم‌ها، ساختارها، فرهنگ ها و به صورت صریح و آشکار در بهبود خلاقیت و مشارکت مورد استفاده قرار گرفت. در اواسط سال‌های ۱۹۸۰ با کوچک سازی سازمان‌ها افرای که سازمان را ترک می‌کردند و دارای دانش ارز شمندی بودند،مشکلاتی را به وجود آوردند از این جهت لازم بود این دانش را که منجر به استراتژی مدیریت دانش می شد برای منافع آینده سازان حفظ و حراست شود یکی ازپیشگامان مدیریت دانایی ایکیونوناکا است. او بابنا نهادن بنیان مدیریت دانایی به عنوان یک موضوع قانونی و ارائه مشاوره و توضیح ‌در مورد این عقیده دارای اعتبار زیادی شد.

او در سال ۱۹۹۰ با ارائه مقاله ای تحت عنوان ( شرکت دانش آفرین)مفاهیم ایجاد دانش را بنا نهاد.

۲-۲-۱- مدیریت دانش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...