غیردولتی

مهر اراک- انرژی ساوه – پرندک – زرندیه – شهرآفتاب- خمین – فخر رازی ساوه – فن و دانش ساوه – مهرگان محلات – ناصرخسرو ساوه

غیرانتفاعی

اراک – خمین – دلیجان – محلات – ساوه – شازند – آشتیان – تفرش – نوبران – فرمهین- باشی قورچی – کمیجان – میلاجرد

پیام نور

آموزش از راه دور

۲-۴-۷ صنایع مادر و ویژه
استان مرکزی رتبه نخست تنوع محصولات صنعتی را دارد و در حوزه تولید شمش آلومینیوم، فولاد، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی، پروفیل، معادن مس و طلا، پالایشگاه و پتروشیمی، تولید سیمان، صنایع خودرو، صنایع غذایی و شیمیایی مزیت بالایی دارد. استان مرکزی از جمله استانهای صنعتی کشور محسوب می شود، وجود صنایع مادر، این استان را به یکی از قطبهای صنعتی کشور مبدل کرده است؛ همچنین وجود کارخانه های چشمگیر و تولیدی نیز خود گویای این مهم است.
مهمترین کارخانه های صنعتی استان: ماشین سازی، آلومینیوم سازی، کابل سازی، کمباین سازی، لاستیک سازی، کارخانه هپکو (سازنده ماشین آلات راه سازی)، کارخانه های سازنده پروفیل و لوله های آبیاری آلومینیومی، کارخانه های آونگان (سازنده پایه فلزی انتقال نیرو)، کارخانه ادوات کشاورزی، کارخانه تولید نورد آلومینیوم، رنگ روناس، پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه و آذرآب را میتوان نام برد (توانمندیهای استان مرکزی، ۱۳۹۳).
۲-۴-۸ منابع معنوی و فرهنگی
استان مرکزی از جمله استان‌های نخبه پرور کشور است. تعداد مفاخر کشور بیش از ۴۵۰۰ نفر هستند که یک چهارم (۱۱۰۰ نفر) مربوط به استان مرکزی است و این امر نشانگر اهمیت خطه این استان در فرهیخته پروری است از این رو به این استان لقب بهشت مفاخر.، سرزمین آفتاب و پایتخت مفاخر و مشاهیررا داده‌اند (مهر، ۱۱ /۱/ ۱۳۹۱).
۲-۴-۹ علت انتخاب استان مرکزی جهت تحقیق
با عنایت به اینکه استان مرکزی از نظر وجود مراکز اداری و صنعتی نسبت به کل کشور تناسب زیادی بین نسبت جمعیت و وسعت استان نسبت به کشور و پراکندگی و تنوع حضور اقشار مختلف ازجمله دارای مکانهای تمرکز جمعیت متشکل از بافت شهری – روستایی و عشایری است و از نظر اقتصادی و سیستم اداری انتظار میرود رغبت بیشتری به توسعه و گسترش شبکه های اتوماسیون اداری داشته باشد و از سوی دیگر ارتباط با سکونت محقق دسترسی به منابع اطلاعاتی لازم را هم فراهم نموده است.
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱ مقدمه
بررسی و تحلیل داده ها نقادانه شیوه های خاص تطبیق عام تئوری در هر یک از فنون ویژه علمی، وظیفه شاخه ای از فلسفه علم است که “روش شناسی” خوانده می شود. وجود روش خاصی برای هر فن، و حتی بودن روش های مختلفی در ادوار مختلف تاریخ یک فن، در این تلقی از “روش شناسی” می گنجند. مباحث روش شناسی بیشتر محصول این است که معلوم نیست دانشمند چه می کند تا اینکه چه باید بکند. ولی البته روشن کردن پاسخ آن سؤال، مدلولات دستوری و تکلیفی هم دارد. روش شناسی تحلیلی (نه دستوری) شاخه ای نسبتاً جدید است و شاید ابداع جان. اف. هرشل باشد (خاکی، ۱۳۷۸، ۱۹۳).

دستیابی به هدفهای تحقیق (یعنی نظریه سازی) میسر نخواهد بود مگر زمانی که جستجوی شناخت با روش­شناسی درست صورت پذیرد. روش­شناسی را می­توان از چند دیدگاه مطمح نظر قرار داد: روش­شناسی، مطالعه منظم، منطقی و اصولی است که جستجوی علمی را راهبری می کند. از این دیدگاه روش شناسی را به عنوان شاخه­ای از علم می­داند. در مقابل پارسونز[۴۳] در اثرش بنام “ساخت عمل اجتماعی” می­نویسد: “روش شناسی در اصل با روش های پژوهش تجربی نظیر آمار، مورد کاوی، مصاحبه و غیره سرو کار ندارد، بلکه توجه به زمینه های کلی برای اعتبارکار علمی است، پس روش شناسی نه دقیقاً یک رشته فلسفی و نه دقیقاً رشته ای علمی است” (خاکی، ۱۳۷۸، ۱۹۳).
اگر از دیدگاه های مختلف بگذریم، روش شناسی (فارغ از ابعاد فلسفی آن) به مجموعه ای بهم پیوسته از قواعد، اصول و شیوه های معمول در یک رشته از دانش اطلاق می شود و بطور کلی می توان گفت: اتخاذ روش علمی تنها راه دستیابی به دستاوردهای قابل قبول و علمی است.
بعضی روش شناسی را مبحثی نظری می دانند که با تعقل، منطق و فلسفه پیوسته است و بعضی دیگر روش شناسی را از فلسفه جدا دانسته، آن رایک رشته علمی می دانند.
۳-۲ نوع و روش تحقیق
تحقیق حاضر از نظر نوع وهدف تحقیقی کاربردی است زیرا برونداد آن بعنوان یک داده برای ارزیابی عملکرد اجرای ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی در استان مرکزی با عنوان امکان سنجی استعلام الکترونیکی بین دستگاه های دولتی استان مرکزی قابل استفاده و بکارگیری میباشد و از نظر ماهیت و روش گردآوری داده هادرخصوص روش تجزیه و تحلیل آماری، روش توصیفی – پیمایشی است چون محقق وضع موجود را بدون تغییراثر محرکها و پارامترهای موجود مورد بررسی و مطالعه قرار داده است. روش گرد آوری نیز از نوع میدانی و کتابخانه ای است و بصورت مقطعی در بازه زمانی معین صورت گرفته است و ممکن است پارامترهای بدست آمده در مقاطع زمانی دیگر انطباق نداشته باشد.
۳-۳ جامعه آماری تحقیق
جامعه آماری پژوهش عبارت است از مجموعه ای از افراد یا اشیا که دارای ویژگی های همگون و قابل اندازه گیری می باشند و یکجا درنظر گرفته شوندجامعه آماری نامیده میشوند (منصور فر، ۱۳۷۳،۲).
نمونه پژوهش از این چنین جامعه ای اخذ می گردد و نتیجه پژوهش به آن جامعه تعمیم داده می شود. نمونه پژوهش عبارت است از یک گروه منتخب از جامعه پژوهش که باید دارای خصوصیات و صفات جامعه پژوهش باشد تا بتوان پژوهش را به آن تعمیم داد. نمونه پژوهش باید معرف مشخصات و ویژگی­هایی که در موضوع پژوهش دارای اهمیت است باشد. جامعه آماری مورد نظر متشکل از مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات دستگاه های دولتی استان مرکزی در نظر گرفته شده است. با عنایت به اینکه تعداد جامعه آماری موجود در هر دستگاه متفاوت بوده و از ۲نفر به بالا در حوزه فناوری اطلاعات دستگاه های دولتی استان مشغول بکار میباشند لذا از ۴۰ دستگاه دولتی ۲ نفر از بالاترین رده شغلی به روش سرشماری در مرکز استان اقدام به توزیع پرسشنامه وجمع آوری اطلاعات گردیده است.
۳-۴ مدل مفهومی تحقیق
مدل، از ریشه لاتینی Modus به‌معنای اندازه گرفته شده است. مدل همچنین به ما کمک می‌کند که به متن و درون پدیده‌هایی که نمی‌توانیم مستقیما آن‌ ها را ببینیم هدایت شویم.مدل جزئی کوچک یا بازسازی کوچکی از یک شیء بزرگ است که از لحاظ کارکرد با شیء واقعی یکسان است (گرجی،۱۳۸۸، ۳۳). مدل رابطه بین طرح نظری (تئوری) و کار جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات می باشد. در علوم اجتماعی مدلها شامل نشانه­ها و علائم هستند یعنی خصوصیات بعضی از پدیده ­های تجربی (شامل اجزا و ارتباط آنها) به طور منطقی از طریق مفاهیم مرتبط با یکد یگر بیان می شود. بنابراین مدل منعکس کننده واقعیت است و جنبه های معینی از دنیای واقعی را که با مساله تحت بررسی ارتباط دارند مجسم می سازد. روابط عمده را در میان جنبه های مزبور روشن میکند و سرانجام امکان آزمایش تجربی تئوری را با توجه به ماهیت این روابط فراهم می کند. بعد از آزمایش مدل درک بهتری از بعضی از قسمتهای دنیای واقعی حاصل می شود. به طور خلاصه باید گفت که مدل دستگاهی است متشکل از مفاهیم، فرضیه ها و شاخصها که کار انتخاب و جمع آوری اطلاعات موردنیاز برای آزمون فرضیه ها را تسهیل می کند (ایران نژاد،۱۳۷۷،۵۰).
مدل به مجموعه‌ای مادی، ریاضی یا منطقی اطلاق می‌شود، که ساخت‌های اساسی یک واقعیت را می‌رساند و در سطح خود، قادر به تبیین آن و ارائه کارکردهایش است (ساروخانی،۱۳۷۰، ۴۵۸). مدل مطلوب مدلی است که آیینه تمام نمای اجزای اصلی و عمده پدیده موردنظرباشد، اگرچه درست همانندواقعیت مفصل وپیچیده نیست ولی با نشان دادن روابط اصلی اجزاء وآثارآنها وسیله ای ساده و مناسب دراختیار تحلیلگر می باشد. پس باید درنظر داشت که قیاس در مدل تنها حاکی از وجود برخی شباهتهاست نه همسانی درهمه خصایص وخواص ومدل فقط فرضیه خاصی را مطرح می کند که باید به محک آزمون زده شودو همه فرضیه های ممکن را دربر نمی گیرد. مدلها مخلصی ازواقعیات و روابط اصلی بین اجزای پدیده هامی باشند و نمایی کلی از واقعیت را نشان می دهند (الوانی،۱۳۷۹، ۵۴).
مدل، جزء کوچک بازسازی ‌شده ا‌ی از یک شیء یا پدیده‌ی بزرگ است؛ که از لحاظ کارکرد با آن شیء یا پدیده واقعی، یکسان است. بدین ترتیب در شرایطی که امکان دسترسی به تمام جزئیات امور و روابط پدیده‌ها، مشکل، پرهزینه و وقت‌گیراست، مدل، آنها را سهل و آسان می‌کند و با برخورداری از امکان تجزیه و تحلیل، پیش‌بینی نتایج راممکن می کند (رزاقی، ۱۳۸۱، ۱۸۴).
‌روشه[۴۴] معتقد است که توسل به مدل در همه علوم یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است؛ چرا‌که اکثر فلاسفه، اندیشمندان و محققان، که درباره ی زندگی اجتماعی انسان به بحث پرداخته‌اند، همواره به مشابهت‌ها یا بعضی تصاویر، توسل جسته‌اند؛ تا بتوانند جامعه را نزد خود معرفی کنند. به دلیل اینکه واقعیت اجتماعی، امری غامض، چندگانه و فرّار است؛ به‌حدّی که ذهن انسان، توانایی درک کامل این واقعیت، در کلیت و پویایی آن‌را ندارد.پس برای آنکه بتوان از این واقعیت پیچیده، سخن گفت و آن‌را به اجزا و عناصر متشکّله‌اش تجزیه کرد، قیاس صورت می‌گیرد؛ این قیاس، میان جامعه پیچیده با اشیا و موجودات ساده و شناخته‌شده‌تر انجام می‌گیرد؛که اصطلاحاً به آنها الگو اطلاق می‌شوند (توسلی، ۱۳۶۹، ۱۴۳).
مدل برای نظریه مانند اسکلت بندی است.یک مدل کارساز باید بتواند به پیش بینی وقایع کمک کند و این نماد پیشگویی کننده ی مدل متضمن سه خاصیت؛ دقت زیاد، غنای ترکیبی، و حدِ بالایی از مناسبت یا قدرت سازمان دهندگی است (فرهنگی و صفرزاده، ۱۳۸۵، ۶۹).
۳-۵ روش و ابزار جمع آوری داده های تحقیق
روش تحقیق و روش های آماری وابسته به آن، امکانات مالی و زمانی محقق، حجم جامعه، نحوه کنترل متغیرهای ناخواسته، میزان تأثیرپذیری متغیر وابسته از متغیر مستقل، درصد خطاپذیری در نتایج، میزان همگونی متغیرها و عوامل مورد مطالعه در جامعه و میزان روایی و پایانی ابزار گردآوری داده هارا نیز شامل میگردد. با توزیع پرسشنامه ۵ مرحله ای لیکرت بین ۸۰ نفر از جامعه مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات ۴۰دستگاه اداری استان مرکزی ازبین دستگاه های دولتی زیر نظر قوه مجریه که بیشترین متقاضی را جهت استعلام از دستگاه های دیگر دارند به روش سرشماری پرسشنامه توزیع وجمع آوری اطلاعات انجام گرفته و با نرم افزار (SPSS) جمع بندی و تحلیل گردید.
۳- ۵-۱ روائی یا قابلیت اعتبار ابزار اندازه گیری
مفهوم اعتبار (روایی) به این سوال پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه موردنظر را می سنجد. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه گیری نمی‌توان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت. ابزار اندازه گیری ممکن است برای اندازه گیری یک خصیصه ویژه دارای اعتبار باشد، در حالی که برای سنجش همان خصیصه بر روی جامعه دیگر از هیچ گونه اعتباری برخوردار نباشد
بطور کلی رو ش های تعیین روایی ابزار اندازه گیری را میتوان به سه دسته تقسیم نمود:
روش تأیید خبرگان و صاحبنظران
روش همبستگی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...