ارتباطات (نه ترویج و گسترش) [۶۳](کاتلر،‌۱۳۸۵: ۱۵۲)
استفاده از ۵V (گرایش خریدار)
به طور کلی، خریدار در خرید کالاها و خدمات از طرفی اطلاعات کاملی از عوامل آمیخته بازاریابی ندارد و از طرف دیگر به دنبال بدست آوردن مزایایی از محصولات ارائه شده است. «گرایش خریدار» به فرآیندی اشاره دارد که در آن مشتری بالقوه، با تفکر و ارزیابی و مشورت، منبع مناسب عرضه را انتخاب و برای خرید محصول اقدام می کند. در نتیجه با بررسی گرایش خریدار و تعیین ارتباط آن با آمیخته بازاریابی شرکتها،‌ می توان به جایگاه رقابتی مناسبی دست یافت،‌ گرایش خریدار به طور کلی دارای ۵ بعد زیر است:

ارزش[۶۴]: جدا از ویژگی های آشکار ارزش مانند کیفیت، مناسب بودن برای هدف، اطمینان و غیره، قیمت،‌عملکرد و شهرت عرضه کننده نیز برای خریدار مهم است. به علاوه خریداران ظرفیت فنی و ویژگیهای سمبولیک مانند منحصربه فرد بودن و جایگاه مارک هستند.
کارایی[۶۵]: کارایی زمانی حادث می شود که خریدار قابلیت دسترسی کلی به عرضه کننده را مطابق با انتظارات خود داشته باشد. نزدیکی و دسترسی آسان به منبع خرید، برای خریدار مهم است. مسافت نه تنها با دسترسی،‌انتخاب، آزادی عمل و استطاعت خریدار ارتباط دارد. بلکه با «زمان» که غالباً مهمترین عامل است نیز ارتباط تنگاتنگی دارد. قدرت و شهرت نام و نشان تجاری، قابلیت تکرار خرید، نتایج خرید و شکل ویترین فروشگاه ها نیز در کارآیی مؤثر هستند.
مقدار[۶۶] : یکی از مشکلات خریداران، ماهیت محدود بعضی از محصولات (کالاها و خدمات) است. برای مثال مکانیکی که به یک قطعه نیاز دارد و مجبور است یک سری کامل از این قطعات را خریداری کند،‌این صرفه جویی به مقیاس در فروشگاه ها، از لحاظ هزینه ای به زیان خریدار است. «مقدار» به عواملی نظیر کمیت، تعداد قابلیت تقسیم،‌ثبات، قطعات یدکی،‌اندازه بسته و .. اطلاق می شود.
تنوع[۶۷]: آزادی در انتخاب، حق مسلم مشتری و عامل ضروری در بازاریابی اثربخش است. اما انتخاب را نه تنها با ارائه تنوع محصول،‌ بلکه با تنوع قیمت، تنوع شیوه های پراخت و تحویل، تنوع خدمات پس از فروش، بیمه، گارانتی و… نیز می توان تضمین کرد.
مزایا[۶۸]: مشتریان مزایای محصول را مشاهده می کنند و تنها در صورتیکه تشخیص دهند منبع موردنظر، بهترین مزایا را ارائه کرده است،‌روابطشان را با عرضه کننده ادامه می دهند Bennett, Anthony, (1997)
رهایی از زندان حروف
کاتلر پیشنهاد رهایی از زندان حروف را با تعریف مجدد وظایف ضروری هریک از p ها به شرح زیر ارائه نموده است : (کاتلر،‌۱۳۸۵: ۱۵۳)
محصول= پیکربندی[۶۹]
قیمت= ارزش گذاری[۷۰]
مکان= تسهیلات گذاری[۷۱]
ترویج= نمادگذاری[۷۲]
در بسیاری از سازمانها تغییر از تمرکز سنتی بر چهارp به تمرکز مشتری، مستلزم تغییر عمده در فرهنگ موسسه و همچنین استراتژی بازاریابی می باشد . به عبارت دیگر بایستی شرکت را از تفکر درون به برون، به سمت استفاده از تفکر برون به درون حرکت داد . تفکر درون به برون با نیازهای سازمان شروع میشود در حالیکه تفکر برون به درون با نیازهای مشتری آغاز میشود . (دانکن، ۱۳۸۵ : ۲۳ ) در هر صورت ترفیع به عنوان یکی از عناصر مهم آمیخته بازاریابی میباشد که در کنار سایر عناصر آمیخته نقش مهمی را در فرایند برنامه ریزی بازاریابی ایفاء میکند . اکنون عالمان بزرگ بازاریابی توسط بیانات آقای کاتلر به این امر واقف شده اند که آمیخته بازاریابی جدید شامل سه عنصر خواهد بود: People- People- People . در انتها در جدول۴-۲ خلاصه سیر تحول و تکامل آمیخته بازاریابی آمده است .
جدول۴-۲ : خلاصه سیر تحول و تکامل آمیخته بازاریابی

گروه
ردیف
عنوان
شرح مختصر

۴P + P های افزوده شده

۱

محصول

شامل تصمیمات در مورد ابعاد،نام، زمان تحویل، کیفیت و تضمین کالا

۲

قیمت

شامل تصمیمات در مورد قیمتهای عمده فروشی، خرده فروشی، تخفیف و اعتبار

۳

مکان توزیع

شامل تصمیمات در مورد روش های توزیع،‌ اعطای نمایندگی، پخش،‌انبارداری وحمل

۴

ترویج و گسترش

شامل تصمیمات در مورد نحوه تبلیغات و اطلاع رسانی، جوایز و روش های افزایش فروش

۵

بسته بندی

شامل تصمیمات در مورد رنگ، طرح و جلوه های بسته بندی، اطلاعات مندرج روی بسته

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...