دانلود فایل پایان نامه با فرمت word : پژوهش های کارشناسی ارشد در مورد بررسی جایگاه مؤلفه … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
- در تحقیقی که توسط تای و تمپلر و چندراسکر(۲۰۰۶) با عنوان “هوش فرهنگی انگیزشی، پیش نمایش واقع بینانه شغلی، پیش نمایش واقع بینانه شرایط زندگی و تطبیق پذیری بین فرهنگی” انجام پذیرفت، محققان به بررسی رابطه عامل انگیزشی هوش فرهنگی و پیش نمایش واقع بینانه در جهت تطبیق پذیری بین فرهنگی(تطبیق پذیری کاری، عمومی، تعاملی) کارشناسان و متخصصان جهانی پرداختند. تجزیه و تحلیل رگرسیون رابطه مثبت بین هوش فرهنگی انگیزشی و هر سه نوع تطبیق پذیری را نشان داد. پیش نمایش واقع بینانه شغلی با تطبیق پذیری شغلی و پیش نمایش واقع بینانه شرایط زندگی با تطبیق پذیری عمومی در ارتباط می باشد. هوش فرهنگی انگیزشی با تطبیق پذیری شغلی و تطبیق پذیری عمومی علاوه بر پیش نمایش واقع بینانه شرایط زندگی ارتباط دارد. در کل این تحقیق بر اهمیت و کاربرد هوش فرهنگی انگیزشی در درک و شناخت تطبیق پذیر بین فرهنگی تاکید می نماید.
-
- توماس و اینکسون(۲۰۰۳) به پژوهشی با عنوان”هوش فرهنگی: مهارت های افراد برای تجارت جهانی” پرداختند که نتایج در این رابطه نشان داد ضمن ایجاد مهارتهای سازگاری، رفتارهایی موجب می شود، که این رفتارها می تواند افراد را در موقعیت های بین فرهنگی یا چند فرهنگی اثربخش دانست.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۲-۱۴ سند برنامه درسی ملی ایران
برنامه درسی ملی سندی است که نقشه کلان برنامه درسی و چارچوب نظام برنامهریزی درسی کشور را به منظور تحقق اهداف آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی ایران تعیین و تبیین می نماید.
تولید برنامه درسی ملّی جمهوری اسلامی ایران بر اساس مبانی، ارزشها و اهداف تربیت اسلامی و با استفاده ازتوانمندیهای بومی و ملّی و بهرهبرداری از تجربههای معتبر و موفق جهانی، در پاسخ به نیازها و مطالبات جامعه پویای ایران اسلامی، الگوی تازهای از برنامههای درسی و تربیتی را ارائه میدهد و گامی مهم در راستای مستندسازی و کیفیت بخشی نظام تعلیم و تربیت کشور است. اهدافی که در تولید و تدوین برنامه درسی ملی کشور مدّ نظر بوده است شامل:
– توجه به اهداف متعالی تربیتی و نیازهای متنوع فراگیران و جامعه برای پرورش انسانِ طراز جمهوری اسلامی ایران؛
– ترسیم نقشه جامع و کلان محتوایی دستگاه رسمی و عمومی تعلیم و تربیت، به عنوان بخش مهمی از مهندسی فرهنگی کشور؛
– نوسازی و بازسازی قالبها، راهبردها و رویکردهای درسی و تربیتی؛
– و ارائه الگویی منسجم، کارآمد و اثربخش برای تولید برنامهها، مواد، رسانهها و منابع آموزشی و پرورشی.
کار تولید و تدوین این سند از اسفند ماه ۱۳۸۴ با تشکیل دبیرخانه طرح آغاز شد و پس از تحقیقات و مطالعات اولیه و ابلاغ مصوبه هفتصد و چهل و پنجمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در اردیبهشت ماه ۸۶، با پشتوانه نیرومند حقوقی ادامه یافت. پس از بررسیهای لازم و دستیابی به اهداف، تعریف و حدود طرح و خروجی مورد انتظار، کمیتههای هفتگانه تخصصی به شرح ذیل تشکیل شد:
۱٫کمیته کلیات، اصول و مبانی؛ ۲٫ کمیته محتوای آموزشی، پرورشی و حوزههای یادگیری؛ ۳٫ کمیته ساختار، مقاطع، رشتهها و زمان؛ ۴٫ کمیته میزان اختیارات و کاهش تمرکز؛ ۵٫ کمیته ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی و راهبردهای یاددهی – یادگیری؛ ۶٫ کمیته مواد، رسانهها و محیطهای یادگیری؛
- کمیته ارزشیابی از برنامه درسی ملی و اقتضائات اجرایی.
همزمان با سایر فعالیتها، برای تبیین ابعاد طرح و استفاده از یافتههای علمی و پژوهشی در بخشهای مختلف برنامه درسی ملّی، شش عنوان پژوهشی: ۱٫ مطالعات نظری، تطبیقی در حوزه آموزش و پرورش؛
- بررسی مبانی جامعه شناختی برنامه درسی؛ ۳٫ بررسی مبانی روانشناختی برنامه درسی؛ ۴٫ بررسی تحقیقات انجام شده در حوزه برنامه درسی؛ ۵٫ بررسی اسناد، مصوبات و دیدگاههای مسئولان عالی نظام در حوزه برنامههای درسی؛ و۶٫ بررسی تاریخچه و وضعیت موجود برنامه درسی در جهان و ایران، تعریف و نسبت به اجرای آن توسط محققان محترم اقدام شد. علاوه بر این، هر یک از کمیتههای تخصصی نیز برحسب موضوع کار، مطالعات گستردهای را در زمینه آسیبشناسی وضع موجود، بررسی تجربه سایر کشورها و تبیین ابعاد علمی موضوع با بهره گرفتن از تحقیقات موجود انجام دادند.
به منظور بهرهگیری از نظرات کارشناسان و متخصصان و نیز کمیتههای ستادی و استانی در ارتباط با ابعاد و جهتگیریهای برنامه درسی ملی، جلسات کارشناسی، نشستهای منطقهای و سراسری و همایشها و هماندیشیهای متعددی در طی سالهای ۸۵ تا ۸۷ برگزار گردید و یافتههای آن در جهت تدوین سند در اختیار کمیتههای تخصصی قرار گرفت.
بالاخره نخستین نگاشت برنامه درسی ملی در بهمن ماه ۸۷ تدوین و برای اظهارنظر در اختیار صاحب نظران وکارشناسان حوزههای ستادی و استانی قرار داده شد. پس از جمعبندی و بررسی کلیه یافتهها در جلسات کارگروه تلفیق، دومین نگاشت سند در ۲۵ اسفند ماه ۸۷ برای استفاده از نظرات فرهنگیان و صاحبنظران به همراه پرسشنامه ارزیابی، بر روی سایت دفتر تألیف و برنامهریزی کتب درسی قرار گرفت؛ همزمان برای نقد و اصلاح، طی جلسات متعدد و طولانی در کمیسیون راهبری طرح با ریاست وزیر محترم وقت آموزش و پرورش و حضور اعضای شورای مشورتی ستاد تحول بنیادین و نیز در چندین نشست کارشناسی و تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
متن سند برنامه درسی ملی ایران، نتیجه آخرین اصلاحات کارگروه تلفیق تا آذرماه سال ۱۳۸۸ است که برای تقدیم به شورای عالی آموزش و پرورش و سایر مراجع ذیصلاح آماده شده است.
گر چه تلاش همه دستاندرکاران این امر خطیر بر آن بوده است که به اصول حاکم بر فرایند تولید وفادار بمانند، ولی تنگناها و محدودیتهای علمی و کارشناسی، فقدان پیشینه تولید برنامه درسی ملی کشور و فراتر از آن تفاوتهای بنیادین گفتمان غالب در عرصه علوم تربیتی با مبانی فلسفه تربیتی اسلام، چالشهای جدی را در جریان تولید این سند برانگیخته است. پدیدآورندگان این سند با وقوف کامل به این تنگناها و با دغدغه نسبت به تمهیدات و پشتیبانیهای کافی برای تحقق برنامه، برآناند که آنچه طراحی و تولید شده است، تنها گام نخست برای چرخش وضعیت موجود به سمت مطلوب تلقی میشود و قطعاً کلام آخر نیست.
با توجه به مشارکت گسترده کارشناسان، صاحبنظران و متخصصان در تولید این سند و به خصوص همفکری و حضور جدی مدیران و کارشناسان سطوح صف و ستاد آموزش و پرورش، میتوان این طرح را محصول تحول خواهی و اشتیاق فرهنگیان دغدغهمند نسبت به اصلاح کاستیهای کنونی دانست.
اهداف تولید برنامه درسی ملی:
تعیین رویکرد و اهداف برنامه درسی در سطح نظام آموزشی، دورههای تحصیلی و حوزههای یادگیری؛
تعیین منطق، جهتگیریها و ابعاد هر یک از حوزههای یادگیری؛
تعیین اصول، سیاستها و فرایند تدوین برنامه درسی؛
تعیین اصول، سیاستها و فرایند اجرای برنامه درسی؛
تعیین اصول و سیاستهای ناظر بر مواد و منابع آموزشی؛
تعیین ساختار، اصول، و فرایند ارزشیابی و اصلاح برنامه درسی؛
تعیین و تبیین نظام برنامهریزی درسی کشور.
اصول حاکم بر فرایند تولید برنامه درسی ملی:
اصل رعایت مبانی اسلامی تعلیم و تربیت، دیدگاههای حضرت امام و مقام معظم رهبری؛
اصل مشارکت و بهرهگیری از صاحبنظران حوزه و دانشگاه، کارشناسان و فرهنگیان در همه سطوح صف و ستاد؛
اصل تعامل فعال با نهادهای فرابخشی؛
رعایت آرمانگرایی، واقعبینی و آیندهنگری به گونهای هماهنگ و متعادل؛
جامعیت، انسجام و هماهنگی در مؤلفهها و عناصر سند؛
توجه به ویژگیهای بومی بودن، مستقل بودن و کارآمد بودن الگوی پیشنهادی در عین استفاده از همه تجربههای موفق جهانی؛
بهرهگیری از تجارب، منابع و پژوهشهای پیشین و پرهیز از دوباره کاری؛
برنامهریزی و فرهنگ سازی برای اجرا و اشاعه یافتههای مصوب به موازات تکمیل و پیشرفت طرح؛
وضوح و شفافیت و عدم ابهام و کلیگویی در سند.
۲- ۱۵سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
تحقق ارزش ها و آرمان های متعالی انقلاب اسلامی مستلزم تلاش همه جانبه در ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است. عرصه تعلیم و تربیت از مهم ترین زیر ساخت های تعالی همه جانبه کشور و ابزار جدی برای ارتقای سرمایه انسانی شایسته کشور در عرصه های مختلف است و تحقق آرمان های متعالی انقلاب اسلامی ایران مانند احیای تمدن عظیم اسلامی، حضورسازنده، فعال و پیشرو در میان ملت ها وکسب آمادگی برای برقراری عدالت و معنویت در جهان در گروه تربیت انسان های عالم، متقی و آزاده و اخلاقی است. تعلیم و تربیتی که تحقق بخش حیات طیبه، جامعه عدل جهانی و تمدن اسلامی ایرانی باشد. در پرتو چنین سرمایه انسانی متعالی است که جامعه بشری آمادگی تحقق حکومت جهانی انسان کامل را یافته است و در سایه چنین حکومتی ظرفیت و استعداد های بشر به شکوفایی و کمال خواهد رسید.
تحقق این هدف نیازمند ترسیم نقشه راهی است که در آن نحوه طی مسیر، منابع و امکانات لازم، تقسیم کار در سطح ملی و الزامات در این مسیر به صورت شفاف و دقیق مشخص شده باشد. در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش کوشش شده تا با الهام گیری از اسناد بالا دستی و بهره گیری از ارزش های بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴هجری شمسی تبیین شود. تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر آرمان های بلند نظام اسلامی باید معطوف به چشم اندازی باشد که در افق روشن ۱۴۰۴، ترسیم گر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی انقلابی و الهام بخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و مؤثر در عرصه روابط بین المللی است.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 05:54:00 ق.ظ ]
|