شناختی نسبت ‌به این عدد ندارند. از سویی دیگر، برای محاسبه این عدد توسط محقق، به

استفاده از اطلاعاتی نیاز بود که مدیران از ارائه آن ها اجتناب می‌کردند. از اینرو از ظرفیت

ایجاد اشتغال بهجای ظرفیت اسمی استفاده شد. بهطوریکه مدیران، میزان فرصت شغلی که

محیط تحت مدیریت آن ها به صورت بالقوه می‌تواند ایجاد کند را بیان کرده‌اند. از آنجایی که

این پژوهش به دنبال آن است که عوامل مؤثر بر میزان اشتغالزایی بخش خصوصی ورزش را

از دیدگاه مدیران مورد بررسی قرار دهد، از این رو استفاده از اطلاعات خود مدیران برای

محاسبه ظرفیت ایجاد شغل در محیط تحت مدیریتشان، بدون اشکال به نظر می‌رسد.

تعداد شاغلان در زمان تحقیق و همچنین ظرفیت ایجاد اشتغال، بر اساس واحد نفر منظور شده

است.

۷۸

۲-۳-۳ : متغیرهای مستقل

متغیر “نگرش مدیران نسبت به پرداخت‌های قانونی به سازمان تأمین اجتماعی” 

پرداخت‌های قانونی به سازمان تأمین اجتماعی: پرداختهایی که طبق ماده ۲۸ منابع درآمد ۲۲ و

ماده ۵ قانون بیمه بیکاری سازمان تأمین اجتماعی باید توسط صاحبان بنگاه های اقتصادی به

سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شود.

٢٢

حق بیمه به میزان سی درصد مزد یا حقوق است که هفت درصد آن ‌به‌عهده بیمه شده و بیست درصد آن ‌به‌عهده کارفرما است و

سه درصد به وسیله دولت تأمین می شود(ماده ۲۸ منابع درآمد سازمان).

کارفرما مکلف است حق بیمه مربوط به هر ماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به سازمان بپردازد. همچنین صورت مزد یا حقوق

‌بیمه‌شدگان را به ترتیبی که در آییننامه طرز تنظیم و ارسال صورت مزد که به تصویب شورای عالی سازمان خواهد رسید، به سازمان

تسلیم نماید. سازمان حداکثر شش ماه از تاریخ دریافت، صورت مزد اسناد و مدارک کارفرما را مورد رسیدگی قرار می‌دهد و در

صورت مشاهده نقض و یا اختلاف و یا مغایرت، ‌به شرح ماده ۱۰۰ این قانون اقدام و ما بهالتفاوت را وصول می کند. هرگاه کارفرما

.( از ارائه اسناد و مدارک امتناع کند سازمان ما بهالتفاوت حق بیمه را رأساً تعیین و مطالبه و وصول خواهد کرد(ماده ۳۹

بهموجب ماده ۵ قانون بیمه بیکاری، حق بیمه متعلقه ۳ درصد می‌باشد که به وسیله کارفرما پرداخت می شود(ماده ۵ قانون بیمه

بیکاری).

٢٣ Unemployment Insurance

مؤلفه های متغیر شاخص‌های مربوط به هر یک از مؤلفه ها

بیمه اجباری دیدگاه مدیران نسبت به میزان تأثیر پرداخت درصد بیمه اجباری به سازمان تأمین

اجتماعی در افزایش هزینه ها

تا چه اندازه مدیران با میزان درصد بیمه اجباری پرداختی به سازمان تأمین اجتماعی با

مشکل مواجه هستند.

بیمه بیکاری ۲۳ دیدگاه مدیران نسبت به میزان تأثیر پرداخت درصد بیمه بیکاری به سازمان تأمین

اجتماعی در افزایش هزینه ها

تا چه اندازه مدیران با میزان درصد بیمه بیکاری پرداختی به سازمان تأمین اجتماعی با

مشکل مواجه هستند.

۷۹

سؤالات بالا به صورت یک طیف پنج قسمتی از مدیران پرسیده شده است. سپس برای

محاسبه مقادیر متغیر نگرش مدیران نسبت به پرداخت‌های قانونی به سازمان تأمین اجتماعی،

مجموع نمرات کسب شده از شاخص‌های مذکور محاسبه شده است. برای محاسبه مجموع

نمرات کسب شده، تمام شاخص‌های فوق دارای ضریب برابر هستند.

متغیر “نگرش مدیران نسبت به پرداخت‌های قانونی به دولت و شهرداری” 

پرداخت‌های قانونی به دولت و شهرداری: مبالغی که دولت و شهرداری بر طبق قانون برای

تقویت عمومی حکومت و تأمین مخارج عمومی ار بنگاه های اقتصادی دریافت می‌کنند. این

دریافتیها بخشی از سیاست مالی ۲۴ دولت را تشکیل می‌دهند. بنگاه های اقتصادی تحت دو

عنوان مالیات ۲۵ و عوارض ۲۶ این مبالغ را به دولت و شهرداری‌ها پرداخت می‌کنند.

سؤالات بالا به صورت یک طیف پنج قسمتی از مدیران پرسیده شده است. سپس برای

محاسبه مقادیر نگرش مدیران نسبت به پرداخت‌های قانونی به دولت و شهرداری، مجموع

٢۴ Fiscal Policy

٢۵ Tax

٢۶ Tax

مؤلفه های متغیر شاخص‌های مربوط به هر یک از مؤلفه ها

پرداخت مالیات

دیدگاه مدیران نسبت به میزان تأثیر پرداخت مالیات در افزایش هزینه ها

تا چه اندازه مدیران با پرداخت مالیات با مشکل مواجه هستند.

پرداخت

عوارضی

دیدگاه مدیران نسبت به میزان تأثیر پرداخت عوارض در افزایش هزینه ها

تا چه اندازه مدیران با پرداخت عوارض با مشکل مواجه هستند.

دیدگاه مدیران نسبت به میزان تأثیر پرداخت عوارض شهرداری در افزایش هزینه ها

دیدگاه مدیران نسبت به میزان تأثیر پرداخت عوارض آموزش و پرورش در افزایش

هزینه ها

دیدگاه مدیران نسبت به میزان تأثیر پرداخت عوارض صدا و سیما در افزایش هزینه ها

دیدگاه مدیران نسبت به میزان تأثیر پرداخت عوارض محیط زیست در افزایش هزینه ها

دیدگاه مدیران نسبت به میزان تأثیر پرداخت عوارض بهداشتی در افزایش هزینه ها

۸۰

نمرات کسب شده از شاخص‌های مذکور محاسبه شده است. برای محاسبه مجموع نمرات

کسب شده، تمام شاخص‌های فوق دارای ضریب برابر هستند.

متغیر “نگرش مدیران نسبت به نقش برخی قوانین کارگری در مسائل مربوط به 

اشتغالزایی”

۱۳۶۸ به /۷/ منظور از قوانین کارگری، قانون کار جمهوری اسلامی ایران است که در تاریخ ۲

تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و از تاریخ ۱۴ اسفندماه ۱۳۶۹ لازم الاجرا شدا است. به

موجب ماده یک این قانون، کلیه کارگران، کارگاه ها، مؤسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و

کشاورزی مکلف به تبعیت از این قانون می‌باشند. برای عملیاتی کردن این مفهوم، از برخی

قوانین مشکلزای قانون کار استفاده شده است. انتخاب این قوانین با مشورت برخی از اساتید

حقوق کار و همچنین مصاحبه با برخی از مدیران و کارفرمایان بنگاه های اقتصادی انجام شده

است.

سؤالات بالا به صورت یک طیف پنج قسمتی از مدیران پرسیده شده است. سپس برای

محاسبه مقادیر نگرش مدیران نسبت به برخی قوانین کارگری در مسائل مربوط به اشتغالزایی،

مؤلفه های متغیر شاخص‌های مربوط به هر یک از مؤلفه ها

ماده ۵ قانون کار دیدگاه مدیران نسبت به تأثیر ماده ۵ قانون کار در تعدیل تعداد کارگران

دیدگاه مدیران نسبت به تأثیر ماده ۵ قانون کار در خودداری از استخدام کارگران

ماده ۱۴۸ قانون

کار

دیدگاه مدیران نسبت به تأثیر ماده ۱۴۸ قانون کار در تعدیل تعداد کارگران

دیدگاه مدیران نسبت به تأثیر ماده ۱۴۸ قانون کار در خودداری از استخدام کارگران

ماده ۲۱ قانون

کار

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...