۳- ۳- روش انجام کار
۳- ۳- ۱- نمونه‌برداری
این پژوهش به منظور کاهش خطای آزمایش و افزایش اطمینان از درستی نتایج در سه ایستگاه از تاکستان‌های شهر بیضا، و در دو سال پیاپی انجام شد. شیوه‌ی کار به تفکیک سال در زیر آورده شده است.
۳- ۳- ۱- ۱- سال نخست
از ابتدای خرداد سال ۱۳۹۱ نصب تله‌ها آغاز و بازدید از تله‌ها بسیار منظم و هر پنج روز یک بار انجام شد. در هر بار بازدید، تعداد شب‌پره‌های به دام افتاده یادداشت و برای جلوگیری از اختلال در شمارش بعدی با بهره گرفتن از پنس از روی کف‌پوش چسبناک جدا می‌شدند. هر ۱۵ روز یک بار تله‌ی جدیدی در فاصله حداقل ۱۰۰ متری از تله‌ی قدیمی نصب می‌گردید. این روند تا اواخر شهریور همان سال ادامه یافت.

۳-۳ – ۱-۲ – سال دوم
با بهره گرفتن از تجربیات سال نخست، در سال دوم از آغاز فروردین ۱۳۹۲ نصب تله‌ها آغاز گردید. بنابراین، نتایج حاصل برای فروردین و اردیبهشت فقط مربوط به همین سال (سال ۱۳۹۲) می‌باشد، چون در سال قبل نصب تله‌ها و نمونه‌برداری‌ها از ابتدای خرداد آغاز شد. بازدید از تله‌ها بسیار منظم و همانند سال قبل هر پنج روز یک بار انجام شد. در این سال هر ۱۵ روز یک بار تله‌ی جدیدی در فاصله‌ی ۱۰۰ متری از تله‌ی قدیمی نصب گردید. در هر بار بازدید تعداد شب‌پره‌های به دام افتاده یادداشت شده و برای جلوگیری از اختلال در شمارش بعدی با بهره گرفتن از پنس از روی کف‌پوش چسب‌دار جدا می‌شدند. این روند تا ناپدید شدن حشرات کامل در انتهای فصل یعنی اواخر شهریور ادامه یافت.
۳- ۳- ۲- محاسبه‌ی دمای کمینه و بیشینه
با توجه به این‌که نمونه‌برداری‌ها در منطقه‌ی بیضا انجام شد و در این منطقه ایستگاه هواشناسی وجود نداشت، از داده‌‌های ایستگاه هواشناسی زرقان استفاده گردید. ایستگاه هواشناسی زرقان در فاصله‌ی ۱۵ کیلومتری بیضا می‌باشد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۶۰۰ می‌باشد که با ارتفاع بیضا برابر می‌باشد. کمینه و بیشینه‌ی دمای روزانه‌ی ۱۲سال گذشته (از سال ۱۳۸۱تا ۱۳۹۲) از اداره هواشناسی شهرستان زرقان گردآوری و میانگین کمینه و بیشینه، برای تمام روزهای سال محاسبه شد. به عنوان نمونه محاسبه‌ی دمای کمینه برای یک روز مشخص به این شکل محاسبه گردید که دماهای کمینه آن روز مشخص، درطی ۱۲ سال با هم جمع و سپس بر عدد ۱۲ تقسیم گردید و عدد به دست آمده به عنوان دمای کمینه، برای آن روز مشخص یادداشت گردید. برای دماهای بیشینه و برای تمام روزها به همین رویه کار انجام شد.
۳- ۳- ۳- روش یک سینوسی محاسبه‌ی نیاز گرمایی مؤثر
روش‌های گوناگونی برای محاسبه‌ی نیاز گرمایی استفاده می‌شوند. روش سینوسی یکی از روش‌های محاسبه‌ی نیاز گرمایی می‌باشد. در این روش دانستن آستانه‌های دمای پایین و بالای آفت و داشتن کمینه و بیشینه‌ی دما در طول شبانه‌روز برای محاسبه‌ی نیاز گرمایی لازم می‌باشد. آستانه‌های دمایی پایین و بالا برای کرم خوشه‌خوار انگور به ترتیب ۱۰ و ۳۰ درجه سلسیوس می‌باشند (کوپر و همکاران، ۲۰۱۰). در این روش فرض بر این است که تغییرات دمای شبانه‌روز به صورت سینوسی‌ می‌باشد که نقطه‌ی اوج آن دمای بیشینه و نقطه‌ی حضیض آن دمای کمینه می‌باشد. براساس دو دمای کمینه و بیشینه در مدت ۲۴ ساعت منحنی سینوسی رسم می‌شود و بخشی از سطح زیر منحنی که بین دو آستانه‌ی دمایی پایین و بالا قرار دارد به عنوان مقدار گرمای مؤثر محاسبه می‌شود. منحنی سینوسی تغییرات دما با آستانه‌های پایین و بالا ممکن است یکی از شش حالت زیر را داشته باشد.
۳- ۳- ۳– ۱- زیر هر دو آستانه
در این حالت درست بیشینه‌ی دمای شبانه‌روز از آستانه‌ی دمایی پایین کمتر می‌باشد (شکل ۳-۴). این حالت بیشتر در فصول سرد سال رخ می‌دهد و در چنین حالتی گرمای مؤثری وجود ندارد و مقدار آن صفر در نظر گرفته می‌شود، بنابراین موجود رشد و نموی ندارد. در این تحقیق در بازه‌ی زمانی فعالیت آفت چنین حالتی رخ نداد.

آستانه‌ی دمایی بالا (Tu)، آستانه‌ی دمایی پایین (TL)، دمای کمینه (Tmin)، دمای بیشینه (Tmax)
شکل ۳- ۴- منحنی سینوسی تغییرات دما پایین هر دو آستانه.

۳- ۳- ۳– ۲- برخورد با آستانه‌ی پایین
در این وضعیت کمینه‌ی دمای شبانه‌روز از آستانه‌ی دمایی پایین کمتر، ولی بیشینه‌ی دمای شبانه‌روز بین دو آستانه قرار دارد. (شکل ۳-۵). در چنین وضعیتی، در ساعاتی از شبانه‌روز که دما بین دو آستانه قرار دارد مطلوب و ساعاتی که دما پایین‌تر از از آستانه‌ی دمایی پایین می‌باشد نامطلوب می‌باشد. در این تحقیق این حالت در اوایل بازه‌ی زمانی فعالیت آفت یعنی ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت رایج بود. شیوه‌ی محاسبه‌ی گرمای مؤثر در صفحه‌ی بعد آورده شده است.

شکل ۳- ۵- منحنی سینوسی تغییرات دما آستانه‌ی دمایی پایین را قطع می‌کند.

۳- ۳- ۳– ۳- بین آستانه‌ها
در این وضعیت کمینه‌ی دمای شبانه‌روز از آستانه‌ی دمایی پایین بیشتر اما بیشینه‌ی دمای شبانه‌روز از آستانه‌ی دمایی بالا کمتر می‌باشد (شکل ۳- ۶). در چنین وضعیتی، دما در تمام طول شبانه‌روز مطلوب رشد و نمو می‌باشد. در این تحقیق تعداد کمی از روزهای فعالیت آفت در اردیبهشت ماه از این مدل پیروی می‌کرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...