درس

نو آور
ی و ابتکار عمل

تفکر منطقی امور

تفکر نقادانه

ریسک پذیری

مقدار بار اطلاعاتی(EJ)

۰

۲۶۲/.

۰

۲۶۲/.

ضریب اهمیت(WJ)

۰

۴۵/.

۰

۴۵/.

بر اساس نتایج به دست آمده از جدول ۴-۸۱ تعداد کل واحد های شمارش شده شاخص های فرهنگ کار در بعد خلاقیت در کتاب فارسی ششم ابتدایی ۵ واحد بود که ۲ واحد مربوط به عامل نو اوری و ابتکار و ۲ واحد مربوط به عامل ریسک پذیری هر کدام با ۲ بار تکرار بیشترین فراوانی و تکرار را به خود اختصاص داده اند . بر اساس مرحله دوم روش آنتروپی شانون(۴-۸۳) بر اساس تکرار در دروس مورد بررسی بجز تفکر منطقی امور ریسک پذیری سایر مولفه ها به دلیل عدم تکرار پذیری دارای بار اطلاعاتی نیست و بنابر این بر اساس مرحله سوم روش آنتروپی شانون(۴-۸۳) میزان اهمیت این مولفه نیز صفر ارزیابی می گردد. فقط مولفه تفکر منطقی امور و ریسک پذیری در مقایسه با سایر مولفه های مورد بررسی در این زمینه در کتاب فارسی ششم ابتدایی در زمینه مولفه های فرهنگ کار در بعد خلاقیت بیشترین توجه را به خود اختصاص داده است؛ به طوری که این مولفه ها هر کدام با بار اطلاعاتی ۲۶۲/. حدود ۵۰% از واحد های قابل شمارش را در کلیه ۱۴ درس شمرده شده را به خود اختصاص داده است.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
جمع بندی
همانطور که در فصل های اول و دوم به طور مفصل بحث شد، ایجاد فرهنگ کار مثبت و ارتقاء آن در جامعه به خصوص در جامعه اسلامی ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.
مسأله کار و کوشش در دین مبین اسلام نیز دارای جایگاه و مقام بالا و ارزنده ای می باشد و توصیه های فراوانی در آیان و روایات در خصوص انجام کار و سعی و تلاش شده است و شرایط و اصولی که باید در این زمینه رعایت شود به مسلمانان گوشزد شده و راهنمای کامل و جامعی ارائه نموده است.
علاوه بر آن محققان و پژوهشگران در این خصوص به مطالعه و تحقیق پرداخته اند و پیشنهادات و راه کارهایی را ارائه کرده اند؛ همه این موارد نشان از اهمیت موضوع کار و تلاش در جامعه دارد.
جامعه ما از لحاظ فرهنگ کار دارای نکات مثبت و منفی زیادی است و مانطور که علم ثابت کرده است برای ایجاد فرهنگ مثبت و فرهنگ سازی به صورت نهادینه ضروری است و بایستی برنامه ریزی بنیادی صورت پذیرد. یکی از این پایه های استراتژیک که اساس فرهنگ سازی را تشکیل می دهد و در بهبود، ارتقاء و رشد فرهنگ موجود و ایجاد فرهنگ مثبت جدید نقش اساسی را ایفا می کند مسئله آموزش و پرورش است. از آن جا که بهترین زمان برلی پر.رش و نهادینه کردن فرهنگ در آموزش پذیری، سنین کودکی می باشد و طبق نتایج علمی روانشناسی سنین کودکی بهترین زمان برای یادگیری عمیق می باشد. به همین علت آموزش و پرورش مقطع ابتدایی نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در این پژوهش سعی برآن شده است تا کتب درسی مقطع ابتدایی را از طریق تحلیل محتوا مورد بررسی و تحلیل قرار دهد تا میزان توجه و کاربرد مولفه های فرهنگ کار را تعیین و شناسایی نماید.
برای دستیابی به اهداف تحقیق، سوالاتی در راستای هدف تحقیق در نظر گرفته شده است و محتوای کتب درسی نسبت به سوالات تحقیق مورد بررسی واقع شدند:
در کتب دوره ابتدایی چقدر به مولفه های فرهنگ کار در بعد هویتی اشاره شده است؟
در کتب دوره ابتدایی چقدر به مولفه های فرهنگ کار در بعد علمی ـ مهارتی اشاره شده است؟
در کتب دوره ابتدایی چقدر به مولفه های فرهنگ کار در بعد اخلاقی (ارزشی ـ هنجاری) اشاره شده است؟
در کتب دوره ابتدایی چقدر به مولفه های فرهنگ کار در بعد خلاقیتی اشاره شده است؟
به چه میزان در کتب دوره ابتدایی به فرهنگ اشتغال بانوان توجه شده است؟
یافته ها
۵-۱- بعد هویتی :
سوال اول پژوهش : در کتب دوره ابتدایی چقدر به مولفه های فرهنگ کار در بعد هویتی اشاره شده است؟

کتاب تعلیمات اجتماعی پنجم دبستان
میزان توجه به مؤلفه های فرهنگ کار در بعد هویتی در کتاب تعلیمات اجتماعی پنجم ابتدایی و ضریب اهمیت هر یک از مؤلفه های فرهنگ کار در بعد هویتی در کلیه صفحات بر اساس جداول شماره های (۱، ۲، ۳) عبارتند از:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...