• وابستگی به فن­آوری روز
  • هزینه بالای نیروی متخصص و تجهیزات نوین
  • حذف درآمد حاصل از تک­فروشی روزنامه­ها
  • امکانات و دانش انفورماتیک محدود مخاطبان
  • کیفیت پایین و گرانی ارتباطات اینترنتی (بویژه در کشورهای در حال توسعه مانند ایران)
  • غیرتخصصی شدن روزنامه­نگاری به­واسطه حضور روزنامه­نگاران کم­تجربه اما متخصص در علوم رایانه و مخابرات
    • منابع ناموثق خبر؛ چرا که هر فرد و گروه می ­تواند در اینترنت منبع خبر باشد، در حالی­که انعکاس اخبار موثق برای حفظ مخاطب یکی از مهم­ترین دستورهای کار رسانه­های چاپی است.
    • (( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

  • زمان ماندگاری پیام در رسانه­های الکترونیکی کمتر از روزنامه­های چاپی است.
  • مشکلات و محدودیت­های فنی
  • محدودیت­های اصول اخلاق حرفه­ای (خوش­نشین، ۱۳۸۰)

علاوه بر موارد یاد شده که کاستی­های روزنامه­های آن­لاین را در قیاس با روزنامه­های چاپی نشان می­دهد، مشکلات روزنامه­نگاری آن­لاین را به­ صورت کلان می­توان چنین دسته­بندی کرد:
الف. وابستگی به ­فن­آوری روز و هزینه­ های بالای تجهیزات
ب. اینترنت
ج. تربیت نیروی انسانی
د. کمبود درآمد
ه. جمع­آوری خبر
و. قدرت تعامل
ز. امنیت سایبر
ح. مسائل حقوقی
ط. خستگی خبرنگاران
ی. سختی مطالعه
۳۸-۲ پیشینه تحقیق
۱-۳۸-۲ ادبیات موضوع در ایران
یکی از کتبی که در زمینه روزنامه­ و روزنامه­نگاری آن­لاین در ایران به چاپ رسیده است کتاب «اصول روزنامه­نگاری آن­لاین» است که به­ صورت گسترده به بررسی مبحث روزنامه آن­لاین و تمامی متعلقات آن پرداخته شده است. این کتاب توسط محمدرضا نادری گیسور نگاشته شده است و در سال ۱۳۹۰ توسط انتشارات جام­جم به چاپ رسید. در زمینه روزنامه­نگاری آن­لاین و بحث خاص این پایان نامه، مقاله یا کتاب خاصی در ایران به چاپ نرسیده است مادامی که می­توان به کتب یا مقالاتی حول محور روزنامه آن­لاین اشاره نمود.
کتاب «ناوبری وب» مجموعه ­ای است از یافته­های عملی حسین انتظامی که در زمینه روزنامه­نگاری آن­لاین و مدیریت داده از سوی انتشارت خبر امروز منتشر شده است. دکتر یونس شُکرخواه هم در کتاب خود تحت عنوان «روزنامه­نگاری سایبر: جامعه اطلاعاتی و آزادی بیان» به ویژگی­های و فرصت­ها و تهدیدهای فضای آن­لاین ژورنالیسم پرداخته است. کتاب «تاریخچه مطبوعات ایران از روزنامه اخبار تا نشریات الکترونیکی» از دیگر کتاب­هایی است که توسط ماجد صفری و انتشارات رویداد عرضه شده است. «روزنامه­نگاری الکترونیک» عنوان مقاله­ای است که در فصلنامه پژوهش و سنجش در تابستان ۷۹ منتشر گشت. حمیدرضا اکرمی هم در شماره سوم فصلنامه رسانه در پاییز ۷۸ مقاله­ای را تحت عنوان «نسخه الکترونیکی مطبوعات ایران» منتشر کرده است. از میان پایان نامه­ های مقطع کارشناسی ارشد هم می­توان به دو پایان نامه «بررسی اثرات روزنامه­نگاری الکترونیک بر روزنامه­های چاپی» و «بررسی علل و عوامل موثر بر میزان انتشار و عدم انتشار روزنامه الکترونیک» توسط آقای حمیدرضا اکرمی و خانم لیلا خوش­نشین لنگرودی اشاره نمود. از دیگر عناوین مرتبط با روزنامه­­ آن­لاین می­توان به «چالش­های روزنامه­نگاری الکترونیکی در ایران»، «نشر الکترونیک، سرعت، وسعت، کیفیت»، « روزنامه­های الکترونیک راهی به­سوی توسعه رسانه­ای»، «بررسی آسیب­شناسی روزنامه­های آن­لاین در گفت­وگو با استادان ارتباطات»، «آموزه­های روزنامه­نگاری سایبر» اشاره داشت.
۲-۳۸-۲ ادبیات موضوع در خارج از ایران
یکی از مقالاتی که در زمینه روزنامه آن­لاین ارائه شده است مربوط می­گردد به ساکسیاروی مارکو[۲۳۷] و سانتونن تیمو[۲۳۸] (۲۰۰۲) با عنوان «تکامل و موفقیت روزنامه­های آن­لاین: بررسی تجربی اهداف، الگوهای کسب­وکار و موفقیت» که در کتاب «به­سوی جامعه دانشی، تجارت الکترونیک، کسب­وکار الکترونیکی، و دولت الکترونیک» به چاپ رسیده است.
دو پژوهشگر ذکر شده در بالا در مقاله­ای دیگر (۲۰۰۳)، تحت عنوان «سفارشی­سازی الگویی برای کسب و کار روزنامه­های آن­لاین» که در کنفرانسی حول محور تجارت الکترونیک و تحول، به بررسی مقوله کسب و کار در روزنامه­های آن­لاین و موفقیت آن­ها در جذب مخاطب پرداختند.
در دیگر مقاله پژوهشی (۲۰۰۳) سانتونن «تاثیر سفارشی­سازی انبوه بر تلاطم تقاضا» را بررسی کرد. این مقاله در کتابی با عنوان جامعه الکترونیک در سال ۲۰۰۳ انتشار یافته است.
چهارمین مقاله­ای که حول محور موضوع این پایان نامه ارائه گشته شده است، «ارزیابی تاثیر محیط بازار بر موفقیت کسب و کار روزنامه­های آن­لاین» را بررسی می­نماید که باز هم توسط سانتونن بررسی شده است که در کتابی با عنوان مجموعه مقالات الکترونیک در اوت ۲۰۰۴ به چاپ رسیده است.
۳۹-۲ چارچوب کلان نظری تحقیق
۴۰-۲ خلاصه فصل
این فصل که به ادبیات موضوع می ­پردازد، گسترده­ترین بحث را در زمینه روزنامه­های آن­لاین ارائه داده است. از آنجه که این پژوهش در نوع خود، اولین پژوهش در سطح کشور می­باشد، محقق از تعریف روزنامه آن­لاین آغاز کرده است و به مقایسه تقابلی روزنامه­های چاپی و اینترنتی پرداخته است. در ادامه، چالش­های موجود و پیش­روی روزنامه آن­لاین مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بازار روزنامه­های آن­لاین هم چالش­هایی را برای روزنامه­های آن­لاین ایجاد می­ کند که در این فصل از پژوهش بدان پرداخته شده است. یکی از اهداف این پژوهش، بررسی موفقیت کسب­وکار روزنامه­های آن­لاین است، معضلی که گریبان تمامی روزنامه­های آن­لاین موجود در ایران و جهان را گرفته است و همه آنها سعی در درآمدزایی به عنوان مهم­ترین عامل موفقیت کسب­وکار روزنامه­های آن­لاین دارند. نوع محصول در نسخه­های چاپی و دیجیتالی متفاوت است و این تفاوت­ها در بخشی از این فصل مورد بررسی قرار گرفتند. روزنامه­های مختلف در جهان الگوهای گوناگونی را در بازارهای مختلف برای کسب­وکار خود برمی­گزینند که ذکر انواع رایج آنها در این فصل رفته است. در بخشی از این فصل، الگویی از یک ساختار بازار محتمل برای کسب­وکار آن­لاین، معروف به الگوی مارتین، معرفی شده است. در ادامه بحث، با معرفی استراتژی سفارشی­سازی به بررسی انواع راه­های عرضه محصولات دیجیتال در بازار آن­لاین پرداخته شد. عوامل گوناگون موثر بر نحوه اِعمال استراتژی سفارشی­سازی نظیر تلاطم بازار، درآمد، رقابت هم در کنار آن بررسی شدند. سازمان رسانه­ای در بازار اورگانیک آن­لاین تحت تاثیر عوامل گوناگونی قرار می­گیرد که مهم­ترین آنها در اینجا معرفی و ترسیم شده­­اند. مزایای ورود روزنامه­های چاپی به بازار آن­لاین هم به­ صورت جزء­به­جزء معرفی و تشریح گشتند. پیشتر از موانعی در بازار آن­لاین سخن رفت تا در بخشی از این فصل در باب کاهش­ها و روند رو به­کاهش این چالش­ها هم سخنی به میان آید. از فعالیت­هایی که در دنیای دیجیتال و کسب­وکار آن­لاین برای قانونمند نمودن این فعالیت­ها شده است هم ذکری رفته است. در پایان این بخش سعی بر این بوده است تا دنیای بازار آن­لاینِ روزنامه­های ایرانی را هم با توجه به مشکلات موجود، وضعیت کنونی، چالش­های پیش­رو، مشکلات اینترنت، و تمامی کاستی­های موجود در روزنامه­نگاری آن­لاین در ایران مورد مداقه قرار دهیم. آخرین بخش این فصل هم اشاره­ای دارد به تمامی پژوهش­هایی که در این زمینه انجام گرفته است و محقق به آنها دسترسی داشته است.
۱-۳ مقدمه
هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسایل و مشکلات دنیای اجتماعی، روش های علمی، تغییرات قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده‌اند. این روندها و حرکت‌ها سبب شده است که برای بررسی رشته‌های مختلف بشری، از روش علمی استفاده شود. از جمله ویژگیهای مطالعه علمی که هدفش حقیقت‌یابی است استفاده از یک روش تحقیق مناسب می‌باشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدفها، ماهیت وموضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسش‌های تحقیق است.
۲-۳ روش تحقیق
به طور کلی، روش­های تحقیق در علوم انسانی را می­توان با توجه به دو معیار هدف تحقیق و نحوه گردآوری داده‌ها، به روش­های گوناگون تقسیم‌بندی کرد (سرمد، بازرگان، و حجازی، ۱۳۸۶).
تحقیق حاضر، از نظر هدف، «کاربردی» است. تحقیقات کاربردی تحقیقاتی هستند که نظریه ­ها، قانونمندی­ها، اصول، و فنونی را که در تحقیقات پایه تدوین می­شوند برای راه حل مسائل اجرایی و واقعی به کار می­گیـرند. این نوع تحقیقات بیشتر بر مؤثرترین اقدام تأکید دارنـد و علت­ها را کمتر مورد توجـه قرار می­ دهند. این تأکیـد بیشتر به واسطه آن است که تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت می­شوند (خاکی، ۱۳۸۴).
این تحقیق بر حسب نحوه گردآوری داده ­ها از نوع «توصیفی» است. تحقیق توصیفی شامل مجموعه ­ای از روش­هایی است که هدف آن­ها توصیف کردن شرایط یا پدیده ­های مورد بررسی است (سرمد و همکاران، ۱۳۸۶). در تحقیقات توصیفی محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است و می­خواهد بداند پدیده، متغیر، شیء، یا مطلب چگونه است. به عبارت دیگر، این تحقیق وضع موجود را بررسی می­ کند و به توصیف منظم و نظام­دار وضعیت کنونی آن می ­پردازد و ویژگی­ها و صفات آن را مطالعه و در صورت لزوم ارتباط بین متغیرها را بررسی می­نماید (حافظ­نیا، ۱۳۸۸).
تحقیقات توصیفی (غیر آزمایشی) خود به پنج نوع پیمایشی، همبستگی، اقدام پژوهی، بررسی موردی، و پس­رویدادی یا علّی- مقایسه­ ای تقسیم می­شوند (سرمد و همکاران، ۱۳۸۶). تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است.
۳-۳ جامعه آماری
تحقیق علمی با هدف شناخت یک پدیده در یک جامعه آماری انجام می­ شود. به این دلیل، موضوع تحقیق ممکن است متوجه ویژگی­ها، کارکردها، و متغیرهای آن باشد یا این که روابط بین متغیرها، صفات، کنش­ و واکنش، و عوامل مؤثر در جامعه را مورد مطالعه قرار دهد (حافظ­نیا، ۱۳۸۸).
با توجه به تعریف، یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه ­ای از افراد یا واحدها که دارای دست کم یک صفت مشترک باشند (سرمد و همکاران، ۱۳۸۶). به عبارت دیگر، جامعه آماری شامل کلیه عناصر و افرادی است که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص (جهانی یا منطقه­ای) دارای یک یا چند صفت مشترک باشند. لازم به ذکر است تعریف جامعه آماری باید جامع و مانع باشد؛ یعنی این تعریف باید چنان بیان شود که از نقطه نظر زمانی و مکانی همه واحدهای مورد مطالعه را در بر گیرد و در ضمن، با توجه به آن، از شمول واحدهایی که نباید به مطالعه آن­ها پرداخته شود جلوگیری به عمل آورد (سرمد و همکاران، ۱۳۸۶).
با توجه به این توضیحات، جامعه آماری در این تحقیق مدیران ارشد، معاونین و کارشناسان ارشد موسسات مطبوعاتی جام جم، همشهری و خراسان هستند و چون جمع­آوری داده ­ها در خصوص تمامی اعضای جامعه آماری مورد نظر امکان پذیر است اقدام به نمونه گیری نشده است و اطلاعات از کل جامعه آماری جمع­آوری شده است. لازم به ذکر است که تعداد افراد جامعه آماری ما ۳۰ نفر بوده است که تمامی این افراد در این پژوهش، با پژوهشگر همکاری نمودند.
۴-۳ قلمرو زمانی و مکانی تحقیق
این پژوهش در شهر تهران و مشهد و در میان سه روزنامه همشهری آن­لاین و جام­جم آن­لاین (تهران) و خراسان آن­لاین (مشهد) انجام گرفته است. لازم به ذکر است که این پژوهش در بازه زمانی فروردین ۹۱ تا آذر ماه همین سال ادامه داشته است.
۵-۳ روش­های گردآوری اطلاعات
به دلیل این که این تحقیق از نوع توصیفی است، همچون بسیاری از مطالعات توصیفی مشابه برای جمع‌ آوری اطلاعات مورد نظر (اطلاعات اولیه) به منظور آزمون فرضیه ­ها از پرسشنامه استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات ثانویه نیز از مقالات و کتب متعدد پیرامون موضوع تحقیق استفاده شده است. در اینجا به تشریح بخش­های مختلف پرسشنامه استاندارد مورد استفاده در این پژوهش می­پردازیم:
پرسش­نامه این پژوهش شامل ۴ بخش می­باشد که هر کدام به بررسی بُعدی از ابعاد این پژوهش می­پردازند. تمامی این پرسش­ها به­ صورت لیکرت تنظیم گشته­اند که در طیفی ۷ بخشی از «کاملا مخالفم»، «مخالفم»، «نسبتاً مخالفم»، «نظری ندارم»، «نسبتاً موافقم»، «موافقم»، و «کاملاً موافقم» تشکیل شده است. لازم به ذکر است که نقطه پراکندگی که معمولاً در پژوهش‌ها به آن اشاره می‌شود در این پژوهش و نتایج تحلیلی بدست آمده وجود نداشته است.
بخش نخست این پرسشنامه به وجه شرایط رقابتی یک روزنامه آن­لاین می ­پردازد که خود شامل ۱۷ پرسش می­باشد. لازم به ذکر است که در هر کدام از این پرسش­ها از پاسخ­دهنده­ها خواسته شده است که این شرایط را با توجه به وضع واقعی موجود و وضع بسیار محتمل روزنامه آن­لاین در سال ۱۳۹۴ جواب دهند. در واقع هر کدام از این ۱۷ سوال به دو بخش «اکنون» و «۱۳۹۴» تقسیم شده ­اند و مجموعاً ۳۴ سوال را تشکیل می­ دهند.
بخش دوم این پرسشنامه به موضوع اهداف کسب و کار می ­پردازد که شامل ۱۶ سوال می­باشد. در این بخش از سوالات هم از پاسخ ­دهندگان خواسته شده است که نظر خود را در مورد هر کدام از گرازه­های تحقیق در بخش اهداف کسب و کار ذکر نمایند و در ادامه، در بخش دوم هر سوال به این سوال پاسح دهند که آیا به خوبی به این هدف رسیده ­اند یا خیر. در مجموع این بخش از سوالات هم شامل ۱۶ سوال دو بخشی است که مجموعاً ۳۲ سوال را تشکیل می­ دهند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...