شکل ‏۳‑۱۲: برش بالای استوانه های موازی

(‏۳‑۱۸)

در سیستم عایقی بین دو فاز مجاور، بخش اعظم آن مربوط به روغن می­باشد و در نتیجه تنها ضریب گذردهی الکتریکی روغن در معادله (‏۳‑۱۸) جایگزین می­ شود.

خازن بین سیم­پیچ­های فشارقوی و تانک

با توجه به شکل ‏۳‑۱۳ و آرایش فاز­های مختلف و نحوه قرار گرفتن آن­ها در برابر دیواره تانک ترانسفورماتور، دو معادله برای ظرفیت خازنی باید در نظر گرفت، معادله­ای برای فاز­های بیرونی که بصورت خازن استوانه­ای بوده و معادله­ای هم برای فاز وسط که بصورت یک استوانه با یک صفحه زمین­شده می­باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

برای فاز­های بیرونی از رابطه (‏۳‑۱۹) استفاده می­گردد که در آن عرض تانک ترانسفورماتور می­باشد. ضریب ۷۵/۰ هم در معادله لحاظ شده است که تانک استوانه کامل نمی ­باشد[۸].

(‏۳‑۱۹)

برای ظرفیت خازنی بین فاز وسط با تانک ترانسفورماتور، از آرایش استوانه با صفحه زمین­شده استفاده می­گردد که در معادله (‏۳‑۲۰) نشان داده شده است.

شکل ‏۳‑۱۳: هادی استوانه ­ای در برابر صفحه زمین ­شده

(‏۳‑۲۰)

هم چنین سیستم عایقی برای محاسبه ظرفیت خازنی فوق­الذکر کاملا روغن بوده و در نتیجه تنها ضریب گذردهی الکتریکی روغن در معادله جایگزین می­ شود.

خازن سری

ظرفیت خازن سری شامل ظرفیت خازنی بین دور­های موجود در یک دیسک و هم­چنین ظرفیت خازنی بین دیسک­های متوالی می­باشد. این مطلب در شکل ‏۳‑۱۴ نشان داده شده است.

شکل ‏۳‑۱۴: ظرفیت ­های خازنی دوربه­ دور و دیسک به دیسک در سیم پیچی دیسکی[۴۶]

ظرفیت خازنی دور به دور

ظرفیت خازنی دور به دور که در شکل فوق نشان داده شده است را می­توان با بهره گرفتن از روابط حاکم بر صفحه­های موازی بدست آورد.

(‏۳‑۲۱)

در معادله فوق، ضریب گذردهی الکتریکی کاغذ، قطر متوسط سیم­پیچ، فاصله بین دو دور که از جنس کاغذ می­باشد و w ارتفاع هادی است.

ظرفیت خازنی محوری بین دو دیسک متوالی

با توجه به فاصله محوری کم بین دیسک­ها در مقایسه با قطر سیم­پیچ فشار قوی، می­توان از قوانین حاکم بر ظرفیت خازنی صفحات­موازی در محاسبه این ظرفیت خازنی استفاده نمود. با توجه به شکل ‏۳‑۱۵و مرجع [۵۴] خواهیم داشت.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...