عملکرد شرکت

X1

رد فرض H0

فرض رابطه خطی پذیرفته می‌شود

نوسانات سرمایه

X2

پذیرش فرض H0

فرض رابطه خطی رد می‌شود.

کارایی بازار

X3

رد فرض H0

فرض رابطه خطی پذیرفته می‌شود

کارایی بازار نشأت‌گرفته از عملکرد شرکت

X4

رد فرض H0

فرض رابطه خطی پذیرفته می‌شود

اهرم مالی

X5

پذیرش فرض H0

فرض رابطه خطی رد می‌شود.

اندازه شرکت

X6

رد فرض H0

فرض رابطه خطی پذیرفته می‌شود.

فصل پنجم:
تلخیص، نتیجه‌گیری، پیشنهادها

مقدمه
در فصل چهارم گزارش تحقیق، توصیف نمونه آماری، توصیف یافته‌ها، تحلیل پیش‌فرض‌ها، تحلیل روابط بین متغیرها و نهایتاً تعمیم‌یافته‌ها از نمونه تصادفی به جامعه آماری مطرح‌شده است. پیش‌فرض‌های مورد ارزیابی به‌تبع تحقیقات مرتبط یا مشابه، بر مبنای استفاده از رگرسیون خطی مرکب به‌منظور تعیین رابطه بین متغیرها موردبررسی قرار گرفته‌اند. به‌منظور داده‌پردازی اولیه از نرم‌افزار اکسل و در راستای توصیف یا تحلیل یافته‌ها از نرم‌افزارهای آماری SPSS و EVIEWS بهره گرفته شده است.
در این فصل بر مبنای نتایج به‌دست‌آمده در فصل چهارم و به‌طورکلی فصول قبل به خلاصه یافته‌ها، نتیجه‌گیری و پیشنهادهای تحقیق اشاره شده است.
در ابتدا خلاصه‌ای از تحقیق مطرح گردیده و طی آن به موضوع و روش تحقیق و نهایتاً بدون اشاره به فرضیات به نتایج و دستاوردهای تحقیق حاضر اشاره شده است. سپس در بخشی به‌عنوان نتیجه‌گیری، فرضیات تحقیق مطرح و با شرح مختصری از پردازش آماری مربوطه به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری نسبت به فرضیات تحقیق مبادرت شده است. در ادامه پیشنهادهای تحقیق در دو بخش توصیه‌های کاربردی برای قلمرو تحقیق مبتنی بر یافته‌ها و در بخش دوم رهنمودهایی به دیگر محققین جهت انجام تحقیقات مرتبط عنوان‌شده است. در انتهای این فصل به محدودیت‌های تحقیق که به‌نوعی اعتبار یا قابلیت تعمیم نتایج تحقیق را با تردید مواجه ساخته است، بیان‌شده است.

خلاصه یافته‌ها
هدف از این تحقیق تعیین ارزیابی رابطه بین عملکرد، نوسانات سرمایه و کارایی بازار سهام شرکت‌ها، کارایی بازار سهام نشأت‌گرفته از عملکرد شرکت با ریسک شرکت شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار تهران بوده است. به همین دلیل در این پژوهش از متغیر ریسک شرکت به‌عنوان متغیر وابسته و از متغیرهای عملکرد، نوسانات سرمایه و کارایی بازار سهام شرکت‌ها، کارایی بازار سهام نشأت‌گرفته از عملکرد شرکت به‌عنوان متغیر مستقل استفاده شده است. در این تحقیق جامعه آماری عبارت از شرکت‌های منتخب بورسی با دوره مالی منتهی به ۲۹ اسفند، عدم تعلق به شرکت‌های واسطه‌ای و سرمایه‌گذاری، فعال در دوره بررسی با اطلاعات در دسترس تعریف‌شده و بر مبنای جدول مورگان حجم نمونه تصادفی تعیین و به روش تصادفی ساده از آن ۱۱۰ شرکت انتخاب‌شده است.
داده‌های تاریخی مربوط به نمونه تصادفی از نرم‌افزارهای بورسی و در صورت لزوم با مراجعه به‌صورت های مالی مربوطه گردآوری‌شده است. محدوده زمانی بررسی داده‌های عملکردی سال‌های مالی ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ به‌عنوان یک دوره ۵ ساله تعریف‌شده است. توصیف داده‌ها یا متغیرهای تحقیق نشان داد که:
۱) ریسک شرکت در شرکت‌های نمونه به‌طور نسبی اقلاً ۷۱/۸-حداکثر ۸۴/۳۶ بوده است. متوسط ریسک شرکت ۷۴۵ /۰ با انحراف معیار ۵۳/۲ بوده است.
۲) عملکرد شرکت در شرکت‌های نمونه به‌طور نسبی اقلاً ۳۸/۰ و حداکثر برابر ۲۸/۹ بوده است. مقدار متوسط آن ۴۹/۱ با انحراف معیار ۷۹۷ /۰ بوده است.
۳) نوسانات سرمایه شرکت در بین شرکت‌های نمونه به مرتبه اقلاً ۴۸/۲۲- و حداکثر برابر ۵۶/۹ بوده است. مقدار متوسط آن در بین شرکت‌ها ۰۷۷/۰- با انحراف معیار ۵۳/۱ مرتبه بوده است.
۴) کارایی بازار سهام شرکت در بین شرکت‌های نمونه اقلاً ۰۶/۷- و حداکثر برابر ۱۸/۳ بوده است. مقدار متوسط آن در بین شرکت‌ها ۷۱۵/۰ با انحراف معیار ۴۷/۱ بوده است.
۵) کارایی بازار سهام نشأت‌گرفته از عملکرد شرکت، در شرکت‌های نمونه اقلاً ۹۹/۸- و حداکثر برابر ۳۹/۱۱ بوده است. مقدار متوسط آن در بین شرکت‌ها ۱۱/۱ با انحراف معیار ۲۷/۲ بوده است.
۶) اندازه شرکت در شرکت‌های نمونه به‌طور نسبی اقلاً ۱۰/۱۰ و حداکثر برابر ۸۲/۱۸ بوده است. مقدار متوسط آن در بین شرکت‌ها ۶۹/۱۳ با انحراف معیار ۴۵/۱ بوده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...