maxiter0 :

حداکثر تعداد تکرار حلقه اصلی

maxiter1 :

حداکثر تعداد تکرار حلقه فرعی

یکی از شرایط توقف، برای حلقه اصلی و فرعی الگوریتم، تعداد معینی از تکرار است. در این الگوریتم حداکثر تعداد تکرار کل الگوریتم برابر maxiter0 * maxiter1 * na0 * nc0 است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

حرکت جستجوگر ها در ناحیه جستجو یشان (حلقه فرعی الگوریتم) بر اساس فرمول ۴٫۱ انجام می شود.

(۴٫۱)

Best Seeker0 :

بهترین جواب یافت شده در کل الگوریتم

Best Seeker1 :

بهترین جواب یافت شده در حلقه فرعی الگوریتم

در واقع هر جستجوگر در هر مرحله به سمت بهترین جستجوگر گروه جستجو خود حرکت می کند که در مسیر حرکتش انحرافی نیز وجود دارد. ایجاد این انحراف با ضرب اعدد تصادفی به تعداد متغیر ها در فاصله جستجوگر تا بهترین جستجوگر بدست می آید. روند این حرکت در شکل ۴-۳ نمایش داده شده است.
Best Seeker1
Seekernew
Seekerold
شکل ۴-۳ حرکت جستجوگر به سمت بهترین جستجوگر
در واقع اگر مقدارw1 وw2 برابر ۱ در نظر گرفته شود موقعیت جدید جستجوگر ما بین موقعیت قدیمی او و بهترین جستجوگر با مقدار انحرافی قرار خواهد گرفت.
تحرکات جستجوگر ها بر اساس این فرمول باعث همگرایی آن ها به سوی بهترین جواب یافت شده می شود. نتایج بدست آمده از مثال های گوناگون نشان می دهد که مطلوب ترین مقدار برای ,W1 ۰٫۵ W2 تا ۲ است. ممکن است برای برخی از مسائل مقادیر مناسب دیگری وجود داشته باشد که با بهره گرفتن از تنظیم پارامتر این مقادیر بدست می آیند.
حرکت جستجوگر بر اساس فرمول ۴٫۱ باعث می شود در برخی از موارد وضعیت جدید جستجوگر در برخی از متغیر ها خارج از ناحیه قابل قبول برای آن متغیر قرار بگیرد. که در این صورت برای آن متغیر ها وضعیت جدید بر روی مرز ناحیه قابل قبول قرار می گیرد. در صورتی که این اتفاق برای تمام متغیر ها اتفاق بیفتد به این معناست که وضعیت جدید جستجوگر کاملا خارج از ناحیه قابل قبول است. در این صورت اگر وضعیت جدید برابر حد پایین ناحیه مورد نظر( Varmin) ناحیه مشخص شده باشد از فرمول ۲ استفاده می شود.

(۴٫۲)

Seekers new =Varmin + (Best Solution ۱ – Varmin )

و اگر وضعیت جدید برابر حد بالای ناحیه مورد نظر (Varmax) ناحیه مشخص شده باشد از فرمول ۴٫۳ استفاده می شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...