سید جواد دلاوری (۱۳۷۷) به بررسی تاثیر روش های تامین مالی بر روی نسبت بازدهی حقوق صاحبان سهام شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران انجام داده است، با بهره گرفتن از اطلاعات مندرج در گزارش های مالی تاثیر دو روش تاثیر مالی فوق(اخذ وام وافزایش سرمایه) بر نسبت بازدهی حقوق صاحبان سهام عادی آزمون گردیده استنتاج تحقیق نشان می دهد گرچه نسبت جمع دارایی ها به حقوق صاحبان سهام (نسبت اهرمی) برای گروه شرکت هایی که اخذ وام نموده اند در مقایسه با گروه هایی که افزایش سرمایه نوده اند از نظر آماری اختلاف معناداری وجود دارد اما نسبت بازدهی حقوق صاحبان سهام و نیز نسبت فروش به جمع دارایی ها و نسبت سود خالص به فروش در دو گروه شرکت ها اختلاف معناداری با یکدیگر ندارند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

شفیعی (۱۳۷۹) این تحقیق به بررسی « روش های تامین مالی در صنعت برق» پرداخته است. شفیعی معتقد است که بهره گیری از روشها و تکنیک های مدیریت مالی در تامین مالی شرکت ها ضرورت داشته و تدوین راهبردصحیح مالی و استفاده از آن، شرکت را در نیل به اهداف کلی راهبردی خود تقویت می کند. در پایان نیز به ارائه بهترین روش های تامین مالی شامل استفاده از استقراض تامین مالی بین المللی به عنوان پیشنهاد برای صنعت برق پرداخته است.
صمدی (۱۳۹۰) در تحقیق خود به بررسی تاثیرابزارهای تامین مالی و رشد و توسعه شرکت های ماشین سازی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده که در این پژوهش، ارزیابی رشد و توسعه با سه معیار سود سهام، قیمت سهام و تقسیم سود صورت گرفته است. نتایج حاکی از وجود ارتباط معنادار بین ابزارهای تامین مالی و معیارهای قیمت سهام و تقسیم سود است و درنهایت فرضیه اصلی ما مبنی بر وجود ارتباط بین ابزارهای تامین مالی با رشد و توسعه شرکت های مذبور می باشد.
طغیانی (۱۳۸۲) این تحقیق به « بررسی و طراحی یک مدل ریاضی چند دوره ای برنامه ریزی آرمانی جهت تامین مالی بهینه برای شرکت ایران خودرو» جهت دفاع از رساله کارشناسی ارشد محقق پرداخته است. جهت طراحی این مدل ابتدا به ارائه روش های تامین مالی مطرح در شرکت مورد مطالعه پرداخته و سپس مباحث ریاضی طراحی مدل و در نهایت ارائه مدل بهینه نموده است.
استفاده از نتایج این پژوهش در یکی از اعضای جامعه آماری تحقیق حاضر یعنی شرکت ایران خودرو مفید بوده و حتی می تواند در صورت برابر بودن بسترهای شرکت ها در سایر شرکت های صنعت خودرو نیز می تواند کاربرد داشته باشد.
مریم مدرس زاده ( ۱۳۷۲) در پژوهشی خود با عنوان « تلاش برای جذب نقدینگی های سرگردان: به بحث در مورد سابقه و علل پیدایش بورس اوراق بهادار در جهان و ایران به عنوان محلی جهت تامین مالی شرکت ها پرداخته است و درنهایت نتیجه گرفت که باید اقدام به تشکیل شرکت های توسعه منطقه ای داخلی شود.
مشمول بناب (۱۳۸۳) به بررسی مقایسه ای تامین مالی از طریق وام بر سود شرکت ها با نگاهی به صنایع خودروسازی و نفتیپرداخته است. نتایج بدست آمده حکایت از رابطه معنادار بین تامین مالی از طریق وام در سود شرکت های صنعت خودرو را تایید می کند و با نظریه میلروم و دیلیانی که بیانگر رابطه معنی دار بودن بدهی های بلند مدت با سود دارد مطابقت دارد که موجب افزایش ارزش شرکت و ثروت سهامداران است.
عبادی دولت آبادی (۱۳۸۱) محقق به بررسی تامین مالی ( منابع خارجی) بر بازده و قیمت ساهم شرکت های پذیرفته شده در بورس پرداخته است. وی به بررسی خود در فاصله سالهای ۷۹-۷۵ پرداخته که در آن ابتدا تاثیر افزایش سرمایه و وام بلند مدت بر قیمت وبازده ماهانه سهام بررسی شده و سپس بازده سالانه شرکت هایی که از دو منبع مالی خارجی استفاده برده اند با یکدیگرو بامتوسط صنعت مقایسه شده است وبه این نتیجه رسیده است که تاثیر انتشار سهام نسبت به وام بلند مدت بر قیمت سهام بیشتر است و همچنین افزایش سرمایه در مقایسه با استقراض بانکی تاثیر بیشتری بر روی بازده سهام دارد.
۲-۲۷ خلاصه و جمع بندی فصل
تصمیمات مربوط به تامین مالی مورد نیاز شرکت ها، از مهمترین تصمیمات مدیریت مالی است. اهمیت این تصمیم وآثار آن بر ساختار مالی موسسه و در نهایت منافع سرمایه گذاران به حدی است که این گونه تصمیمات را از نوع تصمیمات راهبردی تعریف می کنند. شرکت ها روش های تامین مالی مختلفی را می توانند استفاده کنند. تا به اتخاذ تصمیم بهینه ای در این مورد بپردازند که با توجه به موضوع تحقیق حاضر در این فصل به آنها پرداخته شده است.
در بخش اول این فصل به بیان ادبیات تامین مالی شامل تامین مالی شرکت ها، روش های تامین مالی شرکت ها شامل کوتاه مدت ( اعتبارات تجارت، وام های بانکی کوتاه مدت و اسناد تجاری) و تامین مالی بلند مدت ( وام بلند مدت، اجاره های بلند مدت) پرداخته شده است. در ادامه به معرفی اوراق قرضه به عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی جهانی پرداخته شده که در آن تعریف و خصوصیات اوراق قرضه بیان شده است.
در ادامه سهام عادی، سهام ممتاز و انواع آنها بعنوان ابزارهای دیگر تامین مالی معرفی شده و در نهایت به بررسی سود انباشته به عنوان منبع داخلی تامین مالی پرداخته است. در قسمت دوم این فصل به بحث سودآوری صنایع اعم از قیمت سهام شرکت ها و سود خالص سالانه و همچنین سیاست تقسیم سود شرکت های نفتیپذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است.
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱ مقدمه
هدف تمامی علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسائل و مشکلات دنیای اجتماعی، روش های علمی تغییرات قابل ملاحظهای پیدا کردهاند. این روندها و حرکتها سبب شده است که برای بررسی رشته های مختلف بیشتری از روش علمی استفاده شود. منظور ارزش علمی همه راه ها و شیوههایی است که پژوهشگر را از هر لحاظ مصون بدارد و امکان رسیدن به حقیقت را برای وی فراهم سازد (دلاور، ۱۳۷۶).
یکی از ویژگیهای تحقیق علمی که هدف آن حقیقتیابی میباشد، استفاده از یک روش تحقیق مناسب میباشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدفها و ماهیت موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای تحقیق است (خاکی، ۱۳۷۹، صص ۱۴۳-۱۴۲).
۳-۲ روش تحقیق
یکی از روش های انجام تحقیقات علمی، روش تحقیق توصیفی میباشد که هدف آنها توصیف کردن شرایط با پدیده های مورد نظر میباشد که شامل جمعآوری اطلاعات برای ازمون فرضیه ها یا پاسخ به سؤالات مربوط به تحقیق میباشد. در اینگونه تحقیقات، محقق بدون اینکه دخالتی در آنچه را که هست انجام دهد، نتایج عینی از موقعیت پدیده ها یا شاخصهها گزارش میدهد و با بهره گرفتن از روش های گوناگون به توصیف آن پرداخته میشود.
در واقع تحقیق توصیفی را میتوان به زیر گروه های پیمایشی، همبستگی و رویدادی (علمی مقایسهای) طبقهبندی کرد. در تحقیق پیمایشی پاسخ پرسشنامه ها مصاحبهها در یک نمونه تعیین شده، جمعآوری و تجزیه و تحلیل میگردد و سپس پیشنهادهای لازم براساس نمونه اندازه گیری شده و به جامعه مورد نظر تعمیم داده میشود (دلاور، ۱۳۸۰).
این تحقیق با لحاظ ماهیت موضوع و روش از نوع تحقیقات توصیفی – همبستگی بوده و برای اندازه گیری میزان ارتباط (در صورت وجود) بین دو متغییر یا تعدادی ارقام که مبین اطلاعاتی باشد بکار می رود و به تشریح رابطه بین متغییرهای مالی و اقتصادی با بهره گرفتن از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون می پردازد و از نظر هدف کاربردی می باشد.
۳-۳ جامعه آماری
جامعه اشاره به گروهی دارد که افراد از یک خصوصیت مشترکی برخوردار هستند که آنها را از دیگر گروه ها متمایز میکند (کرسول، ۳۵۸:۲۰۰۵) پژوهشگران همیشه کلیت یک جامعه را مطالعه نمیکنند زیرا نمیتوانند هر اعضای آن جامعه را شناسایی کنند یا نمیتوانند فهرست اسامی آنها را به دست آورند بنابراین در عمل پژوهشگران جامعه هدفدار (که نسبتاً چارچوب نمونهبرداری نامیده میشود) مطالعه میکنند (الوانی، داناییفر، آذر، ۳۸۷).
جامعه آماری کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد در این باره باید گفت که از این تعداد ۸۹ شرکت در بورس اوراق بهادار تا سال ۱۳۸۹ پذیرفته شده اند داده های این شرکت ها در دوره های ۱۳۸۶-۱۳۸۹ مد نظر می باشد زیرا:
اولاً اطلاعات این شرکت ها توسط حسابدارن رسمی حسابرسی می شود، لذا نسبت به اطلاعات سایر شرکت ها از قابلیت اتکا بالاتری برخوردار است، ثانیاً اطلاعات آنها قابل دسترسی است.
۳-۳-۱ نمونه آماری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...