نتیجه‌گیری:
با احتمال ۹۵ درصد اطمینان به نظر می‌رسد، استراتژی فناوری اطلاعات به درستی تعریف نشده است و لیکن به ترتیب زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات ، زیرساختهای سازمان، استراتژیهای کسب و کار سازمان به ترتیب در بانک ملی استان سمنان به درستی تعریف شده است و به نظر پاسخگویان بالاترین امتیاز را زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات به خود اختصاص داده است .
۴-۳-۲-۳- معادلات ساختاری
فرضیه ششم : بین زیرساختهای سازمان با زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات و استراتژی فناوری اطلاعات و استراتژیهای کسب و کار سازمان در بانک ملی استان سمنان رابطه بصورت مدل ساختاری وجود دارد.
معرفی تکنیک مدل معادلات ساختاری:
همچنین در این تحقیق از تکنیک مدل معادلات ساختاری[۵۹]SEM استفاده شده است، مدل‌سازی معادله ساختاری، انواع متنوعی از مدلها را با هدف اساساً مشابه برای به تصویرکشیدن روابط میان متغیرهای مشاهدهشده به کار میبرد. این هدف فراهمکردن آزمون کمی برای یک مدل نظری مفروض شده به وسیله محقق است. این مدلها فرض میکنند که چگونه مجموعهای از متغیرها، سازه ها را تعریف کرده و چگونه این سازه ها با یکدیگر مرتبطاند. علاوه بر این با این تکنیک میتوان میزان ارتباط بین عوامل را از طریق کشف روابط بین متغیرهای مکنون یا پنهان با متغیرهای مشاهده شده یا پرسش‌های تحقیق مورد ارزیابی قرار داد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

این مدلها میتوانند اثرات اصلی و اثرات تعاملی را همزمان بررسی کنند و در نتیجه توان محققان را در تحلیل مدلهای نظری پیچیده برای پدیده های پیچیده و مبهم افزایش داده و نیاز و وابستگی آنان را به مدلهای آماری پایه کاهش دهند.
در حالت کلی مدل معادلات ساختاری یک تحلیل چند متغیری بسیار نیرومند از خانواده رگرسیون چند متغیری و به بیان دقیقتر بسط مدل خطی کلی [۶۰] GLM است که به محقق امکان می‌دهد بهجای بررسی تنها یک معادله رگرسیون، مجموعهای از معادلات رگرسیون را بهطور همزمان مورد آزمون قرار دهد.
در اینجا ضمن در نظرگرفتن یک مدل مفهومی نظری با هدف اینکه این مدل تا چه حد به وسیله داده های نمونه حمایت میشود از این تحلیل استفاده کردهایم. همچنین روابط بین متغیرها مورد سنجش قرارگرفته و بر اساس آن میزان تأثیر هر یک از مؤلفه ها در مدل تأیید شده، اندازه‌گیری شده است. در مجموع از تحلیلعاملیتأییدی و شاخصهای نیکویی برازش برای بررسی برازندگی مناسب مدل نظری استفاده شده و از ضرایب رگرسیون چند متغیره و همبستگی‌های دو متغیره و جزیی برای بهدست آوردن اثر مستقیم و غیرمستقیم متغیر(های) پیش‌بین بر متغیر وابسته استفاده شده است. نرم‌افزار مورد استفاده به این منظور نرم افزار آموسAmos[61] نسخه ۲۰ بوده است.(قاسمی ، ۱۳۹۰، صص۱۰۶-۸۴)
فرایند تجزیه و تحلیل ساختارهای کواریانس (مدلسازی معادلات ساختاری) و تحلیل عاملی تاییدی شامل یکسری گام‌ها است و می توان در شکل (۴-۱) خلاصه کرد:

شکل۴-۱ : نمایش مراحل اساسی تحلیل

بیان مدل[۶۲]

این مرحله در واقع همان بیان رسمی مدل است و این مرحله یکی از مهمترین مراحل موجود در مدلسازی معادلات ساختاری است. در واقع هیچگونه تحلیلی صورت نمی‌گیرد، مگر این‌که اول محقق مدل خود را که درباره روابط میان متغیرها است بیان و مشخص کند. این مرحله شامل فرمول بندی (تنظیم) یک عبارت درباره یک مجموعه‌ای از پارامترها است. این پارامترها در زمینه مدلسازی معادلات ساختاری، ماهیت روابط میان متغیرها را نشان می‌دهد. در مدلسازی معادلات ساختاری، اندازه و علامت این پارامترها تعیین می‌شود.
تخمین مدل
پس از بیان مدل مرحله بعد بدست آوردن تخمین پارامترهای آزاد از روی مجموعه ای از داده های مشاهده شده است. روش های تکراری[۶۳] از قبیل بیشینه درست نمایی[۶۴] یا حداقل مجذورات تعمیم یافته[۶۵] جهت تخمین مدل مورد استفاده قرار می گیرد.
روش کار در این رویه های تخمین به این صورت است که در هر تکرار، یک ماتریس کوواریانس ضمنی[۶۶] ساخته می شود و با ماتریس کوواریانس داده‌های مشاهده شده مقایسه می‌شود. مقایسه این دو ماتریس منجر به تولید یک ماتریس باقیمانده[۶۷] می شود و این تکرارها تا جایی ادامه خواهد یافت که این ماتریس باقیمانده مینیمم شود. محاسبات یا برآورد پارامترها حداکثر با ۲۵۰ تکرار امکان پذیر می باشد. در صورتی که تعداد تکرارها از ۲۵۰ تا بیشتر شود محاسبات مربوط به برآورد پارامتر متوقف می شود. متغیرهای تحقیق به دو دسته‌ی پنهان و آشکار تبدیل می شوند . متغیرهای آشکار یا مشاهده شده به گونه‌ای مستقیم به وسیله پژوهشگر اندازه گیری می شود، در حالی که متغیرهای مکنون یا مشاهده نشده به گونه‌ای مستقیم اندازه گیری نمی شوند، بلکه بر اساس روابط یا همبستگی های بین متغیرهای اندازه گیری‌شده استنباط می شوند. متغیرهای مکنون بیانگر یکسری سازه های تئوریکی هستند مانند مفاهیم انتزاعی که مستقیما قابل مشاهده نیستند و از طریق سایر متغیرهای مشاهده شده ساخته و مشاهده می‌شوند.
قبل از بررسی نهایی فرضیات پژوهش به جهت عدم تخطی از پذیرههای مورد نیاز در تحلیل معادلات ساختاری ابتدا شاخصهای توصیفی مؤلفه های مختلف را بررسی کردهایم. بدیهی است با توجه به ینکه روایی پرسشنامه در فصل قبل بررسی و تأیید شده و مؤلفه ها هر یک از آنها چون به منظور اندازه گیری یک متغیر واحد طراحی شدهاند با هم همبستگی منطقی داشته باشند. برای این منظور از همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج توصیفی مؤلفه های توصیفی شامل میانگین و انحراف استاندارد در جدول ارائه شده است
جدول۴- ۱۳ : شاخص‌های توصیفی آماری متغیرهای پرسشنامه

جدول شاخصهای توصیفی
شرح
میانگین
انحراف معیار
تعداد
استراتژی فناوری

۳٫۰۲۸۶

۶۸۳۱۳٫
۱۹۶
استراتژی کسب و کار
۳٫۱۳۱۵
۴۹۱۷۲٫
۱۹۶
زیرساخت‌های فناوری اطلاعات
۴٫۰۱۵۰
۶۵۰۷۴٫
۱۹۶
زیر ساختهای سازمان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...