شایستگی، قابل اطمینان[۸۵]، متعهد بودن[۸۶]

توماس و اسچیندلر(۱۹۹۳)

صداقت، شایستگی، ثبات، وفاداری، صراحت

بالتر(۱۹۹۱)

قابلیت استفاده[۸۷]، شایستگی، ثبات، بصیرت[۸۸]، حسننیت[۸۹]، درستکاری، صراحت، متعهد بودن، پذیرش(قابل دریافت بودن-حمایت)[۹۰]

جانسون(۱۹۹۳)

صداقت، صراحت، سهیم کردن، تمایلات همکاری جویانه، اطمینان

رولینگ(۲۰۰۷)

خیرخواه[۹۱]، قابل اطمینان، شایسته، درستکاری[۹۲]، روراست

رابینز(۲۰۰۱)

صداقت، شایستگی، ثبات، وفاداری و صراحت

وانگ و اموریان(۲۰۰۵)

صداقت، شایستگی، خیرخواهی، قابلیت پیشبینی[۹۳]

مارتینز(۲۰۰۵)

گشودگی، درستکاری، انصاف، حسن نیت

کیلن و هانت(۲۰۰۲)

قابلیت اطمینان، حسن نیت

مک نایت و همکاران(۲۰۰۲)

شایستگی، خیرخواهی، امانتداری

ویژگیهایی از جمله صداقت، شایستگی[۹۴]، ثبات[۹۵]، وفاداری[۹۶] و صراحت[۹۷] در اکثر تعاریف اعتماد به طور صریح یا ضمنی به آنها اشاره شده است (فلاحزاده،۱۳۹۱).
۲-۱۵. مرور کلی بر اعتماد در علوم مختلف
مطالعات بسیاری حتی قبل از به وجود آمدن اینترنت و تجارتالکترونیک بر روی اعتماد صورت گرفته که بدین صورت است:
فلسفه: مطالعات بر روی اعتماد در علم فلسفه به یونان باستان باز میگردد. بسیاری از فلاسفه هنگام ترسیم طبیعت بشر به مطالعه اعتماد پرداختهاند. یونانیان بر این عقیده بودند که به کسی میتوان اعتماد داشت که خطری از بابت مزاحمت، آسیبرساندن و یا دزدی نداشته باشد. علاوه بر این آنها عشق و محبت را به عنوان عناصری میدانستند که موجب افزایش اعتماد و بنابراین افزایش همکاری و صلح در طبیعت میگردند. امروزه، فلاسفه تمرکز بیشتری بر اعتماد در روابط اجتماعی دارند. آنتبایر اعتماد را توسط سه عنصر اعتمادکننده، فرد مورد اعتماد و موضوع اعتماد تعریف کرده است.

روانشناسی: در ادبیات تحقیق موجود در روانشناسی در مورد اعتماد، اکثراً بر اعتماد میان شخصی تمرکز شده است. روانشناسان بر این عقیدهاند که وجود اعتماد عامل مهمی در رشد شخصیت و زندگی اجتماعی میباشد (اسمعیلی، ۱۳۸۹). به عقیده روانشناسان اعتماد نقش مهمی در ایجاد روابط جمعی ایفا میکند. به طوری که گفته میشود ایجاد یک همکاری میان اعضای گروه نیازمند وجود اعتماد در تک تک آنها نسبت به سایرین است. نتایج تحقیقات روانشناختی نشانگر تأثیرات مثبت اعتماد بر افراد و کل جامعه بوده است (اسدی، ۱۳۸۵).
مدیریت: در علوم مدیریتی نیز مطالعات فراوانی بر روی اعتماد صورت گرفته و به این صورت تعریف شده که اعتماد عبارت است از باور به این که تصمیمگیرندههای سازمان تصمیمی درست در راستای افزایش سود سازمان میگیرند. همچنین اعتماد به عنوان یک مکانیزم کنترلی در جهت همکاری هر چه بهتر سازمانها مود استفاده قرار گرفته است. نقش دیگر اعتماد که در علم مدیریت به آن پرداخته شده کاستن هزینه تراکنشهای درون و برون سازمانی است. پژوهشگران علم مدیریت بر این باورند که اعتماد میتواند موجب افزایش کارایی سازمان گردد.
بازاریابی: در علم بازاریابی سنتی تحقیقات بر روی اعتماد در کانالهای توزیع و رابطه بین خریدار و فروشنده انجام گردیده است. تحقیقان نشانگر آن است که ایجاد اعتماد در افزایش مدت ارتباط خریدار و فروشنده بسیار اهمیت دارد (اسدی، ۱۳۸۵).
۲-۱۶. پیشینه پژوهش
۲-۱۶-۱. پیشینه پژوهش در داخل کشور

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...