1-rsg

در در روابط زير h2وراثت‌پذيري عمومي، σ2g واريانس ژنوتيپي، σ2pواريانس فنوتيپي، σ2lt واريانس اثر متقابل ژنوتيپ و محيط، σ2ε واريانس خطا، CVg ضريب تغييرات ژنتيکي، CVp ضريب تغييرات فنوتيپي، MSt مجموع مربعات ژنوتيپ‌ها، MSgl مجموع مربعات اثر متقابل ژنوتيپ و محيط رطوبتي، MSe مجموع مربعات خطاي آزمايش، L تعداد محيط و r تعداد تکرار در آزمايش مي‌باشند که با توجه به اميد رياضي جدول 3-5 بدست مي‌آيند.

واریانس ژنتیکی

واریانس فنوتیپی

واریانس اثر متقابل ژنوتیپ در محیط

وراثت پذیری عمومی

فصل چهارم
نتایج و بحث
4-1 نتایج آزمایشات گلخانه­ای
در این مطالعه با انجام تجزیه تحلیل آماری همانطور که در شکل 1-4 دیده می­ شود ارقام اترک، ارگ، اروند و بولانی در برابر جدایه زنگ قهوه­ای واکنش حساسیت و بقیه ارقام واکنش مقاومت نشان دادند که این مقاومت می ­تواند ناشی از ژن‌هاي مقاومت گیاهچه اي زنگ قهوه‌اي (مقاومتی که از مرحله برگ اول گیاهچه ظهور پیدا کرده و تا آخرین مرحله رشد همچنان باقی بماند) در این ارقام باشد (Knott, 1989).
4-1-1 تجزیه واریانس تیپ آلودگی و دوره کمون
نتایج تجزیه واریانس برای صفات تیپ آلودیگی و دوره کمون نشان داد که ارقام برای هر دو صفت در سطح 1درصد اختلاف معنی‌دار داشتند (جدول 4-1). قاسم زاده و همکاران (1389) گزارش کردند که هر دو صفت تیپ آلودگی و دوره کمون در سطح 1درصد اختلاف معنی­داری داشتند. اصغری­میرک و همکاران (1390) گزارش کردند که در تجزیه واریانس بین ژنوتیپ­های مورد مطالعه تفاوت معنی­داری از نظر صفات مورد مطالعه وجود دارد. نتایج مقایسه میانگین صفات تیپ آلودگی و دوره کمون به روش مقایسه چند دامنه­ای دانکن نشان داد که ارقام مورد مطالعه از نظر صفات اندازه ­گیری شده اختلاف معنی­داری با هم داشتند. رقم اروم دارای بیشترین طول دوره کمون (15 روز) و رقم بولانی دارای کمترین طول دوره کمون (3/8 روز) بود. در مورد صفت تیپ آلودگی رقم اروم کمترین تیپ آلودگی و رقم بولانی بیشترین تیپ آلودگی را نشان داد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جدول4-1 تجزیه واریانس صفات تیپ آلودگی و دوره کمون برای ارقام تجاری گندم نسبت به بیماری زنگ قهوه­ای

منبع تغییرات

میانگین مربعات

درجه آزادی

تیپ آلودگی

دوره کمون

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...