گوشه ای از علائم ظهور مهدی موعود:

در روایت سلامی که دانشمندان شیعه و سنی راجع به علائم ظهور مهدی موعود اسلام نقل کرده‌اند سه نوع اخبار دیده می شود:

نوع اول: روایتی است که از سقوط بنی ایه و روی کار آمدن بنی عباس و کشمکش در شام و آمدن پرچم های سیاه در خراسان به عنوان فرج آل محمد و آزادی شیعیان نام برده است.

نوع دوم: اخباری است که در آن ها از ویرانی شهرهایی امثال بصره و ذلت و سقوط بنی عباس و عظمت و انحطاط شهر کوفه و … به عنوان گشایش کار شیعه و آزادی سنی آن ها سخن رفته است.

نوع سوم: روایت کثیری است که بنام علائم ظهور و اوضاع آخرالزمان و پیشامدهای ناگواری در سراسری گیتی خاصه ممالک عربی خاورمیانه و برخی از کشورهای اسلامی دیگر به تفصیل و صراحت هر چه معتبرتر در کتب آمده است.

این سه نوع علامت که باید در اعصار متوالی و قرون متمادی روی می‌دهد بدین منظور بوده است که درتمام زمان ها شیعیان را در جریان ظهور دولت آل محمد (ص) و گشایش کار پیروان حقیقی اسلام یعنی شیعیان جهان بگذارند و نسبت به آینده امیدوار نگاه دارند و روح یاس و ناامیدی را از آن ها برطرف سازند. امید به معنی حقیقی یعنی منتظر امامی باشند که هست و سرانجام خواهد آمد.

لازم به ذکر نیست که مثلا سقوط بنی امیه با آن همه تبهکاری و فشاری که بر مردم مسلمان و پیروان اهل بیت وارد می ساختند یا ذلت و انحطاط بنی عباس که از مخالفان سرسخت شیعیان بودند خود نوعی گشایش در کار شیعیان و آزادی بنی امیه اطهار (ع) بوده و قطعا هر چه رو به جلو می رفته زمان پیدایش قائم آل محمد و ظهور دولت جهان گیر او نزدیکتر می شده و همه نوید روح بخشی برای شیعیان بوده است.

علائم ظهور که در ورایت معتبر صحیح آمده است برخی جنبه خارق العاده و اعجاز دارد و بعضی دیگر حوادثی است که به طور طبیعی مانند سایر وقایع گیتی روی می‌دهد و خود نشانه نزدیک شدن ظهور دولت حق و پایان عمر حکومت های خودکامه و بیدادگر جهان است که قبلا از آن خبر داده‌اند.

نکته ای را که نباید از نظر دور داشت این است که چون در روز تحت مدعیان مهدویت دست به کار اثبات حقانیت خود بوده و کم و بیش دستبردی به اخبار علائم ظهور زده و احیانا زیاده و نقصانی در پاره ای از آن ها پدید آورده اند لذا باید قبلا درباره سند روایات و مفاد ومدلول آن ها تطبیق هر یک با واقعیات و قرائن و شواهد دیگر وقت و مطالعه نمود و سپس آن را پذیرفت.

بخش هفتم

جهان در دولت مهدی

از آنچه تا کنون گفتیم ‌به این نتیجه رسیدیم که اعتقاد به وجود مردی فوق العاده که دنیا را از سر گردانی و پریشانی نجات می‌دهد مورد قبول کلیه ملت ها ‌و پیروان ادیان آسمانی است و حتی بسیاری از مردم دور از تمدن نیز در انتظار ظهوروی بسر می‌برند. ما در این سلسله مقالات با ذکر ادله ثابت نمودیم که این نجات دهنده همان امام دوازدهم شیعه حجت بن الحسن العسکری «ع» است که اخبار مربوط به او را ذکر کرده‌اند و بر هیچ کس دیگری جز او تطبیق نمی شود: در مقالات گذشته توضیح دادیم که مهدی موعود اسلام بعلل و جهانی و روی مصالحی از نظر ها غائب شده و در روزی که جز خداوند آگاهی نادر ظهور نموده و به تمامی بی سرسامانی ها و هرج و مرج های عمومی و کشمکش های بشری خاتمه می‌دهد و حکومت واحدی در سراسر جهان تشکیل داده جهانیان را بیک هدف و یک دین گه همان آئین جاودان اسلام است دعوت می‌کند

عدالت جهانی واکنش ظلم عمومی است

امروز دیگر ثابت شده که دنبای مادی قادر به اصلاح جهان آشفته و جلوگیری از جنگ و خون ریزی و ظلم و تجاوز و بی عدالتی نیست سازمان ملل و شورای امنیت و اعلامیه حقوق بشر که امروز پناه گاه دنیا‌ است و متفکرانه جهان باید مجری آن باشد بازیچه دست زورمندان و بهانه پیشبر دمنافع و مطامع دولت های زورمند و صاحبان قدرت بزرگ است ملت های ضعیف محروم امروز بیش از هر روزی حیران و سرگردان هستند آن ها بکلی از تامین منظور و دادخواهی خود به وسیله ‌دولت‌های‌ بزرگ و مجامع بین‌المللی مایوس شده اند و هیچ پناهگاهی ندارد که بدان پناه برند. قدرت ها و قانون ها و منشور ها در جهت پیشرفت ظلم و ستم و تامین منافع ارباب قدرت و ثروت و دولت به کار می رود و بینگونه جهان در حالت بهت و وحشت و اضطراب بسر می‌برد و هیچ روزنه امیدی در مسیر زندگی انسان‌ها برای آینده بهتر به چشم نمی خورد بلکه همه خود را در معرض مخاطرات بیشتر و آینده تاریکتری می بینند این اوضاع اسف انگیز به کجا منتهی می شود سرانجام آنچه خواهد بود و بشر سر گردانرو به کجا می آورد؟جامعه شیعه به ‌به این پرسش ها پاسخ می‌دهد و می‌گویند این شبهای ظلمانی بامداد روشنی در پیش دارد واکنش این همه مظالم و بیداد گری عدالت جهانی و حکومت مقتدری است که سر انجام تحقق خواهد یافت و پرچم نوید بخش آن در سراسر جهان به اهتراز در خواهد آمد آری عکس العمل ظلم مطلق و تاریکی و تیرگی جهانی روشنی و عدالت عمومی است که سراسر گیتی را فرا می‌گیرد و بشریت را برای همیشه از این همه نا امنی ها و خون رزی ها و پی عدالتی ها و ‌تبعیض‌ها نجات می‌دهد. سر انجام روزی می‌رسد که بشر از تمام نیروهای مادی و قدرت های عظیم صنعتی و ماشینی خویش سر خورده می شود و از این همه ابزار و وسایل جز ناکامی و پریشانی سودی نمی برد در روایات متواتر شیعه و سنی نقل کرده‌اند که «یملاء الارض قسطا و عدلا کما مئلت ظلما وجورا یا بعد ما مئلت ظلما وجورا» یعنی قائم زمین را پر از عدل و داد می‌کند به همان اندازه که از ظلم و ستم پر شده باشد یا بعد از اینکه سراسر گیتی پر از ظلم و ستم شده باشد یا این همان قانون عکسل العمل است که سرانجام باید چنین شود منع گسترش سلاح های هسته ای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی زمزمه صلح پایدار عصیان نسل جوان که پدید آرندگان جهان آینده هستند جهش هاو جنبش هائی که در این خصوص در سراسر جهان دیده می شود همه وهمه طلیعه منطق نورانی جامعه شیعه و هدف عالی از ظهور مهدی موعود است که دیر یا زود عمومیت پیدا می‌کند و صحنه جهان را برای پذیرش حکومت واحدجهانی و صلح عمومی و عدالت همگانی وی آماده می‌سازد.

سر انجام مردم جهان به تعالیم اسلام می گروند

اینک به چند روایت زیر که هزار سال پیش در کتاب معتبر شیعه آمده است توجه کنید:

امام باقر (ع) می فرماید هنگامی که قائم قیام نمود به عدالت حکم می‌کند در روزگار او ظلم و ستم از میان می رود و راه ها امن می شود و زمین برکات خود را بیرون می‌دهد و هر حقی به

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...