تصویر ۲-۵ ورودی شهر آمل
ماخذ: (مسکن و شهرسازی استان مازندران)
محدوده مطالعاتی در محور هراز:
پس از بررسی مفهوم ورودی و خروجی(سه مفهوم روانی، تصویری، فیزیکی) حد فاصل تقاطع سه راهی امام زاده عبدالله تا تقاطع محور هراز با کمربندی و بلوار آیت الله مدرس به عنوان ورودی شهر آمل از محور هراز در نظر گرفته شده است. به علت فقدان نقشه با مقیاس مورد نظر جهت طراحی، محدوده مشخص شده در نقشه پیوست به طول ۱۱۱۲ متر از تقاطع محور هراز با کمربندی شهر آمل و بلوار آیت الله مدرس و به عمق ۲۰۰ متر از هر طرف محور هراز جهت طراحی انتخاب شده است.
بیان اهداف:
اهداف طرح از نتایج مطالعات وضع موجود در زمینه شناسایی قابلیت ها و توانمندی های محیط مورد بررسی از یک سو و مشکلات و محدودیت های آن از سوی دیگر حاصل می شود که به شرح ذیل می‎باشد:

    1. ایجاد محیطی سرزنده و نشان دهنده هویت شهر آمل به عنوان دروازه ورودی استان مازندران.

۲– ارتقاء کیفیت منظر فضای ورودی و حفظ و تقویت مناظر طبیعی.
۳– تقویت فرصت ها و قابلیت های کاربری و فراغتی فضای ورودی.
۴– تسهیل و تقویت خدمات رسانی به مسافرین.
۵– افزایش بهره وری اقتصادی.
راهکارهای پیشنهادی:
۱ – ارتقای حس مکان در ورودی شهرآمل.
۲ – بهره وری مناسب از پتانسیل های ورودی شهر و محور هراز با توجه به امکانات آنها.
۳ – ارتقاء جایگاه محدوده در زمینه فعالیت گردشگری و تفرجی.
۴ – ایجاد و گسترش زیر ساخت های لازم جهت تجهیز ورودی شهر آمل.
۵ – ساماندهی کاربری ها با توجه به معیارهای سازگاری، همجواری و مطلوبیت.
۶ – ایجاد مراکز عرضه و نمایش محصولات بومی و سنتی، محلی در مکان های مناسب در پهنه ورودی با دسترسی مناسب.
۷ – استفاده از عناصر و ویژگی های طبیعی مانند رودخانه، کوه، فضاهای باز و مجموعه های تاریخی – فضای تفریحی و فراغتی هم برای مسافرین و گردشگران و هم شهروندان.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۸ – ساماندهی مبلمان شهری در محدوده.
منبع:(مسکن و شهرسازی استان مازندران با مهندسین مشاور پژوهش و عمران).
۲-۱۵-۲٫ شیراز
ورودی وخروجی هر شهر تاثیر بسزایی در شناسایی آن شهر دارد به صورتی که هر فرد زمانی که برای اولین بار وارد یک شهر می شود در محل ورودی آن شهر برداشت های از سیمایی شهری و زیبایی آن شهر دارد که سال ها در ذهنش ماندگار می شود.
کلان شهر شیراز با توجه به موقعیت خاص استقرارش در پهنه ایران اسلامی که ورودی وخروجی چندین استان کشور در منطقه جنوب است باید دارای سیمایی زیبایی در ورودی وخروجی های خود باشد. در همین راستا از ۴ سال گذشته تاکنون شهرداری شیراز، ساماندهی وطراحی شهری ورودی های این کلان شهر را در برنامه های خود قرار داده است. در محور خلیج فارس (حد فاصل پلیس راه تا میدان ا…) مطالعات کارشناسی لازم انجام شده و به تصویب کارگروه شهرسازی ومعماری استان رسیده و طرح برای اجرا به شهرداری مناطق مربوطه نیز ابلاغ شده است. آزاد سازی مسیر ۷۶ متراین محور به عنوان مسیر عبوری، آزادسازی ۵۰ متر حریم سبز طرفین محور، پالایش عملکردها و فعالیت های نامناسب درمحورخلیج فارس مانند فعالیت های کارگاهی انبارهای چوب وغیره را که مناسب ورودی شهر شیراز از سمت محور خلیج فارس نیستند را از نکات قابل اهمیت در طرح ساماندهی ورودی این محور می توان دانست. در طرح ساماندهی محور خلیج فارس با ایجاد دسترسی های محلی وکندرو فعالیت های مناسبی در کنار این محور در نظر گرفته شده است که با تدوین ضوابط ومقررات شهرسازی ومعماری برای انجام این فعالیت ها اقدامات لازم صورت می گیرد. ساختمان ها وفعالیت های که بعد از طرح ساماندهی در محور خلیج فارس شکل می گیرد به مرور زمان سیما، نما وهویت خاصی به این محور می بخشد. (روابط عمومی شهرداری شیراز www. eshiraz. ir، ۱۳۹۱).
تصویر ۲-۶ دروازه قرآن شیراز
ماخذ: (روابط عمومی شهرداری شیراز www. eshiraz. ir).
در مورد ساماندهی محور شیراز- سپیدان نیز می توان خاطر نشان کرد:این محور از محدوده حسین آباد آغاز می شود و تا منطقه گویم ادامه دارد که با دید طراحی شهری ساماندهی ومطالعه شده است و تلاش گردیده در منطقه ای قبل از دوکوهک مکانی که جاده در مجاورت دو ارتفاع قرار می گیرد نماد ورودی شهر شیراز از سمت این محور تعریف وطراحی شود.
بررسی وساماندهی محورشیراز – بوشهر را از برنامه های آینده معاونت شهرسازی ومعماری شهرداری شیراز قرار دارد و علت تاخیر در مطالعه این محور به نتیجه نرسیدن مطالعات طرح تفصیلی شیراز است چرا که باید وضعیت کاربری ها، فعالیت ها و تراکم در محور شیراز- بوشهر تعیین گردد و سپس مسائل مربوط به شهرسازی ساماندهی شود و اقدامات لازم انجام گیرد. در مهرماه سال ۱۳۹۳ کلنگ احداث المان ورودی شمالی شیراز به زمین زده شد. با توجه به اینکه شهر شیراز یکی از کلان شهرهای کشور و همچنین سومین حرم اهل بیت ایران اسلامی می باشد. زیباسازی ورودی شهر تاثیر فراوانی در جذب گردشگر دارد و مانند تابلویی است که در نگاه اول نظر هر بیننده را به خود جلب می نماید و رسالت شهرداری شیراز با بهره گرفتن از طرح های جدید توسط کارشناسان و هنرمندان بتواند فضای مناسبی برای شهروندان ایجاد کند.
تصویر ۲-۷ طرح های المان ورودی شمالی شیراز
ماخذ: (روابط عمومی شهرداری شیراز منطقه سه).
۲-۱۵-۳٫ مشگین شهر
مشگین شهر واقع دراستان آذربایجان شرقی می باشد، که محور جاده اهر به عنوان یکی از اصلی ترین مبادی ورودی مشگین شهر است، که به علت بی توجهی مسئولان شهرداری مشگین شهر با کاستی های بسیار مواجه است. شهرستان مشگین در استان آذربایجان شرقی از جمله مناطقی است که همواره به عنوان شهر گردشگری مطرح و سالانه مسافران زیادی به این شهرستان سفر می کنند اما یکی از عناصری که می‎تواند موجب افزایش و جذب مسافران بیشتر به این شهرستان شود فضای ورودی شهری است که گردشگران از طریق آن وارد شهر شد. و در واقع اولین تصور از شهر که در ذهن تازه واردین نقش می بندد و ذهنیتی مثبت یا منفی را ایجاد می کند در همین ورودی ها شکل می گیرد. در این راستا ورودی شهرها اولین و تاثیر گذارترین فضای شهری در مواجهه با شهر هستند که به عنوان یکی از نماده و نشانه های شهر، معرف و بازتابنده هویت و شخصیت یک شهر است.
تصویر ۲-۸ ورودی مشگین شهر
ماخذ: (روابط عمومی شهرداری مشگین شهر).
از آن جایی که که هویت شهر تنها با ایجاد بلوار و چند تابلو یا تندیس و از این قبیل سطحی نگری ها تعریف و محقق نمی شود و نمی توان از اینکه شهر، توریستی، مذهبی باشد. برای هویت خاص هر ورودی لازم است ورودی نماد چهره و شخصیت شهر باشد. محور جاده اهر به عنوان یکی از اصلی ترین مبادی ورودی مشگین شهر است. که به علت بی توجهی مسئولان شهرداری مشکین شهر با کاستی های بسیاری مواجه است.

تصویر ۲-۹ نماهای ورودی مشگین شهر
ماخذ: (روابط عمومی شهرداری مشکین شهر).
این نقایص با توجه به نقش پر اهمیت محور، ذهن همگان را به خود مشغول می کند چرا که مدیریت شهری را ملزم به ساماندهی سیمای و منظر شهری می کند.
محور ورودی مشگین شهر از جاده اهر یکی از ورودی هایی است که متاسفانه هیچ گونه توجهی به آن صورت نگرفته و حاشیه های آن نیز به علت بی توجهی شهرداری به این امر بلاتکلیف مانده اند. محور ورودی شهر به بازار روز، بازار آهن آلات، باتلاق و محل ساخت و ساز غیر مجاز با مجوز شده است و ساختمان های احداثی در مسیر خیابان اصلی احداث می شود.
۲-۱۵-۴٫ جیرفت
ورودی محور ترانزیتی کرمان – جیرفت
مبادی ورودی شهر جیرفت پیشانی جنوب کرمان است، و باید توجه ویژه ای به آن شود و به همین دلیل شهرداری با هزینه ای حدود ۸۰۰ میلیون تومان اقدام به طراحی و اجرای بلوار سید سلطان احمد (حد فاصل پلیس راه تا میدان امام حسین ع) جیرفت نمود، و با کاشت درختان نخل و چیدن سنگ های سفید از رودخانه دلفارد در اطراف این درختان جلوه بسیار زیبایی به آن داده، ولی این زیبایی به دلیل اینکه در شب‎ها نور و روشنایی معابر ندارد به چشم نمی آید.

تصویر ۲-۱۰ نماهای ورودی محور ترانزیتی کرمان- جیرفت
ماخذ: (روابط عمومی شهرداری شهر جیرفت www. daqianus. com).
نبود روکش مناسب آسفالت و قرار گرفتن نمایشگاه دائمی شهر جیرفت در این بلوار نیز مشکلاتی را برای رهگذران این ورودی رقم زده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...