معاینه چشم،گوش و حلق و بینی
معاینه برای تشخیص بیماریهای روانی و اعصاب

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

آزمایش و بازرسی محل کار، محل استراحت، منازل،محل زیست کارکنان
ب)خدمات درمانی
روش های کلی تأمین خدمات درمانی به یکی از طرق زیر صورت می گیرد:
۱)ایجاد واحدهای خدمات درمانی مثل کلنیک یا بیمارستان در جوار محیط کار
۲)برقراری بیمه خدمات درمانی(عقد قراردادههای خدمات درمانی)
۳)ایجاد بهداری و پست های کمک های اولیه و معالجات سرپائی
یکی از وظایف عمده اداری در زمینه امور بهداشت و درمان جمع آوری و نگهداری مدارک و اسناد پزشکی کارکنان و ارسال این سوابق همره کارمند در موقع انتقال می باشد.
۲-۱-۳۰مبارزه با مصرف الکل و مواد مخدر
اثرات منفی استفاده از مواد مخدر،بسیار ویرانگر است.
کارکنان معتاد به الکل و یا مواد مخدر مشکلات فراوانی را برای خود ، سازمان و دیگران ایجاد می کنند. غیبتهای بیش از اندازه،کیفیتهای پایین و سوانح محیط کار، غالباً مربوط به کارکنانی است که معتاد به الکل و یا مواد مخدر هستند. حتی بسیاری از آنان در ساعات کار از الکل و یا مواد مخدر استفاده می کنند.
معالجۀمعتادان به الکل و مواد مخدر شاید بهترین راه مقابله با این مشکل باشد. البته باید ریشه های این مشکل را هم شناخت و آنها را از بین برد. ضمن آنکه مدیران و سرپرستان هم در محیطهای کاری باید کارکنان و همقطاران خود را زیر نظر داشته باشند و به محض مشاهدۀآثاری از ابتلا به الکل و یا مواد مخدر، آنان را برای ترک اعتیاد به مراجع مسؤول معرفی کنند. گواهی اعتیاد نداشتن به الکل و مواد مخدر در بدو استخدام و معاینات متوالی کارکنان مشکوک هم می تواند در کاهش مشکلات یاد شده مؤثر باشد.( ابطحی ،۱۳۸۰: ۳۵۰)
مبارزه با سیگار
کشیدن سیگار در محل کار یا مجامع عمومی ، یکی دیگر از مشکلاتی است که سلامت کارکنان را به مخاطره می اندازد . سیگار کشیدن قبل از اینکه یک خودکشی باشد ، یک دیگر کشی است . بر اساس تحقیقات ، دود ناشی از کشیدن سیگار برای اطرافیان بیش از فرد سیگاری زیانبار است .
علاوه بر این ، هزینه های اقتصادی سیگار هم رقم چشمگیری است . تنها در آمریکا در سال ۱۹۸۰ ، بالغ بر ۸۱ میلیون روز کاری ناشی از غیبتهای کاری معتادان به سیگار ثبت شده است ، که ضرر و زیان آن حدود ۲۷ میلیارد دلار برای کار فرمایان و کارکنان بوده است . تحقیقات، نمانگر این واقعیت بوده است که مردان سیگاری ، حدود ۴۰ درصد و زنان سیگاری ، حدود ۲۵ درصد بیش از افراد غیر سیگاری غیبت کاری داشته اند .
عکس العمل سازمانها در برابر مشکلات ناشی از اعتیاد به سیگار متفاوت بوده است : برخی برنامه هایی را برای ترک سیگار به مرحله ی اجرا در آورده اند ؛ برخی دیگر محل مشخصی را به سیگار کشیدن اختصاص داده و پارهای دیگر حتی از استخدام معتادان به سیگار خود داری کرده اند . (ابطحی،۳۵۱:۱۳۸۰)
۲-۱-۳۱مهندسی عوامل انسانی انسانی ( ارگونومی )
ارگونومی از علوم نسبتا جدید است . این واژه ریشه در زبان یونانی دارد و ترکیبی است از دو کلمه ی ارگو به معنی کار و نوموس به معنی قانون و طبیعت . این واژه در اصطلاح آ مریکاییان عوامل انسانی یا مهندسی انسانی خوانده میشود
علم ارگونومی ، آمیزه ای از علوم مهندسی ، مدیریت ، پزشکی ، روانشناسی و است که در آن مهندسان صنایع در مسایل مربوط به طراحی جا و مکان ، انسان شناسان فیزیکی در مورد حوزه ی حرکات بدنی آدمی ، زاویه ی دید و محدودیتهای مربوط به حرکات بدنی او ، مهندسان حفاظت و ایمنی در مورد تامین تندرستی و ایمنی انسان در محیط کار با تدوین معیار های محیط کاری و بازرسی های مربوط به شرایط فیزیکی محیط کار ، ابزارهای کاری و بررسی میزان سوانح در محیط کاری و ریشه یابی آن ها و روانشناسان در زمینه های طراحی ، توسعه و غنی سازی شغلی مطالعه و تحقیق می کنند . همچنین ، متخصصان دیگری ، مانند مهندسان تعمیرات و نگهداری ، مشاوره ی امور مدیریت و کار شناسان امور پرسنلی نیز در این زمینه همکاری می کنند . (ابطحی،۳۵۶:۱۳۸۰)
الف)خدمات مشاوره ای
خدمات مشاوره ای به کارکنان و خانواده های آنان کمک بزرگی می باشد. سازمان ها می توانند کمک حقوقی و قانونی توصیه و مشورت های مالی، مساعدت در جهت بهبود فکری و هدایت حرفه ای را از طریق سرپرستی و حسن توجه یک مشاور حرفه ای،در دسترس کارمندان قرار دهند. مقررات تفضیلی مالیات و احتمالات سود بیشمار،مشاوره مالی را به صورت یک خدمت جذاب به ویژه برای مدیران اجرایی در آورده است.(سید جوادین، ۱۳۸۴ :۶۶۵)
ب)کمک های فکری و روانپزشکی
مشکلات زندگی وابعاد مختلف آن با گذشت زمان و پیچیده تر شدن نظام های اجتماعی رو به افزایش است. گرفتاریهای و نگرانیهای ناشی از این مسائل بعضی اوقات انسان را به بن بست میزساند، تا جائیکه شخصاًاز حل مشکلات خویش عاجز می شود. در این شرایط انسان نیاز به کمک فکری دارد.درگیریهای فکری بعضی کارکنان در حدی است که اشخاص معمولی قادر بهئ کمک به آنها نبوده و به کمک روانپزشک نیاز پیدا می شود. به همین جهت کارخانجات و موسسات بزرگ متخصصینی برای یاری و ارشاد اینگونه اشخاص استخدام می کنند. این متخصص باید اغلب در حال گشت و گذار در محل های کار بوده و افراد را زیر نظر داشته ،با آنها که نیاز به کمک فکری دارند مصاحبه و راهنمائی های لازم رابنمایند. برای این منظور در اغلب کشوره مددکاران اجتماعی تربیت می کنند. کار این مددکاران اجتماعی راهنمائی و ارشاد کارکنان در موسسات مختلف می باشد.اینگونه کمک و راهنمائی ها به ترتیب زیر انجام می گیرند:
ارشاد مادران برای تربیت کودکان.
راهنمائی در جهت تغذیه بهداشتی خانواده ها.
آموزش بهداشت و کمک های اولیه.
هدایت و ارشاد کودکان به تحصیل و رفتن به مدرسه.
یاد دادن فنون خیاطی،آشپزی و تربیت کودک وغیره به مادران.
رفع بعضی اختلافات که ممکن است با همسایگان و اقوام و حتی همکاران آنان بوجود آید.
بر طرف کردن بعضی گرفتاریهای مالی و بهداشتی،در حد امکان.
مراجعه کارکنان به متصدیان مربوطه در مواردی که اشکال آنه مربوط به محیط کار باشد.
( میرسپاسی ، ۱۳۸۰ :۳۸۰)
ج)اهمیت مشارکت کارمندان در عملکردهای مربوط به حفظ استعدادها:
مشارکت خود کارمندان در این زمینه امری ضروری است ،نه تنها این کارمندان بهتر کار کرده و بازدهی بیشتری دارند، بلکه به این دلیل که این کارمندان دیگر تمایلی به ترک کار خود نخواهند داشت . مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۷(Blessing White) نشان می دهد که ۸۵ درصد کارمندانی که در محل کار خود مشارکت فعال دارند، تمایل دارند با کارفرمای فعلی خود به کار ادامه دهند . مشارکت کارمندان نه تنها با حفظ استعدادهای کاری رابطۀ مثبت دارد ، بلکه این کارمندان با خلاقیت و نوآوری بیشتر کار می کنند که به نوبۀ خود روی درآمد وسود دهی شرکت نیز تأثیر مستقیم دارد و این نقطه مقابل کارمندانی است که هیچ مشارکتی در امور خاص شرکت نداشته و تنها به فکر گرفتن حقوق خود هستند . عوامل مهم مربوط به مشارکت کارمندان شامل موارد زیر است:
مطابقت داشتن اهداف کاری کارمند با اهداف تجاری شرکت
اعتماد به کارمندان جهت استفاده از استعداد شخصی در زمینۀ پیشرفت شرکت
حقوق و مزایای کافی
توجه مثبت از طرف مدیران هر بخش در شرکت
مشارکت فعال در پیشرفت سازمان
مشارکت در تصمیم گیری به جای اطاعت کورکورانۀ دستورات
رضایت کارمند از سیاستهای، شرایط کاری، سود و مزایا، انعطاف پذیری فضای کاری و سایر موارد (ساموئل،۱۰،۲۰۰۸)۱[۱۰]
بخش دوم: عملکرد
مقدمه
آگاه کردن فرد از عملکرد خود ، و کمک به او برای بهبودی آن ، فرایند ی است که از اوایل دوران کودکی آغاز می شود . ابتدا والدین و افراد دیگر خانواده با تشویق و تنبیه باز خود رفتار و اعمال کودکان را به آنها باز می نمایند . کودکان خیلی زود یاد میگیرند که نتیجه رفتار درست پاداش و یا جلوگیری از تنبیه است . همانطور که نتیجه احتمالی رفتار نامناسب تنبیه است .
فرد با ورود به مدرسه با اولین نظام ارزشیابی رسمی خود-ورقه های امتحانی و کارت های گزارش مدرسه – روبرو می شود . از اینجا به بعد ، معلمان ، مربیان ، همبازی ها و بالاخره سرپرستان جریان جریان مداومی از باز خورد عملکرد افراد را در اختیار آنها قرار قرار می دهند . فرایند دادن اطلاعات به افراد را در مورد نحوه اجرای کارشان ارزیابی عملکرد می گویند .
ارزیابی عملکرد
عملکرد حدی است که کارمند الزامات شغلش را برآورده می کند. در یک تعریف رسمی تر، عملکرد شغلی کمیت و کیفیت وظایف انجام شده توسط یک فرد یا گروه در کار محوله را می گویند. عملکرد شغلی زیر بنای بهره وری است و بایستی بتواند به کسب اهداف سازمانی کمک کند (شامانی ،۴۴:۱۳۸۸)
«عملکرد» عبارت است از مجموع رفتارهای در ارتباط با شغل که افراد از خود نشان می دهند. «ارزیابی عملکرد» یا سنجش عملکرد فرایندی است که به وسیله آن مدیر رفتارهای کاری کارکنان را از طریق سنجش و مقایسه آنها با معیارهای از پیش تعیین شده ارزیابی می کند نتایج حاصله را ثبت و آنها را به اطلاع کارکنان سازمان می رساند. یک سیستم ارزیابی عملکرد، فرآیندها و فعالیتهای سازمانهای مرتبط با موضوع ارزیابی عملکرد را شامل می شود. سنجش عملکرد یکی از اجزاء نظام ارزیابی عملکرد است.
۲-۲-۱ عوامل موثر در عملکرد فردی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...